Voiko alaikäinen saada masennuslääke reseptin

Lfkfididl

Minulla on ollut vuoden ajan kova masennus ja tahtoisin kokeilla lääkkeitä mutta vanhempien kanssa tästä on mahdoton keskustella. Olen 15-vuotias ja mietin että voinko varata ajan lääkärille ja saada reseptin lääkkeisiin ilman että vanhemmat saa tietää? Kiitos.

17

2919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinne_vaan

      Jos menet psykiatrin juttusille niin ei se päästä sinua pois sieltä ilman reseptiä.

    • VARMIN-TAPA-TUHOTA-

      ITSENSÄ ON SYÖDÄ NS. MASENNUSLÄÄKKEITÄ.

      Jos aloitat, sinusta ei tule koskaan oikeaa ihmistä vaan surkea elätti !

    • fvgbntyj

      Rehellisesti sanottuna, alaikäinen on alaikäinen, odota yksityisyyttä kun täytät 18.

    • Good4You_

      Ole onnellinen, että sinulla on noin huolehtivat vanhemmat. Monilla ei ole.

    • Feeniksin_kyynel

      Lääkkeiden saaminen alaikäisenä ilman, että vanhempasi siitä tietävät voi olla haasteellista. Lääkkeiden antamalle helpotukselle on vaihtoehtoja. Oletko tutustunut muihin tapoihin hoitaa masennusta?

      • HoitoaPyytänyt

        Voisitko soittaa mun lääkärille ja kysyä siltä tuon saman? :D


      • Feeniksin_kyynel
        HoitoaPyytänyt kirjoitti:

        Voisitko soittaa mun lääkärille ja kysyä siltä tuon saman? :D

        Mielelläni :)


    • hoidaitsesikuntoon

      On sopivia lääkkeitä nuorillekin ja sinun kannattaa vaatia myös keskusteluapua. Käy juttelemassa kouluterveydenhoitajan kanssa, miten se lääkärissäkäynti järjestyisi ja miten menetellä vanhempien kanssa. Ilman lupaa ei ne varmaan ota yhteyttä kotiin.

    • Ex-holisti

      Älä ihmeessä kokeilekaan ko. "lääkkeitä". Ne ei toimi ainakaan loputtomasti. Syy:

      Elimistö sopeutuu ajan kanssa kaikkiin lääkkeisiin, toisinsanoen mielialalääkkeiden nostaessa aluksi esim. dopamiinipitoisuuksia, ei kohta sama annos tehoakaan vaan annosta nostetaan kunnes mikään ei tehoa. Ainut turvallinen konsti parantaa aivokemiaa on SÄÄNNÖLLINEN liikunnallinen elämäntyyli. Esimerkiksi kävelylenkit luonnossa on paljon parempi ja pysyvämpi ratkaisu kuin pilleripurkki. Hyödyt tulevat pikkuhiljaa mutta ne pysyvät. Luonnollisesti tarkoittaa myös alkoholista ja kahvista pidättäytymistä, jotka ovat haitaksi mm. dopamiinireseptoreille ja -herkkyydelle.

    • Kohti.valoa

      Ota vanhempasi mukaan lääkäriin (ainakin toinen) keskustelkaa yhdessä tilanteestasi. Kerro masennuksestasi, joten lääkäri arvioi mahdollista lääkitystä, terapiaa tai muuta sopivaa hoitomuotoa masennuksesi hoitoon. Nuoren tahtoa alkaa käyttämään masennuslääkettä vanhempasi eivät ymmärrä, mutta kun kuulevat lääkärin hoitosuosituksen niin myös vanhempiesi ymmärrys lisääntyy. Miksi salaa hakisit lääkkeitä? Voisitko ajatella että vanhempasi kanssa yhdessä lähdette hakemaan sinulle apua, niin toipuminenki sinulla edistyy parhaiten hyvässä hengessä. Voimia sinulle rakas nuori:)

    • Moi! Masennus on aina vakava asia ja siitä kannattaa puhua. Mene ihmeessä puhumaan asioistasi kouluterveydenhoitajalla, koulupsykologille tai kuraattorille, he kaikki ovat ammattilaisia ja vaitiolovelvollisia, voit puhua heille kaikista asioista luottamuksellisesti. Jos on aihetta lääkityksen aloittamiseen niin nämä ammattilaiset osaavat puhua siitä myös vanhemmillesi niin, että he varmasti ymmärtävät asian. Hae rohkeasti apua, älä jää yksin asioiden kanssa. Toivottavasti saat apua! Terveisin Henna ja Susanna

      • yhjuklöio

        Katso hoitajat.net että kunika paljon hoitajat juoruavat täysikäisistäkin. Alaikäisiinhän vaitiolovelvollisuus ei edes koske,g


    • ElkääSyököLääkkeitJuoaNe

      saada reseptin lääkkeisiin ilman että vanhemmat saa tietää?
      ---
      Ompa hyvät suhteet vanhempiin.... LoL

    • dsfbdfgbdf

      Ei kandeta pilata mieltään ja aivojaan samennuslääkkeillä, varsinkaa noi nuorena. Eikä kyllä myöhemminkää. Masennus ei ees oo niien puutteen tähen syntyny

    • Sulla pitäisi olla huoltaja joka antaa rahoittavan vain tilanteessa jossa sua ahdistaa tai paniikki kohtaus. Kaikki johtuu vaan siitä että sun pitää saada tekemistä ja rajoja tai ihminen joka oikeasti ymmärtää sua. Älä usko media. Äläkä psykiatria joka haluaa sun rahat. Sun elämän tila on vaan nyt astumista aikuisuuteen.

    • onneliomena

      Mieti ihan ensiksi, mistä masennuksesi johtuu !
      Mikä sinua masentaa ?
      Koulu, kaverit, vanhemmat vai joku muu asia ?
      Sitten asiaa täytyy lähteä korjaamaan. Jutella, jutella ja jutella miten sinua masentava asia saadaan kuntoon.
      Siitä alkaa masennuksesi parantua ihan itsestään.
      Eli miksi olet masentunut ?
      Ei pillerit muuta asioita, jotka sinua masentavat.
      Ne asiat täytyy korjata, niin pääset masennuksestasi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1244
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1121
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      315
      796
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      43
      682
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe