Minulla on ollut vuoden ajan kova masennus ja tahtoisin kokeilla lääkkeitä mutta vanhempien kanssa tästä on mahdoton keskustella. Olen 15-vuotias ja mietin että voinko varata ajan lääkärille ja saada reseptin lääkkeisiin ilman että vanhemmat saa tietää? Kiitos.
Voiko alaikäinen saada masennuslääke reseptin
17
2919
Vastaukset
- sinne_vaan
Jos menet psykiatrin juttusille niin ei se päästä sinua pois sieltä ilman reseptiä.
- VARMIN-TAPA-TUHOTA-
ITSENSÄ ON SYÖDÄ NS. MASENNUSLÄÄKKEITÄ.
Jos aloitat, sinusta ei tule koskaan oikeaa ihmistä vaan surkea elätti ! - fvgbntyj
Rehellisesti sanottuna, alaikäinen on alaikäinen, odota yksityisyyttä kun täytät 18.
- Good4You_
Ole onnellinen, että sinulla on noin huolehtivat vanhemmat. Monilla ei ole.
- Feeniksin_kyynel
Lääkkeiden saaminen alaikäisenä ilman, että vanhempasi siitä tietävät voi olla haasteellista. Lääkkeiden antamalle helpotukselle on vaihtoehtoja. Oletko tutustunut muihin tapoihin hoitaa masennusta?
- HoitoaPyytänyt
Voisitko soittaa mun lääkärille ja kysyä siltä tuon saman? :D
- Feeniksin_kyynel
HoitoaPyytänyt kirjoitti:
Voisitko soittaa mun lääkärille ja kysyä siltä tuon saman? :D
Mielelläni :)
- hoidaitsesikuntoon
On sopivia lääkkeitä nuorillekin ja sinun kannattaa vaatia myös keskusteluapua. Käy juttelemassa kouluterveydenhoitajan kanssa, miten se lääkärissäkäynti järjestyisi ja miten menetellä vanhempien kanssa. Ilman lupaa ei ne varmaan ota yhteyttä kotiin.
- Ex-holisti
Älä ihmeessä kokeilekaan ko. "lääkkeitä". Ne ei toimi ainakaan loputtomasti. Syy:
Elimistö sopeutuu ajan kanssa kaikkiin lääkkeisiin, toisinsanoen mielialalääkkeiden nostaessa aluksi esim. dopamiinipitoisuuksia, ei kohta sama annos tehoakaan vaan annosta nostetaan kunnes mikään ei tehoa. Ainut turvallinen konsti parantaa aivokemiaa on SÄÄNNÖLLINEN liikunnallinen elämäntyyli. Esimerkiksi kävelylenkit luonnossa on paljon parempi ja pysyvämpi ratkaisu kuin pilleripurkki. Hyödyt tulevat pikkuhiljaa mutta ne pysyvät. Luonnollisesti tarkoittaa myös alkoholista ja kahvista pidättäytymistä, jotka ovat haitaksi mm. dopamiinireseptoreille ja -herkkyydelle. - Kohti.valoa
Ota vanhempasi mukaan lääkäriin (ainakin toinen) keskustelkaa yhdessä tilanteestasi. Kerro masennuksestasi, joten lääkäri arvioi mahdollista lääkitystä, terapiaa tai muuta sopivaa hoitomuotoa masennuksesi hoitoon. Nuoren tahtoa alkaa käyttämään masennuslääkettä vanhempasi eivät ymmärrä, mutta kun kuulevat lääkärin hoitosuosituksen niin myös vanhempiesi ymmärrys lisääntyy. Miksi salaa hakisit lääkkeitä? Voisitko ajatella että vanhempasi kanssa yhdessä lähdette hakemaan sinulle apua, niin toipuminenki sinulla edistyy parhaiten hyvässä hengessä. Voimia sinulle rakas nuori:)
Moi! Masennus on aina vakava asia ja siitä kannattaa puhua. Mene ihmeessä puhumaan asioistasi kouluterveydenhoitajalla, koulupsykologille tai kuraattorille, he kaikki ovat ammattilaisia ja vaitiolovelvollisia, voit puhua heille kaikista asioista luottamuksellisesti. Jos on aihetta lääkityksen aloittamiseen niin nämä ammattilaiset osaavat puhua siitä myös vanhemmillesi niin, että he varmasti ymmärtävät asian. Hae rohkeasti apua, älä jää yksin asioiden kanssa. Toivottavasti saat apua! Terveisin Henna ja Susanna
- yhjuklöio
Katso hoitajat.net että kunika paljon hoitajat juoruavat täysikäisistäkin. Alaikäisiinhän vaitiolovelvollisuus ei edes koske,g
- ElkääSyököLääkkeitJuoaNe
saada reseptin lääkkeisiin ilman että vanhemmat saa tietää?
---
Ompa hyvät suhteet vanhempiin.... LoL - dsfbdfgbdf
Ei kandeta pilata mieltään ja aivojaan samennuslääkkeillä, varsinkaa noi nuorena. Eikä kyllä myöhemminkää. Masennus ei ees oo niien puutteen tähen syntyny
Sulla pitäisi olla huoltaja joka antaa rahoittavan vain tilanteessa jossa sua ahdistaa tai paniikki kohtaus. Kaikki johtuu vaan siitä että sun pitää saada tekemistä ja rajoja tai ihminen joka oikeasti ymmärtää sua. Älä usko media. Äläkä psykiatria joka haluaa sun rahat. Sun elämän tila on vaan nyt astumista aikuisuuteen.
- onneliomena
Mieti ihan ensiksi, mistä masennuksesi johtuu !
Mikä sinua masentaa ?
Koulu, kaverit, vanhemmat vai joku muu asia ?
Sitten asiaa täytyy lähteä korjaamaan. Jutella, jutella ja jutella miten sinua masentava asia saadaan kuntoon.
Siitä alkaa masennuksesi parantua ihan itsestään.
Eli miksi olet masentunut ?
Ei pillerit muuta asioita, jotka sinua masentavat.
Ne asiat täytyy korjata, niin pääset masennuksestasi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131244
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201121- 1381003
- 99843
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten315796Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä43682Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592