Hei,
minulla on noin puoli vuotta vanha orkidea, joka tiputti kukkansa aikaa sitten, mutta piti kuitenkin kolme kukkavartaan elossa. Kolmisen kuukautta sitten yhteen kukkavarteen alkoi kasvaa keiki, jossa on nyt jo kaksi lehteä ja kolmas tulossa, juuria sillä ei kuitenkaan ole vielä lainkaan.
Viikko sitten huomasin, että orkidean alimmat lehdet nuupottavat, mutta jatkoin kastelua tavalliseen malliin (upotuskastelu kerran viikossa). Eilen päätin, että en halua emo-orkidean kuolevan ainakaan ennen kuin keiki on ehtinyt kasvattaa itselleen juuret. Niinpä otin orkidean ulos ruukusta ja huomasin, että miltei kaikki juuret olivat pilalla. Ruskeiden juurten seasta löytyi vain noin neljä vihreää juurta, jotka näyttivät olevan myös huonokuntoisia ja yläosastaan ruskeita.
Laitoin orkidean uuteen kasvualustaan ja kastelin pitkään. Mitä voisin vielä tehdä, jotta orkidea kasvattaisi uusia juuria tai saisi tarpeeksi vettä lehtiensä virkoamista varten? En millään haluaisi, että emokasvi kuolee, sillä keikihän kuolee siinä samalla. Hyvät neuvot olisivat siis tarpeen.
Orkidea tekee keikiä, mutta kuolee itse. Mitä teen
3
1311
Vastaukset
- pikkuisenparempi
Vähennä kastelua.
- Miltonia
Kannattaa kokeilla myös kevyttä vedellä sumuttelua iltaisin. Ainakin itsellä on tehostanut juurien kasvua... :)
Jostain luin myös joskus et hätäkeinona voi laittaa kirkkaaseen muovipussiin koko kasvin esim. puhtaan rahkasammalen kanssa ja pohjoisikkunalle. Sitä en sitten tiedä että toimiiko. Onhan orkideasi valoa läpäisevässä astiassa eikä suojaruukun sisällä. "Juuret tarvitsevat valoa, että pysyisivät vihreinä ja elinvoimaisina. Sumutellessa katso, ettei lehtihankoihin jää vettä, kuivaa se talouspaperilla, ettei lehden tyvi märkäne. Minulla on kymmenvuotias orkidea, joka on tehnyt keikin,joka on tehnyt myös keikin eli "lapsenlapsen". Kesäksi vien keikkumaan omenapuun oksistoon. Kuusi orkideaa tänä keväänä odottelevat pihalle pääsyä. Kasvualustan olen vaihtanut noin kahden vuoden välein, männyn kaarnaa, koivun nilaa tuohen ja puun välistä ja puuhiiltä pieniksi paloiteltuina. Laimeaa kukkalannoiteliuosta "uittamalla" parin viikon välein, uitto viikottain kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki52945Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.
Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.1152834Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan
eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma242704Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella
Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne452578Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle
Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv792434PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan
kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist382349Pidennetään viikko 8 päiväiseksi
Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest102274Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?
"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k771908Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1961772- 1341685