Politiikka ja viestintä 2017

Voivita

Moi, löytyykö täältä Helsingin yliopiston valtiotieteelliseen tiedekunnan politiikan ja viestinnän koulutusohjelmaan hakevia? :) Mitä mieltä pääsykoekirjasta? Ootteko valmennuskursseilla?

Mulla tämä olisi nyt ykkösvaihtoehtona, vähän jänskättää kun opiskelut olleet pari vuotta tauolla, ja kaiken lisäksi kirja on tosi haastava (lue: impossible), ei mitään sinne päinkään mitä odotin.. Mulla pääsykoeurakka menee ihan itsenäisesti opiskellessa töissäkäynnin ohella. Ainakin toistaiseksi epätoivoisuus on suurempi kuin ilo onnistumisesta Vita Activaa sisäistäessä :D

P.S. Mikäli pääkaupunkiseudulta löytyy kohtalontovereita, jotka olis kiinnostuneita jakamaan tätä epätoivoisuutta vaikka kahvikupin äärellä, saa ilmoittautua!

28

6362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piijinen

      Moi!
      Mulla on myös ykkösvaihtoehtona Politiikka ja Viestintä :) Ja oon samaa mieltä pääsykoekirjasta, ihan kaamea :D
      Mulla ei ole mahdollisuutta (eikä oikein kiinnostustakaan) mennä valmennuskurssille, joten itsenäistä opiskelua täälläkin. Oon nyt lukenut kirjan pari kertaa läpi ja tehnyt itselleni tiivistelmiä ensimmäisistä kappaleista. Kyllä muutaman lukukerran jälkeen alkaa jo löytämään jotain ihan fiksujakin pointteja Hannahin ajatuksista, älä huoli :P
      Mulla pänttäämistä hankaloittaa kolme pientä lasta. Ja kirjoitin tosiaan ylioppilaaksikin vasta nyt (vaikka ikää on lähempänä 30), joten ylppäristressi on vielä painamassa niskassa.

    • Stressikevät

      Hei,
      Itse olen myös hakemassa kyseiseen koulutukseen. Olen vasta aloittelemassa lukemista ja kirja vaikuttaa osaltaan mielenkiintoiselta, mutta myös ajoittain myös epäselvältä. Eniten pelottaaa kuinka paljon hakijoita mahtaa olla, kun ala on suosittu ja kaupunkina vielä kaiken lisäksi Helsinki. Toinenkin vaihtoehto minulla olisi,mutta tämä ala olisi vaan se mun juttu.

    • piijinen

      Yliopiston sivuilta löytyvän tilaston mukaan hakijoita on tänä vuonna 1173 ja paikkoja 67 kappaletta. Eli mun prosenttilaskuni mukaan 5,7% hakijoista pääsee sisään. Kyllähän se aika hurjalta kuulostaa.
      Mulla on nyt tiivistelmät tehty reilu kolmasosasta kirjaa, laskin että tiivistelmää tulee yhteensä noin 60 konekirjoitussivua, noin 25000 sanaa :o Tässä siis vaan ne "olennaiset" asiat :P Eli hemmetisti joutuu tekemään töitä jos aikoo noi sisäistää.
      On tässä onneksi vielä puolitoista kuukautta aikaakin :)

    • Kyllä_mä_kahville

      Joo tonne ois tarkotus päästä sisään. Minkälaisia mahtaa noi pääsykoekysymykset olla, en nääs tiedä mihin edellisvuosien koulutusohjelman pääsykokeista tätä politiikkaa ja viestintää pitäisi verrata. Entä pitääkö kirja päntätä sanasta sanaan vai riittääkö että saa kiinni Hannan ajatuksista?

      On muuten huonosti kirjoitettu kirja. Ei noin pitkistä lauseista saa mitään selvää

      • adlkjflakjdlfja

        Kyllähän tuo tämän vuoden pääsykoekirja kallistuu enemmän tuonne politiikan tutkimuksen linjalle kuin viestinnän linjalle - nämä kaksi linjaahan nyt ekaa kertaa yhdistettiin. .. mutta ei viime vuoden pääsykoekysymyksistä oo mitään hyötyä koska eri kirja.. Toisaalta kirjan rakenne kertoo paljon myös viestinnästä.


    • Lukia

      Ilmoittaudun !

    • piijinen

      Mä aion päntätä lähiviikkoina Kontulan kirjastossa, saa tulla lukukaveriksi jos kiinnostaa :)

    • piijinen
      • valtsikkalainen

        Jos papereilla ja pisteillä meinaa mennä sisään niin pitää olla E:n paperit kaikista. Pelkällä pääsykokeella sisään menevillä pitää olla lähes täydelliset pisteet jokaisesta pääsykoevastauksesta sekä aineistovastauksista. Ja näin on varmasti myös papereilla ja pisteillä sisään menevillä - E:n paperit ja lähes täydet pisteet pääsykokeista.
        Tuonne on vaikeampi päästä sisään kuin lääkikseen.


      • valtsikkalainen1

        Hö, kiireessä ku tekee nii tulee pa...kaa.. Tarkoitin tietty että L:n paperit pitää olla ja täydet pisteet pitää saada todistuksesta.


      • jkjökjlkjioöojöoikhkhhkl

      • piijinen

    • Privaati

      Mitä tarkoittaa privatiivinen? Jotenkin samaistan sen intiimiin, mutta ainakin von wright käytti tätä sanaa merkityksellä "ensisijainen". Netistä löytyy määritelmä "poistamista taipuuttumista ilmaiseva"

      Lisäksi asiayhteys on niin hankala, etten osaa tuostakaan päätellä tätä... löytyykö suomikaksneljästä eksperttiä?

      • piijinen

        Eikö ensisijainen ole "primäärinen".


      • wergdsfv
        piijinen kirjoitti:

        Eikö ensisijainen ole "primäärinen".

        On, mutta mikä on privatiivinen? :D


      • piijinen

        Tulkitsen että se on johdettu englannin sanasta "deprived", "jäädä paitsi jotakin" tms. Eli juurikin tuota jonkin poistamista.


    • Idowbfuciw

      Minkälaisen esseekysymyksen kirjasta voisi tehdä? Ehdotuksia?

    • piijinen

      Miten meni pääsykokeet?

      • lympri

        Siellä oli jokaiseen kysymyksseen kuusi sivua vastauspaperia... En taida päästä sisään, kun maksimipituus vastaukselleni oli 2.5 sivua. Viimeiseen kysymykseen sain vastattua vain sivun


      • toivoaonviäl
        lympri kirjoitti:

        Siellä oli jokaiseen kysymyksseen kuusi sivua vastauspaperia... En taida päästä sisään, kun maksimipituus vastaukselleni oli 2.5 sivua. Viimeiseen kysymykseen sain vastattua vain sivun

        Noh, yksi pystyy sanomaan asian tiiviisti ja tehokkaasti parilla sivulla kun toinen jauhaa ummet ja lammet ja asian vierestä kuusi sivua. Vastauksen pituus ei ratkaise vaan sisältö. Älä siis menetä vielä toivoasi.

        Lyhyt ja ytimekäs on yleensä paras.


      • lympri
        toivoaonviäl kirjoitti:

        Noh, yksi pystyy sanomaan asian tiiviisti ja tehokkaasti parilla sivulla kun toinen jauhaa ummet ja lammet ja asian vierestä kuusi sivua. Vastauksen pituus ei ratkaise vaan sisältö. Älä siis menetä vielä toivoasi.

        Lyhyt ja ytimekäs on yleensä paras.

        <3


    • Kiinnostunut247

      Moi, miten meni pääsykokeet ja pääsikö joku sisään? Onko alalla miten hyvät uramahdollisuudet? Ja millaista on opiskelu?

      • PolitiikkajaViestintä

        Pääsykoe oli suht helppo verrattuna pääsykoekirjan kryptisyyteen ja pääsin sisään. Sanotaanko näin, että uramahdollisuudet ovar varsin laajat, mutta todella paljon on kiinni itsestä mihin päätyy. Itseään tulee siis brändätä enemmän kuin esim oikiksessa, koska VTM harvemmin on missään vaatimuksena työhön päästäkseen. Opiskelu on ollut so far luennoilla käymistä ja kirjojen pänttäystä, mikä sopii itelleni oikeen hyvin. Hyvä mesta, Suosittelen!


      • mmtr
        PolitiikkajaViestintä kirjoitti:

        Pääsykoe oli suht helppo verrattuna pääsykoekirjan kryptisyyteen ja pääsin sisään. Sanotaanko näin, että uramahdollisuudet ovar varsin laajat, mutta todella paljon on kiinni itsestä mihin päätyy. Itseään tulee siis brändätä enemmän kuin esim oikiksessa, koska VTM harvemmin on missään vaatimuksena työhön päästäkseen. Opiskelu on ollut so far luennoilla käymistä ja kirjojen pänttäystä, mikä sopii itelleni oikeen hyvin. Hyvä mesta, Suosittelen!

        Onko totta, että sinne on vaikeampi päästä kuin lääkikseen?


      • PravdaOnTotuus
        mmtr kirjoitti:

        Onko totta, että sinne on vaikeampi päästä kuin lääkikseen?

        Ei ole


      • haluanopiskelemaan

        tuntuu, kyllä että tästä tulee vaikea urakka...onkohan siellä tuo sama pääsykoekirja tänäkin vuonna..?


      • mäkihaluun
        haluanopiskelemaan kirjoitti:

        tuntuu, kyllä että tästä tulee vaikea urakka...onkohan siellä tuo sama pääsykoekirja tänäkin vuonna..?

        Sitä itsekin mietin... hain viime keväänäkin ja olen lueskellut tuota arendtin kirjaa ihan varmuudeksi jos se onkin se.


    • Anonyymi

      Ottakaa viestinnän kursseja avoimesta yliopistosta mikäli on varaa ja kiinnostusta. Itse suoritin juuri erinomaisin arvosanoin yhden kursseista. Olen itse viestinnän merkonomi ja ala melko tuttu. Ensi vuonna ajattelin yrittää onneani Helsinkiin.

      Oliko minkä niminen pääsykoekirja(t) tänä vuonna?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe