Tässä faktaa osallistujamääristä kauden 2017 eri luokkien EM-sarjoihin:
Rotax luokat:
28 kpl Rotax Junior
40 kpl Rotax Senior
29 kpl Rotax DD2 vaihdeluokka
X30 luokat:
26 kpl X30-Junior
43 kpl X30-Senior
5 kpl X30 Super Shifter vaihdeluokka
CIK-FIA luokat:
75 OK-Junior
77 OK-Senior
100-125 KZ2 vaihdeluokka (arvio)
27 KZ1 vaihdeluokka
Tässä faktaa tämän kauden osallistujamääristä maailmalla. Onko faktat ja markkinamiesten puheet linjassa?
Osallistujamäärävertailu
31
977
Vastaukset
- Ennustajaeukkoko
Mistäs tempasit tommoset nuin tarkat luvut, kausi ei ole edes alkanutkaan.
- laskijaguru
Helppoo. Kaudet on Euroopassa alkanut. Kattoo vaan paljonko ilmottautuneita on ollut ja tulee olemaan Genkissä ja Sarnossa
- helpottaa
No laskeppa vielä sama kansallisella tasolla eri maissa. Siitä saat todellista faktaa jos eri luokkia haluat vertailla maailmalla. Suurimmat harrastajamäärät nyt vaan jää kotimaahan ajelemaan. Tai laske vaikka viime vuoden mm-finaalien osallistujamäärät. Siinäkin sulle vähän faktaa.
- Jdsdkee
Mun mielestä alottja puhu em sarjoista. Kanslliset harrastaa millä harrastaa. Ihaan sama
- Loogisetluvut
Luvut ovat ihan loogiset. Urahakuisten kuskien suurin osallistumisinto kohdistuu tietenkin ja kuten pitääkin kansainvälisiin CIK arvoluokkiin joista voi päästä eteenpäin. Harrastajaluokkiin ei ole niin suurta tunkua. Harrastajat joutuvat ajattelemaan kuluja. Urahakusietn kuskien ei kannata osallistua, koska ei niistä luokista edetä eteenpäin tehdaskuskiksi kartingiin tai formulaluokkiin, paitsi jos on massia tarpeeksi. Kansainvälisen kisan kulut ovat kovat myös X30 ja Rotax-luokissa kansalliseen kisaan verrattuna. Mikä järki ylipäätään on ajaa muita kuin CIK luokkia kansainvälisesti? Ei oikeastaan mikään paitsi jos haluaa harrastaa tosi kalliisti.
- Logiikka
Kun rahoitus kunnossa on aivan sama mitä ja missä on ajellut.
- moneytalker
Joskus -70,-80,-90-luvuilla tuo oli sitä unelmaa mitä elettiin. Suomessa on mukana vielä paljon näihin ajatuksiin kangistuneita. Kun silmät saa auki niin ymmärrys lisääntyy.
- aaaapppppppa
Luvuista puuttuu vielä ei varasuunnitelmaa kuski ja pari muuta
- Illuusioko
"ei varasuunnitemaa" ajo viime kaudella ylivoimasella kalustolla täällä, MM:ssa jäi kuitenkin suomen keskivertokuskien taakse. wsk:ssakin oli peräpäässä eikä ollut minkäänlaista vauhtia.
- 9876655758
Illuusioko kirjoitti:
"ei varasuunnitemaa" ajo viime kaudella ylivoimasella kalustolla täällä, MM:ssa jäi kuitenkin suomen keskivertokuskien taakse. wsk:ssakin oli peräpäässä eikä ollut minkäänlaista vauhtia.
Älä kadehdi , omiaan kuluttavat , ei se ole sulta pois ....
- ihanokjaj
Illuusioko kirjoitti:
"ei varasuunnitemaa" ajo viime kaudella ylivoimasella kalustolla täällä, MM:ssa jäi kuitenkin suomen keskivertokuskien taakse. wsk:ssakin oli peräpäässä eikä ollut minkäänlaista vauhtia.
Tämä on se suomalaisten arvosarjakuskien kuvio. Täällä miljoonaa ja muualla ei mihinkään...ellet maksa sitä vauhtia myös siellä.
- 4555666
ihanokjaj kirjoitti:
Tämä on se suomalaisten arvosarjakuskien kuvio. Täällä miljoonaa ja muualla ei mihinkään...ellet maksa sitä vauhtia myös siellä.
Mitä sitten
- Höpöhöpöö
Illuusioko kirjoitti:
"ei varasuunnitemaa" ajo viime kaudella ylivoimasella kalustolla täällä, MM:ssa jäi kuitenkin suomen keskivertokuskien taakse. wsk:ssakin oli peräpäässä eikä ollut minkäänlaista vauhtia.
OKJ ja OK laitteet on harvinaisen tasaisia, ylivoimasia laitteita ei ole kenelläkään. Suomessa kun ajetaan vielä yleensä lyhyiden ratojen takia isolla rattaalla niin tasottaa koneita vielä entisestään. Arvokisoissa on pitoa ja kilvanajon kovuutta niin paljon enemmän että suomipojilla kestää usein hetken tottua siihen maailmaan.
- Jdjdkdall
Höpöhöpöö kirjoitti:
OKJ ja OK laitteet on harvinaisen tasaisia, ylivoimasia laitteita ei ole kenelläkään. Suomessa kun ajetaan vielä yleensä lyhyiden ratojen takia isolla rattaalla niin tasottaa koneita vielä entisestään. Arvokisoissa on pitoa ja kilvanajon kovuutta niin paljon enemmän että suomipojilla kestää usein hetken tottua siihen maailmaan.
Huippupajojen mosat ulkomailla on tasaisia mutta suomessa koneiden erot isommat ku rotaxissa
- mööööööööööööööö
EM ilmoittautuminen kiinni jo ei tule enään lisää kuskeja sinne
- justjoo1
Jdjdkdall kirjoitti:
Huippupajojen mosat ulkomailla on tasaisia mutta suomessa koneiden erot isommat ku rotaxissa
Suomessa ajettiin OKJ/OK kärkiporukassa viime kesänä hyllykoneella. Se siitä epätasuudesta. Tää propaganda on mennyt ihan älyttömäksi. Rotaxissa on koneissa selvästi isoimmat erot. Muisssa isoissa luokissa kuskin ja mekaanikon osaaminen ratkaisee. Voi tosin olla että tänä vuonna Rotaxitkin on tasaisempia kun muuttivat valmistusmenetelmää.
- hohhoiakkaa
justjoo1 kirjoitti:
Suomessa ajettiin OKJ/OK kärkiporukassa viime kesänä hyllykoneella. Se siitä epätasuudesta. Tää propaganda on mennyt ihan älyttömäksi. Rotaxissa on koneissa selvästi isoimmat erot. Muisssa isoissa luokissa kuskin ja mekaanikon osaaminen ratkaisee. Voi tosin olla että tänä vuonna Rotaxitkin on tasaisempia kun muuttivat valmistusmenetelmää.
Hyllystä et kilpailukykyistä konetta saa vapaasti viritettäviin luokkiin. Kärkiporukassa ajelukin on hyvin suhteellinen käsitys luokassa jossa -10 autoa ruudukossa.
- Justjoo1
Aika huonosti olet perillä asioista kun kolmen joukossa ajettiin vakiokoneella. Yleisestikin OKJ/OK pakoputket on vakiot ja kaasarivaihtoehdot on rajalliset. Jäljelle jää sylinterit joiden ajotuksia on hierottu sen verran että niistä ei enää kukaan montaa sadasosaa löydä. Suurin ero OKJ/OK moottoreissa tulee kaasarin käytöstä. Jos kuski osaa pistää ruuvit kohdalleen eroa tulee monta kymppää noviisiin. Varsinkin OK:ssa vaatii treeniä ja sittenkään moni ei välttämättä ikinä opi. Tää on varmaan yksi syy miksi jotkut kuvittelee koneissa olevan isoja eroja.
- datadata
Joo oon samaa mieltä. Maailmallakin nuo jatkuvat osapäivitykset ja tehtaitten välinen kilpailu, puhumattakaan moottorivirittäjistä ovat vain suurta teatteria.
Pitäisi vaan löytyä uskoa tekemiseen ja opettaa pojille pitkäjänteisesti sitä ruuvinvääntöä. - Uuyyh
Justjoo1 kirjoitti:
Aika huonosti olet perillä asioista kun kolmen joukossa ajettiin vakiokoneella. Yleisestikin OKJ/OK pakoputket on vakiot ja kaasarivaihtoehdot on rajalliset. Jäljelle jää sylinterit joiden ajotuksia on hierottu sen verran että niistä ei enää kukaan montaa sadasosaa löydä. Suurin ero OKJ/OK moottoreissa tulee kaasarin käytöstä. Jos kuski osaa pistää ruuvit kohdalleen eroa tulee monta kymppää noviisiin. Varsinkin OK:ssa vaatii treeniä ja sittenkään moni ei välttämättä ikinä opi. Tää on varmaan yksi syy miksi jotkut kuvittelee koneissa olevan isoja eroja.
Ihan täyttä paskaa! Huippumosan ja "laatikkomosan" ero on radasta riippuen 0.6-1s/kierros
- Hohhoijjaaa
Uuyyh kirjoitti:
Ihan täyttä paskaa! Huippumosan ja "laatikkomosan" ero on radasta riippuen 0.6-1s/kierros
Missä näitä trolleja tai tiimien myyntimiehiä kasvaa... Olen ite ollut mekaanikkona kun vakiokoneella on vedetty palkintopallille. Tai ehkä se on niin että mun kuski olis ajanu sekunnilla karkuun muilta kierroksella jos olis ollu teidän kone. Ja taas tultiin siihen että kuski ratkasee
- Hfgg
Hohhoijjaaa kirjoitti:
Missä näitä trolleja tai tiimien myyntimiehiä kasvaa... Olen ite ollut mekaanikkona kun vakiokoneella on vedetty palkintopallille. Tai ehkä se on niin että mun kuski olis ajanu sekunnilla karkuun muilta kierroksella jos olis ollu teidän kone. Ja taas tultiin siihen että kuski ratkasee
Höpö höpö..
- öaSÖkdök
Hohhoijjaaa kirjoitti:
Missä näitä trolleja tai tiimien myyntimiehiä kasvaa... Olen ite ollut mekaanikkona kun vakiokoneella on vedetty palkintopallille. Tai ehkä se on niin että mun kuski olis ajanu sekunnilla karkuun muilta kierroksella jos olis ollu teidän kone. Ja taas tultiin siihen että kuski ratkasee
Voi niitä aikoja kun se yksi runkomerkki toimi vaan niin paljon paremmin täällä suomen olosuhteissa.
- Piirtääpiirtää
Ehkä kannattaa olla parikin varasuunnitelmaa ja unohtaa kokonaan nää varasuunnitelmien tekemättä jättämiset. Paitsi jos on pakka kondiksessa loppuiäksi ja niitä ei monta tässä maassa ole, kartingissa vieläkin vähemmän.
- 346679
Piirtääpiirtää kirjoitti:
Ehkä kannattaa olla parikin varasuunnitelmaa ja unohtaa kokonaan nää varasuunnitelmien tekemättä jättämiset. Paitsi jos on pakka kondiksessa loppuiäksi ja niitä ei monta tässä maassa ole, kartingissa vieläkin vähemmän.
Kenen raha-asiat sua huolettaa ? , on ihmisiä ketä voi harrastaa ja tehdä mitä huvittaa , oli suunnitelmaa tai ei . Raha on sellainen siisti numeerinen luku , jota me voimme käyttää omalla tavallamme . Kortit jaettiin omalle ikäluokalle , jos muistan oikein , niin yläasteella. Sen jälkeen se on ollut omaa tekemistä
- Onneaonnea
346679 kirjoitti:
Kenen raha-asiat sua huolettaa ? , on ihmisiä ketä voi harrastaa ja tehdä mitä huvittaa , oli suunnitelmaa tai ei . Raha on sellainen siisti numeerinen luku , jota me voimme käyttää omalla tavallamme . Kortit jaettiin omalle ikäluokalle , jos muistan oikein , niin yläasteella. Sen jälkeen se on ollut omaa tekemistä
Onnea vaan matkaan valitsemallaan tielle.
- X30F1
Tais pari viilkoa sitten ex.X30 kuski tehdä testikuskin hommista sopimuksen F1 tiimin kanssa.
Joten näyttää sitäkin kautta eteenpäin pääsevän.- Hshjj
Niiiio. Ja räikönen ja bottas ajo raketilla.
- Cadet95
Juu ei kyllä Ferrarilla ja Mersulla kysellä millä mikroautoja olet ajellut.
- Eikyselläei
Mutta eniten oppii kun ajaa parhaita vastaan ja ne löytyy nykyisinkin CIKin kisoista
- kfkjfdlkjla
Eikyselläei kirjoitti:
Mutta eniten oppii kun ajaa parhaita vastaan ja ne löytyy nykyisinkin CIKin kisoista
Harvoin vain näyttää oppi menevän perille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065520Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453683Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503245Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4532568Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611610- 871356
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131309Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321283- 771248
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1501192