Varför tar inte SFP upp den här yleskatten ?

ärdeträttvist

Jag måste betala minst lika stor yleskatt som min finskspråkiga granne, men utbudet av svenska program är mycket mindre.
Dessutom finns det hundratusentals som inte betalar någon skatt alls och ändå har det hela utbudet till sitt förogande.

45

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä.urpoja

      Kuinka niin valikoima on pieni ruotsinkielisille? Jos lasketaan prosentuaalisesti Ylen ohjelmat, niin niitä on suhteessa väkimäärään monikertainen määrä. Ja onhan suomenkielisissä ja etenkin ulmaan kielisissä ohjelmissa tekstitys ruotsiksi.
      Mikä siis mättää? Pitäisikö 90% suomalaisista kuunnella omilla valtiollisilla kanavilla pelkästään vieraan maan kieltä, koska pieni osa kansasta ei osaa päästää siitä irti?

      • detviktigastespråket

        Svenska är vårt modersmål, ingen normal människa skippar sitt eget språk.


      • baradet
        detviktigastespråket kirjoitti:

        Svenska är vårt modersmål, ingen normal människa skippar sitt eget språk.

        Så är det!


    • rättvist

      Vi kunde få lättnader i yleskatten ?

      • betalamåsteman

        Åtminstone litet rabatt,det vore skäligt.Med fusionen av Teema och Femman så blev det igen mindre svenskspråkig utbud.


      • Siitävaa-katseletta

        Det räcker med 5% av det svenska språket i TV.


      • justså
        Siitävaa-katseletta kirjoitti:

        Det räcker med 5% av det svenska språket i TV.

        Så för mina pengar ska jag få 5 % program, och min finskspråkiga granne 95 % ?


      • passarbra
        justså kirjoitti:

        Så för mina pengar ska jag få 5 % program, och min finskspråkiga granne 95 % ?

        Vi kunde betala också bara 5%.


      • Finlandilainen
        passarbra kirjoitti:

        Vi kunde betala också bara 5%.

        Skulle vara ännu bättre om svenskspråkiga skulle betala bara 5% i inkomstskatt och övriga skatter (om man räknar bort kyrkoskatten). Fennopellen skulle betala 99,5% pga. de är så förbannat gnälliga, aldrig nöjda och är även landsförrädare. För normala finskspråkiga skulle det vara oförändrat. Skulle vara rättvist :)


      • 8520
        passarbra kirjoitti:

        Vi kunde betala också bara 5%.

        Sehän sopii mainiosti ja heti ohjelmien osuus siihen viiteen prosenttiin! Nyt tarjotaan täydellinen SVT:n kanava Yle Femmalla ja kakkosella lisäksi lähes koko ohjelmisto päiväsaikaan varsinkin jollakin skandinaavisella kielellä. Ykkösen Aamu-tv:kään ei ole välttynyt ruotsinkielisiltä uutisilta.


      • fråochmednär
        8520 kirjoitti:

        Sehän sopii mainiosti ja heti ohjelmien osuus siihen viiteen prosenttiin! Nyt tarjotaan täydellinen SVT:n kanava Yle Femmalla ja kakkosella lisäksi lähes koko ohjelmisto päiväsaikaan varsinkin jollakin skandinaavisella kielellä. Ykkösen Aamu-tv:kään ei ole välttynyt ruotsinkielisiltä uutisilta.

        Fullständig STV ????


      • konsument
        justså kirjoitti:

        Så för mina pengar ska jag få 5 % program, och min finskspråkiga granne 95 % ?

        Om jag betalar fullt pris för en produkt, då vill jag nog att den fungerar till mera än 5%.
        Det tror jag alla andra också vill.


    • -Jag måste betala minst lika stor yleskatt som min finskspråkiga granne, men utbudet av svenska program är mycket mindre.


      Båhåhååååååååå.

      Muuta Ruåtsiin jos ahdistaa.

      1% väestöstä osaa ruotsia, mutta ei suomea.

      • angårintedig

        Finland är mitt fosterland precis lika mycket som ditt och jag har rätt att använda mitt modersmål.


      • Börja betala skatt före du öppnar käften. Tack.


      • angårintedig kirjoitti:

        Finland är mitt fosterland precis lika mycket som ditt och jag har rätt att använda mitt modersmål.

        -Finland är mitt fosterland precis lika mycket som ditt och jag har rätt att använda mitt modersmål.

        BåHåHååååå.

        Älä sotten kitise veråista.

        Suomessa verotetaan myäs hurreja:-)


      • svekoargumentti kirjoitti:

        -Finland är mitt fosterland precis lika mycket som ditt och jag har rätt att använda mitt modersmål.

        BåHåHååååå.

        Älä sotten kitise veråista.

        Suomessa verotetaan myäs hurreja:-)

        Jo vi vet det. Och det som irriterar är att vi betalar precis samma skatt som ni (förhoppningsvis betalar) men när vi behöver få sjukvård på eget språk så blir vi tvungna att betala extra för att gå till privat läkare eller läggas in på privat sjukhus, när vi vill ha program i TV på vårt eget språk så blir vi tvungna betala extra varje månad förutom YLE-skatten för att få in Sveriges program (ett land som inte ens är vårt), när vi vill att våra åldringar skall ha möjlighet att få vård på sitt eget språk så blir vi tvungna betala extra på något privat ställe, om våra ungdomar mår dåligt och skulle behöva psykiatrisk vård, psykolog m.m. så blir det igen att ty sig till den privata sidan och betala extra. Därför att det offentliga systemet inte hade tänkt på att den som skall sköta sådana frågor också behöver kunna svenska.


      • Jävel.Sven
        twervig kirjoitti:

        Jo vi vet det. Och det som irriterar är att vi betalar precis samma skatt som ni (förhoppningsvis betalar) men när vi behöver få sjukvård på eget språk så blir vi tvungna att betala extra för att gå till privat läkare eller läggas in på privat sjukhus, när vi vill ha program i TV på vårt eget språk så blir vi tvungna betala extra varje månad förutom YLE-skatten för att få in Sveriges program (ett land som inte ens är vårt), när vi vill att våra åldringar skall ha möjlighet att få vård på sitt eget språk så blir vi tvungna betala extra på något privat ställe, om våra ungdomar mår dåligt och skulle behöva psykiatrisk vård, psykolog m.m. så blir det igen att ty sig till den privata sidan och betala extra. Därför att det offentliga systemet inte hade tänkt på att den som skall sköta sådana frågor också behöver kunna svenska.

        Mitä valitat opettele kunnolla suomea, ja palvele fennoja suomeksi.


      • ymmärrätkö
        Jävel.Sven kirjoitti:

        Mitä valitat opettele kunnolla suomea, ja palvele fennoja suomeksi.

        Det gör vi också, vi ger er vård och service på finska överallt i landet, så det ska också funka andra vägen, vi ska ha vård på svenska, för vi ska också ha del av våra skattepengar, det är inte bara ni som ska få det, förstår du?


      • förbaskatorättvist
        twervig kirjoitti:

        Jo vi vet det. Och det som irriterar är att vi betalar precis samma skatt som ni (förhoppningsvis betalar) men när vi behöver få sjukvård på eget språk så blir vi tvungna att betala extra för att gå till privat läkare eller läggas in på privat sjukhus, när vi vill ha program i TV på vårt eget språk så blir vi tvungna betala extra varje månad förutom YLE-skatten för att få in Sveriges program (ett land som inte ens är vårt), när vi vill att våra åldringar skall ha möjlighet att få vård på sitt eget språk så blir vi tvungna betala extra på något privat ställe, om våra ungdomar mår dåligt och skulle behöva psykiatrisk vård, psykolog m.m. så blir det igen att ty sig till den privata sidan och betala extra. Därför att det offentliga systemet inte hade tänkt på att den som skall sköta sådana frågor också behöver kunna svenska.

        Just det, först betalar man skatt och sedan extra för alla tjänster.


      • Jävel.Sven kirjoitti:

        Mitä valitat opettele kunnolla suomea, ja palvele fennoja suomeksi.

        För det första. Varför skulle jag vara mera tvungen att betjäna på finska än en finskspråkig att betjäna på svenska om vi jobbar i yrken där det förväntas att vi skall kunna det andra språket? Det är inte arbetstagarens rätt att avgöra vilket språk kunden blir betjänad på utan det är kunden och arbetsgivaren som har rätt att ställa fordringar på hur vi betjänar varandra.
        För det andra så betjänar jag på finska, engelska, tyska eller några av de andra språken jag läst ( 4 och ett halvt). Och jag är långt ifrån en språkmänniska.


      • twervig kirjoitti:

        För det första. Varför skulle jag vara mera tvungen att betjäna på finska än en finskspråkig att betjäna på svenska om vi jobbar i yrken där det förväntas att vi skall kunna det andra språket? Det är inte arbetstagarens rätt att avgöra vilket språk kunden blir betjänad på utan det är kunden och arbetsgivaren som har rätt att ställa fordringar på hur vi betjänar varandra.
        För det andra så betjänar jag på finska, engelska, tyska eller några av de andra språken jag läst ( 4 och ett halvt). Och jag är långt ifrån en språkmänniska.

        "Och jag är långt ifrån en språkmänniska."

        Och ännu längre från fenno, som inte kan ett enda språk ordentligt.


      • Peppu-Reino kirjoitti:

        "Och jag är långt ifrån en språkmänniska."

        Och ännu längre från fenno, som inte kan ett enda språk ordentligt.

        -Och ännu längre från fenno, som inte kan ett enda språk ordentligt.
        99% väestöstä:-)


      • svekoargumentti kirjoitti:

        -Och ännu längre från fenno, som inte kan ett enda språk ordentligt.
        99% väestöstä:-)

        Är det inte litet magstarkt att påstå, att 99 % av befolkningen är näst intill analfabeter?


      • baraÅÅÅÅÅ
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Är det inte litet magstarkt att påstå, att 99 % av befolkningen är näst intill analfabeter?

        Svekoargumentti har stora svårigheter med att skriiva begripligt, min sjuåring skriver mycket bättre.


      • baraÅÅÅÅÅ kirjoitti:

        Svekoargumentti har stora svårigheter med att skriiva begripligt, min sjuåring skriver mycket bättre.

        -min sjuåring skriver mycket bättre.

        Kaikilla on lahjakkuutta jpissain asioissa.
        Veikkaan, että hän ån myös Åikein hyvä perunanviljelijä;-)


    • Och på MTV finns inte svensksprågika nyheter?

      • mittval

        Jag försöker åtminstone undvika reklam.


    • Töterström

      Somalitkin maksavat yle veroa niin myös suomenvenäläiset ja suomenarabit jne.

      • 32514711

        Suomenruotsalaisista 30000 eli yli 10% ei maksa Yle-veroa, vaikka ovat Suomen rikkaimpia. Ahvenanmaalle lähetetään rahaa, mutta ei peritä veroa.


      • 32514711
        32514711 kirjoitti:

        Suomenruotsalaisista 30000 eli yli 10% ei maksa Yle-veroa, vaikka ovat Suomen rikkaimpia. Ahvenanmaalle lähetetään rahaa, mutta ei peritä veroa.

        Ahvenanmaalaiset eivät suostu toki kuulumaan Finlandssvenska viiteryhmään. He ovat åländska!


      • öarsland
        32514711 kirjoitti:

        Ahvenanmaalaiset eivät suostu toki kuulumaan Finlandssvenska viiteryhmään. He ovat åländska!

        Åland har egen tv - avgift.


      • undrarbara

        Hur många länder har egna tvkanaler för alla sina invandrare ?


      • rajatkiinni88
        undrarbara kirjoitti:

        Hur många länder har egna tvkanaler för alla sina invandrare ?

        Fennorna har alltid så bekymmer om våra invandrare (utom då när det passar att vara invandringskritiska ?


      • Finlandilainen
        undrarbara kirjoitti:

        Hur många länder har egna tvkanaler för alla sina invandrare ?

        Det har jag ingen aning om, men SVT har haft åtminsone tidigare barnprogram på olika språk och även barnprogram på teckenspråk. Finns det ens finska barnprogram på teckenspråk?


      • treungar
        Finlandilainen kirjoitti:

        Det har jag ingen aning om, men SVT har haft åtminsone tidigare barnprogram på olika språk och även barnprogram på teckenspråk. Finns det ens finska barnprogram på teckenspråk?

        Finska barnprogram kunde ocså någon gång ha svensk textning.


      • påderasspråk
        treungar kirjoitti:

        Finska barnprogram kunde ocså någon gång ha svensk textning.

        För samerna finns det mycket litet program.


      • 32514711 kirjoitti:

        Suomenruotsalaisista 30000 eli yli 10% ei maksa Yle-veroa, vaikka ovat Suomen rikkaimpia. Ahvenanmaalle lähetetään rahaa, mutta ei peritä veroa.

        Så du tycker att det skulle vara rätt att ålänningarna dels betalar en licensavgift som är högre än medeltalet på YLE-skatten och YLEskatt? Det skulle betyda att ålänningarna skulle betala minst två gånger det som vi betalar i riket.


      • twervig kirjoitti:

        Så du tycker att det skulle vara rätt att ålänningarna dels betalar en licensavgift som är högre än medeltalet på YLE-skatten och YLEskatt? Det skulle betyda att ålänningarna skulle betala minst två gånger det som vi betalar i riket.

        Allt som saboterar det svenska vill fenno främja. Har det inte ännu framgått ur fennos osande?


      • Peppu-Reino kirjoitti:

        Allt som saboterar det svenska vill fenno främja. Har det inte ännu framgått ur fennos osande?

        Det är bara så komiskt att när man svänger på deras argument så uppfattar de plötsligt det som påhopp på dem. Men när de själva skriver samma sak mot oss så är det sakligt. Ta nu bara diskussionerna om läkarna i Jakobstad. Skulle det vara de svenskspråkiga som klagade på att de inte fick vård på svenska i Jakobstad så var det helt sakligt enligt dem att skriva att lär er finska, sköt era egna sjuka, det räcker med google translate, det räcker med en fjärrtolk. Men när majoritetsbefolkningen i regionen genom arrangemangen också får vård då är det diskriminering


      • fennologiksombäst
        twervig kirjoitti:

        Det är bara så komiskt att när man svänger på deras argument så uppfattar de plötsligt det som påhopp på dem. Men när de själva skriver samma sak mot oss så är det sakligt. Ta nu bara diskussionerna om läkarna i Jakobstad. Skulle det vara de svenskspråkiga som klagade på att de inte fick vård på svenska i Jakobstad så var det helt sakligt enligt dem att skriva att lär er finska, sköt era egna sjuka, det räcker med google translate, det räcker med en fjärrtolk. Men när majoritetsbefolkningen i regionen genom arrangemangen också får vård då är det diskriminering

        När de postar åt oss svenskspråkiga de här "goda råden ", då är det bara sakliga argument.
        När vi vänder på steken och använder samma argument då är det hatskriverier mot den finskspråkiga majoriteten.


      • 32514711 kirjoitti:

        Ahvenanmaalaiset eivät suostu toki kuulumaan Finlandssvenska viiteryhmään. He ovat åländska!

        Och vad är det för fel i det. De får precis kategorisera sig själva som de själva vill och har behov av. Det är märkligt med er att ni aldrig kan låta någon säga själv hur de vill bli räknade. Ni godkänner aldrig att en idivid, folkgrupp har rätt att själv få säga vad man är. Allt skall passa in i er endimensionella värld.


      • svenskspråkigfinländare
        twervig kirjoitti:

        Och vad är det för fel i det. De får precis kategorisera sig själva som de själva vill och har behov av. Det är märkligt med er att ni aldrig kan låta någon säga själv hur de vill bli räknade. Ni godkänner aldrig att en idivid, folkgrupp har rätt att själv få säga vad man är. Allt skall passa in i er endimensionella värld.

        De vill ju också bestämma om vi ska få kalla oss finlandssvenskar (någon gör det gärna )


    • Suomessa tarvitaan englannin opiskelua jo dagiksessa. Lasten ohjelmia englanniksi,ettei enää teininä joudu ihmettelemään laulujen tekstejä. Samoin elokuvien seuraaminen on helpompaa, kun kieli on hallussa.

      • rrggr

        Näinhän on ollut jo kauan Suomessa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe