En BRA svenskspråkig finländare är en sådan person

fennoanalys

som inte använder sitt modersmål, inte lär sina barn svenska, har inga svenskspråkiga vänner osv.
Vi andra svenskspråkiga som älskar vårt språk, använder det och också lär våra barn svenska vi är DÅLIGA.

18

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • svenskspråkig

      Vi som inte vill förfinska oss, vi betraktas som något som katten släpat in.

    • 228w

      Nog är det nästan kriminellt att fordra att man borde skämmas för att man vill använda sitt eget språk.

      • För att inte tala om att tvinga finskan på alla. Ett språk som inte behövs någonstans och som är obrukbart så fort man lämnar fastlands Finland. Sådant står Finland dyrt.


    • medallanyanser

      En normal människa ställer inte upp på något sådant, modersmålet är hjärtat och känslornas språk.
      Hur bra man än kan ett främmande språk så är det ändå inte samma sak.(möjligtvis för den som har haft två hemspråk ända från babyåldern )

      • sådanthänder

        Min dotter fick inte heller tala svenska med sina barn när hon gifte sig med en finskspråkig jordbrukare för ca. 40 år sedan.
        Det passade inte för den finskspråkiga släkten.Min dotter var ung och lätt att manipulera, nu har hon ångrat det hela livet och barnen var bittra, de hade gärna fått ett språk gratis.


      • finskasvenska
        sådanthänder kirjoitti:

        Min dotter fick inte heller tala svenska med sina barn när hon gifte sig med en finskspråkig jordbrukare för ca. 40 år sedan.
        Det passade inte för den finskspråkiga släkten.Min dotter var ung och lätt att manipulera, nu har hon ångrat det hela livet och barnen var bittra, de hade gärna fått ett språk gratis.

        Det var mycket vanligare förut om man gifte sig med en finskspråkig (i synnerhet på landsbygden ) att svenska inte fick användas.
        Nu händer det mera sällan, folk har blivit klokare och ser det som en fördel med två hemspråk.


    • -har inga svenskspråkiga vänner osv.

      Kusiner bara:-)

    • heikennystarve

      Ylipäänsä tämän palstan fennomaanien esiin tuoma selkeä tarve heikentää ruotsin kielen asemaa maassamme on minusta se kaikkein hämmästyttävin asia. Ymmärtäisin täysin, jos suomen kielen asema olisi liian heikko, heikentymässä tms., mutta koska suomen kielen asema ei ole koskaan ollut yhtä hyvä kuin se on nyt, niin on mahdotonta käsittää, mistä tämä halu heikentää ruotsin asemaa jatkuvasti johtuu?!

      • endaorsaken

        Deras otroliga svenskhat.


      • ondamänniskor
        endaorsaken kirjoitti:

        Deras otroliga svenskhat.

        Bränsle för att de ska fungera.


      • Har nog att göra med någon konstig mindervärdeskänsla inför det svenska. Och därför att man "upplever" mindervärde så tror man att vi som svenskspråkiga ser ner på den som talar finska. Och därför att man tror vi ser ner på dem så skall vi utrotas frös tt man själv skall må bättre.
        Inte har jag stött på att människor i dag skulle se ner på dem som har finska som språk. Vi kan ha svårt förstå oss på vissa drag i den finska kulturen, vi kan ha svårt att ta till oss melankolin och tungsinnet, vi kan också ha svårt att förstå lyteskomiken. För oss går den så in på personlighet och är förnedrande att vi inte vill kännas vid sådant. Och nog kan vi också säga att vi inte känner oss hemma i de här uttryckssätten. Men det betyder ju inte att man ser ner på en annan


      • ccccdddssss
        twervig kirjoitti:

        Har nog att göra med någon konstig mindervärdeskänsla inför det svenska. Och därför att man "upplever" mindervärde så tror man att vi som svenskspråkiga ser ner på den som talar finska. Och därför att man tror vi ser ner på dem så skall vi utrotas frös tt man själv skall må bättre.
        Inte har jag stött på att människor i dag skulle se ner på dem som har finska som språk. Vi kan ha svårt förstå oss på vissa drag i den finska kulturen, vi kan ha svårt att ta till oss melankolin och tungsinnet, vi kan också ha svårt att förstå lyteskomiken. För oss går den så in på personlighet och är förnedrande att vi inte vill kännas vid sådant. Och nog kan vi också säga att vi inte känner oss hemma i de här uttryckssätten. Men det betyder ju inte att man ser ner på en annan

        Suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu kieliryhmien välinen jatkuva vihanpito. Sellaista ei todellisuudessa edes ole, vaan se pitää itse keksiä. Ja sen ovat kehittäneet äärifennot. Heille tällainen on kenties mukavaa ajanvietettä. Ja kenties siellä taustalla on tunne alemmuudesta suhteessa ruotsinkielisiin. En tiedä, vaikea sanoa. Olen itse kasvanut suomenkielisenä Espoossa alueella, jossa oli paljon ruotsinkielisiä. En osaa siksi asettua näiden äärifennojen housuihin.


      • privatsak
        twervig kirjoitti:

        Har nog att göra med någon konstig mindervärdeskänsla inför det svenska. Och därför att man "upplever" mindervärde så tror man att vi som svenskspråkiga ser ner på den som talar finska. Och därför att man tror vi ser ner på dem så skall vi utrotas frös tt man själv skall må bättre.
        Inte har jag stött på att människor i dag skulle se ner på dem som har finska som språk. Vi kan ha svårt förstå oss på vissa drag i den finska kulturen, vi kan ha svårt att ta till oss melankolin och tungsinnet, vi kan också ha svårt att förstå lyteskomiken. För oss går den så in på personlighet och är förnedrande att vi inte vill kännas vid sådant. Och nog kan vi också säga att vi inte känner oss hemma i de här uttryckssätten. Men det betyder ju inte att man ser ner på en annan

        Var och en har rätt att vara stolt över sin kultur, språk och identitet.Det angår ingen annan.


      • manblirsåarg
        ccccdddssss kirjoitti:

        Suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu kieliryhmien välinen jatkuva vihanpito. Sellaista ei todellisuudessa edes ole, vaan se pitää itse keksiä. Ja sen ovat kehittäneet äärifennot. Heille tällainen on kenties mukavaa ajanvietettä. Ja kenties siellä taustalla on tunne alemmuudesta suhteessa ruotsinkielisiin. En tiedä, vaikea sanoa. Olen itse kasvanut suomenkielisenä Espoossa alueella, jossa oli paljon ruotsinkielisiä. En osaa siksi asettua näiden äärifennojen housuihin.

        De flesta av de här språkfanatikerna som skriver dynga om svenskspråkiga har aldrig haft någon närmare kontakt med oss, men de VET precis hurudana vi är och så måste de förstås sprida sin lögnaktiga propaganda på nätet.


    • prövatpå

      Man får inte heller rösta på SFP, då duger man inte.Då kallas man till svin och landsförrädare.

    • mittspråk

      Jag är hellre dålig än förrädare av mitt språk, min identitet, mina förfäder och mina rötter.

      • manväljer

        De här som förfinskar sig har förstås all rätt i världen att göra det, men då ska man inte kalla sig svenskspråkig finländare mera, bäst att ta steget fullt ut och bli finne.


      • manväljer kirjoitti:

        De här som förfinskar sig har förstås all rätt i världen att göra det, men då ska man inte kalla sig svenskspråkig finländare mera, bäst att ta steget fullt ut och bli finne.

        Man ska inte kacka i eget bo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe