Kiinteistönvälittäjien "ammattitaito"

kiinteistötohelot

Asuntojen myynti-ilmoitukset ovat miltei poikkeuksetta puutteellisia ja/tai harhaanjohtavia.
Oleellisia tietoja jätetään kertomatta, tai ne ovat virheellisiä, pakottaen asiakkaat kyselemään niistä välittäjältä. Kaikkien elämää helpottaisi kun tiedot olisi huolella syötetty myynti-ilmoitukseen. Tosin monestihan välittäjät eivät edes tiedä kaikkia tarvittavia tietoja asunnoista joita ovat välittämässä, toivoen tietysti saavansa kaupat tehtyä jonkun pöhlän kanssa joka ei turhia kysele vaan maksaa. Selvitellään sitten jos joku älyää kysellä.
Asioita kaunistellaan ja jätetään kertomatta toivoen, ettei kukaan perään huutele.
Ylläpito- ja remonttikustannuksista annetaan sumeilematta kauppoja edistävä, vääristynyt kuva jos suinkin kehdataan. Ja kyllä kehdataan, huhhuh sitä puolitotuuksien ja vaihtoehtoisten faktojen määrää.

Kalansilmä-objektiivilla otetut kuvat ovat ihan oma lukunsa. Asiakas saa netin kuvista asunnon tiloista täysin todellisuudesta poikkeavan käsityksen, joka romuttuu välittömästi asuntoon astuessa - ensivaikutelmana siis pettymys, sekö on tavoite?
Joillakin on tapana tuunata asunto yrtti- ja kukkapurkeilla ja ottaa niistä taidekuvia.
Ihan kivaa, mutta antaa vaikutelman, jollaista ostavana asiakkaana en arvosta; sisustan kyllä asuntoni ihan itse kunhan olen sen ensin ostanut.

Suoraan asunnon omistajalta ostaminen on selkeintä, hän tietää asuntonsa ja yhtiönsä sekä lähialueen asiat parhaiten ja selvittää kaikki tarvittavat asiat kunnolla.
Välikäsien jäädessä pois väärinymmärrysten mahdollisuuskin vähenee oleellisesti.

Ja vielä: Joskus myynti-ilmoitukset ovat sellaisia, että sääliksi käy asunnon omistajaa. Hän maksaa kalliin välityspalkkion täysin ammattitaidottoman välittäjän edellä mainituista kauppaa haittaavista toimista, jotka hidastavat kauppaa ja näinollen tod. näk. pudottavat myyntihintaakin potentiaalisten ostajien vähentyessä. Välityspalkkio menee kuitenkin vaikka kaupat olisi ryssitty kuinka epäedullisiksi.

Myykää itse, jättäkää helppoheikit myymään metrilakuja torille.

5

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Haista vittu!

      • kiinteistötohelot

        Myöskään käytöstapoja ei kovinkaan monella ns. "ammattilaisella" ole, edes alkeellisia - mikä tuli jälleen kerran "älykkäällä" vastauksellasi todistettua.

        Mutta kyllähän alalle on perinteisesti hakeutunutkin jos jonkinlaista sukankuluttajaa, joten ei ihme jos on jäänyt sivistys sekä koulutuksen että käytöksen osalta hiukan alle normien.

        Onneksi viranomaisetkin ovat sen verran valveutuneita nykyään, että ovat asettaneet jo edes jonkinlaisia tutkintovaatimuksia välitysfirmoille.
        Mutta tutkintoja tai ei, asennettahan niillä ei muuteta.

        Eipä ihme, että jo miltei kaikki tuttavani ovat myyneet itse osakehuoneistonsa.
        Säästyy monelta, kun ei tarvi olla "haista-vitun-vastuunkantajien" kanssa tekemisissä.


    • Kokemustaonpaljon

      Nimimerkki "kiinteistötohelot" on täysin oikeassa.
      LKV-tutkintoon pelkkä näyttötutkinto eli 4 tunnin koe, jonka läpäistyään saa käyttää LKV-lyhennettä. Tämä ei kuitenkaan takaa vielä mitään. Välittäjät toheloi aivan tolkuttomasti. Eivät he ole henkilökohtaisessa vastuussa asiakkaaseen, vaan firman piikkiin menee tohelointi. Ja parasta on, että kaikki eivät ole edes LKV-koetta suorittanut. On erittäin huolestuttavaa tosiaan lukea näitä kirjavia ilmoituksia, joissa on kaikissa jotain pielessä. Kirjoitusvirheitä helvetisti, mutta on substanssivirheitäkin lähes joka ilmoituksessa. Ja virheitä sattuu. Ja rakentamisestahan ei välittäjät tajua mitään - poikkeuksiakin varmasti on, mutta mitään tietoa rakentamisesta ei LKV-tutkinnossa edellytetä. Ala on todella heikoissa kantimissa, ja suurimpana kärsijänä on usein asunnon ostaja, mutta riitatilanne on helvettiä myös myyjälle. Jotain tarttis tehdä.

      • räyhhh

        Näinhän sitä sanotaan, että miksi käyttää välittäjää kun voi myydä itse ja pitää välityspalkkion itsellään...

        MUTTA

        1. jostain syystä ihmiset ostavat mieluiten asunnon, jota myy välittäjä
        2. edellä mainitusta syystä välittäjä saa yleensä asunnosta paremman hinnan
        3. itsemyyjä hinnoittelee asunnon hintaan usein myös tunnearvon, jolloin hintapyyntö on järjetön toteutuvaan nähden
        4. ihmiset välttelevät sitä kiusallista hetkeä kun omistaja ja ostaja zoomailevat yhdessä toisen omaisuutta eli asuntoa
        5. itsemyyjät satuilevat usein faktatiedon kustannuksella omia luulojaan, tuntemuksiaan, tapojaan ja mieltymyksiään asuntoa myydessään
        6. itsemyyjällä on usein suttuiset ja pimeät kuvat asunnon myyntiesitteessä
        7. itsemyyjä ei välttämättä ymmärrä laista ja paperiasiaoita hölkäsenpöläystä ja jos sattuu samalla yhtä hönö ostaja = onneksi olkoon

        Kuitenkin olen myynyt itse kaikki asuntoni ja joskus ostanut yhden suoraan ostajalta. En suosittele sitä kaikille. Hyvä välittäjä ottaa kohtuullisen suuren siivun rahaa, mutta monesti kannattaa maksaa. Mutta jokainen omalla tyylillään.


    • kiinteistötohelot

      Jotkut haluavat ostaa välittäjältä, koska välittäjät rummuttavat suureen ääneen julkisuudessa myyntitaitojaan ja vastuutaan välittämistään kohteista.

      Sillä "vastuulla" ei käytännössä ole vaan mitään merkitystä eikä lisäarvoa, koska asunnon omistajahan vastaa myytävän kohteen kunnosta ja välittäjä vastaa vain ostajalle antamiensa tietojen oikeellisuudesta (jos vastaa; kuluttajaviranomaiset tai käräjäoikeus joutuvat liian usein käsittelemään vastaamatta jättämisiä).

      Eikä missään liene tutkimusaineistolla todistettu, että välittäjien kautta myytävistä asunnoista olisi jäänyt myyjälle kulujen vähentämisen jälkeen enemmän käteen.

      Suoraan omistajilta saa todellisen, kaunistelemattoman kuvan asunnoista, koska jokainen joka myy itse asuntoaan selvittää etukäteen tarkkaan vastuunsa ja velvollisuutensa myyjänä. Vastuunsa tiedostava myyjä ei uskalla puolitotuuksia satuilemalla ottaa sellaista jälkipuintien riskiä, jota välittäjät useinkin kehtaavat kauppakiimassaan ottaa asunnonomistajan kustannuksella.

      Paperisodan osalta pankki tarkistaa kauppakirjat ja paperit hyvinkin tarkkaan ennenkuin kaupat voidaan solmia; heidän intressinsä on huolehtia laina-asiakkaansa lainavakuuden olevan sitä mitä pitää, kaikkine tarvittavine dokumentteineen.
      Mikäli papereissa on epäselvyyksiä, kaupat eivät onnistu.

      Välittäjällä ei ole mitään lisäarvoa asunto-osakekaupassa.
      Myykää itse ja unohtakaa yrttipurkki-stailaajat kalansilmäobjektiiveineen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe