Kuomun vedenpitävyys ja asumismukavuu

Kuomuko

Olen ostamassa Norjalaista puoliliukuvaa venettä ja hiukan hirvittää siirtyä asumaan kuomun alle. Ohjaamon päällä on hard top katto, joten katettu alue on reipas 2 m. Tuleeko vene kosteaksi sateella ja kuinka paljon tarvitsee lämmityksessä lisätehoja syksyllä. Kuomu on hyväkuntoinen ja pitää tällä hetkellä ainakin vedet ulkopinnalla. Veneessä ei ole salongin ja avotilan välissä väliseinää. Kuomun saa kipattua helposti pois aurinkoisena päivänä. Mitä mieltä raati on?

10

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yki8000

      On tietysti monenlaisia kuomuja ja niiden kuntotasoja. Riippuu mitä siellä kuomun alla halutaan tehdä - nukutaanko vähissä vaatteissa vai istutaanko kahvilla pöydän ääressä.
      Omassa veneessä on sinne kuomun alle johdettu oma lämpöpuhallus, joten siellä kyllä tarkenee elellä aivan normaalisti.
      Kun siellä on kunnollinen tuuletus, ei mitään erityisiä kosteusongelmia satamassakaan (siis seisotuksessa) tule.
      Täällä näkee usein kirjoituksia, joissa kuomuihin suhtaudutaan hyvinkin vihamielisesti, "kunhan ei kuomun kanssa tarvitse räplätä" - veneen ostajia.
      Minun mielestäni kuomuun sijoittaminen on yksi tuottoisimmista veneilyhankinnoista. Muutama ninuutti siihen "räpläämiseen" ei ole mielestäni mikään ylivoimainen vaatimus.
      Kauniilla ilmalla saat nauttia tuulesta ja auringosta. Sateella saat nauttia kuivista penkeistä ja vaatteista.
      Vierassatamassa olen sadekelillä käyttänyt pientä autopuhallinta vaatteiden kuivaukseen Webaston avuksi.
      Meillä on tosin 2 kajuuttaa, joten se avotila joutuu usein toimittamaan eteisen tehtäviä, mutta se kuomu on silti erittäin tärkeä varuste munulle.

    • NiinMakaaKuinPetaa

      Säännöllistä pesua ja kyllästämistä, pyssy home ja vedet ulkopuolella ja kuomu priima kunnossa pitkälti toistakymmentä vuotta itselläni. Materiaalina ollut sunbrella ja ikkuna paksuinta "muovia" mitä voi rullat, ompeleita uusittu silloin tällöin "ammattilaisella".

      Pidä kuomu kondiksessa, niin ei ongelmia...

    • Kadilainen

      Itseltä löytyy norjalainen, jossa on kokonaan avonainen pressulla peitettävä avotila. Vettä pitää hyvin. Askartelua tietysti on sen laittamisessa, mutta samalla voi koko perhe nauttia ulkoilmasta ajellessa. Nämä on täysin makuasioista. Jos tykkää venyttää kautta aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn, niin silloin kannatan koppivenettä.

    • Itselläni oli aiemmin vene, jonka ohjaamo ja perätila olivat kuomun alla. Käytännössä nukuttiin sisällä ja syötiin yms. oleiltiin avotilassa, kuomu auki tai kiinni sään mukaan.

      Sen kokemuksen perusteella sanoisin, että kuomu on OK muuten, mutta minua ärsyttivät aina ne "kuomusulkeiset", ennen kaikkea veneelle tullessa ja sitä laituriin jättäessä. Eihän niihin aikaa mennyt kuin ehkä 10 min per kerta, mutta itseäni se otti päähän. Tämä on varmasti luonnekysymys, joku toinen voi kokea ne asiaankuuluvina valmistelutoimina ja suorastaan osana veneilykokemusta.

      • Yki8000

        Tuota mainitsemaasi kohtaa juuri itsekin olen ihmetellyt, siis missä kuomun kanssa ei jaksaisi pelata.
        Minä kun olen laiha ja vähärasvainen, niin tarvitsen usein suojaa luontoäidin puhallukselta ja sen takia pidän sitä kuomua ikäänkuin hyvänä ystävänä ja siksi olen valmis sen kanssa värkkäämään.
        Jokaisen vain täytyy hoitaa asia itselleen sopivalla tavalla ja optimoida ne suojautumistarpeet.
        Riippumatta veneilijän kylmän - ja vedenkestosta, on siitä kuomusta muutakin etua.
        Avotila pysyy puhtaampana kun satamassa pitää kuomun kiinni. Kaupunkisaaste ja linnunjätökset on helpompi pestä siellä ulkona kuin pehmusteista tai pöydiltä.


      • Yki8000 kirjoitti:

        Tuota mainitsemaasi kohtaa juuri itsekin olen ihmetellyt, siis missä kuomun kanssa ei jaksaisi pelata.
        Minä kun olen laiha ja vähärasvainen, niin tarvitsen usein suojaa luontoäidin puhallukselta ja sen takia pidän sitä kuomua ikäänkuin hyvänä ystävänä ja siksi olen valmis sen kanssa värkkäämään.
        Jokaisen vain täytyy hoitaa asia itselleen sopivalla tavalla ja optimoida ne suojautumistarpeet.
        Riippumatta veneilijän kylmän - ja vedenkestosta, on siitä kuomusta muutakin etua.
        Avotila pysyy puhtaampana kun satamassa pitää kuomun kiinni. Kaupunkisaaste ja linnunjätökset on helpompi pestä siellä ulkona kuin pehmusteista tai pöydiltä.

        Kuten sanoin, varmaan se on luonnekysymys. Minä nyt vain olen sellainen, että kaikki valmistelupuuhat ärsyttävät, aina pitäisi päästä suoraan varsinaiseen asiaan/tekemiseen. Eli mahdollisimman äkkiä irti laiturista veneelle tullessa ja mahdollisimman äkkiä kohti kotia tai muuta maissa olevaa määränpäätä, kun kiinnitytään. Urheilemaan mennessä kamojen päällevetoon kuluva aika, tai ei ehkä niinkään aika kuin tekeminen ottaa päähän, uloslähtiessä pukeutuminen jnejne.

        Joku toinen varmasti osaa ottaa ne ikäänkuin asiaan mukaankuuluvana, suorastaan fiilistelynä. Minä en :)


      • rättiHomokoOOT
        10-14 kirjoitti:

        Kuten sanoin, varmaan se on luonnekysymys. Minä nyt vain olen sellainen, että kaikki valmistelupuuhat ärsyttävät, aina pitäisi päästä suoraan varsinaiseen asiaan/tekemiseen. Eli mahdollisimman äkkiä irti laiturista veneelle tullessa ja mahdollisimman äkkiä kohti kotia tai muuta maissa olevaa määränpäätä, kun kiinnitytään. Urheilemaan mennessä kamojen päällevetoon kuluva aika, tai ei ehkä niinkään aika kuin tekeminen ottaa päähän, uloslähtiessä pukeutuminen jnejne.

        Joku toinen varmasti osaa ottaa ne ikäänkuin asiaan mukaankuuluvana, suorastaan fiilistelynä. Minä en :)

        Eikös sulla ole nykyään ole purjevene, luulis tuolla asenteella ottavan pattiin rättien kanssa peuhaaminen?


      • TilannettaSeurannut
        rättiHomokoOOT kirjoitti:

        Eikös sulla ole nykyään ole purjevene, luulis tuolla asenteella ottavan pattiin rättien kanssa peuhaaminen?

        Tuskin se rättejä edes nostaa. Peltigenoa laulaa kun 10-14 veneilee.


      • rättiHomokoOOT kirjoitti:

        Eikös sulla ole nykyään ole purjevene, luulis tuolla asenteella ottavan pattiin rättien kanssa peuhaaminen?

        Purjeiden nosto jotenkin kuuluu hommaan, se vie venettä eteenpäin. Toki minä mieluusti ottaisin myös isopurjeeseen rullalaitteen :)


    • MörriM

      Minä kyllästyin kuomun kanssa siihen, että kaikki tavarat piti korjata turvaan lukkojen taakse koska kuomu ei ole edes hidaste. Murtojälkiä ei tule eikä vakuutus korvaa.

      Lisätilaa kuomulla voi saada mukavasti, mutta avotila pitäisi olla ovella suljettava ja lukittava.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      411
      2326
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      71
      2038
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      220
      1586
    4. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      157
      1304
    5. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      87
      1197
    6. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      81
      1185
    7. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      56
      1103
    8. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      1008
    9. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      66
      980
    10. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      283
      970
    Aihe