Ennakkoperinnön vaatiminen

huolestunutperillinen

Miten minun tulisi menetellä, jos nyt päättäisin lähteä hakemaan tulevasta perinnöstäni minulle kuuluvaa lakiosaa/ennakkoperintöä? Olen siis ”osakkaana” kuolinpesässä josta pappani on jo edesmennyt, mutta isäni elää yhä jonka kanssa en ole ollut missään tekemisissä yli 20 vuoteen ja pelkonani on että tuleva perintöni häviää taivaan tuuliin.. Kun aikoinaan mummu sanoi, että perit pappasi isäsi kuoleman jälkeen yms.. niin miten tässä asiassa tulisi menetellä.

Isän suvun kanssa en ole ollut tekemisissä ollenkaan yli 20 vuoteen, ja minulla ei ole heidän kanssaan mitään yhteistä. Eli olisiko kenelläkään antaa mitään vinkkiä että miten lähtisin tätä asiaa viemään eteenpäin..

7

1232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämän_totuuksia

Kuten mummu sanoi, saat perintöä vasta kun isäsi kuolee. Ja jos isä on ehtinyt tuhlata kaiken, niin sitten et saa mitään.

• 00530

Oikeutta perinnön ennakkoon vaatimiseen ei ole, joten et voi tehdä muuta kuin odottaa isäsi kuolemaa.

Papan (isäsi isän) kuolinpesän osakas on isäsi, mutta et sinä (jollei pappa ollut ehnyt sinulle ns. yleistestamenttia). Osakkuutesi syntyy vasta isäsi kuollessa.

• ghgjfghkj

Ennakkoperintöä ei voi vaatia, koska kukaan ei tiedä, kuka meistä kuolee ensin. Moni on kuollut ennen isäänsä.

Ikävää, että teillä on huonot välit. Niin yleistä ja niin surullista. Ahneus ja rakkaudettomuus sen tekee.

• EiOlePakkoLahjoittaa

Ennakkoperintöhän on lahja.
      Ei kukaan voi vaatia toista henkilöä lahjoittamaan omaisuuttaan - ei edes omaa isäänsä.

• kukkalamppu

> Miten minun tulisi menetellä, jos nyt päättäisin lähteä hakemaan tulevasta perinnöstäni minulle kuuluvaa lakiosaa/ennakkoperintöä

Ellei sinulle ole testamentattu mitään Pappasi puolelta, sinulle kuuluu perintöosa vasta isäsi jälkeen eli hänen jättämästään perinnöstä, ja lakiosa on puolet perintöosasta. Lakiosavaade edellyttää sitä, että on olemassa yleistestamentti, joka loukkaa normaalia rintaperillisen asemaasi. Ellei testamenttia ole, sinulle kuuluu normaali perintöosa.

Lakiosastaan voi luopua ennakkoon vain, jos itse tai lähipiiri on saanut sitä vastaavan rahamääräisesti arvioitavan korvauksen. Voit pyytää, mutta et vaatia, isältäsi ennakkoperintöä tai suosiolahjaa, joka aina lähtökohtaisesti vähennetään tulevasta perintö- tai lakiosastasi.

Lakiosa sinulle kuuluu vain silloin, kun on olemassa testamentti, joka loukkaa lakiosaasi. Ennakkoperintö voidaan antaa tai sitä voidaan pyytää, mutta sitä ei voi vaatia. Vaikka et olekaan ollut isääsi yhteydessä 20 vuoteen, sinulle kuuluu rintaperillisenä normaali perintöosa.

• tääonjusttätä

Taas näitä ahneita...
      Ei olla missään tekemisissä suvun kanssa, mutta käsi ojossa kyllä ollaan, perintöä odottamassa. Ei ole röyhkeydellä rajaa. Valitettavasti et ole ainoa tapaus.

Jos et ole tekemisissä, olisi moraalisesti oikein olla mitään vaatimatta, missään vaiheessa.

• huolestunutperillinen

Kiitoksia vastanneille! Olen miettinyt tätä asiaa, ja olen päättänyt tämän asian antaa olla kokonaisuudessaan samanlaisena kuten se on ollut tähänkinasti. Itselläni ei ole niin tarkkoja tietoa noista perintöasioista että miten ne oikein menee, mutta kyllä se taitaa mennä sillä kaavalla kuten minulle on jo aikaisemmin mainittu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      51
      6450
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      94
      4608
    3. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      58
      4513
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      24
      3428
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      200
      3088
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      41
      2855
    7. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2699
    8. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      20
      2696
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      156
      1611
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      328
      1536
    Aihe