Mielipiteitä kevarista?

Jasse167

Moro olen aika amatööri kevarien suhteen, mutta olen sellaisen nyt ajatellut hankkia. Ajattelin tommosesta sen vähä yli tonnin pulittaa ja tämmönen iski silmään. Tarkoituksena olisi siis ajaa 2 kesää ennen ajokorttia.

https://m.nettimoto.com/yamaha/yzf-r/2126088?vifAdCount=11&vifNav=Y

Mittarilukema näkynee olevan suuri, mutta kuulemma huoltamalla 4-tahti kemmut säilyy hyvin.
Mielipiteitä?

3

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jutustelija1
    • Minätekisinnäin

      Juuri tuo katsomasi yksilö on hyvin pidetty, mutta paljon ajettu.
      Sillä kun pyörittelet pari kesää, alkaa mittarissa olla jo 70 000 km. Silloin se kyllä on jo vaikea saada myydyksi. Lähes ilmaiseksi joutuu pois antamaan.

      Eli huolimatta tuon yksilön siististä kunnosta, en maksaisi siitä kuin max. 1 200 euroa.

      Jos suinkin on rahkeissasi varaa, osta parilla tonnilla alle 30 tkm ajettu peli. Taitaa tulla loppupeleissä halvemmaksi.

    • E220_CDI

      Kyseista Yammua en tunne, mutta kevarin ideologiaa jonkin verran. Puhuin poikani (2) ympäri diiliin, jossa mopo jätetään väliin ja ostetaan vuotta myöhemmin kevari.

      Kolmen kesän mopoilusta on vaikea osoittaa mitä jäi käteen. Mutta jos sarvissa on oppimishaluinen nuori motoristi, silloin kahdesta kevarikesästä jää paitsi autokoulussa hyvitettävät jo valmiiksi opiskellut tunnit, myös kaksipyöräisen kasvattama liikenteen näkökyky, joka on vähemmän näön tarkkuutta ja enemmän nähdyn ymmärtämistä. Kun 19-vuotias entinen kevarikuski ajoi mökille päin hirveässä lumimyrkyssä, minä nukuin rauhallisesti takapenkillä tuntien koko ajan auton käyttäytyvän keliin nähden järkevästi.

      Nykyisillä mopon ajokorttisäännöillä mopokortin ja A1 kortin hintaero kapenee.

      Meillä nuoren kuskin kalliin kevarin (Honda Varadero) täyskasko LV vuodessa lähtöbonuksin oli nelisen sataa, eli ei toivottomasti yli mopon vakuutuksen. Otin täyskaskon, ettei mene itsellä koko kesä kevarin seppäämiseen, jos kolahtaa. Ei kolahtanut, mutta vakuutusyhtiöt pitää kilpailuttaa. Meillä tarjoukset olivat hurjan erilaisia, siis yli 2x hintakertoimia samalle vakuutukselle. Eri yhtiöt kammoksuvat eri asioita, yksi antaa good bye hinnan nuorelle kuskille, toinen nopealle muoviluodille, kolmas maamoottorikustomille joka ei mee mihkään, vaikka koneessa on henkilöauton iskutilavuus.

      Kaksi vuotta käytettynä ostamamme kevari oli 6 vuoden jälkeen vaikea myytävä. Kuka uskoo, että kolme teinipoikaa ajaa kevaria siististi 6 kesää ja 50.000 km tuhoamatta sitä? Niin se vain oli, ei edes parkkipaikkakumpsaustakaan kertaakaan. Öljyä kuluttamaton määräaikaishuolloilla menevä kevari oli meiltä lähtiessään niin siisti kuin se noilla kilometreillä voi olla. Mutta tämän asian kommunikointi ostajille oli vaikeaa. Ensimmäinen pyörän nähnyt ja koeajanut aikamies osti sen pojalleen saman tien. Opetus: hyvin hoidettu nelitahtikevari kestää kilometrit, joista 2-t kuski ei osaa edes unta nähdä. Mutta tämä ei ole vielä yleisessä tiedossa, vaan nykyään kevareita ostavien isät muistavat vielä omia kevarikesiään Suzukin mainoslausetta mukaellen "Ride the winds of piston change".

      Nelarikevari ei ole tehotykki, mutta se kulkee juuri sen, mitä liikenteessä vähintään tarvitaan, eli täysitehoisena 11 kW / 15 hv teholla vähän reilut satanen. Mukava matkavauhti on ehkä Rahtari-80, jolla pitkät autot eivät tavoita, eikä itse tavoita pitkiä autoja. Meillä jäi Hondan twinin kulutus hieman reiluun 3 sadalle, eli kustannus ei kauas 2-t moposta heitä.

      Tankkilaukulla ja takalaukulla varustettu kevari tuli nätisti jopa tuhansien kilometrien lomareissun isojen pyörien mukana, kun vain kaikki ottavat aikuisen asenteen tehorajoitteiseen matkailuun. Aluksi ajoimme väärin, kunnes kahvitauolla kevarikuski ihmetteli miksei Blackbird päässyt hitaan pakettiauton ohi. Olisi tietenkin päässyt, mutta tupla-XX kuski ei vaan oikeasti osaa arvioida, kuinka paljon takana tuleva kevari tarvii tilaa omaan ohitukseensa. Vaihdettiin järjestys niin, että tauoilla sovittiin seuraava etappi, kevari keulille navigoimaan karttalaukku tankin päällä ja navi korvakuulokkeissa, niin alkoi homma sujua hienosti myös kesäisen valtatien lomaruuhkassa. Ajamme aina VÄHINTÄÄN 100 metrin välein, ja viimeisen tehtävä on heittää jokainen takaa tuleva edelleen yksi kerrallaan ilman jonomuodostusta. Kevari edellä pitää reitin ja valitsee ohituspaikkansa sen pohjalta mitä omat vehkeet kulkee. Ohituksen jälkeen ei tarvi jäädä odottelemaan, koska jos kevari löytää ohituspaikan, tonniluokan osasto tulee melko pian perässä.

      Nelitahtikevari on asiallinen peli, go for it! Mutta paljon ajettua ei moni uskalla ostaa, joten mieti tarkkaan mitä kannattaa maksaa. Ja sen paljon ajetun pitää sitten olla oikeasti hyvä. Niitäkin on.

      Yksi varoitus on paikallaan: muiden huumeiden tapaan riippuvuus on voimakas ja syntyy hyvin nopeasti. Sen jälkeen on vain yksi tie kovempaan kamaan ja suurempaan annostukseen, ja ennen kuin huomaatkaan, olet moottoriradalla kärventämässä renkaansyrjiä rakkuloille esivalmisteluna seuraavan vuorokauden Rautaperseajoon.

      Se ex-kevarikuski veti jo pari kesää takaperin tutun radan jarrumerkilläni noin kahtasataa ohitseni muoviluodillaan. Isänä minulla oli hyvin rauhallinen olo, koska näin ettei minulla ole raskaalla matkapyörälläni mitään jakoa seurata. Koulutus oli tullut päätökseen. Nyt ollaan laittamassa kumpikin myyntiin ja ostamassa yhteistä pyörää kesäksi. Yli 300-kiloisen akselivetoisen matkajaavan ja kuussatasen muoviluodin kompromissi kuulostaa absurdilta, mutta on löytynyt jo. Suorituskykyinen tonniluokan katuenduro kulkee hyvin - ja mukavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysynkin sinulta nyt...

      Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      61
      7648
    2. Voi luoja miten haluaisin

      jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai
      Ikävä
      46
      3920
    3. Nainen, vaikka kaikki on

      ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      26
      3905
    4. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

      kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      101
      1869
    5. Ihan pelästyin kun sut

      näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      120
      1760
    6. IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024

      Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.
      Sanaristikot
      90
      1064
    7. NATO kaapelirikon takana, NORD STREAM putkirikon tapaan, yritys häiritä merenkulkua Itämerellä ?

      Yhä enemmän on viitteitä siitä että Suomi , Viro ja NATO on viimeisemmän kaapelirikon takana. Estlink 2 kaapeli on nyt
      Maailman menoa
      288
      1021
    8. Haluan sinua mies, aivan stanasti.

      Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav
      Ikävä
      70
      1016
    9. On hyvä nainen

      Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht
      Ikävä
      80
      922
    10. Ymmärtääkö miehet

      Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti
      Ikävä
      115
      813
    Aihe