Mielipiteitä kevarista?

Jasse167

Moro olen aika amatööri kevarien suhteen, mutta olen sellaisen nyt ajatellut hankkia. Ajattelin tommosesta sen vähä yli tonnin pulittaa ja tämmönen iski silmään. Tarkoituksena olisi siis ajaa 2 kesää ennen ajokorttia.

https://m.nettimoto.com/yamaha/yzf-r/2126088?vifAdCount=11&vifNav=Y

Mittarilukema näkynee olevan suuri, mutta kuulemma huoltamalla 4-tahti kemmut säilyy hyvin.
Mielipiteitä?

3

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jutustelija1
    • Minätekisinnäin

      Juuri tuo katsomasi yksilö on hyvin pidetty, mutta paljon ajettu.
      Sillä kun pyörittelet pari kesää, alkaa mittarissa olla jo 70 000 km. Silloin se kyllä on jo vaikea saada myydyksi. Lähes ilmaiseksi joutuu pois antamaan.

      Eli huolimatta tuon yksilön siististä kunnosta, en maksaisi siitä kuin max. 1 200 euroa.

      Jos suinkin on rahkeissasi varaa, osta parilla tonnilla alle 30 tkm ajettu peli. Taitaa tulla loppupeleissä halvemmaksi.

    • E220_CDI

      Kyseista Yammua en tunne, mutta kevarin ideologiaa jonkin verran. Puhuin poikani (2) ympäri diiliin, jossa mopo jätetään väliin ja ostetaan vuotta myöhemmin kevari.

      Kolmen kesän mopoilusta on vaikea osoittaa mitä jäi käteen. Mutta jos sarvissa on oppimishaluinen nuori motoristi, silloin kahdesta kevarikesästä jää paitsi autokoulussa hyvitettävät jo valmiiksi opiskellut tunnit, myös kaksipyöräisen kasvattama liikenteen näkökyky, joka on vähemmän näön tarkkuutta ja enemmän nähdyn ymmärtämistä. Kun 19-vuotias entinen kevarikuski ajoi mökille päin hirveässä lumimyrkyssä, minä nukuin rauhallisesti takapenkillä tuntien koko ajan auton käyttäytyvän keliin nähden järkevästi.

      Nykyisillä mopon ajokorttisäännöillä mopokortin ja A1 kortin hintaero kapenee.

      Meillä nuoren kuskin kalliin kevarin (Honda Varadero) täyskasko LV vuodessa lähtöbonuksin oli nelisen sataa, eli ei toivottomasti yli mopon vakuutuksen. Otin täyskaskon, ettei mene itsellä koko kesä kevarin seppäämiseen, jos kolahtaa. Ei kolahtanut, mutta vakuutusyhtiöt pitää kilpailuttaa. Meillä tarjoukset olivat hurjan erilaisia, siis yli 2x hintakertoimia samalle vakuutukselle. Eri yhtiöt kammoksuvat eri asioita, yksi antaa good bye hinnan nuorelle kuskille, toinen nopealle muoviluodille, kolmas maamoottorikustomille joka ei mee mihkään, vaikka koneessa on henkilöauton iskutilavuus.

      Kaksi vuotta käytettynä ostamamme kevari oli 6 vuoden jälkeen vaikea myytävä. Kuka uskoo, että kolme teinipoikaa ajaa kevaria siististi 6 kesää ja 50.000 km tuhoamatta sitä? Niin se vain oli, ei edes parkkipaikkakumpsaustakaan kertaakaan. Öljyä kuluttamaton määräaikaishuolloilla menevä kevari oli meiltä lähtiessään niin siisti kuin se noilla kilometreillä voi olla. Mutta tämän asian kommunikointi ostajille oli vaikeaa. Ensimmäinen pyörän nähnyt ja koeajanut aikamies osti sen pojalleen saman tien. Opetus: hyvin hoidettu nelitahtikevari kestää kilometrit, joista 2-t kuski ei osaa edes unta nähdä. Mutta tämä ei ole vielä yleisessä tiedossa, vaan nykyään kevareita ostavien isät muistavat vielä omia kevarikesiään Suzukin mainoslausetta mukaellen "Ride the winds of piston change".

      Nelarikevari ei ole tehotykki, mutta se kulkee juuri sen, mitä liikenteessä vähintään tarvitaan, eli täysitehoisena 11 kW / 15 hv teholla vähän reilut satanen. Mukava matkavauhti on ehkä Rahtari-80, jolla pitkät autot eivät tavoita, eikä itse tavoita pitkiä autoja. Meillä jäi Hondan twinin kulutus hieman reiluun 3 sadalle, eli kustannus ei kauas 2-t moposta heitä.

      Tankkilaukulla ja takalaukulla varustettu kevari tuli nätisti jopa tuhansien kilometrien lomareissun isojen pyörien mukana, kun vain kaikki ottavat aikuisen asenteen tehorajoitteiseen matkailuun. Aluksi ajoimme väärin, kunnes kahvitauolla kevarikuski ihmetteli miksei Blackbird päässyt hitaan pakettiauton ohi. Olisi tietenkin päässyt, mutta tupla-XX kuski ei vaan oikeasti osaa arvioida, kuinka paljon takana tuleva kevari tarvii tilaa omaan ohitukseensa. Vaihdettiin järjestys niin, että tauoilla sovittiin seuraava etappi, kevari keulille navigoimaan karttalaukku tankin päällä ja navi korvakuulokkeissa, niin alkoi homma sujua hienosti myös kesäisen valtatien lomaruuhkassa. Ajamme aina VÄHINTÄÄN 100 metrin välein, ja viimeisen tehtävä on heittää jokainen takaa tuleva edelleen yksi kerrallaan ilman jonomuodostusta. Kevari edellä pitää reitin ja valitsee ohituspaikkansa sen pohjalta mitä omat vehkeet kulkee. Ohituksen jälkeen ei tarvi jäädä odottelemaan, koska jos kevari löytää ohituspaikan, tonniluokan osasto tulee melko pian perässä.

      Nelitahtikevari on asiallinen peli, go for it! Mutta paljon ajettua ei moni uskalla ostaa, joten mieti tarkkaan mitä kannattaa maksaa. Ja sen paljon ajetun pitää sitten olla oikeasti hyvä. Niitäkin on.

      Yksi varoitus on paikallaan: muiden huumeiden tapaan riippuvuus on voimakas ja syntyy hyvin nopeasti. Sen jälkeen on vain yksi tie kovempaan kamaan ja suurempaan annostukseen, ja ennen kuin huomaatkaan, olet moottoriradalla kärventämässä renkaansyrjiä rakkuloille esivalmisteluna seuraavan vuorokauden Rautaperseajoon.

      Se ex-kevarikuski veti jo pari kesää takaperin tutun radan jarrumerkilläni noin kahtasataa ohitseni muoviluodillaan. Isänä minulla oli hyvin rauhallinen olo, koska näin ettei minulla ole raskaalla matkapyörälläni mitään jakoa seurata. Koulutus oli tullut päätökseen. Nyt ollaan laittamassa kumpikin myyntiin ja ostamassa yhteistä pyörää kesäksi. Yli 300-kiloisen akselivetoisen matkajaavan ja kuussatasen muoviluodin kompromissi kuulostaa absurdilta, mutta on löytynyt jo. Suorituskykyinen tonniluokan katuenduro kulkee hyvin - ja mukavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9209
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3839
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2690
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2504
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1612
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe