En tämän sovivanpaa palstaa löytänyt.
Lunta luodessamme naapurin isäntä aprikoi, että jos syksyllä, marraskuusta lähtien satanut vesi olisi tullut lumena, kuinka korkeat kinokset olisivat nyt, noin keskimäärin?
Syksyn sade lumeksi.
2
234
Vastaukset
- Hussi
1. Ota tallaamattomasta lumikinoksesta lumipaakku, jonka pohjan alan ja tilavuuden (korkeuden) tunnet.
Ota näyte kinoksen puolivälin alapuolelta, älä kuitenkaan ihan pohjalta.
2. Sulata se ja mittaa kuinka paksun vesipatjan se saa aikaan pohja-alaltaan saman suuruisessa astiassa kuin lumipaakkusi. (tai muunkin kokoisessa, jos osaat laskea.
3. Laske suhde, mikä on veden ja lumen tilavuuden välillä.
4. Selvitä syksyn sademäärä ja laske suhteen avulla, minkä moisen kinoksen sademäärä saisi aikaan, jos ei lumi välillä sulaisi eikä haihtuisi.
Kerro tulos meille muillekin. Oma arvaukseni on, että saat kertoa sademäärän n. neljällä saadaksesi tietää lumikinoksen paksuuden.
PS. Mielenkiinnosta Googlasin ja tässä ensimmäiseksi osunut linkki: Ei pahasti heittänyt arvaukseni :)
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=74491&lan=fi#a1 - hege2
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1808316
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264518- 504088
- 513365
- 513106
- 502860
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262546- 312139
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382003- 291996