Löysin Kotimaa lehden verkkopalvelussa mielenkiintoinen kirjoitus rauhansanalaisuudesta.
https://www.kotimaa24.fi/blogit/mita-rauhansanalaisuus-on/
Siellä sanotaan esimerkiksi näin:
Vuoden 1934 hajaannuksen välittömänä syynä oli siis se, että eräät vanhoillislestadiolaiset puhujat menivät saarnaamaan Amerikan apostolis-luterilaisen kirkon järjestämiin tilaisuuksiin 1932. Oulu-vetoinen SRK ei pitänyt kyseistä kirkkokuntaa sisarjärjestönään Yhdysvalloissa. Pitkäkestoisena taustatekijänä hajaannuksessa oli myös Torniojokilaakson lestadiolaisuuden alueellinen kehitys Oulun keskusjohdosta osittain riippumattomana uskonnollisuutena. Pohjanmaan ruotsinkielinen lestadiolaisuus toimi melko omaehtoisesti jo kielellisistä syistä. Varsinaista hajaantumista tapahtui pääsoin Keski- ja Etelä-Pohjanmaan suomenkielisissä lestadiolaisyhteisöissä. Sen sijaan Tornionlaakso, Norbotten ja lähes kokonaisuudessaan Pohjanmaan ruotsinkielinen lestadiolaisuus (norra svensa Österbotten) putosivat ikään kuin ”valmiina” rauhansanalaisuuteen.
Kuvaavaa on, että Rauhan Sanan ruotsinkielinen siipi on järjestäytynyt nimellä Laestadianernas frisföreningars förbund (LFF), joka on paikallisyhdistysten muodostama keskusjärjestö. Yhtenäisyyden ajan ruotsinkielinen Zions Missiostidning (Siionin Lähetyslehti) jatkaa edelleen äänenkannattajana. Laulukirja on Sions Sånger (Siionin laulut).
Muutettavat muuttaen LFF-lestadiolaisuutta voidaan pitää siis 1900–luvun alkupuolen vanhoillislestadiolaisuuden ruotsinkielisenä jatkumona. Pohjanmaa (Österbotten) onkin ainoa maakunta, jossa rauhansanalaisuus (pääosassa ruotsinkielinen siipi) on suurempi kuin SRK-vanhoillisuus. Sen sijaan Länsi-Lapissa Rauhan Sana -liikkeen kannatus on koko ajan laskenut, SRK-vanhoillisuuden pikemmin kasvanut. Kokonaisuutena ottaen liikkeiden voimasuhteita kuvaavat hyvin kesän tärkeimpien seuratapahtumien osanottajamäärät. SRK:n suviseurat keräävät jatkuvasti 60 000–80 000 osanottajaa. Suurimmat Rauhan Sanan suvijuhlat 2000-luvulla olivat vuoden 2011 Ähtävän suvijuhlat, joissa yhtä aikaa oli koolla 6000 ihmistä. Keskimäärin Rauhan sanan suvijuhlien yhtäaikainen osallistujamäärä on ollut perinteisesti 2000–3000.
Mitä rauhansanalaisuus on?
32
1752
Vastaukset
- Hyihävetkää
Eli Laestadikuksen seuraajat (aivopestyt lapset) jota lahkoa pääministerimmekin uskoo. Olemmeko siis parempia kuin äärimuslimit? Sipilä mukaanlukien tehdään vain veljille kivaa. Muut saa nälkiintyä. Te olette pahiksia.
- lamb
Alla olevasta linkistä voit kuunnella Rauhan sanan puheita ja tallennettuja seuralähetyksiä.
http://www.lff.fi/kuuntele/
Vielä on pyhä henki läsnä uskovien keskuudessa. Rauhan sanasta löytyy hengellinen koti kaikille niille jotka vielä janoavat Jumalan sanan kuuloon. Jumala on ihmeellisellä tavalla säästänyt seurakuntaansa Rauhan sanan uskovien keskuudessa.
Jos sinulla on rauhaton mieli tai huoli oman kotiseurakuntasi tilasta, lut, vl, el, jne, kannattaa kuunnella miten Henki vaikuttaa. Tänä vaikeana aikana moni seurakunta vaikenee ja ajautuu haaksirikkoon, siksi kannattaa kuunnella oman sydämen ääntä ja rukoilla Jumalan johdatusta.- jkljkljkl
Jumalan terve !
Olen kokenut lff:n radiosta tulevat saarnat hyvin vastaavan omaa uskoani ja niistä on saanut paljon apua. Mutta miten siellä vastaanotettaisiin "oman seurakunnan tilasta" huolestunut. Suhtauduttaisiinko epäluuloisesti vaikka ryllä käyneisiin uskoviin ? - lamb
jkljkljkl kirjoitti:
Jumalan terve !
Olen kokenut lff:n radiosta tulevat saarnat hyvin vastaavan omaa uskoani ja niistä on saanut paljon apua. Mutta miten siellä vastaanotettaisiin "oman seurakunnan tilasta" huolestunut. Suhtauduttaisiinko epäluuloisesti vaikka ryllä käyneisiin uskoviin ?Siellä otetaan lämpimästi vastaan kaikki uskovaiset. Jos ei ihan ensimmäisen, niin aika helposti jo seuraavan kanssa pääsee jutulle. Ovat mukavaa ja avarakatseista joukkoa. Uskomisen asioista voi jutella ihan vapaasti niin kuin uskoo, eikä siellä aseteta mitään ehtoja. Kyllä sen kodin heti huomaa kun on tullut oikeaan paikkaan.
Kun ihminen on sydämen asialla ja haluaa etsiä vilpittömästi oikeaa tietä ja totuutta, niin Jumala johdattaa oikeaan elämään.
- Laestadius
Tämän mukaan SRK:n vastine ruotsinkielisellä puolella on LFF rauhansanalaisuus. Haara edustaa sitä leastadiolaisuutta mikä oli 1900-luvun alussa, ilman SRK:n lisäyksiä.
- hallelujapaskaa
Se on paskaa.
Asialla taas lestadio paskadio huoradio. - hurrinen
Tänään lähetys Ähtävän rukoushuonesta Ähtävällä. Lähetys alkaa kello 14:00 ja 19.00
- ukkopaavo
Samaa perkeleellistä saatanallisuutta kuin muutkin lahkon haarat.
Helluntaina (8-10.6) on Bosundin isot seurat.
- oppi_erottaa
Vl:n ja rauhansanalaisten ero on ennenkaikkea opillinen.
Tuo nikki lamp:n viestissä tuli jotain hyvin oleellista esiin heidän oppikäsityksestään :
" Ovat mukavaa ja avarakatseista joukkoa. Uskomisen asioista voi jutella ihan vapaasti niin kuin uskoo, eikä siellä aseteta mitään ehtoja. "
ja
"Siellä otetaan lämpimästi vastaan kaikki uskovaiset"
Toki on aivan oikein ottaa ystävällisesti kaikki tilaisuuksiin tulijat vastaan, mutta on eri asia ottaa heidät vastaan "uskovaisina" hengellisinä veljinä ja sisarina, riippumatta siitä, miten he uskovat...
Tämä ekumeenisuus, kaikkien oppien hyväksyminen on yksi suuri opillinen ero vanh.lestadiloisuuden kanssa.
Vl:t opettavat raamatun mukaisesti, ettei saman Hengen lapsilla voi olla erikaltaista käsitystä keskeisiin opillisiin käsityksiin ja ennenkaikkea vanhurskauttimisjärjestykseen.
Ei voida kävellä raamatun ilmoituksen ylitse, vaikka se tuntuu loukkaavalta niiden taholta, jotka uskovat "kaikkien pääsevän taivaaseen"- Laestadius
Alkuperäinen lestadiolaisuus ei ollut noin yhteneväinen. Lars Levi piti jopa joitakin baptistejä uskovaisina, mikä oli hyvin avarakatseista siihen aikaan.
Vanhoillislestadiolaisuus on eriseura jos alkuperäisopetuksena pidetään Lestadiusta, Herhunttilaisia tai Lutheria tai Apostoleita tai Jeesusta.
Ei kristinusko apostolien aikanakaan ollut kovin yhteneväinen. Tämä selviää esim. lukemalla seurakuntiin lähetetyt kirjeet joka ovat talleessa Raamatussa. Vanhoillislestadiolaisten oppi on epäraamatullinen.
- Vallankinkahva
Eli päällimmäisenä jakaantumisissa on ollut pontimena kilpailu vallasta. Siihenhän tämä kaikki perustuu.
Niin perustuukin , sillä VL:t on olleet kaikissa eroissa mukana., paitsi
esikoislesta erossa 1965 , 2015. .
- hurrinen
Omakohtainen näkemys rauhansanalaisuudesta.
Lapsena kasvattu kristityssä kodissa olen saanut nauttia sitä turvallisuutta ja rauhaa joka Jumalan lapset saavat kokea. Kuin kasvoin vanhemmaksi minuakin kohtasivat kaikenlaiset kiusaukset ja synnit joihin minä tyhmyydestä lankesin. Olen saanut voiman panna pois lankeemukset ja uskoa ne myös anteeksi. Toki epäilykset usein tulevat joka sanoo että olenkohan minä Jumalan lapsi enää,ja onko minulla vielä pyhä henki. Mutta joskus kun ei ole aavistustakaan sitä olen saanut kokea kuinka Jumala auttaa ja lohduttaa heikko ihminen. Olen todennut että olen syntinen ihmisen jonka ainoa toivo on Jeesuksen pelastustehtävä myös minua varten. Ja siinä uskossa haluan elää Jumalalle kunniaksi mun elämää loppuun asti- kalle_mies
Voit olla ihan varma, että sinulla ei ole Pyhää Henkeä, koska olet eriseurassa ja et ole enää pikkulapsi, koska osaat kirjoittaakin noin hyvin.
Pikkuesikoisuus erosi alkulestadiolaisuudesta vuonna 1886 Vesisaaressa, esikoislestadiolaisuudesta vuonna 1902—1903 USAssa, osittain myös vanhoillislestadiolaisuudesta 1927 USAssa (Monet heistä olivat haalilaisia, jotka olivat palanneet vanhoillislestadiolaisuuteen aikaisemmin vilpillisesti, ja olivat suurseuralaisia), ja sitten vielä vuonna 1934 vanhoillislestadiolaisuudesta Euroopassa. Sitten siihen liittyi vielä pieni määrä suurseuralaisten sukua Susijärvellä noin vuonna 1955, ruonavaaralaisia Kuparisaarella 1970—2000-luvuilla, osa sillanpääläisistä 1980—1990-luvuilla ja sveeniläisiä 2000- tai 2010-luvulla. kalle_mies, sinä tuot tuomion päällesi tuomitsemalla muita:
"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" (Matt. 7:1)
Oliko myös Luther epäuskoinen ja Jumalan valtakunnan ulkopuolella?
Suhteellaan sakramentteihin esimerkiksi?
Oliko Lestadius epäuskoinen ja Jumalan valtakunnan ulkopuolella? Suhteellaan lestadiolaisen liikkeen ulkopuoliseen uskoon?
Miten viestikapula on voinut ketkematta kulkea ekumeenisen liikkeen kautta. Hernhutilaisuus esimerkiksi on ytimeltään ekumeeninen liike. Miksi Rukoilevaisuus. Miksi Lestadius, joka suhtatutui myötämielisesti jopa yksittäsiin baptisteihin, väkeen jonka kastekäsitys eroaa luterilaisesta.
kalle_mies, uskot harhaoppeihin.- vl-vaimo
Jumalan valtakunta kulkeutui uuslukijaisuuden välityksellä Laestadiukselle, ei suinkaan herrnhutilaisuuden välityksellä. Herrnhutilaisuus oli eriseura, joka erosi pois Jumalan valtakunnasta.
Lapin Maria sai uudestisyntymisen uuslukijaisen Pehr Brandelin julistaman evankeliumin synninpäästön kautta. Myöhemmin tosin Pehr Brandel meni eriseuraan, jota kutsutaan nimellä roseniolainen uuslukijaisuus. Tämän jälkeen aikuisia uskovaisia oli äärimmäisen vähän, kunnes uskovaisten määrä taas lisääntyi, kun Lars Levi Laestadius uudestisyntyi Lapin Marian julistaman evankeliumin synninpäästön välityksellä vuonna 1844. - tiesin
vl-vaimo kirjoitti:
Jumalan valtakunta kulkeutui uuslukijaisuuden välityksellä Laestadiukselle, ei suinkaan herrnhutilaisuuden välityksellä. Herrnhutilaisuus oli eriseura, joka erosi pois Jumalan valtakunnasta.
Lapin Maria sai uudestisyntymisen uuslukijaisen Pehr Brandelin julistaman evankeliumin synninpäästön kautta. Myöhemmin tosin Pehr Brandel meni eriseuraan, jota kutsutaan nimellä roseniolainen uuslukijaisuus. Tämän jälkeen aikuisia uskovaisia oli äärimmäisen vähän, kunnes uskovaisten määrä taas lisääntyi, kun Lars Levi Laestadius uudestisyntyi Lapin Marian julistaman evankeliumin synninpäästön välityksellä vuonna 1844.vl-vaimo: ”Marian julistaman evankeliumin synninpäästön välityksellä vuonna 1844.” Nämä ”synninpäästön välityksellä” ovat sinun omia, sanoisinko väännöksiä, että voisit näin samaistaa nykyiseen vl opetukseen.
On tutkittu, että Laestadius ei juuri käyttänyt synninpäästön sanoja; Jeesuksen nimessä ja veressä ovat syntisi anteeksi. Raattamaa otti nämä synninpäästön sanat käyttöön. Tämä on tutkittua tietoa, luetaanko:
”Raattamaa käytti paljon niin sanottuja taivaan valtakunnan avaimia, joiden merkitystä vanhoillislestadiolaisuudessa korostetaan edelleen. Hän suositteli niiden käyttöä myös Laestadiukselle, joka kuitenkin käytti niitä paljon varovammin, koska pelkäsi armovarkaita.”
Laestadius itse kertoo kääntymyksestään ja Lapin Mariasta:
»Tällä tytöllä oli armonjärjestyksessä kokemuksia, joita en koskaan ennen ollut kuullut. Hän oli vaeltanut pitkiä matkoja etsiessään valkeutta pimeydessä. Vaeltaessaan hän oli lopulta tullut Noraan pastori Brandellin luo, ja kun tyttö avasi hänelle sydämensä, niin Brandell vapautti hänet epäilyksistä. Tyttö tuli hänen välityksellään elävään uskoon. Ja minä ajattelin tässä on nyt yksi Maria, joka istuu Jeesuksen jalkain juuressa. Ja nyt vasta, ajattelin minä, nyt näen tien, joka vie elämään; se on ollut kätkettynä, kunnes sain puhua Marian kanssa.
Hänen yksinkertaiset kertomukset kokemuksistansa ja vaelluksistansa teki niin syvän vaikutuksen sydämeeni, että minullekin valkeni: minä sain sinä iltana, jonka vietin Marian seurassa, tuntea taivaallisen ilon esimakua. Mutta Åselen papit eivät tunteneet Marian sydäntä, ja Maria tunsi myöskin, etteivät he olleet tästä lammashuoneesta. Olen muistava köyhää Mariaa niin kauan kuin elän, ja toivon kohtaavani hänet kirkkaammassa maailmassa toisella puolen hautaa.»
(Laestadius 1852) - vl-vaimo
Tässä lienee se kirkko, jossa Brandel usein piti seuroja.
https://www.google.fi/maps/@62.872905,18.0870449,3a,26.8y,260.8h,93.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1syYX38f7KfnebVY9Sts2-4Q!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1?hl=fi - aukea
vl-vaimo kirjoitti:
Tässä lienee se kirkko, jossa Brandel usein piti seuroja.
https://www.google.fi/maps/@62.872905,18.0870449,3a,26.8y,260.8h,93.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1syYX38f7KfnebVY9Sts2-4Q!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1?hl=fiLaitappa Ritva tuo linkki uudelleen, ei aukea tämä.
- vl-vaimo
Tämä palsta ei tunnista osaksi linkkiä tuota pilkkua, joten sinun on valittava manuaalisesti koko linkki ja sitten avattava se.
Olen kokeillut, ja se kyllä toimii. - Laestadius
vl-vaimo kirjoitti:
Jumalan valtakunta kulkeutui uuslukijaisuuden välityksellä Laestadiukselle, ei suinkaan herrnhutilaisuuden välityksellä. Herrnhutilaisuus oli eriseura, joka erosi pois Jumalan valtakunnasta.
Lapin Maria sai uudestisyntymisen uuslukijaisen Pehr Brandelin julistaman evankeliumin synninpäästön kautta. Myöhemmin tosin Pehr Brandel meni eriseuraan, jota kutsutaan nimellä roseniolainen uuslukijaisuus. Tämän jälkeen aikuisia uskovaisia oli äärimmäisen vähän, kunnes uskovaisten määrä taas lisääntyi, kun Lars Levi Laestadius uudestisyntyi Lapin Marian julistaman evankeliumin synninpäästön välityksellä vuonna 1844.Vanhoillislestadiolaiset ovat nopeita leimaamaan muita eriseuralaisiksi, ajattelematta että myös he ovat eriseura jos alkuperäisopetuksena pidetään Lestadiusta, lukijaisuustta tai Lutheria tai Apostoleita tai Jeesusta.
Kun saarnatoimilla ison miesporukan toimesta julistetaan oma kupla Jumalan valtakunnaksi, niin sanoma on totta niille jotka ovat elävät kuplan sisällä.
Voidaan ihan perusteellisesti kyseenalaistaa onko vanhollislestadiolaisuus osaa kriitillisyyttä, kun eivät tunnustaa kuuluvansa Kristuksen maailmanlaajuiseen kirkkoon, missä ovat elävässä uskossa olevia kristittyjä kaikista kirkkonunnista ja seurakunnista.
Ainakin se on harhaoppi väittää että kristikunta koostuu muutamasta uskovaisesta pääosin Suomessa. vl-vaimo kirjoitti:
Jumalan valtakunta kulkeutui uuslukijaisuuden välityksellä Laestadiukselle, ei suinkaan herrnhutilaisuuden välityksellä. Herrnhutilaisuus oli eriseura, joka erosi pois Jumalan valtakunnasta.
Lapin Maria sai uudestisyntymisen uuslukijaisen Pehr Brandelin julistaman evankeliumin synninpäästön kautta. Myöhemmin tosin Pehr Brandel meni eriseuraan, jota kutsutaan nimellä roseniolainen uuslukijaisuus. Tämän jälkeen aikuisia uskovaisia oli äärimmäisen vähän, kunnes uskovaisten määrä taas lisääntyi, kun Lars Levi Laestadius uudestisyntyi Lapin Marian julistaman evankeliumin synninpäästön välityksellä vuonna 1844.On erikoista että vl-vaimo ei pidä herrnhutilaisuutta elävänä uskona, kun laulukirjanne Siionin laulut on täynnä herrnhutilaisten, kuten Lina Sandellin, kirjoittamia lauluja.
Lina Sandell on kirjoittanut esimerkiksi ” Oi Jumalani, iloitsen”, ” Onpa taivaassa tarjona lapsillekin” ja moni muukin vanhoillislestadiolaisten rakastamia lauluja. Teidän laulukirjassa taitaa olemaan ainakin parikymmentä LS:n kirjoittamia lauluja.
- hurrinen
Mulle rauhansanalaisuus on se ryhmä missä olen saannut kasva. Olen todennut myös se oleva ryhmä missä elävät kristityt kulkee, ja saan tässä kokea hengen yhteys, paikka missä Jumalan henki sanansa kautta vaikuttaa. Mutta mun pelastus ei ole kiinni siitä että olen rauhansanalainen. Se on kyllä paljon vakaamalla paikalla perustettu. Mulle se on mahdotonta sanoa missä ryhmissä Jumalan lapset kulkee. Vaan olen tyytyväinen ja iloinen että olen sellaisessa paikassa missä olen todennut että minun sieluni saa ravintoa.
- eipä.sujunutkaan
Se siitä kirjoittamisen osaamisesta.
- vl-vaimo
Ota huomioon, että hänen äidinkieli ei ole suomi, jonka näkee jo nimimerkistäkin.
Hän kirjoittaa tosi hyvin suomeksi siihen nähden. - hurrinen
vl-vaimo kirjoitti:
Ota huomioon, että hänen äidinkieli ei ole suomi, jonka näkee jo nimimerkistäkin.
Hän kirjoittaa tosi hyvin suomeksi siihen nähden.Voi ei, tulihan se ilmi kuitenkin että olen ruotsinkielinen, no ei se mitään! Kuulun lff piiriin täällä ruotsinkielisilla alueella. On välillä mukavaa kurkistaa sisään täällä kattomaan minkälaiset keskustelut täällä viedään. Vl laiset on aina ollut mulle erityisiä, vähä outo tunnelma saan kun kohdan niitä, tulee mieleen viime kesän perhelomaa kuin me meidän lapsemme kanssa kävimme pohjoisessa, oli suvijuhla aikaa ja paljon Vl väkiä liikkeellä,samassa paikassa kuin me oltiin. tuntui meillä että oli turvallinen ja jotenkin hyvä olo heidän kanssa. tuntui että olimme saman Jumalan lapsia tässä pahassa maailmassa.
Minulle se on niin harmi että näitä isoja väliä on meidän kanssamme tullut.
On ikävä että vanhoillislestadiolaiset (ainakin suurin osa heistä) pitävät muita lestadiolaisia eriseuralaisina.
Itse en pidä vanhoillislestadiolaisuus eriseurana, vaikka opettavat monista asioista väärin. Perusteluna tähän on että myös kristillisyyden alkuaikoina oli eri näkemyksiä seurakuntien kesken, mikä käy hyvin ilmi esimerkiksi Apostoli Paavalin kirjeistä seurakunnille. Siksi en pidä raamatullisena pitää vanhoillislestadiolaisuus eriseurana.
Aina kun on suviseurat ovat jokseenkin lähellä, osallistun niihin, kuten moni muukin rauhansanalainen. Tämä ei tarkoita että hyväksyisimme kaikki mitä siellä opetetaan.- hurrinen
Jumalanterve!
Onhan meille hyvä maa jossa saamme vapaasti kokoontua Jumalan sanan ääreen. Ja onhan meillä hyvä Jumala joka vielä antaa Hänen sanansa kaikua ympäri meidän maassamme runsaasti. En usko että me voimme riittävästi olla kiitollisia siitä asiasta. Se on niin tärkeä asia,ja minä häpeän siitä että en ole riittävästi rohkea kutsumaan lähimmäistäni Jumalan sanan kuuloon. (ps. Tervetuloa kuuntelemaan Jumalan sanaa Ähtävän Kesäseurasta Ähtävällä.7-9 Heinäkuussa) - kastetturslainen
anteeksiantamuksen virka on Sanan virka.
- Anonyymi
MIkä on käsityksenne muista haaroista (esikoislest. töröläläisyys, uusheräys jne.). Onko heidän opissa pelastusvarmuutta muilla jeesukseen uskovilla sanotaan vaikkapa vaapaaseurakuntaan kuuluvilla? Vanhoillislestadiolaisuudessahan tämä kielletään jyrkästi.
- Anonyymi
syysseurat Pedersören kirkossa tänä viikonloppuna
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1127330- 475286
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa572979Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72463Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101488Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1921359Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921083Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3111020Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?226963Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30896