Onko sille jokin maantieteellinen raja vai onko se enemmän sosiaalinen ja psykologinen mitta?
Mistä ulkosaaristo alkaa?
37
4782
Vastaukset
- jooeikun
Yllättävän hyvä kysymys, johon minä en ainakaan löytänyt nopeaa vastausta. Merenkulun säännöissä on pykälät avomeriliikenteeseen ja sitä kautta lähestyen voisi ajatella, että ulkosaaristo olisi aluetta, joka putoaa liikenteellisesti tähän
kategoriaan, mutta onko näin? - saaristolainen-
Ulkosaaristo alkaa siitä mihin välisaaristo loppuu.
- Perimetso
Luonnomaantieteellisesti määrittelisin sisä- ja ulkosaariston osapuilleen näin:
Sisäsaaristo alkaa välittömästi rannikolta ja siellä saaret ovat metsäisiä. Saarten pinta-ala ylittää ympäröivän vesialueen pinta-alan. Ulkosaaristo alkaan, kun saaret ovat valtaosin puuttomia ja niiden pinta-ala on pienempi kuin ympäröivän vesialueen.
Määritelmä ei ehkä toimi Saaristomerellä pinta-alojen osalta. (Vai pitääkö joku Dragsfjärdin ja Nötön väliä ulkosaaristona?) Joo, ja ulko- ja välisaariston välissä on saaristokanava jonka pohjalla sijaitsee saariston napukka.
- nettipurjehtija
Saaristomeren kansallispuiston yhdessä infotaulussa asia on selitetty näin. Taulussa on lisäksi havainnekuvat eri vyöhykkeistä, johon alla olevat numerot viittaavat. Tämä kyseinen taulu löytyy Nauvon pursiseuran rakennuksen seinässä.
Saaristomme vyöhykkeet ovat:
1. Merivyöhyke, jolle on tyypillistä avoin merenselkä ja pienet puuttomat kallioluodot. Luodoilla tulevat toimeen vain harvat vaativiin olosuhteisiin sopeutuneet kasvit ja eläimet.
2. Ulkosaaristovyöhyke, jossa maata on enemmän kuin merivyöhykkeessä, mutta kuitenkin selvästi vähemmän kuin vettä. Ulkosaariston erottaa parhaiten merivyöhykkeestä siitä, että saarilla kasvaa metsiä. Metsät ovat lepikoita, koivikoita ja männiköitä. Saaristomerellä ulkosaaristo jaetaan ulappavyöhykkeeksi ja välisaaristoksi.
3. Ulappavyöhykkeellä suuret ulapat erottavat toisistaan pieniä saarisryhmiä, joista osa tarjoaa hyvinkin suojaisia maisemia. Vaikka maata on vain noin 5 % pinta-alasta, saaret ja luodot ovat maisemallisesti tärkeitä.
4. Välisaaristovyöhykkeelle on ominaista suurehkot saaret. Osa saarista on ulkosaariston tapaan suureten selkien erottamia ja toiset sisäsaaristomaisesti suurina ryhminä. Gullkronan alue on välisaaristoa tyypillisimmillään.
5. Sisäsaaristovyöhyke, jossa maata on selvästi enemmän kuin vettä. Meri ei ole täällä niin ankara kuin ulompana ja hienoja maa-aineksia on kertynyt rannoille ja poukamiin. Täällä on paljon ruovikkoisia lahtia ja merestä kuroutuneita rantalampia.
6. Mannervyöhyke, johon kuuluvat mantereen raja ja lähinnä mannerta sijaitsevat suuret saaret. Suurin osa pinta-alasta on maata ja saarien keskiosat ovat luonnoltaan kuin sisämaata.- virallisesti
Helsingin keskusta on sisäsaaristoa ja Melkki on ulkosaaristoa
- Avomerelle
Ulkosaaristo alkaa kyllä vasta Melkin eteläpuolelta... aika kapealti saaristoa Helsingin edustalla on.
- vahvistetaan
Melkki on ulkosaaristoa
- entinenpääkaupunkilainen
Turkulaisena totean, että on turha puhua minkäänlaisesta saaristosta alueella jossa sitä ei ole....
- joita_ei_ole
entinenpääkaupunkilainen kirjoitti:
Turkulaisena totean, että on turha puhua minkäänlaisesta saaristosta alueella jossa sitä ei ole....
Se oli tosiaan selvästi turkulainen mietelause. Saaria ovat jotkut Helsingin kaupunginosatkin.
- väylääpitkin
ainakin joidenkin kuntien kartoissa näkyy olevan merkittynä nuo
Sille on vakiintunut määritelmä. Turun saaristossa ulkosaaristoksi katsotaan Nauvon ja Korppoon pääsaarten eteläpuolen saaristo.
- KippariJoo
Trafilta löytyy kartta jossa alueet rajattu. Liittyy alus katsastukseen eri kotimaan merialueille.
- ssppss
Sen voin lähes uskoa, että joku Trafin virkamies on laatinut mappiinsa saaristoalueiden rajat. Mutta mihin tarkoitukseen niitä tarvitaan?. Ja miten Trafi ja Trafin kartat liittyvät katsastukseen?
- KatsosKatsos
ssppss kirjoitti:
Sen voin lähes uskoa, että joku Trafin virkamies on laatinut mappiinsa saaristoalueiden rajat. Mutta mihin tarkoitukseen niitä tarvitaan?. Ja miten Trafi ja Trafin kartat liittyvät katsastukseen?
Trafi on Suomessa merenkulun turvallisuudesta vastaava viranomainen ja kaupallisessa liikenteessä olevat alukset pitää rekisteröidä ja katsastaa omalle toiminta-alueelleen/luokalleen.
Joten toki Trafilla on rooli tässä. Vuokraveneille luokkia taitaa olla kolme - sisävedet, sisävedet ja saaristo sekä avomeri. Lienee loogista, että valvovalla viranomaisella on sitten myös kartta, josta näkee mihin alueeseen mikäkin vesialue kuuluu. En kyllä nopealla vilkaisulla moista karttaa Trafin sivuilta löytynyt mutta oletettavasti sellainen on olemassa. - ssppss
KatsosKatsos kirjoitti:
Trafi on Suomessa merenkulun turvallisuudesta vastaava viranomainen ja kaupallisessa liikenteessä olevat alukset pitää rekisteröidä ja katsastaa omalle toiminta-alueelleen/luokalleen.
Joten toki Trafilla on rooli tässä. Vuokraveneille luokkia taitaa olla kolme - sisävedet, sisävedet ja saaristo sekä avomeri. Lienee loogista, että valvovalla viranomaisella on sitten myös kartta, josta näkee mihin alueeseen mikäkin vesialue kuuluu. En kyllä nopealla vilkaisulla moista karttaa Trafin sivuilta löytynyt mutta oletettavasti sellainen on olemassa.Mutta kyse oli jaosta: ulkosaaristo, välisaaristo, sisäsaaristo. Ja mahdollisia muitakin vyöhykeitä yllä on mainittu. Jos todella aluksia katsastetaan näihin vyöhykkeisiin niin olisi syytä hetken miettiä, onko puuhassa mitään järkeä. Vai tarvitaanko normien purkua?
- Johonkin_raja
Ottaakaa nyt sekin huomioon, että määritelmät eri yhteyksissä voivat olla hyvinkin erilaisia. Eivät esimerkiksi katsastusalueet ole mitään luonnontieteellisin perustein tehtyjä rajauksia.
Kurkatkaapa, mitä ulkosaaristolla tarkoitetaan eräässä maataloustukia koskevassa asetuksessa:
Ulkosaaristoa ovat seuraavat kunnat:
Brändö, Föglö, Kumlinge, Kökar, Sottunga ja Vårdö sekä alla mainituista kunnista seuraavat alueet:
Hammarland: Appelö ja Torsholm
Inkoo: Lövö, Orslandet, Storramsjö ja Älgsjölandet
Kaarina: Jauhosaari
Kemiönsaari: entinen Hiittisten kunta
Kustavi: Lypyrtti ja Vartsala
Jne.
Porvoo: Pikku-Pellinki, Suur-Pellinki ja Sundö
Jne.
Huvittavaa on se, että korotetun tuen sisäsaaristoa löytyy esimerkiksi Kouvolasta. - NormiJaNorminPurkuTaas
ssppss kirjoitti:
Mutta kyse oli jaosta: ulkosaaristo, välisaaristo, sisäsaaristo. Ja mahdollisia muitakin vyöhykeitä yllä on mainittu. Jos todella aluksia katsastetaan näihin vyöhykkeisiin niin olisi syytä hetken miettiä, onko puuhassa mitään järkeä. Vai tarvitaanko normien purkua?
Millasta norminpurkua kaipaat?
Itse ajattelisin niin, että kaupalliseen liikenteseen esim Näsijärvellä Tampere - Kuru voidaan lähteä astetta kevyemmällä varustuksella ja vaikka varalaitavaatimuksella kuin vaikka Helsinki - Tukholma eli musta on hyvä että tehdään ero avomeren ja sisävesien välille. tai vaikka Saimaan perinteišet sisävesilaivat - musta on tolkullista että ne ei saa liikennöidä merellä, tosin en yllättyisi jos ne ovat poikkeusluvalla jo Saimaalla.
Lisäksi Espoon Suvisaaristokin tuntuu helpommalta kuin Helsinki - Visby joten ehkä se rannikkoaluekin tarvitaan.
Joskus normit ovatnihan hyvästä luulen mä. - nettipurjehtija
ssppss kirjoitti:
Sen voin lähes uskoa, että joku Trafin virkamies on laatinut mappiinsa saaristoalueiden rajat. Mutta mihin tarkoitukseen niitä tarvitaan?. Ja miten Trafi ja Trafin kartat liittyvät katsastukseen?
Trafi on rajannut useammakin setin merialueita kaupallisten matkustaja-alusten luokituksia varten. Kotimaan liikennealueet ja Non-SOLAS-alueiden rajat löytyy ainoastaan koordinaatteina kartasta. Suojaiset merialueet on määritelty lisäksi olosuhteiden perusteella.
Kotimaanliikenteen liikennealueiden rajat
http://www.finlex.fi/data/normit/35559/KotimaanliikenteenMaarays.pdf
Non-SOLAS-direktiivin soveltamisalaan kuuluvien matkustaja-alusten liikennöimien merialueiden rajat
http://www.finlex.fi/data/normit/35558/NonSolasMaarays_0.pdf
Suojaiset merialueet ja niiden rajat
http://www.finlex.fi/data/normit/35563/Maarays_suojaiset_merialueet.pdf
"2 Suojaiset merialueet
Suojaisia merialueita ovat:
2.1 merialueet, joilla 1,5 metriä ylittävän merkitsevän aallonkorkeuden todennäköisyys on pienempi kuin 10 prosenttia yhden vuoden aikana ympärivuotisessa toiminnassa, tai tiettynä rajoitettuna vuodenaikana yksinomaan kyseisenä vuodenaikana tapahtuvassa liikennöinnissä, ja joilla aluksen etäisyys ei missään vaiheessa ole suurempi kuin 6 meripeninkulmaa suojapaikasta eikä suurempi kuin 3 meripeninkulmaa rantaviivasta, jossa haaksirikkoutuneet pääsevät maihin, keskimääräisen vuoroveden korkeuden mukaisesti laskettuna; suojaisten merialueiden rajojen koordinaatit on esitetty näiden määräysten liitteessä 1 ja kartta suojaisten merialueiden rajoista liitteissä 2–7; sekä
2.2 reitit Kotka–Kaunissaari, Kotka–Haapasaari ja Kotka–Rankki." - Laivarautaa
NormiJaNorminPurkuTaas kirjoitti:
Millasta norminpurkua kaipaat?
Itse ajattelisin niin, että kaupalliseen liikenteseen esim Näsijärvellä Tampere - Kuru voidaan lähteä astetta kevyemmällä varustuksella ja vaikka varalaitavaatimuksella kuin vaikka Helsinki - Tukholma eli musta on hyvä että tehdään ero avomeren ja sisävesien välille. tai vaikka Saimaan perinteišet sisävesilaivat - musta on tolkullista että ne ei saa liikennöidä merellä, tosin en yllättyisi jos ne ovat poikkeusluvalla jo Saimaalla.
Lisäksi Espoon Suvisaaristokin tuntuu helpommalta kuin Helsinki - Visby joten ehkä se rannikkoaluekin tarvitaan.
Joskus normit ovatnihan hyvästä luulen mä.Tulin uteliaaksi tuosta sisävesilaivoja käsittelvästä lauseesta. Olen usein nähnyt erään pienen aluksen välillä Helsinki - Porvoo, joka muistuttaa hyvin paljon noita sisävesillä liikkuvia laivoja.
Mikähän ero mahtaa olla tämän täällä liikennöivän aluksen ja noiden Saaimaalla ja Päijänteellä liikkuvien alusten välillä? - SamaltaNäyttääErojaOn
Laivarautaa kirjoitti:
Tulin uteliaaksi tuosta sisävesilaivoja käsittelvästä lauseesta. Olen usein nähnyt erään pienen aluksen välillä Helsinki - Porvoo, joka muistuttaa hyvin paljon noita sisävesillä liikkuvia laivoja.
Mikähän ero mahtaa olla tämän täällä liikennöivän aluksen ja noiden Saaimaalla ja Päijänteellä liikkuvien alusten välillä?Suurin erohan noissa näyttää olevan ylärakenteen osalta. Runebergin yläkannelle
http://www.msjlruneberg.fi/ms-j-l-runeberg/laivantilat/
näyttäisi mahtuvan vähemmän väkeä kuin esim Heinäveden ja yläkansi on muutenkin rakenteeltaan kevyempi joten aluksen painopiste lienee reilusti alenpana joten Runeberg lienee merkittävästi vakaampi kuin Heinävesi. Keulakin saattaa olla korkeampi mutta kuvista katsellen tuskin paljoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/S/S_Heinävesi
Noita Saimaan höyrylaivojahan on kaatunutkin. Ainakin Louhi ja Turisti 30-luvulla. Nässyllä kaatui Kuru, tosin otettuuan ensin vettä aallokosta, nuo Saimaan kaatumiset taisivat olla puhtaita tuulenkaatoja ilman vesilastia mutta Wikin mukaan kansilastin (jopa siirtyvän) avittamia - en muista onko merialueilla matkustajalaivoja kaatunut ilman vesilastia.
Runebergin matkustajakapasiteetti on kyllä paljon suurempi kuin Heinäveden 220 versus 126 jos nettiin on uskominen. Olisko niin, että esim Heinäveden matkustajakapasiteettia olisi rajoitettu jotta yläkannelle ei pääsisi liikaa kuormaa? ssppss kirjoitti:
Mutta kyse oli jaosta: ulkosaaristo, välisaaristo, sisäsaaristo. Ja mahdollisia muitakin vyöhykeitä yllä on mainittu. Jos todella aluksia katsastetaan näihin vyöhykkeisiin niin olisi syytä hetken miettiä, onko puuhassa mitään järkeä. Vai tarvitaanko normien purkua?
Eikös nuo säännöt ole liikennöijille edullisia, kun kerran sisempänä saa kuljettaa matkustajia kevyemmin katsastetuilla aluksilla. Muutenhan kaikki alukset jouduttaisiin katsastamaan avomeriolosuhteisiin.
- KippariJOO
Olin merellä ja en kerinyt kaivelemaan, saattaa olla, että joku jo vastasikin.
Tässä TRAFIn tarkat kartat virallisista merialueista yms. (koske ammattiliikennettä, ei siis huviveneilijää, mutta mielestäni hyvä jako ketjun aloittajalle ja muille pohtijoille.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwign8Lcj63TAhULFCwKHTy3CJoQFggfMAA&url=http://www.finlex.fi/data/normit/35559/KotimaanliikenteenMaarays.pdf&usg=AFQjCNHxbdiALlKn3IS0gF43OLIach4aZA- ssppss
Vilkaisin asiaan liittyvää lakia, mikä pyrkii säätämään lähes kaikkea mahdollista merenkulkuun liittyvää. yksi esimerkki:
d) D-luokan matkustaja-aluksella matkustaja-alusta, joka liikennöi kotimaan matkoilla ainoastaan sellaisilla merialueilla, joilla 1,5 metriä ylittävän merkitsevän aallonkorkeuden todennäköisyys on pienempi kuin 10 prosenttia yhden vuoden aikana ympärivuotisessa toiminnassa, tai tiettynä rajoitettuna vuodenaikana yksinomaan kyseisenä vuodenaikana tapahtuvassa liikennöinnissä, ja joilla aluksen etäisyys ei missään vaiheessa ole suurempi kuin 6 meripeninkulmaa suojapaikasta eikä suurempi kuin 3 meripeninkulmaa rantaviivasta, jossa haaksirikkoutuneet pääsevät maihin, keskimääräisen vuoroveden korkeuden mukaisesti laskettuna;
Edellä mainituille vesialueille on tällaisia säännöksiä ammattiliikenteessä!. Tuollaisen aluksen voisi yksinkertaisemmin kuitata merikelvottomaksi ja ammattiliikenteeseen sopimattomaksi kuin sallia joillakin kapeilla rannikon osilla maksavien asiakkaiden kuljettaminen. ssppss kirjoitti:
Vilkaisin asiaan liittyvää lakia, mikä pyrkii säätämään lähes kaikkea mahdollista merenkulkuun liittyvää. yksi esimerkki:
d) D-luokan matkustaja-aluksella matkustaja-alusta, joka liikennöi kotimaan matkoilla ainoastaan sellaisilla merialueilla, joilla 1,5 metriä ylittävän merkitsevän aallonkorkeuden todennäköisyys on pienempi kuin 10 prosenttia yhden vuoden aikana ympärivuotisessa toiminnassa, tai tiettynä rajoitettuna vuodenaikana yksinomaan kyseisenä vuodenaikana tapahtuvassa liikennöinnissä, ja joilla aluksen etäisyys ei missään vaiheessa ole suurempi kuin 6 meripeninkulmaa suojapaikasta eikä suurempi kuin 3 meripeninkulmaa rantaviivasta, jossa haaksirikkoutuneet pääsevät maihin, keskimääräisen vuoroveden korkeuden mukaisesti laskettuna;
Edellä mainituille vesialueille on tällaisia säännöksiä ammattiliikenteessä!. Tuollaisen aluksen voisi yksinkertaisemmin kuitata merikelvottomaksi ja ammattiliikenteeseen sopimattomaksi kuin sallia joillakin kapeilla rannikon osilla maksavien asiakkaiden kuljettaminen.Taitaisi melkoinen älämölö nousta siitäkin, jos J.L.Runebergia kiellettäisiin operoimasta. Ja taitaisi mennä käytännössä kaikki pääkaupunkiseudun vesibussit kieltoon myös samantien.
- R33BlueEyes
10-14 kirjoitti:
Taitaisi melkoinen älämölö nousta siitäkin, jos J.L.Runebergia kiellettäisiin operoimasta. Ja taitaisi mennä käytännössä kaikki pääkaupunkiseudun vesibussit kieltoon myös samantien.
Jos Helsingin vesibussien merikelpoisuus mietityttää niin entäs ruotsalaisten versio: http://i68.tinypic.com/2n8c8ec.jpg
- Ssppss
R33BlueEyes kirjoitti:
Jos Helsingin vesibussien merikelpoisuus mietityttää niin entäs ruotsalaisten versio: http://i68.tinypic.com/2n8c8ec.jpg
Trafin pitäisi viraomaisena järjestää tarkkailu, ettei kukaan aja liian korkeassa aallokossa tai poikkea koordinaattitaulukoiden ulkopuolelle väärälle merialueelle.
- Rahallasaa
ssppss kirjoitti:
Vilkaisin asiaan liittyvää lakia, mikä pyrkii säätämään lähes kaikkea mahdollista merenkulkuun liittyvää. yksi esimerkki:
d) D-luokan matkustaja-aluksella matkustaja-alusta, joka liikennöi kotimaan matkoilla ainoastaan sellaisilla merialueilla, joilla 1,5 metriä ylittävän merkitsevän aallonkorkeuden todennäköisyys on pienempi kuin 10 prosenttia yhden vuoden aikana ympärivuotisessa toiminnassa, tai tiettynä rajoitettuna vuodenaikana yksinomaan kyseisenä vuodenaikana tapahtuvassa liikennöinnissä, ja joilla aluksen etäisyys ei missään vaiheessa ole suurempi kuin 6 meripeninkulmaa suojapaikasta eikä suurempi kuin 3 meripeninkulmaa rantaviivasta, jossa haaksirikkoutuneet pääsevät maihin, keskimääräisen vuoroveden korkeuden mukaisesti laskettuna;
Edellä mainituille vesialueille on tällaisia säännöksiä ammattiliikenteessä!. Tuollaisen aluksen voisi yksinkertaisemmin kuitata merikelvottomaksi ja ammattiliikenteeseen sopimattomaksi kuin sallia joillakin kapeilla rannikon osilla maksavien asiakkaiden kuljettaminen.Eihän tuossa otettu kantaa alukseen ja sen rakenteisiin, vaan onnetomuus tilanteesta pelastautumiseen ja siitää sitten määräytyy pelastautumis varusteiden taso. No tähänkin on trafilla ratkaisu, dispassi, eli rahalla ostettava erivapaus. Jokainen voi sitten itse miettiä miten raha trafin kassassa korvaa vaadittavat pelastautumis varusteet...
- KippariJoo
Ssppss kirjoitti:
Trafin pitäisi viraomaisena järjestää tarkkailu, ettei kukaan aja liian korkeassa aallokossa tai poikkea koordinaattitaulukoiden ulkopuolelle väärälle merialueelle.
Oletko kuullut VTS järjestelmästä jossa kyllä valvotaan alusten liikkeitä...aallonkorkeuden kyttäämisestä en ole kuullut :)
- PumPumTärppi
Ulkosaaristossa saa metsästää ja kalastaa ilman erillisiä lupia.
- JokaLähtöön
10-14 kirjoitti:
Mihinkähän lainkohtaan tuollainen väite perustuu?
Voisi olla laajennettu ja soveltava jokamiehen oikeus :)
- tää.kans
JokaLähtöön kirjoitti:
Voisi olla laajennettu ja soveltava jokamiehen oikeus :)
...ja vähäisempi valvonta.
- PumPumTärppi
Ainaskin ennen vanhaan kaupunkien (Helsinki, Espoo mm) kalastusalueet päättyivät sisäsaariston ulkoreunaan, jonka ulkopuolella kalastus oli vapaata (siis pelkkä kalastuksenhoitomaksu riitti) ja samoin ulkoluodoilta sai metsästää vesilintuja asianomaiseen aikaan, kunhan oli metsästyskortti ja aseluvat kunnossa. Nythän uistella saa lääninluvalla joka paikassa joten kalastusaspekti ei ole niin relevantti, paitsi mahdollisuus pitää lohiverkkoja. Haahkojen ja allien metsästys lienee ulkosaaristossa edelleen vapaata?
- KylähulluKyselee
Nyt kun tämä ulkosaaristo ja sisäjärvistö on selvinnyt niin nyt täytyy enään selvittää, mikä on korkeakirjallisuus ja korkeampi matematiikka ja miten ne eroavat matalasta kirjallisuudesta ja - matematiiksta. Tietäätkö Trafi tätä?
- NähdäänSIELLÄ
Muista ottaa lääkkeet ja huomenna oli se terapiasikin...
- veneilijäonkaravaanari
onkotuo muka ongelma?... helposti saa selville omistaako maata sisä-vai ulkosaaristossa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1364245Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3272145Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik31994Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481861- 1061780
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4531754Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4771594MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar561395Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4671310Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441306