Hulppeat kielilisät

ylipormestari481

Eduskunta jättää vuodesta toiseen kaksikielisyysjärjestelmämme säästötalkoiden ulkopuolelle. Kustannuksista ei julkisuudessa edes haluta puhuta, esimerkkinä kielilisät

Leikkikaksikielisyyttä eikä tätä koko maata kattavaa 3% vähemmistön takia olevaa kaksoishallintajärjestelmää, eivät hyväksy sen paremmin suomen- kuin ruotsinkielisten kuntienkaan enemmistökieliryhmät, nykypolvi taitaa jo Suomen kielen. Suomalaisista 77% vastustaa nykyistä järjestelmää. Lisäksi ylisuuret kaksikielisyyslahjukset kunnille ovat suoraan pois velkaantuneen valtiomme muista raharei'istä - vähäosaiset ja vanhukset tästä jälleen kärsivät, hoitavia käsiä tarvittaisiin lisää .Ainoa voittaja ovat RKP sekä kaksikieliset rahanahneet kunnat.

Nyt 2015 alkaen kielilisää maksetaan ruotsinkielisyyden perusteella ja vain kaksikielisille kunnille. Vuonna 2015 maksetttiin kielilisää noin 94 miljoonaa euroa normaalien valtionosuuksien lisäksi. Valtio jakaa siten kielilisää Suomen 33 kaksikieliselle kunnalle miljardi euroa 10 vuodessa. Summa on merkittävä rahareikä.Kuvaavaa on se, että entiset ruotsinkieliset kunnat eli Luoto, Korsnäs ja Närpiö päättivät helpon lisärahan houkuttelemina ”muuttua” kaksikielisiksi, sillä yksikielisille kunnille ei jatkossa kielilisää anneta. Tuet ovat niin ylimitoitettuja, että kassaan kilahtaa lisäkulujen jälkeenkin ylimääräistä, eli valtaväestön maksamana tuetaan ruotsinkielisten hyvinvointia.

Suomessa pitäisikin siirtyä jo viimein asteittain Pohjoismaisen mallin mukaiseen kielipolitiikkaan, jossa kaikkialla maassa on yksi pääkieli ja joka parhaiten vastaisi Suomen kielitilannetta, tämä edistäisi kielellisesti myös muita tärkeimpiä kaupallisia kieliä, mitä myös EK (elinkeinoelämä) kannanotoissaan on tuonut julki.

2

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alipormestari48

      Vähemmistöpolitiikka
      Yhteiskunnan toimintaa, jonka tarkoituksena on säännellä enemmistön ja vähemmistöjen suhteita.
      Vähemmistöjen torjuva eristäminen pyrkimys sulauttaa vähemmistöt valtakulttuuriin kielellisesti ja kulttuurisesti (assimilaatio- eli sulautimispolitiikka) Tässä Suomi on pahasti epäonnistunut, antaessaan kohtuuttomia kielietuja noin 3% vähemmistölle.
      Perustuslakia pitäisikin päivittää Pohjoismaalaisen kielipolitiikan mukaan, jossa on yksi maan valtakieli, ja muut kielet vähemmistökieliä.
      Kaksikielinen hallinto kielilisät, vievät kohtuuttoman osan Suomen kansantaloudesta, jonka valtaväestö joutuu "pakosta " maksamaa.
      Vähemmistöjen kulttuurin säilyttäminen valinnanvapauden pohjalta (integraatio- eli mosaiikkipolitiikka). on jokaisen kieliryhmän itsensä maksettava.

    • myöskintoisinpäin

      Pitäisihän kielilisä saada myöskin ruotsinkielisillä paikkakunnilla, jossa pitää osata suomenkieltä.
      Tämähän on muuten rasistista ja epäoikeudenmukaisuutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe