Renkaiden vaihto / tunkin paikka (Toyota Auris)

Alla uusi Toyota Auris ja edessä tämän auton ensimmäinen renkaiden vaihto, jonka ajattelin tehdä itse. Hankin perusmallisen hallinosturin (pyöreä "nostopää"). En ole kuitenkaan varma, mistä tuolla voi tai uskaltaa nostaa. Olen ymmärtänyt, että hallinosturilla nostetaan edestä ja takaa eikä sivuilta, mutta en osaa sanoa mistä oikeat nostokohdat löytyvät. Sivuilla on helman alla nostokohdat ns. auton tunkille, mutta sellaista ei nyt ole eikä sivuilta muutenkaan vaikuta löytyvän sopivaa nostokohtaa pyöreälle nostopäälle.
Onko kellään ajatusta siitä miten toimia?

15

19262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tunk1

      Auton ohjekirjasta löytyy oikeat nostokohdat. Ne auton helman nostokohdat ovat ne oikeat kohdat. Tunkkiin kannattaa laittaa jotain pehmeää väliin, esim nostotyyny mitä myydään Motonetissä tai vaikka kumimatto tai jääkiekko, nii ei ole ihan metalli-metallia vasten.

      Ja auton oma "tunkki" on tosiaan vain hätäkäyttöä varten oleva kevyt saksitunkki, jos sellainen autossa on mukana. Renkaiden vaihto aina oikealla tunkilla ja muista tuenta: uusikin tunkki voi pettää...

      • 45737363

        Itse olen viimeiset 25v vaihtanut renkaat aina auton mukanan tulleella saksitunkilla. En kyllä vieläkää'n ymmärrä miksi jotkut niin varoittelee tuosta. Mielestäni se on varmempi kuin "oikea" hydraulitunkki. On niitä "korjaamokäyttöönkin" tarkoitettuja hyrdaulitunkkejakin ollut mutta tosi monessa ongelmia venttiilien kanssa. Jotkut jää yläasentoon eikä autoa saa enää alas. Toisissa ventiili ei sulkeudu kunnolla ja auto alkaa itsestään pikkuhiljaa laskeutua. Mielestäni auton oma saksitunkki on paljon turvallisempi vaihtoehto, niiden kanssa ei koskaan ole ollut ongelmia.

        Jo senkin takia että autoissani on aina se taitettu pelti helmassa käytän saksitunkkia joissa rako pellille. "Oikeaa" tunkkia käyttäessä menisi peltiä ryttyyn ellei onnistu jostain löytämään sopivaa välikappalaetta.


      • Niistä_nostetaan

        Ei ikinä mistään helmoista nosteta, etupalkki, eli ns. pohjapanssari ja takaakselissa olevasta moukurasta nostetaan.


      • Autonomallatunkilla
        Niistä_nostetaan kirjoitti:

        Ei ikinä mistään helmoista nosteta, etupalkki, eli ns. pohjapanssari ja takaakselissa olevasta moukurasta nostetaan.

        No ei nosteta mistään pohjapanssarista, ne on muovia. Jokaisessa autossa on helmoissa nostokohta ja paikka. Auton omalla saksitunkilla homma toimii parhaiten. Ei tarvitse pelätä venttiilin pettämistä, pikkuhiljaa tippumista tai kun niissä on ne pienet pyörät että liukuu alta pois.


      • autojaOnMoniaDorka
        45737363 kirjoitti:

        Itse olen viimeiset 25v vaihtanut renkaat aina auton mukanan tulleella saksitunkilla. En kyllä vieläkää'n ymmärrä miksi jotkut niin varoittelee tuosta. Mielestäni se on varmempi kuin "oikea" hydraulitunkki. On niitä "korjaamokäyttöönkin" tarkoitettuja hyrdaulitunkkejakin ollut mutta tosi monessa ongelmia venttiilien kanssa. Jotkut jää yläasentoon eikä autoa saa enää alas. Toisissa ventiili ei sulkeudu kunnolla ja auto alkaa itsestään pikkuhiljaa laskeutua. Mielestäni auton oma saksitunkki on paljon turvallisempi vaihtoehto, niiden kanssa ei koskaan ole ollut ongelmia.

        Jo senkin takia että autoissani on aina se taitettu pelti helmassa käytän saksitunkkia joissa rako pellille. "Oikeaa" tunkkia käyttäessä menisi peltiä ryttyyn ellei onnistu jostain löytämään sopivaa välikappalaetta.

        Joissain harvassa autossa on enää niin tukevaa tunkkia, että se kestää renkaiden kausivaihtoja ja tästä on ollut paljon juttuja ja jopa valmistajat sen kertovat suoraan. Sedän historic-sarjalaisissa on kyllä tunkkeja jotka kestävät vaihtoja, mutta jos viitsisit päivittää tietosi nykyaikaan ja et huutelisi tyhmyyksiä.
        Mulla on esim. muoviset mustat helmat jotka kääntyvät auton alle pitkälle ja sieltä löytyy "patti" joka on nostokohta ja siihen sopii sellainen nosturi johon saa pehmustepadin tai kunnon palikan väliin.


    • jfjfhjfhhjfdg

      Kannatta jo investoida hallitunkissa jo matalaan malliin joka nostaa 2,5 tonnia.Halvemmat enään edes mahdu nykyisten autojen alle nostotehokin kiikun kaakun etupäästä.Myös nuo haitaritunkit ja ristikkoavaimet jo suosiolla jo vaihtunut mutteripyssyyn kun tarvii kuitenkin paineilmalaitteita ja selkäkin säästyy.

      • säästäväisetDorkaRules

        Juuri noin. Kunnollinen matala hallitunkki, niin jokaisen auton saa turvallisesti ylös ilman vaurioita, mutta ei niitä parilla kympillä saa ja se on suomalaiselle paha paikka jos tunkki maksaa lähes satasen, vaikka sillä voisi hoitaa renkaan vaihdot loppuelämän ajan.


    • varoituksensanaset

      Toyotan kanssa pitää olla todella varovainen jos itse lähtee nostelemaan. Kori on niin pehmeä ja väärästä kohtaa jos nostaa, niin saa rumaa jälkeä aikaan.

      • Toyota-palstan

        skitsofreenikko-trollipojunkin piti päästä kertomaan mielipiteensä.


    • näin.meillä

      Homma hoituu ammattilaisilta 25 eurolla, samaan tulee vanteiden pesu, voi itse nauttia sillä aikaa kahvia ja keksiä.

      • 86yugg

        Hmm... misäspäin näin halvalla vaihdetaan ja pestään ne renkaat?


      • TOJO

        Toyotassa on hallitunkin paikat edessä ja takana. Katso ohjekirjasta.


    • auristelija

      Ohjekirjassa on kohta "hallinosturin nostopisteet" luvussa oma apu . Ainakin minun 2010 Auriksen ohjeissa on selvä kuva nostopisteistä.

    • vbnbvnvn

      Monasti sitten voi olla sitten kolot helmassa nostopisteenä.Nuokaan vain tarkoitettu sitten renkaiden jatkuvaan kausivaihtoon vaan alkaa sauma sitten painua lyttyyn ja aueta.Siksi sitten runkopalkista edestä ja nykyään lähinnä auton takaa tunkkaus iskarin kupista tukivarresta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      280
      4733
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      135
      3056
    3. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      42
      2918
    4. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1531
    5. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1232
    6. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1169
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

      Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      7
      976
    8. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      961
    9. Paskalaista valokuitulakiin

      Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais
      Maailman menoa
      52
      959
    10. Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?

      Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu
      Ikävä
      78
      931
    Aihe