Renkaiden vaihto / tunkin paikka (Toyota Auris)

Alla uusi Toyota Auris ja edessä tämän auton ensimmäinen renkaiden vaihto, jonka ajattelin tehdä itse. Hankin perusmallisen hallinosturin (pyöreä "nostopää"). En ole kuitenkaan varma, mistä tuolla voi tai uskaltaa nostaa. Olen ymmärtänyt, että hallinosturilla nostetaan edestä ja takaa eikä sivuilta, mutta en osaa sanoa mistä oikeat nostokohdat löytyvät. Sivuilla on helman alla nostokohdat ns. auton tunkille, mutta sellaista ei nyt ole eikä sivuilta muutenkaan vaikuta löytyvän sopivaa nostokohtaa pyöreälle nostopäälle.
Onko kellään ajatusta siitä miten toimia?

15

13384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tunk1

      Auton ohjekirjasta löytyy oikeat nostokohdat. Ne auton helman nostokohdat ovat ne oikeat kohdat. Tunkkiin kannattaa laittaa jotain pehmeää väliin, esim nostotyyny mitä myydään Motonetissä tai vaikka kumimatto tai jääkiekko, nii ei ole ihan metalli-metallia vasten.

      Ja auton oma "tunkki" on tosiaan vain hätäkäyttöä varten oleva kevyt saksitunkki, jos sellainen autossa on mukana. Renkaiden vaihto aina oikealla tunkilla ja muista tuenta: uusikin tunkki voi pettää...

      • 45737363

        Itse olen viimeiset 25v vaihtanut renkaat aina auton mukanan tulleella saksitunkilla. En kyllä vieläkää'n ymmärrä miksi jotkut niin varoittelee tuosta. Mielestäni se on varmempi kuin "oikea" hydraulitunkki. On niitä "korjaamokäyttöönkin" tarkoitettuja hyrdaulitunkkejakin ollut mutta tosi monessa ongelmia venttiilien kanssa. Jotkut jää yläasentoon eikä autoa saa enää alas. Toisissa ventiili ei sulkeudu kunnolla ja auto alkaa itsestään pikkuhiljaa laskeutua. Mielestäni auton oma saksitunkki on paljon turvallisempi vaihtoehto, niiden kanssa ei koskaan ole ollut ongelmia.

        Jo senkin takia että autoissani on aina se taitettu pelti helmassa käytän saksitunkkia joissa rako pellille. "Oikeaa" tunkkia käyttäessä menisi peltiä ryttyyn ellei onnistu jostain löytämään sopivaa välikappalaetta.


      • Niistä_nostetaan

        Ei ikinä mistään helmoista nosteta, etupalkki, eli ns. pohjapanssari ja takaakselissa olevasta moukurasta nostetaan.


      • Autonomallatunkilla
        Niistä_nostetaan kirjoitti:

        Ei ikinä mistään helmoista nosteta, etupalkki, eli ns. pohjapanssari ja takaakselissa olevasta moukurasta nostetaan.

        No ei nosteta mistään pohjapanssarista, ne on muovia. Jokaisessa autossa on helmoissa nostokohta ja paikka. Auton omalla saksitunkilla homma toimii parhaiten. Ei tarvitse pelätä venttiilin pettämistä, pikkuhiljaa tippumista tai kun niissä on ne pienet pyörät että liukuu alta pois.


      • autojaOnMoniaDorka
        45737363 kirjoitti:

        Itse olen viimeiset 25v vaihtanut renkaat aina auton mukanan tulleella saksitunkilla. En kyllä vieläkää'n ymmärrä miksi jotkut niin varoittelee tuosta. Mielestäni se on varmempi kuin "oikea" hydraulitunkki. On niitä "korjaamokäyttöönkin" tarkoitettuja hyrdaulitunkkejakin ollut mutta tosi monessa ongelmia venttiilien kanssa. Jotkut jää yläasentoon eikä autoa saa enää alas. Toisissa ventiili ei sulkeudu kunnolla ja auto alkaa itsestään pikkuhiljaa laskeutua. Mielestäni auton oma saksitunkki on paljon turvallisempi vaihtoehto, niiden kanssa ei koskaan ole ollut ongelmia.

        Jo senkin takia että autoissani on aina se taitettu pelti helmassa käytän saksitunkkia joissa rako pellille. "Oikeaa" tunkkia käyttäessä menisi peltiä ryttyyn ellei onnistu jostain löytämään sopivaa välikappalaetta.

        Joissain harvassa autossa on enää niin tukevaa tunkkia, että se kestää renkaiden kausivaihtoja ja tästä on ollut paljon juttuja ja jopa valmistajat sen kertovat suoraan. Sedän historic-sarjalaisissa on kyllä tunkkeja jotka kestävät vaihtoja, mutta jos viitsisit päivittää tietosi nykyaikaan ja et huutelisi tyhmyyksiä.
        Mulla on esim. muoviset mustat helmat jotka kääntyvät auton alle pitkälle ja sieltä löytyy "patti" joka on nostokohta ja siihen sopii sellainen nosturi johon saa pehmustepadin tai kunnon palikan väliin.


    • jfjfhjfhhjfdg

      Kannatta jo investoida hallitunkissa jo matalaan malliin joka nostaa 2,5 tonnia.Halvemmat enään edes mahdu nykyisten autojen alle nostotehokin kiikun kaakun etupäästä.Myös nuo haitaritunkit ja ristikkoavaimet jo suosiolla jo vaihtunut mutteripyssyyn kun tarvii kuitenkin paineilmalaitteita ja selkäkin säästyy.

      • säästäväisetDorkaRules

        Juuri noin. Kunnollinen matala hallitunkki, niin jokaisen auton saa turvallisesti ylös ilman vaurioita, mutta ei niitä parilla kympillä saa ja se on suomalaiselle paha paikka jos tunkki maksaa lähes satasen, vaikka sillä voisi hoitaa renkaan vaihdot loppuelämän ajan.


    • varoituksensanaset

      Toyotan kanssa pitää olla todella varovainen jos itse lähtee nostelemaan. Kori on niin pehmeä ja väärästä kohtaa jos nostaa, niin saa rumaa jälkeä aikaan.

      • Toyota-palstan

        skitsofreenikko-trollipojunkin piti päästä kertomaan mielipiteensä.


    • näin.meillä

      Homma hoituu ammattilaisilta 25 eurolla, samaan tulee vanteiden pesu, voi itse nauttia sillä aikaa kahvia ja keksiä.

      • 86yugg

        Hmm... misäspäin näin halvalla vaihdetaan ja pestään ne renkaat?


      • TOJO

        Toyotassa on hallitunkin paikat edessä ja takana. Katso ohjekirjasta.


    • auristelija

      Ohjekirjassa on kohta "hallinosturin nostopisteet" luvussa oma apu . Ainakin minun 2010 Auriksen ohjeissa on selvä kuva nostopisteistä.

    • vbnbvnvn

      Monasti sitten voi olla sitten kolot helmassa nostopisteenä.Nuokaan vain tarkoitettu sitten renkaiden jatkuvaan kausivaihtoon vaan alkaa sauma sitten painua lyttyyn ja aueta.Siksi sitten runkopalkista edestä ja nykyään lähinnä auton takaa tunkkaus iskarin kupista tukivarresta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4230
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4142
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      611
      3927
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      20
      2755
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2485
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2074
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2072
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      191
      1970
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1629
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe