Esikoislestadiolaiset ry:n valtakunnallaset seurat

Pirkkalan seurakunta tiedoitti Pirkkalainen lehdessä Esikoislestadiolaiset ry:n valtakunnallisista seuroiroista seuraavaa:
su 16.4 klo14 ja 18 sekä ma klo 14.
ll pääsiäispäivän messu ma 17.4. klo 10. saarna Aulis Ansaharju, Olli Silfverhuth, Reetta Mäkinen, Liisa Aaltola ja Pia Vilermo huilu.

Onko esikoiset ry hämäyksen vuoksi käyttänyt väärää nimeä, kuten Seppo inkeri käyttää Sastamalassa, vai onko virhe tapahtunut kirkon tai lenden taholta?

Jeesus ajoi pois huilun soittajia, mutta esikoiset hyväksyvät ne messuunsa.
Ilmianna
Jaa

101 Vastausta


Missähän kohtaa JEESUS olisi huilun soiton kieltänyt.
ei ole Raamatussa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
19 VASTAUSTA:
"Harpuin, huiluin, kantelein...""
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vähänpä teuta raamattua tuntee. Matt.9:23 Ja kun Jeesus tuli päämiehen taloon ja näki huilunsoittajat ja hälisevän väkijoukon,:24 sanoi hän: "Menkää pois, sillä tyttö ei ole kuollut, vaan nukkuu". Niin he nauroivat häntä.

Jo profeetta Aamos kirjoittaa: 23 Vie pois minun edestäni virttesi pauhina, en tahdo kuulla sinun harppujesi soittoa.

Gunnar Jönsson on saarnannut:

Apostoli sanoo, että on hyvä, että sydän vahvistuu armolla eikä ruoalla. Sellaiset, jotka ovat menneet eriseuraan, ovat joskus sanoneet, että heillä oli tarve saada enemmän ruokaa, kuin mitä he saivat kokouksissamme. He ovat kuitenkin kaivanneet enemmän ruokaa, mutta apostoli sanoo, että on hyvä, että sydän vahvistuu armolla eikä ruoalla. Hebrealaisten seurakunnassa oli muutamia, joita oli vietelty vierailla opeilla takaisin lain orjuuteen. Heitä ei tyydyttänyt, että sydän vahvistui armolla, vaan he kaipasivat ruokaa, kuten apostoli sanoi. He tavoittelivat juuri sitä ruokaa, kuin hengellisessä orjuudessa, vaikka itse arvelivat olevansa vapaudessa. Nämä vääriin opinkäsityksiin eksyneet sanovat, että tämä kristillisyys vie ihmisen lain alle ja orjuuteen. Kun sota syntiä vastaan lakkaa ja synti tulee siis luvalliseksi ja syntinen ei ymmärrä katua syntiänsä, tehdä parannusta ja saada syntiänsä anteeksi, silloin on laki huomaamatta tunkeutunut sisälle ja alkanut kuolettaa uskonelämää. Sitä mukaa kun laki tappaa uskonelämää, vapaus muuttuu orjuudeksi. Mitä silloin hyödyttää laulaa paljon hengellisiä lauluja, soittaa kaikenlaisia kielisoittimia ja puhua taivaan ihanuudesta, kun orjuuden tunne on rinnan alla. Mutta vapaat Jumalan lapset antavat Jumalan sanan ja Hengen johdattaa heitä jokapäiväisessä taistelussa syntiä, perkelettä ja maailmaa vastaan ja siten uskossa ristiinnaulita vanhaa ihmistä. He säilyvät parannuksen tekijöinä ja synnin pois panijoina ja säilyttävät sydämen ja omantunnon puhtauden uskolla Kristuksen sovintoveren voimasta. Näiden vapautettujen lasten sydämet vahvistuvat armolla ja eivätkä he perusta kristillisyyttään mihinkään lain tekoihin eikä omaan työhön. He tuntevat, että kaikki on Jumalan suuresta armosta ja uskovat syntinsä anteeksi sen ansion tähden, jonka Jeesus Kristus on heille ansainnut.

Monet ovat yrittäneet elää kuolleella uskolla ja hengellisellä ilveilyllä, jota on maailmassa paljon, mutta ei siitä saa nytkään elävää uskoa. Daavid soitti Saulille harppua ja se auttoi hetken aikaa. Paha henki jätti Saulin, mutta kun Daavid lopetti soittonsa, paha henki oli taas läsnä ja alkoi käsitellä Saulia niin kuin ennenkin.
Meidänkään aikanamme ei pahoja henkiä saa ajettua ulos harpun soitolla. Hengellisesti kuolleet eivät herää huilun soitolla. Evankeliumeissa kerrotaan huilunsoittajista, mutta Jeesus ajoi soittajat pois. Hän herätti kuolleet elämään. Sen tähden Herran profeetta sanoo: Vie pois minun edestäni sinun virtesi jyrinä, sillä en minä voi kuunnella sinun kanteleittesi laulua.
Hengellistä puhdistusta ja kuolleiden heräämistä emme saa aikaan keinotekoisesti. Ei, Jumala on järjestyksen ja taidon Jumala. Sen tähden hän on jättänyt armonjärjestyksensä pyhään sanaansa ja rakentanut kirkkonsa ja seurakuntansa, jolle hän on uskonut taivaan valtakunnan avaimet. Seurakuntaan hän on jättänyt evankeliuminsa, joka vielä tänäkin päivänä johdattaa heränneitä ja murheellisia, synnin painamia sieluja vapauteen Herramme, Jeesuksen Kristuksen luo.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Tunnetko itse raamattusi?
Teuta taitaa tuntea sen sinua paremmin.
Lainaamassasi Matteuksen kohdassa Jeesus ei kiellä huilunsoittoa.
Lue itse omasta raamatustasi.
Jos luet oikein tarkkaan, huomaat että raamattu ei edes sano Jeesuksen ajaneen huilunsoittajia ulos, vaan väkijoukon. Raamatun mukaan on siis mahdollista, että huilunsoittajat saivat jäädä todistamaan ihmettä, kuinka kuollut herää eloon.

Tämä sinun tapasi vääristää raamatun tekstiä ja rakentaa siitä hullu oppi soiton kieltämisestä on kokonaan vihollisen työtä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sehuilisti kirjoitti:
"Harpuin, huiluin, kantelein...""
Siinä ei kielletä huilua, luethan oikein. vaan hälisevät.
-
Profeetta Aamoksen luvussa 5: 23, sanotaan nuo sanat mutta
tarkoitetaan, että HERRA kielsi Jerobeam I käytöksen mieti.
-
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sehuilisti kirjoitti:
"Harpuin, huiluin, kantelein...""
Kyllä siinä kohtaa sanottiin huilu, mutta se oli mahdollisesti vain muu hälisevä joukko, Jeesus sanoi heille, "Menkää pois , sillä tyttö ei ole kuollut, vaan nukkuu .....
Mark. 5:34 , Mutta Jeesus sanoi hänelle : "Tyttäreni, sinun uskosi on
tehnyt sinut terveeksi . Mene rauhaan ja ole terve vaivastasi. "
-
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
teuta01 kirjoitti:
Siinä ei kielletä huilua, luethan oikein. vaan hälisevät.
-
Profeetta Aamoksen luvussa 5: 23, sanotaan nuo sanat mutta
tarkoitetaan, että HERRA kielsi Jerobeam I käytöksen mieti.
-
Aamos 5:21-24. ,,, ja Kun. 12;31 ja 33..
.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
näin--on kirjoitti:
Vähänpä teuta raamattua tuntee. Matt.9:23 Ja kun Jeesus tuli päämiehen taloon ja näki huilunsoittajat ja hälisevän väkijoukon,:24 sanoi hän: "Menkää pois, sillä tyttö ei ole kuollut, vaan nukkuu". Niin he nauroivat häntä.

Jo profeetta Aamos kirjoittaa: 23 Vie pois minun edestäni virttesi pauhina, en tahdo kuulla sinun harppujesi soittoa.

Gunnar Jönsson on saarnannut:

Apostoli sanoo, että on hyvä, että sydän vahvistuu armolla eikä ruoalla. Sellaiset, jotka ovat menneet eriseuraan, ovat joskus sanoneet, että heillä oli tarve saada enemmän ruokaa, kuin mitä he saivat kokouksissamme. He ovat kuitenkin kaivanneet enemmän ruokaa, mutta apostoli sanoo, että on hyvä, että sydän vahvistuu armolla eikä ruoalla. Hebrealaisten seurakunnassa oli muutamia, joita oli vietelty vierailla opeilla takaisin lain orjuuteen. Heitä ei tyydyttänyt, että sydän vahvistui armolla, vaan he kaipasivat ruokaa, kuten apostoli sanoi. He tavoittelivat juuri sitä ruokaa, kuin hengellisessä orjuudessa, vaikka itse arvelivat olevansa vapaudessa. Nämä vääriin opinkäsityksiin eksyneet sanovat, että tämä kristillisyys vie ihmisen lain alle ja orjuuteen. Kun sota syntiä vastaan lakkaa ja synti tulee siis luvalliseksi ja syntinen ei ymmärrä katua syntiänsä, tehdä parannusta ja saada syntiänsä anteeksi, silloin on laki huomaamatta tunkeutunut sisälle ja alkanut kuolettaa uskonelämää. Sitä mukaa kun laki tappaa uskonelämää, vapaus muuttuu orjuudeksi. Mitä silloin hyödyttää laulaa paljon hengellisiä lauluja, soittaa kaikenlaisia kielisoittimia ja puhua taivaan ihanuudesta, kun orjuuden tunne on rinnan alla. Mutta vapaat Jumalan lapset antavat Jumalan sanan ja Hengen johdattaa heitä jokapäiväisessä taistelussa syntiä, perkelettä ja maailmaa vastaan ja siten uskossa ristiinnaulita vanhaa ihmistä. He säilyvät parannuksen tekijöinä ja synnin pois panijoina ja säilyttävät sydämen ja omantunnon puhtauden uskolla Kristuksen sovintoveren voimasta. Näiden vapautettujen lasten sydämet vahvistuvat armolla ja eivätkä he perusta kristillisyyttään mihinkään lain tekoihin eikä omaan työhön. He tuntevat, että kaikki on Jumalan suuresta armosta ja uskovat syntinsä anteeksi sen ansion tähden, jonka Jeesus Kristus on heille ansainnut.

Monet ovat yrittäneet elää kuolleella uskolla ja hengellisellä ilveilyllä, jota on maailmassa paljon, mutta ei siitä saa nytkään elävää uskoa. Daavid soitti Saulille harppua ja se auttoi hetken aikaa. Paha henki jätti Saulin, mutta kun Daavid lopetti soittonsa, paha henki oli taas läsnä ja alkoi käsitellä Saulia niin kuin ennenkin.
Meidänkään aikanamme ei pahoja henkiä saa ajettua ulos harpun soitolla. Hengellisesti kuolleet eivät herää huilun soitolla. Evankeliumeissa kerrotaan huilunsoittajista, mutta Jeesus ajoi soittajat pois. Hän herätti kuolleet elämään. Sen tähden Herran profeetta sanoo: Vie pois minun edestäni sinun virtesi jyrinä, sillä en minä voi kuunnella sinun kanteleittesi laulua.
Hengellistä puhdistusta ja kuolleiden heräämistä emme saa aikaan keinotekoisesti. Ei, Jumala on järjestyksen ja taidon Jumala. Sen tähden hän on jättänyt armonjärjestyksensä pyhään sanaansa ja rakentanut kirkkonsa ja seurakuntansa, jolle hän on uskonut taivaan valtakunnan avaimet. Seurakuntaan hän on jättänyt evankeliuminsa, joka vielä tänäkin päivänä johdattaa heränneitä ja murheellisia, synnin painamia sieluja vapauteen Herramme, Jeesuksen Kristuksen luo.
Äälä on äälä.

Kun kuolleelle soitettiin huilumusiikkia, totta kai se keskeytettiin kun kuollut herätettiin eloon.

Samahan se olisi Suomessakin jos jos kesken surusoiton vainaja alkaisi koputella arkun kanteen että avatkaa. Hautajaismenot keskeytettäisiin.

Samoin teki Jeesus. Mutta eihän separatistin päähän mahdu tällainenkaan asia.

Omavanhurskaus vaat takoo päässä, synti synti synti synti.

Ei soitto ole koskaan ollut syntiä, kun sillä Jumalan töitä ylistetään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Janetskitsabarovski kirjoitti:
Tunnetko itse raamattusi?
Teuta taitaa tuntea sen sinua paremmin.
Lainaamassasi Matteuksen kohdassa Jeesus ei kiellä huilunsoittoa.
Lue itse omasta raamatustasi.
Jos luet oikein tarkkaan, huomaat että raamattu ei edes sano Jeesuksen ajaneen huilunsoittajia ulos, vaan väkijoukon. Raamatun mukaan on siis mahdollista, että huilunsoittajat saivat jäädä todistamaan ihmettä, kuinka kuollut herää eloon.

Tämä sinun tapasi vääristää raamatun tekstiä ja rakentaa siitä hullu oppi soiton kieltämisestä on kokonaan vihollisen työtä.
Aloituksessa ei väitetty, että Jeesus olisi kieltänyt huilun soiton, vaan kerrottiin Jeesuksen ajaneen pois huilun soittajat. Teuta väänsi asian kuten esikoisilla on tapana väännellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
näin--on kirjoitti:
Vähänpä teuta raamattua tuntee. Matt.9:23 Ja kun Jeesus tuli päämiehen taloon ja näki huilunsoittajat ja hälisevän väkijoukon,:24 sanoi hän: "Menkää pois, sillä tyttö ei ole kuollut, vaan nukkuu". Niin he nauroivat häntä.

Jo profeetta Aamos kirjoittaa: 23 Vie pois minun edestäni virttesi pauhina, en tahdo kuulla sinun harppujesi soittoa.

Gunnar Jönsson on saarnannut:

Apostoli sanoo, että on hyvä, että sydän vahvistuu armolla eikä ruoalla. Sellaiset, jotka ovat menneet eriseuraan, ovat joskus sanoneet, että heillä oli tarve saada enemmän ruokaa, kuin mitä he saivat kokouksissamme. He ovat kuitenkin kaivanneet enemmän ruokaa, mutta apostoli sanoo, että on hyvä, että sydän vahvistuu armolla eikä ruoalla. Hebrealaisten seurakunnassa oli muutamia, joita oli vietelty vierailla opeilla takaisin lain orjuuteen. Heitä ei tyydyttänyt, että sydän vahvistui armolla, vaan he kaipasivat ruokaa, kuten apostoli sanoi. He tavoittelivat juuri sitä ruokaa, kuin hengellisessä orjuudessa, vaikka itse arvelivat olevansa vapaudessa. Nämä vääriin opinkäsityksiin eksyneet sanovat, että tämä kristillisyys vie ihmisen lain alle ja orjuuteen. Kun sota syntiä vastaan lakkaa ja synti tulee siis luvalliseksi ja syntinen ei ymmärrä katua syntiänsä, tehdä parannusta ja saada syntiänsä anteeksi, silloin on laki huomaamatta tunkeutunut sisälle ja alkanut kuolettaa uskonelämää. Sitä mukaa kun laki tappaa uskonelämää, vapaus muuttuu orjuudeksi. Mitä silloin hyödyttää laulaa paljon hengellisiä lauluja, soittaa kaikenlaisia kielisoittimia ja puhua taivaan ihanuudesta, kun orjuuden tunne on rinnan alla. Mutta vapaat Jumalan lapset antavat Jumalan sanan ja Hengen johdattaa heitä jokapäiväisessä taistelussa syntiä, perkelettä ja maailmaa vastaan ja siten uskossa ristiinnaulita vanhaa ihmistä. He säilyvät parannuksen tekijöinä ja synnin pois panijoina ja säilyttävät sydämen ja omantunnon puhtauden uskolla Kristuksen sovintoveren voimasta. Näiden vapautettujen lasten sydämet vahvistuvat armolla ja eivätkä he perusta kristillisyyttään mihinkään lain tekoihin eikä omaan työhön. He tuntevat, että kaikki on Jumalan suuresta armosta ja uskovat syntinsä anteeksi sen ansion tähden, jonka Jeesus Kristus on heille ansainnut.

Monet ovat yrittäneet elää kuolleella uskolla ja hengellisellä ilveilyllä, jota on maailmassa paljon, mutta ei siitä saa nytkään elävää uskoa. Daavid soitti Saulille harppua ja se auttoi hetken aikaa. Paha henki jätti Saulin, mutta kun Daavid lopetti soittonsa, paha henki oli taas läsnä ja alkoi käsitellä Saulia niin kuin ennenkin.
Meidänkään aikanamme ei pahoja henkiä saa ajettua ulos harpun soitolla. Hengellisesti kuolleet eivät herää huilun soitolla. Evankeliumeissa kerrotaan huilunsoittajista, mutta Jeesus ajoi soittajat pois. Hän herätti kuolleet elämään. Sen tähden Herran profeetta sanoo: Vie pois minun edestäni sinun virtesi jyrinä, sillä en minä voi kuunnella sinun kanteleittesi laulua.
Hengellistä puhdistusta ja kuolleiden heräämistä emme saa aikaan keinotekoisesti. Ei, Jumala on järjestyksen ja taidon Jumala. Sen tähden hän on jättänyt armonjärjestyksensä pyhään sanaansa ja rakentanut kirkkonsa ja seurakuntansa, jolle hän on uskonut taivaan valtakunnan avaimet. Seurakuntaan hän on jättänyt evankeliuminsa, joka vielä tänäkin päivänä johdattaa heränneitä ja murheellisia, synnin painamia sieluja vapauteen Herramme, Jeesuksen Kristuksen luo.
Vähänpä teuta ja sepe raamattua tuntee. Matt.9:23 Ja kun Jeesus tuli päämiehen taloon ja näki

Siinä kohdassa juuri ajetaan huilunsoittajat sekä hymisevä eriseura ulos häritsemästä elävänseurakunnan Herraa Jeesusta. Ei ole uudenliiton Jumalan palveluksessa enään soittoja kuultu muualla kuin kuolleissa kirkoissamme. Pirkkalassa viimeiksi tänään huilut ja muut turhat soittimet joilla ei ole koskaan herätystä saatu aikaan, muuta kuin lihallista mieltä viihdytetty.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
näin--on kirjoitti:
Vähänpä teuta ja sepe raamattua tuntee. Matt.9:23 Ja kun Jeesus tuli päämiehen taloon ja näki

Siinä kohdassa juuri ajetaan huilunsoittajat sekä hymisevä eriseura ulos häritsemästä elävänseurakunnan Herraa Jeesusta. Ei ole uudenliiton Jumalan palveluksessa enään soittoja kuultu muualla kuin kuolleissa kirkoissamme. Pirkkalassa viimeiksi tänään huilut ja muut turhat soittimet joilla ei ole koskaan herätystä saatu aikaan, muuta kuin lihallista mieltä viihdytetty.
Uusi tre eh voi saarnata laulamassa kirkossa esikokko kun on
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
näin--on kirjoitti:
Aloituksessa ei väitetty, että Jeesus olisi kieltänyt huilun soiton, vaan kerrottiin Jeesuksen ajaneen pois huilun soittajat. Teuta väänsi asian kuten esikoisilla on tapana väännellä.
Ahaa.
Mutta oletko vieläkään lukenut mitä raamattu sanoo?
Raamatussa ei lue että Jeesus ajoi pois huilunsoittajat.
Lue eri evankeliumeista.
Ja lue vain mitä raamatussa lukee.

Huomaat, että mikäli huilua soitti lapsen äiti ja / tai joku muu niistä, jotka saivat todistaa kuolleen heräämistä, ei huilunsoittajia ajettukaan ulos.

Siis suomeksi sanottuna raamattu ei todista oikeaksi väitettäsi huilunsoittajien ulosajamisesta.
Ja tällaisen väitteen varaan rakennat opin, jonka perusteella olet valmis tuomitsemaan jokaisen joka edes kuuntelee musiikkia...

By the way
Jo pelkästään huomion keskittäminen huilunsoittajiin tässä kertomuksessa on sairasta...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Janetskitsabarovski kirjoitti:
Ahaa.
Mutta oletko vieläkään lukenut mitä raamattu sanoo?
Raamatussa ei lue että Jeesus ajoi pois huilunsoittajat.
Lue eri evankeliumeista.
Ja lue vain mitä raamatussa lukee.

Huomaat, että mikäli huilua soitti lapsen äiti ja / tai joku muu niistä, jotka saivat todistaa kuolleen heräämistä, ei huilunsoittajia ajettukaan ulos.

Siis suomeksi sanottuna raamattu ei todista oikeaksi väitettäsi huilunsoittajien ulosajamisesta.
Ja tällaisen väitteen varaan rakennat opin, jonka perusteella olet valmis tuomitsemaan jokaisen joka edes kuuntelee musiikkia...

By the way
Jo pelkästään huomion keskittäminen huilunsoittajiin tässä kertomuksessa on sairasta...
(Matt 9:23-26)
23. Ja kuin Jesus tuli päämiehen huoneesen, ja näki huiluin soittajat ja kansan hymisevän,
24. Sanoi hän heille: menkäät pois; sillä ei piika ole kuollut, vaan hän makaa. Ja he nauroivat häntä.
25. Mutta kuin kansa oli ajettu ulos, meni hän sisälle ja tarttui hänen käteensä, ja piika nousi.
26. Ja se sanoma kuului kaikkeen siihen maahan.

Ei huomio keskity pelkkiin huilun soittajiin, mutta se kohta raamatussa ei ole turha tai sattumaa! Ei se ole mikään sivuseikka.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Janetskitsabarovski kirjoitti:
Ahaa.
Mutta oletko vieläkään lukenut mitä raamattu sanoo?
Raamatussa ei lue että Jeesus ajoi pois huilunsoittajat.
Lue eri evankeliumeista.
Ja lue vain mitä raamatussa lukee.

Huomaat, että mikäli huilua soitti lapsen äiti ja / tai joku muu niistä, jotka saivat todistaa kuolleen heräämistä, ei huilunsoittajia ajettukaan ulos.

Siis suomeksi sanottuna raamattu ei todista oikeaksi väitettäsi huilunsoittajien ulosajamisesta.
Ja tällaisen väitteen varaan rakennat opin, jonka perusteella olet valmis tuomitsemaan jokaisen joka edes kuuntelee musiikkia...

By the way
Jo pelkästään huomion keskittäminen huilunsoittajiin tässä kertomuksessa on sairasta...
Mark 5:40
40. Ja he nauroivat häntä. Mutta kuin hän oli kaikki ajanut ulos, otti hän lapsen isän ja äidin kanssansa ja ne, jotka hänen kanssansa olivat, ja meni sisälle, missä lapsi makasi.

Markuksen evankeliumi taas ei kerro huiluista, mutta todistaa, että Jeesus ajoi KAIKKI ulos.
Siis silloin myöskään huilunsoittajat eivät jääneet sisään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
NäinSeVaanMuutenOn kirjoitti:
Mark 5:40
40. Ja he nauroivat häntä. Mutta kuin hän oli kaikki ajanut ulos, otti hän lapsen isän ja äidin kanssansa ja ne, jotka hänen kanssansa olivat, ja meni sisälle, missä lapsi makasi.

Markuksen evankeliumi taas ei kerro huiluista, mutta todistaa, että Jeesus ajoi KAIKKI ulos.
Siis silloin myöskään huilunsoittajat eivät jääneet sisään.
Etkö ymmärrä mitä luet?
Sanotaanko siinä jossakin kohtaa ketkä soittivat huilua?
Kysyn sinulta uudestaan:
Entäs jos huilua soittamassa olikin lapsen äiti ja vaikka joku muukin niistä jotka olivat todistamassa ihmettä?
Tajuatko kuinka hullu sinun oppisi on?
Siinä on kaksinkertainen hulluus:
Ensiksi perustat sen siihen, että Jeesus ajoi huilunsoittajat ulos.
Tätä ei raamattu kuitenkaan todista, raamatun mukaan voi olla että he olivat ulos ajettujen joukossa mutta he voivat olla myös niiden joukossa jotka olivat sisällä Jeesuksen kanssa.
Toiseksi et ollenkaan ota huomioon tilannetta, siellä oli väki surutyössä, ja sen väen Jeesus ajoi ulos, väki ei ollut kirkossa tai seuroissa vaan suremassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
näin--on kirjoitti:
Vähänpä teuta raamattua tuntee. Matt.9:23 Ja kun Jeesus tuli päämiehen taloon ja näki huilunsoittajat ja hälisevän väkijoukon,:24 sanoi hän: "Menkää pois, sillä tyttö ei ole kuollut, vaan nukkuu". Niin he nauroivat häntä.

Jo profeetta Aamos kirjoittaa: 23 Vie pois minun edestäni virttesi pauhina, en tahdo kuulla sinun harppujesi soittoa.

Gunnar Jönsson on saarnannut:

Apostoli sanoo, että on hyvä, että sydän vahvistuu armolla eikä ruoalla. Sellaiset, jotka ovat menneet eriseuraan, ovat joskus sanoneet, että heillä oli tarve saada enemmän ruokaa, kuin mitä he saivat kokouksissamme. He ovat kuitenkin kaivanneet enemmän ruokaa, mutta apostoli sanoo, että on hyvä, että sydän vahvistuu armolla eikä ruoalla. Hebrealaisten seurakunnassa oli muutamia, joita oli vietelty vierailla opeilla takaisin lain orjuuteen. Heitä ei tyydyttänyt, että sydän vahvistui armolla, vaan he kaipasivat ruokaa, kuten apostoli sanoi. He tavoittelivat juuri sitä ruokaa, kuin hengellisessä orjuudessa, vaikka itse arvelivat olevansa vapaudessa. Nämä vääriin opinkäsityksiin eksyneet sanovat, että tämä kristillisyys vie ihmisen lain alle ja orjuuteen. Kun sota syntiä vastaan lakkaa ja synti tulee siis luvalliseksi ja syntinen ei ymmärrä katua syntiänsä, tehdä parannusta ja saada syntiänsä anteeksi, silloin on laki huomaamatta tunkeutunut sisälle ja alkanut kuolettaa uskonelämää. Sitä mukaa kun laki tappaa uskonelämää, vapaus muuttuu orjuudeksi. Mitä silloin hyödyttää laulaa paljon hengellisiä lauluja, soittaa kaikenlaisia kielisoittimia ja puhua taivaan ihanuudesta, kun orjuuden tunne on rinnan alla. Mutta vapaat Jumalan lapset antavat Jumalan sanan ja Hengen johdattaa heitä jokapäiväisessä taistelussa syntiä, perkelettä ja maailmaa vastaan ja siten uskossa ristiinnaulita vanhaa ihmistä. He säilyvät parannuksen tekijöinä ja synnin pois panijoina ja säilyttävät sydämen ja omantunnon puhtauden uskolla Kristuksen sovintoveren voimasta. Näiden vapautettujen lasten sydämet vahvistuvat armolla ja eivätkä he perusta kristillisyyttään mihinkään lain tekoihin eikä omaan työhön. He tuntevat, että kaikki on Jumalan suuresta armosta ja uskovat syntinsä anteeksi sen ansion tähden, jonka Jeesus Kristus on heille ansainnut.

Monet ovat yrittäneet elää kuolleella uskolla ja hengellisellä ilveilyllä, jota on maailmassa paljon, mutta ei siitä saa nytkään elävää uskoa. Daavid soitti Saulille harppua ja se auttoi hetken aikaa. Paha henki jätti Saulin, mutta kun Daavid lopetti soittonsa, paha henki oli taas läsnä ja alkoi käsitellä Saulia niin kuin ennenkin.
Meidänkään aikanamme ei pahoja henkiä saa ajettua ulos harpun soitolla. Hengellisesti kuolleet eivät herää huilun soitolla. Evankeliumeissa kerrotaan huilunsoittajista, mutta Jeesus ajoi soittajat pois. Hän herätti kuolleet elämään. Sen tähden Herran profeetta sanoo: Vie pois minun edestäni sinun virtesi jyrinä, sillä en minä voi kuunnella sinun kanteleittesi laulua.
Hengellistä puhdistusta ja kuolleiden heräämistä emme saa aikaan keinotekoisesti. Ei, Jumala on järjestyksen ja taidon Jumala. Sen tähden hän on jättänyt armonjärjestyksensä pyhään sanaansa ja rakentanut kirkkonsa ja seurakuntansa, jolle hän on uskonut taivaan valtakunnan avaimet. Seurakuntaan hän on jättänyt evankeliuminsa, joka vielä tänäkin päivänä johdattaa heränneitä ja murheellisia, synnin painamia sieluja vapauteen Herramme, Jeesuksen Kristuksen luo.
No mutta eihän esim. Amos ole Jeesus??? Olettepas näsäviisaita kun panette sanoja Jeesuksen suuhun, ettäkö Hän olisi kieltänyt soittamisen!!
Jumala on luonut äänet, kuulon, soinnut, musiikin ja kaiken matemaattiset kaavat, joita myös sävelkulut noudattaa. Ei voi olla suurempaa harhaisuutta. Ettäkö soittimista tuleva ääni syntiä, laulavathan linnutkin, puun lehdet kahisevat aallot liplattaa, meri pauhaa ja luontoon on luoja ihmisenkin luonut.
Ei voi käsittää, miten halveksitte luomistyötä ja pilaatte nuorten elämät ahtailla typerillä keksimillänne säännöillä! Uskotteko todellakin noin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
näin--on kirjoitti:
Vähänpä teuta raamattua tuntee. Matt.9:23 Ja kun Jeesus tuli päämiehen taloon ja näki huilunsoittajat ja hälisevän väkijoukon,:24 sanoi hän: "Menkää pois, sillä tyttö ei ole kuollut, vaan nukkuu". Niin he nauroivat häntä.

Jo profeetta Aamos kirjoittaa: 23 Vie pois minun edestäni virttesi pauhina, en tahdo kuulla sinun harppujesi soittoa.

Gunnar Jönsson on saarnannut:

Apostoli sanoo, että on hyvä, että sydän vahvistuu armolla eikä ruoalla. Sellaiset, jotka ovat menneet eriseuraan, ovat joskus sanoneet, että heillä oli tarve saada enemmän ruokaa, kuin mitä he saivat kokouksissamme. He ovat kuitenkin kaivanneet enemmän ruokaa, mutta apostoli sanoo, että on hyvä, että sydän vahvistuu armolla eikä ruoalla. Hebrealaisten seurakunnassa oli muutamia, joita oli vietelty vierailla opeilla takaisin lain orjuuteen. Heitä ei tyydyttänyt, että sydän vahvistui armolla, vaan he kaipasivat ruokaa, kuten apostoli sanoi. He tavoittelivat juuri sitä ruokaa, kuin hengellisessä orjuudessa, vaikka itse arvelivat olevansa vapaudessa. Nämä vääriin opinkäsityksiin eksyneet sanovat, että tämä kristillisyys vie ihmisen lain alle ja orjuuteen. Kun sota syntiä vastaan lakkaa ja synti tulee siis luvalliseksi ja syntinen ei ymmärrä katua syntiänsä, tehdä parannusta ja saada syntiänsä anteeksi, silloin on laki huomaamatta tunkeutunut sisälle ja alkanut kuolettaa uskonelämää. Sitä mukaa kun laki tappaa uskonelämää, vapaus muuttuu orjuudeksi. Mitä silloin hyödyttää laulaa paljon hengellisiä lauluja, soittaa kaikenlaisia kielisoittimia ja puhua taivaan ihanuudesta, kun orjuuden tunne on rinnan alla. Mutta vapaat Jumalan lapset antavat Jumalan sanan ja Hengen johdattaa heitä jokapäiväisessä taistelussa syntiä, perkelettä ja maailmaa vastaan ja siten uskossa ristiinnaulita vanhaa ihmistä. He säilyvät parannuksen tekijöinä ja synnin pois panijoina ja säilyttävät sydämen ja omantunnon puhtauden uskolla Kristuksen sovintoveren voimasta. Näiden vapautettujen lasten sydämet vahvistuvat armolla ja eivätkä he perusta kristillisyyttään mihinkään lain tekoihin eikä omaan työhön. He tuntevat, että kaikki on Jumalan suuresta armosta ja uskovat syntinsä anteeksi sen ansion tähden, jonka Jeesus Kristus on heille ansainnut.

Monet ovat yrittäneet elää kuolleella uskolla ja hengellisellä ilveilyllä, jota on maailmassa paljon, mutta ei siitä saa nytkään elävää uskoa. Daavid soitti Saulille harppua ja se auttoi hetken aikaa. Paha henki jätti Saulin, mutta kun Daavid lopetti soittonsa, paha henki oli taas läsnä ja alkoi käsitellä Saulia niin kuin ennenkin.
Meidänkään aikanamme ei pahoja henkiä saa ajettua ulos harpun soitolla. Hengellisesti kuolleet eivät herää huilun soitolla. Evankeliumeissa kerrotaan huilunsoittajista, mutta Jeesus ajoi soittajat pois. Hän herätti kuolleet elämään. Sen tähden Herran profeetta sanoo: Vie pois minun edestäni sinun virtesi jyrinä, sillä en minä voi kuunnella sinun kanteleittesi laulua.
Hengellistä puhdistusta ja kuolleiden heräämistä emme saa aikaan keinotekoisesti. Ei, Jumala on järjestyksen ja taidon Jumala. Sen tähden hän on jättänyt armonjärjestyksensä pyhään sanaansa ja rakentanut kirkkonsa ja seurakuntansa, jolle hän on uskonut taivaan valtakunnan avaimet. Seurakuntaan hän on jättänyt evankeliuminsa, joka vielä tänäkin päivänä johdattaa heränneitä ja murheellisia, synnin painamia sieluja vapauteen Herramme, Jeesuksen Kristuksen luo.
Oletteko kaikki LESTAT yhtä pimeitä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kysynvaantänään kirjoitti:
Oletteko kaikki LESTAT yhtä pimeitä?
Suurinpiirtein!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
näin--on kirjoitti:
Vähänpä teuta raamattua tuntee. Matt.9:23 Ja kun Jeesus tuli päämiehen taloon ja näki huilunsoittajat ja hälisevän väkijoukon,:24 sanoi hän: "Menkää pois, sillä tyttö ei ole kuollut, vaan nukkuu". Niin he nauroivat häntä.

Jo profeetta Aamos kirjoittaa: 23 Vie pois minun edestäni virttesi pauhina, en tahdo kuulla sinun harppujesi soittoa.

Gunnar Jönsson on saarnannut:

Apostoli sanoo, että on hyvä, että sydän vahvistuu armolla eikä ruoalla. Sellaiset, jotka ovat menneet eriseuraan, ovat joskus sanoneet, että heillä oli tarve saada enemmän ruokaa, kuin mitä he saivat kokouksissamme. He ovat kuitenkin kaivanneet enemmän ruokaa, mutta apostoli sanoo, että on hyvä, että sydän vahvistuu armolla eikä ruoalla. Hebrealaisten seurakunnassa oli muutamia, joita oli vietelty vierailla opeilla takaisin lain orjuuteen. Heitä ei tyydyttänyt, että sydän vahvistui armolla, vaan he kaipasivat ruokaa, kuten apostoli sanoi. He tavoittelivat juuri sitä ruokaa, kuin hengellisessä orjuudessa, vaikka itse arvelivat olevansa vapaudessa. Nämä vääriin opinkäsityksiin eksyneet sanovat, että tämä kristillisyys vie ihmisen lain alle ja orjuuteen. Kun sota syntiä vastaan lakkaa ja synti tulee siis luvalliseksi ja syntinen ei ymmärrä katua syntiänsä, tehdä parannusta ja saada syntiänsä anteeksi, silloin on laki huomaamatta tunkeutunut sisälle ja alkanut kuolettaa uskonelämää. Sitä mukaa kun laki tappaa uskonelämää, vapaus muuttuu orjuudeksi. Mitä silloin hyödyttää laulaa paljon hengellisiä lauluja, soittaa kaikenlaisia kielisoittimia ja puhua taivaan ihanuudesta, kun orjuuden tunne on rinnan alla. Mutta vapaat Jumalan lapset antavat Jumalan sanan ja Hengen johdattaa heitä jokapäiväisessä taistelussa syntiä, perkelettä ja maailmaa vastaan ja siten uskossa ristiinnaulita vanhaa ihmistä. He säilyvät parannuksen tekijöinä ja synnin pois panijoina ja säilyttävät sydämen ja omantunnon puhtauden uskolla Kristuksen sovintoveren voimasta. Näiden vapautettujen lasten sydämet vahvistuvat armolla ja eivätkä he perusta kristillisyyttään mihinkään lain tekoihin eikä omaan työhön. He tuntevat, että kaikki on Jumalan suuresta armosta ja uskovat syntinsä anteeksi sen ansion tähden, jonka Jeesus Kristus on heille ansainnut.

Monet ovat yrittäneet elää kuolleella uskolla ja hengellisellä ilveilyllä, jota on maailmassa paljon, mutta ei siitä saa nytkään elävää uskoa. Daavid soitti Saulille harppua ja se auttoi hetken aikaa. Paha henki jätti Saulin, mutta kun Daavid lopetti soittonsa, paha henki oli taas läsnä ja alkoi käsitellä Saulia niin kuin ennenkin.
Meidänkään aikanamme ei pahoja henkiä saa ajettua ulos harpun soitolla. Hengellisesti kuolleet eivät herää huilun soitolla. Evankeliumeissa kerrotaan huilunsoittajista, mutta Jeesus ajoi soittajat pois. Hän herätti kuolleet elämään. Sen tähden Herran profeetta sanoo: Vie pois minun edestäni sinun virtesi jyrinä, sillä en minä voi kuunnella sinun kanteleittesi laulua.
Hengellistä puhdistusta ja kuolleiden heräämistä emme saa aikaan keinotekoisesti. Ei, Jumala on järjestyksen ja taidon Jumala. Sen tähden hän on jättänyt armonjärjestyksensä pyhään sanaansa ja rakentanut kirkkonsa ja seurakuntansa, jolle hän on uskonut taivaan valtakunnan avaimet. Seurakuntaan hän on jättänyt evankeliuminsa, joka vielä tänäkin päivänä johdattaa heränneitä ja murheellisia, synnin painamia sieluja vapauteen Herramme, Jeesuksen Kristuksen luo.
Otan ensin sen Jerobeam I sen käsittelyyn josta Aamos puhuu,
Herra sanoo : et ole kuunnelut minua missään asioissa siksi teen
sinulle käskyni jälkeen, Ei Hän sanonut että soitto oli sinänsä kielletty
vaan se oli siten , kuin Jerobeam I sitä harrasti eli oman mielensä mukaan
-
Oli muuttanut kaikki Herran Juhlat omiinsa ajoiksi, oli karkoittanut
leeviläiset papit, ottanut tilalle ketä vain, samoin kuorot oli hajautettu
Jerobeam I toimesta, (siksi oli Herra Jumala vihainen ) Ja kielsi jyrinän.
Lue . 1 Kun 12:31 , lisää ja 33. jae .
-
--
Herättää Jairuksen tyttären ; Mark. 5: 35 - 43.
Ensin , hän ei ottanut kuullakseen että tyttö olisi kuollut ja sanoi isälle
älä pelkää , " usko ainostaan ", Hän kuitenkin salli Pietarin, Jaakobin ,
ja Johanneksen seurata mukanansa . Ja isän ja äidin ..
-
Tullessaan taloon Hän näki hälisevän joukon, ja ääneen itkeviä ja vaikeroivia
Ja käydessään sisään Hän sanoi heille, mitä te hälisette ja itkette ei hän
ole kuollut vaan nukkuu ..
-
Hän ajoi kaikki hälisevät ulos , ja otti mukaansa Isän ja Äidin sekä ne joyka hänellä oli mukana ja meni sisälle, missä lapsi maksai. otti lapsen kädestä kiinni ja sanoi
"Talita Kuum", se on käännettynä : " Tyttö , minä sanon sinulle nouse " Ja heti
tyttö nousi ja käveli, Hän oli 12 vuotias , ja he joutuivat hämmästyksen valtaan ,
Hän kielsi ankarasti heitä antamasta kenellekään tietoa tästä ja käski antaa tytölle syötävää..
-
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
näin--on kirjoitti:
Vähänpä teuta ja sepe raamattua tuntee. Matt.9:23 Ja kun Jeesus tuli päämiehen taloon ja näki

Siinä kohdassa juuri ajetaan huilunsoittajat sekä hymisevä eriseura ulos häritsemästä elävänseurakunnan Herraa Jeesusta. Ei ole uudenliiton Jumalan palveluksessa enään soittoja kuultu muualla kuin kuolleissa kirkoissamme. Pirkkalassa viimeiksi tänään huilut ja muut turhat soittimet joilla ei ole koskaan herätystä saatu aikaan, muuta kuin lihallista mieltä viihdytetty.
Ohhoh,onks täällä tälläinen paatunut syntinen joka pyhäksi ja vanhurskaaksi itsensä luulee ja korottaa,pois se saasta sinusta rakas veli.Usko syntisi anteeksi Jeesuksen sovintoveren tähden.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tässähän on rikoksen aineet. Selvää harhauttamista.
Ilmianna
Jaa
Meillä ei oo mitään "messuja",on nääs sillai et siin toises porukas on vaa "hessuja".
Ilmianna
Jaa
Ehdotus:

Kirkolliskokous päättää ryhtyä valmistelemaan tarvittavia muutoksia kirkon avioliittokäsityksen laajentamiseksi mahdollisimman pian myös samaa sukupuolta olevia pareja koskevaksi. Perinteisellä tavalla avioliittoon suhtautuville turvataan mahdollisuus olla ja toimia kirkossa tasavertaisesti.

Allekirjoittajat:
Jukka Hautala, Markku Orsila, Aulikki Mäkinen, Olli-Pekka Silfverhuth, Marjatta Pulkkinen, Jukka Harvala, Maria Kaisa Aula, Tiina Reinikainen, Mirjami Mäntymaa, Rolf Steffansson, Elina Karttunen, Juha Tanska, Åsa A. Westerlund, Kari Aakula, Bo-Göran Åstrand, Lauri Palmunen, Aila Kemppainen, Kirsi Ojansuu-Kaunisto, Pertti Rajala, Jarmo Leppiniemi, Pekka Kosonen ja Tapani Rantala
Hum! Nimet
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Ei yllätä mikään enää yhtään. Ei sekään, että eriseuraiselle Teuskalle kelpaa kuolleen kirkon eriseura Luther- säätiökin paremmin kuin elävä kristillisyys. No, ei voi väkisin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Niin, jos tarkoitat tätä teuta01:stä ja otat hänet vakavasti, niin funtsi vähän.
Jos tarkoitat jotain toista, ei sitten muuta kuin hyvää yötä vaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei, tuo häpeällinen virhe tuli lehden toimituksessa. Esikoislestadiolaiset ry:n vapaakirkolla ei ole oikeuksiakaan käyttää kirkkomme tiloja.

Olemme tästä keskustelleet, useamman Esikoiset mielipide on, että yhdistyksen nimeä pitää muuttaa tämänkaltaisten sekaannusten välttämiseksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Kävisikö siihen vaikkapa Kuopuslestadiolaiset ry.
Ellei, niin keksitään parempi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
nomikäetteipä kirjoitti:
Kävisikö siihen vaikkapa Kuopuslestadiolaiset ry.
Ellei, niin keksitään parempi.
Pursiseurakunta ry on oikein osuva ja hyvä. Nimi heille eriseuraisille Rekisteröidään se heille kun eivät itse kehtaa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Reetta Mäkinen ???
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
kun ilmoituksessa on että saarna A A-harju, sitten nimi O-P Silfverhtuh, se tarkoittanee sitä, että O-p S toimii liturgina, kolmantena mainittu (pastori) Reetta Mäkinen viittaisi siihen, että hän olisi jakamassa ehtoollista???
Sinä nyt sitten kirkko testaa, ja on tämä testi myös Jumalaltakin, että meneekö kristityksi itseään tituleeraava ottamaan ehtoollista naispapin kädestä.
Sen rinnalla on huilunsoitto pikkujuttu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
papittaret kirjoitti:
kun ilmoituksessa on että saarna A A-harju, sitten nimi O-P Silfverhtuh, se tarkoittanee sitä, että O-p S toimii liturgina, kolmantena mainittu (pastori) Reetta Mäkinen viittaisi siihen, että hän olisi jakamassa ehtoollista???
Sinä nyt sitten kirkko testaa, ja on tämä testi myös Jumalaltakin, että meneekö kristityksi itseään tituleeraava ottamaan ehtoollista naispapin kädestä.
Sen rinnalla on huilunsoitto pikkujuttu.
Ehtoollisessa ollaan yhteydessä itse Jeesukseen rippumatta siitä kuka ehtoollista jakaa ja keitä on vierellä. Näin Luther on opettanut.
En ymmärrä Lutherilaiselta tuommoista kysymystä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Savisilmä kirjoitti:
Ehtoollisessa ollaan yhteydessä itse Jeesukseen rippumatta siitä kuka ehtoollista jakaa ja keitä on vierellä. Näin Luther on opettanut.
En ymmärrä Lutherilaiselta tuommoista kysymystä
Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei. Ei Luther hyväksy naisen asettamaa ehtoollista tai naista saarnaamassa kirkossa, vaikka vääntämällä ja kääntämällä voidaan näin tulkita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Savisilmä kirjoitti:
Ehtoollisessa ollaan yhteydessä itse Jeesukseen rippumatta siitä kuka ehtoollista jakaa ja keitä on vierellä. Näin Luther on opettanut.
En ymmärrä Lutherilaiselta tuommoista kysymystä
Vanhoillislestadiolainenkin kirjoitti, että naispapin jakama ehtoollinen on lasten leikkiä. Ottakaa selvää asioista enemmän niin ei tarvi luulla niin paljoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei ollut naispappia Pirkkalan messussa 2. pääsiäispäivänä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eieijaei kirjoitti:
Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei. Ei Luther hyväksy naisen asettamaa ehtoollista tai naista saarnaamassa kirkossa, vaikka vääntämällä ja kääntämällä voidaan näin tulkita.
Mee sääkin saatana 200 vuotta tai tuhatta taaksepäin ja ELÄ SEN MUKAAN (vailla sähköä,vailla mikroa,vailla kaukolämpöä,vailla juoksevaa vettä,vailla älyä,vailla sivistystä jne.) sillä naisen asemahan oli aika hiljan aivan olematon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pirkkalainen lehti löytyy näköispainoksena ilmaiseksi netissä. Tosiaan, sekaannus yhdistyksen nimessä on ilmoituksessa.
Kun rukoushuone-ehtoollisen yhteydessä on vaadittu julistamaan että "TÄMÄ EI ole evlut kirkon ehtoollinen", pitäisi varmaan esikoiset ry seurat aloittaa kuuluttaen että "TÄMÄ EI ole esikoislestadiolaiset ry seurat" vai miten?
Mietin vaan, olisiko kirkko jättänyt pillipiiparin pois, jos Esikoiset ry olisi sitä vaatinut? Pillejähän urutkin ovat. Kristillisyydessä ei tarvita pillejä.
Ilmianna
Jaa
Pirkkalan seurakunnan nettisivuilla pääsiäismaanantain messu, siinä oikein että esikoiset ry, naispappi Reetta Mäkisen nimi poissa, eli todennäköisesti naispappi ei hääri alttarilla.
"2. pääsiäispäivän messu
ma 17.4. kello 10.00 - kello 12.00
Messu eli ehtoollisjumalanpalvelus.

Aiheena Ylösnousseen kohtaaminen. Messukumppanina Esikoiset ry. Aulis Ansaharju saarnaa, liturgina Olli-Pekka Silfverhuth. Musiikista vastaavat Pia Vilermo, huilu ja Liisa Aaltola, urut. Messun jälkeen kahvit."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Pikkuhiljaahan sitä näköjään esikoisille tulee myös jumalanpalveluksiin enemmän ja enemmän kaikenlaista. Lisäksi liturgina homoliittoja kirkossa kannattava pappi. Kyllä on suola mennyt mauttomaksi. Onneksi Jumala on varjellut minua eriseuran synnistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyl lapparit olivat viisaitamiehiä kun osasivat aikojasitten kukonäköissesti varoittaa kristityitä kaikesta tästä
Ilmianna
Jaa
Olen yhä tulossa soittamaan aamulla teidän asiattomasta polemiikista huolimatta. En ole koskaan perunut sovittua työtehtävää muuta kuin sairastumisen takia ja toivottavasti en nyt yön aikana mitään kuolemantautia ehdi saamaan. Ymmärrättekö lainkaan, että parjaatte ihmistä, joka tekee työtään sopimuksen mukaan ja siksi, että on pyydetty tulemaan ja soittamaan? Pirkkalan seurakunta ei varmasti olisi hyvillään, jos nyt soittaisin ja ilmoittaisin, että en tule. Hyvää, rauhallista ja siunattua pääsiäistä teille kaikille toivottelee Pia, se huilisti
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
7 VASTAUSTA:
Ihanaa Pia, kun tulet soittamaan. Olet sydämellisesti tervetullut. T. Yksi Esikoinen
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ota kitara
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kiitos!! Kirkossa nähdään!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Pia, Luther rakasti musiikkia ja arvosti muusikkoja. Niin minäkin. Vaikka täällä puhkuu nuo vastustajat, niin ethän loukkaannu heistä. Olet saanut Jumalalta hienon lahjan, kuulen sinua ilomielin!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Pia hyvä, emme me parjaa Sinua. Tässä on kyse siitä, mikä on musiikin ja kristinuskon suhde Jumalan sanan valossa ja historiallisessa kontekstissa. Idän kirkko ei anna soittimille sijaa kirkonmenoissaan, ei ikäpäivänä ole antanut.
Entä lännessä? Kun John Wiclif nousi paavin kirkkoa vastaan Englannissa, hän saarnasi esim näin: Jeesus ei lähettänyt apostoleitaan soittamaan ja laulamaan, vaan saarnaamaan evankeliumia.
Kun Luther puhdisti uskon, hän puhdisti myös jumalanpalveluksen, wikipediasta löytyy Deutsche Messe, siinä ei ole yhtään osiota soiton kuuntelulle, kirkkokuorot hän Melanchthonin kanssa siirsi kaupunkien raatien alaisuuteen, pois kirkon alaisuudesta, siellä ovat edelleen Leipzigin Tuomaskuoro ja Dresdenin ristinkuoro.
Juhana Kalvin ei hyväksynyt mitään soitinta kirkossa, tosin hänen seuraajansa ovat tästä lipsuneet.
Meille lestadiolaisille riittää sydämen kanteleet ja toivoisimme että ne soisivat omassa sydämessä kiitosta ja ylistystä joka puhkeaisi äänelliseksi kiitokseksi, vaan köyhä on mun kiitokseni ja ylistys niin heikko on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kanteleensoittajapoika kirjoitti:
Pia, Luther rakasti musiikkia ja arvosti muusikkoja. Niin minäkin. Vaikka täällä puhkuu nuo vastustajat, niin ethän loukkaannu heistä. Olet saanut Jumalalta hienon lahjan, kuulen sinua ilomielin!
Samalla voi pikkasen laittaa jalalla koreasti
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kirkko on siunattu Jumalan huoneeksi eikä miksikään torvisoittokunnan konsertti saliksi.
Siellä kaikukoon puhdas jumalan sana jossa pitäisi olla myöskin eläväksi tekevä voima.
Nyt on näinä päivinä kaikenlaisia suorastaan Jumalaa pilkkaavia rock esityksiä ja muita Jumalan huonetta halventavia konsertteja aina Juisen hartaimpia lauluiltoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Paavali rinnastaa kielilläpuhumisen, jota ei ymmärretä, josta ei kukaan kostu siis mitään, ja vaskitorven ja huilun äänet joita ei ymmärretä, mitä niillä tahdotaan sanoa. Kaiken yli menee Sana, jota on tarkoitus ymmärtää, se ravitsee ja rakentaa. Huilunsoitto ei ole ymmärrettävää sanaa, ei ainakaan Jumalan Sanaa. 1 Kor 14

5 Mutta minä tahtoisin, että te kaikki kielillä puhuisitte, mutta paljoa enemmin, että te propheteeraisitte; sillä se, joka propheteeraa, on suurempi kuin se, joka kielillä puhuu, paitsi sitä jos hän sen selittää, että seurakunta sais siitä parannuksen.
6 Vaan nyt, rakkaat veljeni! jos minä tulen teidän tykönne kielillä puhuen, mitä minä olisin teille hyödyllinen, ellen minä puhuisi teille eli ilmoituksen kautta, eli tiedon kautta, eli prophetian kautta, taikka opin kautta?
7 Kuitenkin ne hengettömät, jotka äänen antavat, joko se on huilu eli kantele, koska ei ne anna eri ääntä itsestänsä, kuinka se tiedetään, mitä huilulla eli mitä kanteleella soitettu on?
8 Ja jos vaskitorvi antaa ymmärtämättömän äänen itsestänsä, kuka tietää sotaan hankita?
9 Niin myös te, jos te kielillä puhutte ja ette puhu selkiästi; kuinka se ymmärretään, mitä puhuttu on? Sillä te puhutte tuuleen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Paavali tarkoittaa tässä, että huilu ja kannel antaisivat toisistaan erottuvan sävelen, jotta tiedettäisiin, mitä soitetaan. Ja pasuunan soitosta tiedettäisiin, että tulee lähteä sotaan.

Hyvä voices! Kun luit tuota Korinttolaiskirjettä, niin löysitkö sen kehoituksen anoa lakkaamatta Armolahjoja omaksi ja Seurakunnan rakennukseksi? Jos löysit, niin ota todesta. Silloin olet Raamatun kristitty, niin kuin ilmeisesti vilpittömyydessäsi haluatkin olla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei kirkossa pappien ruumista ja verta nautita. Sen verran luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän.
Ilmianna
Jaa
Jes. 30:29

Silloin teidän huulillanne on laulu niin kuin pyhän juhlan aattoiltana ja sydämessänne ilo niin kuin niillä, jotka kulkevat huilujen soidessa Herran vuorelle, kohden Israelin turvakalliota. [Ps. 42:5]
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
juuri niin, huomatkaa sanat niin kuin. Tässäkin musiikki toimii vertauskuvana, ainoastaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Täällä ihmeteltiin Pirkkalainen-lehdessä ollutta ilmoitusta, jossa mainittiin Pirkkalan kirkossa 16.-17.4. ollut pääsiäistapahtuma. Kyse oli Esikoiset ry:n pääsiäistapahtumasta. Pirkkalan seurakunnan viestinnässä on tapahtunut valitettava virhe, ja ilmoitukseen on lipsahtanut Esikoislestadiolaiset ry. Kyse ei siis ole Pirkkalainen-lehden virheestä, eikä myöskään Esikoiset ry:n halusta johtaa harhaan. Pahoittelen asiaa. Samalla totean omasta puolestani, että messussa mukana olleen huilistin arvostelu on asiatonta ja loukkaavaa. Kyse on osaavasta huilistista, jonka soitto ja musiikki sopivat erinomaisesti jumalanpalvelukseen sekä Pirkkalan kirkkoon. Iloitsen siitä, että hän oli vastaamassa 2.pääsiäispäivän musiikista yhdessä urkurimme kanssa. Hyvää pääsiäisviikkoa! Olli-Pekka Silfverhuth, Pirkkalan kirkkoherra
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Näin Puhuu pappi, joka kannattaa homoavioliittojen tuomista kirkkoon.
Huilisti voi olla osaava, mutta se mikä kuuluu herran huoneeseen ja Jumalan palvelukseen, on täysin eri asia!

Se että Luther sanoo ehtoollisen olevan pätevä, jakaapa sen vaikka hulttio, ei kenties tarkoita sitä, että se täytyisi pyrkiä saamaan hulttiolta.

Mitä muuta, kuin hulttio, on sellainen pappi ja kirkkoherra, joka on työllään tuomassa homouden kirkkoon ja tahtoo alkaa vihkimään Jumalan nimeen, samaa sukupuolta olevia ihmisiä avioliittoon, vastoin kaikkea raamattua?!

Se on kauhistus Jumalan edessä, ja siitä ihminen maksaa kerran iankaikkisuudessa, jollei saa parannuksen armoa täällä ajassa! Siinä ei papin pestit auta, ei vaikka olisi kuinka korkea, piispan tai paavin virka.

Mitä se auttaa jos on kauniit menot ja soitannot. Ja jos puhutaan rakkaudesta ja tasa-arvosta, jos ei välitetä mitä Jumalan sana sanoo ja opettaa, ja sen päälle eletään synnissä ja hekumassa, ja kaikessa saastassa jota tämä maailma tarjoaa, ilman synnintuntoa ja unohdetaan, eikä tiedetä, mikä on todellinen kristuksen rakkaus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Olli-Pekka Silfverhuth, kunnioitan vastaustasi, kiitos siitä. En ollut itse paikalla, mutta uskon, että tilaisuus on ollut juhlava, jossa on kaikki kunnia osoitettu Jumalalle. Jätä näiden KTK ym. kommentit omaan arvoonsa, he luulevat tuntevansa Jumalan, ja tuomitsevat luulonsa jälkeen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Arvoisa KaidanTienKulkija, Minun kirjoitukseni liittyi huilistiin, ei avioliittoihin. En myöskään lähde keskustelemaan tällä palstalla sen enempää tästä avioliittoasiasta, mutta suosittelen sinulle hiukan tarkempaa perehtymistä esimerkiksi siihen aloitteeseen, joka on tulossa kirkolliskokoukseen. Aloite ei tuo homoseksuaalisuutta kirkkoon, vaan miettii miten kirkon tulee suhtautua omiin jäseniinsä. Arvostan tosiasioissa pysymistä, en nimimerkkien takaa tapahtuvaa heittelyä ja nimittelyä. Hyvää pääsiäisviikkoa kuitenkin edelleen myös Sinulle. Kristus nousi kuolleista!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
olsas kirjoitti:
Arvoisa KaidanTienKulkija, Minun kirjoitukseni liittyi huilistiin, ei avioliittoihin. En myöskään lähde keskustelemaan tällä palstalla sen enempää tästä avioliittoasiasta, mutta suosittelen sinulle hiukan tarkempaa perehtymistä esimerkiksi siihen aloitteeseen, joka on tulossa kirkolliskokoukseen. Aloite ei tuo homoseksuaalisuutta kirkkoon, vaan miettii miten kirkon tulee suhtautua omiin jäseniinsä. Arvostan tosiasioissa pysymistä, en nimimerkkien takaa tapahtuvaa heittelyä ja nimittelyä. Hyvää pääsiäisviikkoa kuitenkin edelleen myös Sinulle. Kristus nousi kuolleista!
En kaipaakkaan keskustelua aiheesta sen enempää. Sillä tässä asiassa raamattu ei anna mielestäni varaa, eri tulkinnoille.

Tiedän aloitteen sisällön ja näen että se on kokonaisuudessaan sielunvihollisen työtä kirkossamme.

Siinä synti ja saasta verhotaan rakkauden ja tasa-arvon verhoon, ja tahdotaan tuoda sisälle kirkkoomme.
Se yritetään jopa myydä niille, jotka ovat sitä vastaan, sanoen, että: ""Yksittäistä pappia ei kuitenkaan velvoitettaisi vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja, mikäli se on vastoin hänen omaa avioliittokäsitystään.""

Näin toimittiin myös raamatun vastaisen naispappeuden kanssa, joka hyväksyttiin vuonna 1988. Kuinka on nyt?? Enään pappi ei voi kieltäytyä tekemästä työtä heidän kanssaan ja rinnallaan.

On myös pakko huomioida, kuinka suuri on se naispappejen määrä, joka homoutta kirkkoon on ajamassa.

http://avioliittoaloite.blogspot.fi/2017/02/tiedote.html?m=1

Sielunvihollinen perkele on saanut paljon kirkon hengellistä johtoa, otteeseensa, ja puolustamaan syntiä, sekä tuomaan sitä kirkon sisälle.
Tästä merkkinä jopa kirkkomme ylin johto, kuten piispat, osallistuvat ja palkitsevat vuoden homoja heidän tilaisuuksissaan.

Harras toiveeni kuitenkin on, että Jumala saisi vielä herättää ja avata pappejen ja kirkon päättäjien silmiä näkemään sen, missä todellinen tie taivaaseen kulkee, ja sen mihin he ovat kirkkoamme ja kansaamme viemässä seuratessaan maailman tuulia ja tämän ajan saastaa.

Kristus totisesti nousi kuolleista. Mutta kenen luokse hän ilmestyi ja kuka hänet sai nähdä? Hän on sanonut rukoilevansa omiensa puolesta, mutta ei maailman puolesta. (Joh 17) Oletko sinä ystäväni hänen oma?
Hyvää ja siunattua pääsiäisviikkoa myös sinulle!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
KaidanTienKuIkija kirjoitti:
Näin Puhuu pappi, joka kannattaa homoavioliittojen tuomista kirkkoon.
Huilisti voi olla osaava, mutta se mikä kuuluu herran huoneeseen ja Jumalan palvelukseen, on täysin eri asia!

Se että Luther sanoo ehtoollisen olevan pätevä, jakaapa sen vaikka hulttio, ei kenties tarkoita sitä, että se täytyisi pyrkiä saamaan hulttiolta.

Mitä muuta, kuin hulttio, on sellainen pappi ja kirkkoherra, joka on työllään tuomassa homouden kirkkoon ja tahtoo alkaa vihkimään Jumalan nimeen, samaa sukupuolta olevia ihmisiä avioliittoon, vastoin kaikkea raamattua?!

Se on kauhistus Jumalan edessä, ja siitä ihminen maksaa kerran iankaikkisuudessa, jollei saa parannuksen armoa täällä ajassa! Siinä ei papin pestit auta, ei vaikka olisi kuinka korkea, piispan tai paavin virka.

Mitä se auttaa jos on kauniit menot ja soitannot. Ja jos puhutaan rakkaudesta ja tasa-arvosta, jos ei välitetä mitä Jumalan sana sanoo ja opettaa, ja sen päälle eletään synnissä ja hekumassa, ja kaikessa saastassa jota tämä maailma tarjoaa, ilman synnintuntoa ja unohdetaan, eikä tiedetä, mikä on todellinen kristuksen rakkaus.
KTK!

Kirjoitit täysin oikein tuon itse asian.

En kuitenkaan pidä kirjoitustasi sopivana.

1. Siitä tuntuu puuttuvan rakkaus.
2. Oletko varmasti perillä kirkkoherran ajatuksista ja mielipiteistä?
3. Vaikka olisitkin, niin onko oikein ojentaa tällä palstalla? Mitä Kristuksen kirkkolaki sanoo ihan oikeastikin vikaan joutuneen lähimmäisen kohtelemisesta. (Oletko omassa paikallisseurakunnassasi käynyt puhumassa kahden kesken niiden pappien kanssa, jotka oikeasti vihkisivät homoja. Homot ovat Jumalan edessä samanarvoisia meidän kanssamme. Meidän ihmisten syntitaipumukset ovat vain erilaisia.) Ei ole väärin suhtautua rakastavasti myös niihin, joilla on erilaiset syntitaipumukset. Syntiä ei pidä hyväksyä, mutta syntiin joutunut ihminen kyllä. Kukapa meistä ei olisi joskus langennut.
4. Ketjun otsikko viittaa vahvasti Esikoiset ry :n valtakunnallisiin seuroihin. Luonnollisesti pääsiäisen viettoon Pirkkalan ev.lut seurakunnassa liittyy jumalanpalvelus. On todella hieno, juttu, että Pirkkalan seurakunta tarjoutuu resursseillaan palvelemaan koko valtakunnallisen tapahtuman yleisöä. Kirjoitus ei mainitse tästä mitään kiitoksen sanaa. Sen sijaan
5. Ryhdyt arvostelemaan seurakunnan työntekijöitä ja heidän, meidän hyväksemme, järjestämää jumalanpalvelusta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Muuten, huilunsoittajat olivat Jeesuksen aikana ns. virallisia surijoita hautajaisissa, ja auttoivat kuolleen omaisia suremaan vainajaa. Jeesus ajoi heidät pois, koska hän oli päättänyt herättää kuolleen eloon. Silloin surun ilmaisuille ei ollut enään tarvetta.

Niinpä, kun Luther aikoinaan pohti, millaisia tulisi olla evankeliset jumalanpalvelukset, hän valitsi sen linjan, että säilytti katolisesta messusta kaiken sen, mikä ei sotinut evankeliumia vastaan, eli hän muutti vain lähinnä vain niitä ehtoollisen viettoon liittyviä käytäntöjä, jotka viittasivat siihen, että ehtoollisella Kristus uhrataan uudelleen. Muuten hän säilytti messun suurin piirtein samanlaisena kuin katolisillakin oli ollut, ja siinähän oli tietenkin myös säestettyä musiikkia.

Musiikin lahjakin on Jumalan antamaa, ja erityisesti Daavidin ja muitakin psalmeja lukemalla voi nähdä, millä tavoin myös Uuden testamentin kristityt ylistivät kokoontumisissaan Jumalaa monilla eri instrumenteilla. Olivathan psalmit myös ensimmäisten kristittyjen laulukirja.

Siunattua Pääsiäisviikkoa kaikille
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Hepr 10:1 "Laissa siis on vain varjo tulevasta, paremmasta todellisuudesta, ei sen varsinaista ilmentymää/Sillä koska laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei itse asiain olemusta/Sillä lailla on tulevaisten tavarain varjo, ei itse hyvyyden olento/" KR 92/38/1776
Niin kuinka siis psalmien säestyskäytännöstä voidaan vetää mutkat suoriksi ja kirjoittaa näin, kuten yllä: "Musiikin lahjakin on Jumalan antamaa, ja erityisesti Daavidin ja muitakin psalmeja lukemalla voi nähdä, millä tavoin myös Uuden testamentin kristityt ylistivät kokoontumisissaan Jumalaa monilla eri instrumenteilla."
Ainoastaan alku on totta, musiikin lahja on Jumalan antamaa, loppuosa virkkeestä ei pidä paikkaansa. Uuden testamentin ajalla veisataan ja soitetaan sydämissä, ei millään kapineella kuten kantele, urut, huilu, posetiivi jne... Ja niin tehtiin VT:ssäkin, tosi uskovat veisasivat sydämessään ja lauloivat ääneen, samoin UT ajalla, mutta soittimet jäivät vertauskuvallisina kapistuksina pois, niin kuin jäi ympärileikkaus joka muuttui sydämen ympärileikkaukseksi, menora jäi pois, se muuttui Pyhän Hengen seitsemän ominaisuuden eli tulen vaikutukseksi, armoistuin käsillä tehtynä tuolina katosi, se muuttui Jeesukseksi ja hänen armon sanakseen. Tosin kaikki tämä sisältöpuoli oli jo VT uskovien osana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Luther karsi kirkonmenot tyyliin - oksat pois niin kuin suutarin joulukuusesta! Kirkonmenojen järjestyksen, osiot siinä hän muutti eri järjestykseen, jotta tulisi selväksi ettei siihen sisälly uhraamisoppia.
Kynttilöitä ja alttaritouhua hän katsoi karsaasti, mutta sanoo että ne lähtevät itsestään pois kun evankeliumi juurtuu Saksan kansaan ja kirkkoon.
Eipäs vaan lähteneet noin vaan, meilläkin tarvittiin Uppsalan kokouksen päätös v 1553 että katoliset ylimääräisyydet saatiin pois, näin siinä lukee: "Sen vuoksi on virallisesti ja yksimielisesti sovittu ja päätetty, ett seurakuntapapit kuten myös piispat tarkastuksillaan opettavat ja opastavat rahvasta näissä asioissa sekä uutterasti kehottavat luopumaan väärinkäytöksistä. Tuollaisia seremonioita ovat suolan ja kynttilöiden käyttö sekä ehtoollisaineiden kohottaminen, samoin kuin messukirja siirtäminen alttarin kulmalta toiselle sekä kellon kilistäminen ehtoollisaineita kohotettaessa."
Tällä hetkellä suunta menee akanvirtaan, messun osioiden järjestys on palautettu katoliseksi, offertorium komeilee siinä, kuin iso täky tai houkutin, aiheuttamassa väärinkäsityksiä, Roomasta on noudettu ulkoisia menoja Porvoon mitalla.

Me elävänuskon kristityt olemme paenneet tästä Baabelista ecclesiolaamme, jaksammeko enää edes toivoa Baabelin täystuhoa: "Ja yksi väkevä enkeli nosti ison kiven, niinkuin myllynkiven, ja heitti sen mereen ja sanoi: näin äkisti pitää suuri kaupunki Babylon heitettämän pois, ja ei häntä pidä enempi löydettämän. Ja kanteleiden soittajain ja laulajain, ja huiluin ja basunan soittajain ääni ei pidä enempi sinusta kuuluman, ja ei yhtäkään virkamiestä yhdestäkään virasta pidä enempi sinussa löydettämän, ja myllyn ääni ei pidä enempi sinussa kuuluman;" Ilm 18
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ecclesiola kirjoitti:
Luther karsi kirkonmenot tyyliin - oksat pois niin kuin suutarin joulukuusesta! Kirkonmenojen järjestyksen, osiot siinä hän muutti eri järjestykseen, jotta tulisi selväksi ettei siihen sisälly uhraamisoppia.
Kynttilöitä ja alttaritouhua hän katsoi karsaasti, mutta sanoo että ne lähtevät itsestään pois kun evankeliumi juurtuu Saksan kansaan ja kirkkoon.
Eipäs vaan lähteneet noin vaan, meilläkin tarvittiin Uppsalan kokouksen päätös v 1553 että katoliset ylimääräisyydet saatiin pois, näin siinä lukee: "Sen vuoksi on virallisesti ja yksimielisesti sovittu ja päätetty, ett seurakuntapapit kuten myös piispat tarkastuksillaan opettavat ja opastavat rahvasta näissä asioissa sekä uutterasti kehottavat luopumaan väärinkäytöksistä. Tuollaisia seremonioita ovat suolan ja kynttilöiden käyttö sekä ehtoollisaineiden kohottaminen, samoin kuin messukirja siirtäminen alttarin kulmalta toiselle sekä kellon kilistäminen ehtoollisaineita kohotettaessa."
Tällä hetkellä suunta menee akanvirtaan, messun osioiden järjestys on palautettu katoliseksi, offertorium komeilee siinä, kuin iso täky tai houkutin, aiheuttamassa väärinkäsityksiä, Roomasta on noudettu ulkoisia menoja Porvoon mitalla.

Me elävänuskon kristityt olemme paenneet tästä Baabelista ecclesiolaamme, jaksammeko enää edes toivoa Baabelin täystuhoa: "Ja yksi väkevä enkeli nosti ison kiven, niinkuin myllynkiven, ja heitti sen mereen ja sanoi: näin äkisti pitää suuri kaupunki Babylon heitettämän pois, ja ei häntä pidä enempi löydettämän. Ja kanteleiden soittajain ja laulajain, ja huiluin ja basunan soittajain ääni ei pidä enempi sinusta kuuluman, ja ei yhtäkään virkamiestä yhdestäkään virasta pidä enempi sinussa löydettämän, ja myllyn ääni ei pidä enempi sinussa kuuluman;" Ilm 18
Ek kai ajele autolla tai näppäile läppäriä, kännyä ym. sellaista joista ei tiedetty hölkäsen pöläystä Lutherin aikaan sillä olisivathan he julistaneet ne synniksi ja turhiksi kapistuksiksi ja suoneet sinunkin pysyvän leiritulen ääressä ja raatavan ruumiisi voimilla ilman mitään helpotusta, vielä parempi sinulle että tulikin olisi saanu jäädä keksimättä sinun kohdallasi.Tervemenoa luolaan ja eläimeksi ryhtymään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Huiluista viis mutta sitä en voi ymmärtää tai hyväksyä, että suostuu messukumppaniksi kirkkoherran kanssa, joka avoimesti kyseenalaista Jumalan sanan arvovaltaa. Mainitun edustaja-aloitteen sisältö ja henki on täysin Raamattua vastaan. Sakramentin pätevyys ei ole jakajasta kiinni mutta kaikkea ei kristityn tarvitse hyväksyä. Mitä itse ajattelet kirkkoherrasta, joka sanoo että kirkon oppi ei ole muuttumaton.?
Ilmianna
Jaa
On sitä soittamiseen kehotusta myös Uudessa testamentissa:
Ef. 5:19 
Veisatkaa yhdessä psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja, soittakaa ja laulakaa täydestä sydämestä Herralle.

Esikoislestadiolaiset ovat niitä harvoja, joissa kaikenlaisten soittimien käyttö on asetettu pannaan. Tällä tavalla he korostavat omaa ainutlaatuisuuttaan.

Kyseisen kirkkoherran mielipiteitä en tiedä, mutta kyllä Lapin Vanhemmatkin ovat kyseenalaistaneet Jumalan arvovaltaa sanomalla että heidän neuvojaan vastaan olevat ovat Jumalaa vastaan. Tällä tavalla he ovat julistaneet itsensä koko ihmiskunnan keskiöön.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10 VASTAUSTA:
Papparaiselle. Siteeraat v 1992 kirkkoraamattua, jossa tämä kohta on käännetty päin honkia, eli päin prinkkalaa. Kääntämässä ovat olleet kuolleen uskon teologit, jotka ovat ns luonnollisia ihmisiä, eivätkä ymmärrä niitä kuin Jumalan Hengen ovat. Heissä on vaikuttanut käännöshetkellä valheen henki ja omat tavoitteet, he ovat halunneet oikeuttaa kirkon täyttämisen musiikilla tällä raamatunlauseella, kääntämällä sen suomeksi vääräsisältöiseksi. Kippaa roskiin v 92 käännös ja osta kunnon Biblia vaikka antikvaarista, netistä löytyy nytkin monta myynnissä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
wanhawuosikerta kirjoitti:
Papparaiselle. Siteeraat v 1992 kirkkoraamattua, jossa tämä kohta on käännetty päin honkia, eli päin prinkkalaa. Kääntämässä ovat olleet kuolleen uskon teologit, jotka ovat ns luonnollisia ihmisiä, eivätkä ymmärrä niitä kuin Jumalan Hengen ovat. Heissä on vaikuttanut käännöshetkellä valheen henki ja omat tavoitteet, he ovat halunneet oikeuttaa kirkon täyttämisen musiikilla tällä raamatunlauseella, kääntämällä sen suomeksi vääräsisältöiseksi. Kippaa roskiin v 92 käännös ja osta kunnon Biblia vaikka antikvaarista, netistä löytyy nytkin monta myynnissä.
Minulla sattuu olemaan Biblia hyllyssä ja siinä on Paavalin Epistola Ephesiläisille 5. luku, kohta 19 ja myös Biblian nettiversiosta löytyy seuraavaa:

”Ja puhukaat keskenänne psalmeilla, ja kiitosvirsillä, ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja soittain Herralle teidän sydämessänne, Ef.5:19 (Biblia)"

Onko tämäkin päin honkia?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Papparainenxyz kirjoitti:
Minulla sattuu olemaan Biblia hyllyssä ja siinä on Paavalin Epistola Ephesiläisille 5. luku, kohta 19 ja myös Biblian nettiversiosta löytyy seuraavaa:

”Ja puhukaat keskenänne psalmeilla, ja kiitosvirsillä, ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja soittain Herralle teidän sydämessänne, Ef.5:19 (Biblia)"

Onko tämäkin päin honkia?
oikein on, kaikki tapahtuu sydämen sisällä, ei ulkoisin välinein.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
wanhawuosikerta kirjoitti:
oikein on, kaikki tapahtuu sydämen sisällä, ei ulkoisin välinein.
Juuri näin.
Näillä käännöksillä on suuri ero.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
wanhawuosikerta kirjoitti:
oikein on, kaikki tapahtuu sydämen sisällä, ei ulkoisin välinein.
Tulkintasi perusteella myös puhuminen ja laulaminen pitäisi tapahtua sydämen sisällä, ei ulkoisesti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
wanhawuosikerta kirjoitti:
oikein on, kaikki tapahtuu sydämen sisällä, ei ulkoisin välinein.
Oppi-isämme Luther mainitsee musiikista mm. näin:

”En ole tyytyväinen ihmisiin, jotka halveksivat musiikkia - kuten kaikki harhaoppiset tekevät. Sillä musiikki on Jumalan lahja, ei mikään ihmisten keksintö. Se karkottaa paholaisen, tekee ihmiset iloisiksi, saa unohtamaan kaiken vihan, irstauden, ylpeyden ja muut paheet. Pidän musiikkia teologian jälkeen suurimmassa kunniassa. Näemme, miten Daavid ja muut pyhät pukivat hurskaat ajatuksensa säkeiksi, runoiksi ja lauluiksi. Siksi musiikki hallitsee rauhan aikoina.”

”Kyllä huonoa musiikkia maailmasta löytyy. Siitä ei kuitenkaan pidä syyttää musiikkia, vaan perkelettä, joka on kaikkien hyvien Jumalan lahjojen vihollinen.”

Lestadius ei ota musiikkiin suoranaisesti kantaa mutta pureskelee muita sen tyyppisiä asioita seuraavasti kunnian himon näkökulmasta:
”Kasvitiedettä tavallisesti pidetään viattomana tutkintoaineena. Vaan tarkemmin asiaa tutkittuani olen havainnut, ettei mitään kaikesta siitä mitä luonnollinen ihminen ottaa tehdäkseen ole synnitöntä. Kasvitiede, niin viattomalta kuin se näyttääkin, herättää kuitenkin suosijoissaan kunnianhimoista kiihkoa.”

Huomatkaa, että Lestadius itse harrasti kasvitiedettä.

Laestadiuksen näkemyksistä voimme havaita, että sananpalvelija astuessaan saarnapaikalle ei suinkaan ole synnitön Pyhän Hengen täyttämä. Niin viattomalta kuin se näyttääkin, Laestadiuksen mukaan myös se herättää kunnianhimoista kiihkoa suosijoissaan. Laestadiuksen näkökulmasta tarkasteltuna tuntuukin oudolta ottaa yksi irrallinen asia hampaisiin, kun kaikessa ihmisen toiminnassa on mukana syntiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
BibliaOnRaamattu kirjoitti:
Juuri näin.
Näillä käännöksillä on suuri ero.
Kertokaapa miten soittamista eli musiikkia voi harrastaa sisäisesti ellei siihen ensin ole tutustunut ulkoisesti välineiden avulla tai välityksellä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Papparainenxyz kirjoitti:
Kertokaapa miten soittamista eli musiikkia voi harrastaa sisäisesti ellei siihen ensin ole tutustunut ulkoisesti välineiden avulla tai välityksellä?
sisäistä sydämen kannelta voi soittaa vain kun nämä edellytykset täyttyvät: pitää saapua Siionin vuorelle jossa on Jumalan Karitsa, pitää kuulua maasta ostettuihin ja olla merkki otsassa. Siellä pitää kuunnella saarnaa joka koostuu Jumalan karitsan katsomisesta, paljojen vetten pauhusta armon virrassa ja ukkosena jylisevästä lain saarnasta, parannussaarnasta. Pitää olla armoistuimen eteen saapuneena. Pitää olla samaa sakkia kuin 4 evankelistaa ja 12 patriarkkaa ja 12 apostolia eli 24 vanhinta. Pitää olla vilpitön, ilman petosta ja saastaisuutta, ei saa saastua vääristä opeista tai saastuneista kirkoista tai seurakunnista ja on seurattava kaikessa Jumalan karitsaa.
Kun nämä kriteerit täyttyvät, eiköhän sydämen kanteleet ala soida, edes silloin tällöin.
Muuta reittiä ei ole, ei auta kantelekurssit eikä opettelut.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ilm14 kirjoitti:
sisäistä sydämen kannelta voi soittaa vain kun nämä edellytykset täyttyvät: pitää saapua Siionin vuorelle jossa on Jumalan Karitsa, pitää kuulua maasta ostettuihin ja olla merkki otsassa. Siellä pitää kuunnella saarnaa joka koostuu Jumalan karitsan katsomisesta, paljojen vetten pauhusta armon virrassa ja ukkosena jylisevästä lain saarnasta, parannussaarnasta. Pitää olla armoistuimen eteen saapuneena. Pitää olla samaa sakkia kuin 4 evankelistaa ja 12 patriarkkaa ja 12 apostolia eli 24 vanhinta. Pitää olla vilpitön, ilman petosta ja saastaisuutta, ei saa saastua vääristä opeista tai saastuneista kirkoista tai seurakunnista ja on seurattava kaikessa Jumalan karitsaa.
Kun nämä kriteerit täyttyvät, eiköhän sydämen kanteleet ala soida, edes silloin tällöin.
Muuta reittiä ei ole, ei auta kantelekurssit eikä opettelut.
" papparainen ja ilm14 "
Toinen puhuu luonnollisesta ja toinen sydämen kanteleensoitosta.
Pitää vain uskoa Jeesuksen sovitustyö niin eiköhän se riitä, että sydämen kanteleet soi,
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
wanhawuosikerta kirjoitti:
Papparaiselle. Siteeraat v 1992 kirkkoraamattua, jossa tämä kohta on käännetty päin honkia, eli päin prinkkalaa. Kääntämässä ovat olleet kuolleen uskon teologit, jotka ovat ns luonnollisia ihmisiä, eivätkä ymmärrä niitä kuin Jumalan Hengen ovat. Heissä on vaikuttanut käännöshetkellä valheen henki ja omat tavoitteet, he ovat halunneet oikeuttaa kirkon täyttämisen musiikilla tällä raamatunlauseella, kääntämällä sen suomeksi vääräsisältöiseksi. Kippaa roskiin v 92 käännös ja osta kunnon Biblia vaikka antikvaarista, netistä löytyy nytkin monta myynnissä.
Mikset samantien kun tunnet itsesi niin päteväksi ja kaikkitietäväksi lukisi Raamattua ihan alkukielellä kuin että käännösten käännösten käännöstä tarpoisit.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Matteus 9.23. Ja kun Jeesus tuli päämiehen taloon ja näki huilunsoittajat ja hälisevän väkijoukon,
Markus 5.37 Ja hän ei sallinut kenenkään muun seurata mukanansa kuin Pietarin ja Jaakobin ja Johanneksen, Jaakobin veljen.
5:40 Niin he nauroivat häntä. Mutta hän ajoi kaikki ulos ja otti mukaansa lapsen isän ja äidin sekä ne, jotka olivat hänen kanssaan, ja meni sisälle sinne, missä lapsi makasi.
Luukas 8.
54. Mutta hän tarttui hänen käteensä ja huusi sanoen: "Lapsi, nouse!"
55. Niin hänen henkensä palasi, ja hän nousi heti ylös; ja Jeesus käski antaa hänelle syötävää.
Huilunsoittaja oli tavallinen näky hautajaisissa ja ihmiset tiesivät lapsen olevan kuollut, mutta se ei estänyt Jeesusta auttamasta.
Ehkä Jeesus ymmärsi lapsen tarvitsevan rauhaa ja ajoi sen takia kaikki muut paitsi omat opetuslapsensa ja tytön vanhemmat pois ja menivät vasta sen jälkeen tytön luo, joka oli eri paikassa kuin muut olivat olleet ja pyysi vielä vanhempia antamaan tytölle ruokaa, johon tytön huomio kiinnittyi ilman sen kummempia hälinöitä. Taitavasti hoidettu tilanne.
Nimimerkin näin--on
16.4.2017 1:23 olisi jo vihdoin aika ottaa raamattu käteen ja lukea Aamoksen kirjan kohta, jossa Jumala hylkää ulkokullattujen ja kaikkea väärää harrastavien seurakuntalaisten ”hartaat ” virret, joista väistämättä tulee ”ainoan oikean seurakunnan” viimeaikaiset toiminnat mieleen omine sakramentteineen ja talon valtauksineen.

Lue hyvä ihminen raamatusta miten asiat siellä ovat, ettei tarvi nolata itseään yleisesti.

http://raamattu.fi/1933,38/Aam.5.html
Ilmianna
Jaa
Jos soitto oli epävireistä? Tarvitseeko Jeesuksenkaan kaikkea sietää?
Ilmianna
Jaa
Saako nahkahuilua soitella jos ei esiintymis tarkoituksessa sitä tee, vaan ihan omaksi ja lähimmäisen iloksi sitä soittelee?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Luin että nokkahuilua, ehehe.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Näin ulkopuolisen silmin: vain täysi idiootti ei näe mikä laitos kirkko on nykyään. Eli ei kovin korkea ÄO jos ei tätä näe ja haluaa puolustaa ko laitosta
Ilmianna
Jaa
Ulkopuoliselle maalaisukolle tiedoksi, että vain vähäisellä äö:llä voi luulla kysymyksessä olevan kirkon puolustamisongelman.
Kirkosta ei oikeastaan ole kysymys laisinkaan, vaan niistä tavoista, joilla sakramentit otettiin itselle. Ne tavat ja selitykset eivät ole kristillisyyden opetuksen mukaiset ja itse hedelmät todistavat sen.
Kirkko itsessään on mitä on, mutta kirkon viat eivät anna lupaa muiden synnissä elämiselle, ei edes LV:lle, jotka kantavat päävastuun kristillisyyden hajoamisesta.
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
"Seetana", kuka olet,rukoilen puolestasi!
Ilmianna
Jaa
Mutta olla tässä maailmassa laput silmillä, korvat tukossa, suu ummessa muista paikoista puhumattakaan. Kuinka lapset esim. säilyvät mieleltään terveinä?
On ahdistavaa, kun ei voi nauttia musiikista ja soitosta. Niin paljon Jumalan meille antamaa kaunista jää kokematta. Kyllä täällä niitä rumia asioita riittää pohdittavaksi.
Ilmianna
Jaa
Eiköhän näissä musiikkiasioissakin ole se mieli se tärkein asia,kaikki sen tiedämme hyvin tarkkaan,jokainen omassatunnossaan kyllä tuntee,mikä on sopivaa ja mikä sopimatonta; uskon,että lauluääni on suuri Jumalan lahja ja kyllähän Luojan lahjoja tulee käyttää oikein,Jumalan kunniaksi!
Ilmianna
Jaa
Soitetaan myös virrestä 126 kaikilla mahdollisilla soittimilla niin että.taivahan kannet kajahtaa! Silloin taivaat aukenevat ja ihmiset löytävät ilon elämäänsä! Aamen!
Ilmianna
Jaa
tiedotti on suomea. Tiedoitti ei ole suomea.
Ilmianna
Jaa
Veljesmurhaaja Kainista 6 sukupolvea eteenpäin Kainin sukuun syntyi Lamek, murhamies hänkin joka rikkoi aviosäädyn ottamalla 2 kpl vaimoja, 1 Moos 4
19 Mutta Lamek otti kaksi emäntää, yhden nimi oli Ada, ja toisen nimi Zilla.
20 Ja Ada synnytti Jabalin, joka oli niiden isä, jotka majoissa asuivat, ja karjaa kasvattivat.
21 Ja hänen veljensä nimi oli Jubal, josta kantelein ja huiluin soittajat tulivat.
Kainin suku ei ollut uskomassa. Jabalilla oli metsätokkia, Jubal on kantelein ja huilunsoittajien esi-isä. On ollut hyvä syy laittaa tämäkin Raamattuun, sen ajan eriseuraisissa eli Kainin väessä näkyi epäuskon hedelmät, kanteleen ja huilun soittaminen ja metsätokkien omaaminen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Rakas " Kainin väki "
Kyllä tuo on ihan sinun oma Raamatun tulkinta, että kanteleen ja huilun soitto on epäuskon hedelmiä ja Jabalin liittäminen metsätokkiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kertooko Raamattu todellakin että Jabal on kaikkien poromiesten esi-isä, siitä voimme päätellä että aikanaan Ruotsinlapissa porotaloutta harjoittaneet lestadiolaiset ovat Kainin sukua ja eriseuraisia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
...mikä on "metsätokka"?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
"muisti pätkii"
-
Metsä tokka on sellainen , Joka Hirvaan johdolla on eronnut
muusta laumasta , mutta ei sovi tähän kohtaan ,kun on kysymys
lampaista , ei poroista, .
-
Siis se oli huono vertaus, vähän niinkuin sarkastinen vertaus,
joita LLL: monin tavoin käytti.
-
Metsus oli puolukasta ja jauhoista tehty ruoka...
-
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Älä jauha paskaa
Ilmianna
Jaa
On kyllä surkea porukka tuo esikoislestadiolaiset ry, joka muutaman kellokkaan johdolla muuttui vapaakirkoksi 2016

En tosin kaikista heistä sano, osa voi vapaasti käydä Esikoiset ry:n seuroissakin.

Saarnamiehet ruoskivat helvetin tulta niskaan, jos käy kuulemassa sanomaa syntimme sovittaneesta Kristuksesta seuroissamme. Eihän tällainen yhteisö ole missään tapauksessa hengellisesti terveellä Jumalan sanan pohjalla.

Tämä pimeys joka heidät nyt peittää, levisi muutamista yläportaan kellokkaista muutamiin suomalaisiin lakihenkisiin kiihkohenkiin, lähinmnä saarnaajin jotka valehtelivat kuulijoilleen ummet ja lammet, Raamattu edessään. Jellivaaran paaveja ja heidän johtamaansa liikettä ylistettiin paljon enemmän, kuin Jeesusta, vaikka he eivät voi ketään kadotuksesta pelastaa, kuten ei esikoislestadiolaisuustaan voi.

20 vuotta yritettiin saada liike eroon Suomen ev.lut. kirkosta, ja uskomasta Kristuksen sovitukseen kaikkien häneen uskovien edestä, keinoja kaihtamatta.

Uhkapuheissa esiinnyttiin roomalaiskatolisen kirkon tuntijoinakin, vaikka eivät liikettä tunne, uhkailtiin ja tuomittiin kovin sanoin Jumalan valituita, Jeesuksen Kristuksen verellä Jumalan kanssa sovitettuja Jumalan lapsia.

Tulos on tässä. Me ylistämme Kristusta, he parkuvat ja valittavat paavinsa orjuudessa, satojen perinnäissääntöjensä puristuksissa. Okein näinkin saa elää, jos tahtoo, ei siinä mitään.

Jeesuksella on kuitenkin paljon parempaa tarjolla. Suosittelen lämpimästi Jeesusta Herraksi ja lapinmiehet omaan köykäiseen arvoonsa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
"H.K.P" Ota edes katekismuksen kymmenen käskyä selityksineen eteesi ja kiireesti. Rukoile synnintuntoa itsellesi. Siitä kaikki aukenee, jos annat itseäsi johdattaa sanan alle, muuten käy huonosti. Kauheata väärää puhetta ja panettelua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kaiketi itse ihailet kirjallista aikaansaannostasi, vai?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
voipimeyttä kirjoitti:
"H.K.P" Ota edes katekismuksen kymmenen käskyä selityksineen eteesi ja kiireesti. Rukoile synnintuntoa itsellesi. Siitä kaikki aukenee, jos annat itseäsi johdattaa sanan alle, muuten käy huonosti. Kauheata väärää puhetta ja panettelua.
tiesitkö että nekin kymmene käskyä annettiin israelin kansalle, pakanoille ei ole annettu mitään niistä.
uudessa liitossa elämme kahdesta käskystä, ota raamattu ja tutki mitä ne ovat ja al´nna ymmärryksen kasvaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
voi tätk in laumaa joka ttäällä ruotii minttuja ja tillejä verhoja ja kirkkorekejä, milloin pääsette vapauteen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
"saatullavaloon" Sitä arvelinkin, ettet ole edes luterialainen kirkkouskovainen, jos pyyhit pöytää Lutterin kirjoituksilla ja Katekismuksen opeilla. Evlut. kirkossakin sentään puhutaan kymmenestä käskystä, vakka ei monikaan pappi ymmärrä niiden hengellisestä merkityksestä, kuten Jeesus sanoi fariseuksille ja kirjanoppineille. Rukoile silmien avaamisen päivää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
voipimeyttä kirjoitti:
"saatullavaloon" Sitä arvelinkin, ettet ole edes luterialainen kirkkouskovainen, jos pyyhit pöytää Lutterin kirjoituksilla ja Katekismuksen opeilla. Evlut. kirkossakin sentään puhutaan kymmenestä käskystä, vakka ei monikaan pappi ymmärrä niiden hengellisestä merkityksestä, kuten Jeesus sanoi fariseuksille ja kirjanoppineille. Rukoile silmien avaamisen päivää.
Ei Raamattu puhu mitään lutterista eikä katekismuksesta, mutta osoittaa kirkkaan tien Jeesuksen luo.

oletko huomannut tälalista asiaa.

käskyjä ei annettu pakanoille, mieti sitäkin.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
saaihanmiettiä kirjoitti:
Ei Raamattu puhu mitään lutterista eikä katekismuksesta, mutta osoittaa kirkkaan tien Jeesuksen luo.

oletko huomannut tälalista asiaa.

käskyjä ei annettu pakanoille, mieti sitäkin.
Mitä jos kuitenkin tarkistat vielä kerran.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
saaihanmiettiä kirjoitti:
Ei Raamattu puhu mitään lutterista eikä katekismuksesta, mutta osoittaa kirkkaan tien Jeesuksen luo.

oletko huomannut tälalista asiaa.

käskyjä ei annettu pakanoille, mieti sitäkin.
" Saa ihan miettiä "
-
Kyllä käskyt annettiin kaikille. Aivan kaikille.
-
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Fariseuksista ja kirjanoppineista ei pidä kirjoittaa silloin, kun ei tiedä kenestä puhutaan.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Esikoislestadiolaiset ry:n valtakunnallaset seurat

Pirkkalan seurakunta tiedoitti Pirkkalainen lehdessä Esikoislestadiolaiset ry:n valtakunnallisista seuroiroista seuraavaa:
su 16.4 klo14 ja 18 sekä ma klo 14.
ll pääsiäispäivän messu ma 17.4. klo 10. saarna Aulis Ansaharju, Olli Silfverhuth, Reetta Mäkinen, Liisa Aaltola ja Pia Vilermo huilu.

Onko esikoiset ry hämäyksen vuoksi käyttänyt väärää nimeä, kuten Seppo inkeri käyttää Sastamalassa, vai onko virhe tapahtunut kirkon tai lenden taholta?

Jeesus ajoi pois huilun soittajia, mutta esikoiset hyväksyvät ne messuunsa.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta