Vasemmiston puheenjohtaja Li Anderssonin mukaan jokainen varhaiskasvatukseen sijoitettu euro poikii kuusinkertaisen hyödyn. Vaalikeskusteluissa esim. Ylen ja MTV3:n toimittajat eivät kyseenalaistaneet Anndersson väittettä, että mukamas tutkimusten mukaan jokaiseen varhaiskasvatukseen sijoitettu euro sijoittaa itsensä kuusinkertaisesti takaisin.
Anderssonin väite perustuu vuonna 2000 taloustieteen Nobelin voittaneen amerikkalaisen James Heckmanin tutkimuksiin. Ne eivät kuitenkaan suoraan sovellu suomalaiseen kontekstiin, mutta joka tapauksessa tutkijat yleensä pitävät varhaiskasvatusta hyvänä sijoituksena.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005161588.html
Itse asiassa Li Andersson vääristelee Heckman tutkimusta, sillä Heckaman sanoo tutkimuksessaan näin ..
..In fact, every dollar invested in high-quality early childhood education produces a 7 to 10 percent per annum return on investment...(Kts.alla oleva tutkimusraportti sivu 32)
http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ920516.pdf
..siis toisin sanoen tutkimusten mukaan varhaiskasvatukseen sijoitettu euro tuo takaisin noin 1.07-1.10 euron vuosituoton yhteiskunnalle...ei mitään 6 euron hyötyä kuten julkisuudessa on väitetty.
Nimenomaan Li Andersson on toistanut tuota kuusinkertaista hyötyä jo kahden vuoden ajan eikä kukaan " asiantuntija" ole korjannut tuota vasemmiston julkisuuteen toitottomaa väitettä.
Totuus varhaiskasvatuksen hyödystä!!
totuuuuus
0
146
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706734
- 594552
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s293496- 613047
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161915- 171620
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271616Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401543- 341409
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471350