Miten saisi tehtyä kierrosten rajoittimen mopoon.
Kierros tieto pitäisi lukea puolalle menevästä johdosta.
Rajoitus pitäisi toteuttaa katkomalla sytytystä eikä ennakkoa muuttamalla.
Sekä rajoitus tulisi olla säädettävä.
Moottori johon kyseinen rajoitin tulisi olisi minarellin AM6.
Nykyinen mopo-sportista ostettu rajoitin rajoittaa kyllä kierroksia mutta ei ole oikein hyvä käytössä. (ala kierroksilta lähtiessä paha viive, yläkierroksilla rajoitus heijaa laidasta toiseen, YM.)
Ei saa säädettyä mitenkään kohtuullisesti toimivaksi.
Kierrosten rajoitin.
15
3652
Vastaukset
- lokijuy
Löytysköhän suoraan jotain rele-piiriä jonka saisi lukemaan magneeton antaman sähkön taajuutta ja kytkemään säädetyllä taajuudella -jos ei niin taajuus->jännitteeksi piirin perään sitten vielä jänniterele-piiri maadoittamaan sytkää...
- sunnilleen_näin
Kontrolleri laskemaan siltä hyrrältä tulevien pulssien väliaikoja ja tuottamaan pulssi joka kerta, kun aika on suurempi, kuin rajataajuudella. Jos aika menee liian pieneksi, tuotetaan pulsseja max. taajuudella mutta ei enempää. Voisi onnistua analogisellakin kytkennällä, joka poistaa sytytyksen aina yli menevältä pulssilta, mutta käynti ei varmasti olisi tasaista. Ja bensaa menisi palamattomana läpi kun ajaisi rajoitinta vastaan.
Eli ensin pitää toteuttaa "one-shot" kytkentä, joka tuottaa sytytykselle optimaalisen pituisen kipinäpulssin. Tämä sitten viedään muuntajan läpi ja saadaan toisioon tarvittava jännite kipinälle. Ilman muuntajaakin voi onnistua - mutta voi myös polttaa transistorin herkemmällä.
Sen jälkeen tätä one-shot:ia nitkutetaan kontrollerilla samassa tahdissa sen hyrrän kanssa - paitsi jos pulssitahti on liian iso. Muistelisin, että circuits-kirjassa oli jossain tuollainen kipinäkytkentä jota voisi varmaan soveltaa. - M_o_p_o_i_l_i_j_a
Itse mietin jotta jos alkaisi opettelemaan pic ohjemointia ja sillä toteuttaisi.
Mutta heti ensimmäiseksi tuli sellainen asia mieleen jotta millaisella piirillä saisi muutettua puolalle menevän pulssin sellaiseen muotoon jotta pic ymmärtäisi sen.
Kun minun tietojen mukaan pic:n ohjaukseen saa olla vain 2-3V ja pulssi joka tulee puolalle oli muistaakseni lähempänä 18V.- jjhgfe
Helpoin varmaan avattava ferriittisydän. eli puolalle menevä johto läpi kierroksen tai pari ja toisio vaikka 10 kierrosta. Toisiosta vaikka 1k vastus ja 3V2 zenerdiodi jonka rinnalta signaali picille.
- M_o_p_o_i_l_i_j_a
Tulipa purettua se moposportin rajoitin ja katsottua sen sisuskalut mitä se oli syönyt.
Siellä oli muutama konkka ja vastuksia sekä kiertokytkin.
Parista konkasta oli tullut sisuskaluja ulos kun ne oli käännetty piirilevyn suuntaan.
Sain vaihdettuu toisen niistä ehjään kun sattui olemaan saman arvoisia konkkia jemmassa.
Toinen jäi vaihtamatta vielä.
Nyt kun sääti rajoitusta niin sen sai paremmin kohdilleen kuin mitä ennen.
Ajoitus lampulla katsottuna rajoitin toimii just sillä tavalla kuin halusin sen rajoittimen toimivan.
Eli sytytystä katkomalla.
Mutta silti kiinnostas saada rakennettua rajoitin josta voisi paremmin säätää rajoitusta.
Esim. millä kierroksilla katkaisee sytytyksen ja millä kierroksilla antaa taas kipinää. - Entinenmopedisti
Kuvailemasi konkkarajoitin on juuri tuo sytytystä myöhäistävä malli.
http://www.motot.net/wiki/Kierrosrajoittimet_ja_niiden_rakentaminen
Taajuusjännitemuuntimella tekee tuon helposti, mutta ei se mielestäni ole kovinkaan tasainen rajoitus jos sytytys katkastaan kokonaan. Tuo myöhästävä säätö pudottaa tehoa ja polttoaine kuitenkin palaa mutta vaan pienemmällä paineella. Kokonaan katkaisussa bensa räjähtelee putkessa.
www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2907-n.pdf
Tuon lm2907 komparaattorilla, sopivin hystereesi järjestelyin.
Voithan tuolla tietenkin kytkeä myös myöhäistävän konkan, teho fet vaan kytkemään konkka/vastuskytkentä linjaan.- M_o_p_o_i_l_i_j_a
On siellä vielä näköjään transistorikin.
Kun katsoin ajoitus lampulla niin sillä näki jotta se ei myöhästä sytytystä.
Vaan rupeaa katkomaan sytytystä kun kierrokset tulee rajoitus kohtaan.
Mutta en ole huomannut jotta pakoputkessa olisi paukkunut.
Pitää kokeilla joskus kesällä kunhan on lämpimämmät ilmat jotta saako mitään aikaiseksi.
Nyt ei jaksa työ kiireiden takia innostua mopon rassaukseen kun saatiin se mopo sportin rajoitin toimimaan joten kuten konkan vaihdolla.
Lisä neuvoja saa antaa ja niitä otetaan vastaan kyllä ihan mielellään.
Mutta projekti menee vielä vähäksi aikaa jäihin ajan puutteen ja innostuksenkin takia. - M_o_p_o_i_l_i_j_a
Pitää vielä pikkuisen kommentoida tuota myöhästävää sytytystä kokemusten kautta.
Nyt kun on tullut testailtua kolmea eri mallia rajoittimia jotka myöhästyttää sytytystä ja sitä kautta niitä mopon kierroksia/tehoja niin yksikään niistä ei ole ollut helppo säätöisiä.
Itse asiassa yhtäkään ei ole saanut toimimaan tyydyttävästi.
Lämpötila on ollut yksi tekijä joka on osoittautunut mahdottomaksi hallita.
Toinen rajoitin lähti nostamaan kierroksia kun lämpötila kasvoi.
Toinen taas laski kierroksia kun lämpötila kasvoi.
Toinen merkittävä asia jonka huomasin kyseisillä rajoittimilla oli kaikilla rajoittimilla (myöhästyttävillä) sama.
Mopon pakoputki kuumeni rajoitinta vasten ajaessa tulikuumaksi.
Jopa niin kuumaksi jotta pakoputken vieressä olevat katemuovit alkoivat sulaa.
Sytytystä katkova rajoitin ei tehnyt kyseistä pakoputken lämpiämis ongelmaa.
Ja sitä pakoputken paukkumista ei ole ilmennyt sillä sytytystä katkovalla rajoittimella.
Kun vaan pitää sen rajoitus katkomisen tarpeaksi nopeana ja pieni alueisena.
Eli se alue kun sytytys estetään ja taas sallitaan.
Joten en mitenkään tuota myöhästyttävää sytytystä voi omien kokemusten perusteella suositella. - Anonyymi
Voisikohan tuossa tehdä samoin kuin monessa nykyautossa tilanteessa, jossa kaasupoljinta ei paineta ?
Monessa autossahan homma toimii niin, että jos kaasupoljinta ei paineta, niin polttoaineen syöttö katkaistaan, edellyttäen, ettei moottorin kierrokset laske liian alas.
Autossahan tuo tarkoittaa sitä, että esim. pitkää alamäkeä alas ajettaessa on 2 mahdollisuutta toimia:
1) kaasu pois - mutta vaihde päällä, ja kytkintä ei paineta - tämä usein pudottaa polttoaineen kulutuksen nollaan alamäessä - mutta rajoittaa nopeutta sekä vähentää sitä matkaa, jonka auto kulkee ilman bensiiniäkin - koska moottori pyörii koko ajan mukana, vaikkei sille polttoainetta syötetäkään
tai
2) kaasu pois ja kytkin pohjaan - tässä tapauksessa polttoainetta kuluu moottorin tyhjäkäyntiin, mutta toisaalta auto saattaa jyrkässä alamäessä kiihtyä - sekä auto rullaa pidemmälle, kun ei ole moottori jarruttamassa menoa.
Kumpi tapa sitten on taloudellisempi, se riippuu nopeudesta.
Jos tyhjäkäyntikulutuksen muuntaa kulutukseksi L/100 km, niin pienemmällä nopeudella tuo ominaiskulutus on isompi, isommalla nopeudella pienempi.
Erona tietty se, että autossa on yleensä polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, mutta mopoissa on ainakin ollut yleisempi kaasutinpohjainen ratkaisu - vai onko polttoaineen ruiskutusjärjestelmä yleistynyt myös uudemmissa mopoissa ?
Yksi syy siihen, miksi nykyautoissa ei kuuri kaasutinta enää käytetä, vaan se on korvattu polttoaineen ruiskutusjärjestelmällä, on se, että nykyisin voimassa olevia päästömääräyksiä on vaikea saada täytetyksi kaasutinmoottorisella autolla.
Miten on mopojen laita - sallitaanko niille isommat päästöt kuin autoille - vai ei ?
Ja jos ei sallita, niin eikö tuo sitten yhtä lailla pakota mopovalmistajiakin siirtymään polttoaineen ruiskutusjärjestelmän käyttöön kaasuttimen sijasta?
Mutta tosiaan - ehkä mopossakin voisi katkaista polttoaineen syötön, jos kierrokset ylittävät tietyn rajan. Olisi ainakin se hyöty, että tuossa tilanteessa kulutus = nolla.
- ainavaanrajoituksia
Varmaan mopopoika haluaa rajoittimen sen takia, että laittaa jostain vivusta päälle, kun poliisi testaa mopoa.
Mutta periaate on sellainen, että esim. 555-ajastinpiirillä tehdään vakiopituista pulssia, joka sitten integroidaan, eli suodatetaan tasajännitteeksi. Perään komparaattori, joka vaihtaa tilaa, kun tasajännite nousee tarpeeksi korkeaksi. Ja komparaattori ohjaa vaikkapa relettä, joka katkoo sytytysvirtaa.
Oikea kierrostenrajoitin olisi seuraavanlainen. Servo ohjaa kaasuvipua. Kierroksista tieto vaikkapa edelliseen tapaan servonohjauspiirille. Servonohjaus rajoittaa liikkeen, kun kierrokset nousevat säädettyyn rajaan.- M_o_p_o_i_l_i_j_a
Väärin.
Kun pitäisi saada pojan moposta rajoitettua nopeutta.
Kun se kulkee nyt navigaattorilla mitattuna karvan verran yli 60. - M_o_p_o_i_l_i_j_a
Pitää vähän päivittää tätä jos jotakuta vähääkään kiinnostaa miten projekti meni.
Hankin arduino nanon ohjaamaan sytytystä.
Kierros tiedon otin samasta virta johdosta josta tulee mopolle sähköt valoille, lataukseen sekä muihin tarvittaviin.
Koska arduinolle pystyi antamaan tulopinniin 5VDC sain muutettua lm7805 avulla vaihtojännitteen pulssitetuksi tasajännitteeksi.
Tällä hetkellä rele katkoo puolalle menevää picup coil:n johtoa, eli sytytys tiedon pulssi ei mene perille.
Tarkoitus olisi vaihtaa puolijohde rele kyseisen "mekaanisen" releen tilalle koska releen kytkentä määrät tulevat olemaan kuitenkin tosi paljon eikä releen mekanismi tule kestämään pitkään.
Puolijohde releessähän ei ole mitään mekaanisesti kuluvia osia.
Arduinolle virran syöttö on hoidettu halvalla "tupakansytytin" laturilla josta kuoret on otettu pois tilan säästämiseksi.
Alkuun kun ohjelman kierrossa oli puoli sekuntia aika jolla kytättiin kierroksia niin silloin tapahtui kierrosten rajoituksen aikana pakoputkessa paukahtelua kun palamaton bensa siellä räjähteli.
Sekä maksimi kierrosten mitä kone kiersi ja rajoituksen poistumisen välinen kohta oli AIVAN liian iso.
Kierrokset heijasi laidasta toiseen aivan mielipuolisesti.
Olihan kuitenkin kyseinen reagointi aika yhteensä sen sekunnin (puoli senkuntia päälle ja sitten puoli sekuntia pois).
Nyt useiden eri kokeiluiden jälkeen kierrosten tarkkailu aika on 25ms.
Ja sillä antaa jo nätin rajoituksen, ei anna mennä paljon yli ja eikä anna mennä liian pieneksikään kierrosten.
Se on sellainen nätti ti.ti.ti.ti.ti. rajoitus eikä tiiiiin.......tiiiin......tiiiin.....päts..
Ja pauke loppui pakoputkesta. - Meikä-
Onhan tuo homma käynyt itseläkin mielessä että hommaisi cribille Aprilia RX50 nostalgiseksi mökkimopoksi jolla iltojen piristeeksi lähtisi aikamatkalle 2000 luvun alkuun, vaikka pyörä onkin nykyisin täysin erinäköinen kun minun nuoruudessani oli, eikä moottorikaan ole enää tuo Minarellin AM6 niin lähemmäksi ei pääse.
Kaikki kurit pois ja pitopiirillä sellainen että aina palautuu vakioksi kun moottori sammutetaan. signaalia ajattelin hakea puolalle tulevasta matalajännitejohdosta, virtamuuntajalla ja siitä vaikka oparille joka varaa konkkaa pulssien mukaan ja konkkaa puretaan maihin säätövastuksella. Jos konkan yli alkaa vaikuttamaan lian suuri jännite niin puolan virtajohto maihin.
Erinäköisiä vaihtoehtoja toteutukseen on mutta eipä ole mopediakaan saanut ostettua, eikä kilvettömällä DRZ 400 viitsi helistellä naapureiden ikkunoita. - M_o_p_o_i_l_i_j_a
M_o_p_o_i_l_i_j_a kirjoitti:
Pitää vähän päivittää tätä jos jotakuta vähääkään kiinnostaa miten projekti meni.
Hankin arduino nanon ohjaamaan sytytystä.
Kierros tiedon otin samasta virta johdosta josta tulee mopolle sähköt valoille, lataukseen sekä muihin tarvittaviin.
Koska arduinolle pystyi antamaan tulopinniin 5VDC sain muutettua lm7805 avulla vaihtojännitteen pulssitetuksi tasajännitteeksi.
Tällä hetkellä rele katkoo puolalle menevää picup coil:n johtoa, eli sytytys tiedon pulssi ei mene perille.
Tarkoitus olisi vaihtaa puolijohde rele kyseisen "mekaanisen" releen tilalle koska releen kytkentä määrät tulevat olemaan kuitenkin tosi paljon eikä releen mekanismi tule kestämään pitkään.
Puolijohde releessähän ei ole mitään mekaanisesti kuluvia osia.
Arduinolle virran syöttö on hoidettu halvalla "tupakansytytin" laturilla josta kuoret on otettu pois tilan säästämiseksi.
Alkuun kun ohjelman kierrossa oli puoli sekuntia aika jolla kytättiin kierroksia niin silloin tapahtui kierrosten rajoituksen aikana pakoputkessa paukahtelua kun palamaton bensa siellä räjähteli.
Sekä maksimi kierrosten mitä kone kiersi ja rajoituksen poistumisen välinen kohta oli AIVAN liian iso.
Kierrokset heijasi laidasta toiseen aivan mielipuolisesti.
Olihan kuitenkin kyseinen reagointi aika yhteensä sen sekunnin (puoli senkuntia päälle ja sitten puoli sekuntia pois).
Nyt useiden eri kokeiluiden jälkeen kierrosten tarkkailu aika on 25ms.
Ja sillä antaa jo nätin rajoituksen, ei anna mennä paljon yli ja eikä anna mennä liian pieneksikään kierrosten.
Se on sellainen nätti ti.ti.ti.ti.ti. rajoitus eikä tiiiiin.......tiiiin......tiiiin.....päts..
Ja pauke loppui pakoputkesta.Kun tehtiin releen tilalle elektroninen ohjaus (triakki) niin rajoittimen säätöalue tuli vielä tarkemmaksi vaikka ei säädetty ohjelmasta mitään arvoja.
Ilmeisesti releen mekaaniset ominaisuudet tulivat vastaan nopeassa katkomisessa.
Jopa ajaessa tunsi "pers tuntumalla" jotta rajoitus kohta on tasaisempaa kuin releellä.
- Anonyymi
Mutta nuo Mopo-sportissa myytävät rajoittimet( ainakin se kaksiruuvinen malli) on edelleen yhtä shittiä. Kun sen kytkee kiinni niin mopon käynti huononee ja säädöissä ei mitään järkeä
Tarve olisi saada toimiva rajoitin kun DT50 .n rajoitin on porattu pois Moricista, onko sellaisia myytävänä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372421
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362416- 951731
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511300Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861281Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51175Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2671029- 52976
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36747- 27740