AIS Transponder

Hei,

Olen harkinnut AIS vastaanottimen hankkimista veneeseeni. Nyt tuli kuitenkin vastaan mielestani kohtuuhintainen AIS Transponder - laite:
UK Amazon & Matsutec HP-33A 4.3
Tassa viela linkki (jos toimii):

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B01LY463P5/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A1QX1ZBQGKR0JX&psc=1

Onko kenellakaan kokemusta vastaavasta? Jalleen kerran, Skodan hinnalla saa Skodan, enka ole nyt hankkimassa Mersua/Rolls Roycea. Onko raadin mielesta tuo laite hintansa vaarti & ennenkaikkea uskaaltaako tuohon laitteeseen luottaa. Kayttotarkoitus on huviveneily perhe/kaveriporukalla.
Ilmianna
Jaa

23 Vastausta


AIS on nice to know -tyyppinen värkki tavalliselle veneilijälle, jos oikeasti haluaa tietää missä KAIKKI muut menevät merellä niin sitten on hankittava tutka.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tavalliselle veneilijälle AIS-vastaanotto on täysin riittävä turvallisuusväline, koska tärkeintä on pysyä poissa isojen tieltä. Muiden huviveneiden sijaintitieto on toisarvoinen, koska vaikka niiden keskinäiset törmäykset ovat yleisempiä (tosin silti harvinaisia) kuin huviveneiden ja kauppalaivojen törmäykset, niin henki menee niissä paljon pienemmällä todennäköisyydellä kuin tankkerin alle jäädessä.

Tutka on toki hyvä laite, jos siihen haluaa sijoittaa eikä sähkönkulutus ole ongelma. Moottoriveneessä minulla sellainen oli. Voin muuten kertoa, ettei huvivenetutka välttämättä kerro, missä "kaikki muut" menevät. Esimerkiksi soutuveneet tai pienet urheilukatamaraanit eivät välttämättä anna mitään kaikua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En luottaisi toimittajaan, jonka kotisivua ei löydy. Laite on jostain Shenghain seudulta jonku kasaama jostain osista.
En ole vakuuttunut, että se täyttää vaatimukset, vaikka sillä olisi paperia kilokaupalla mukana.
Ilmianna
Jaa
Suuri tai suurin osa elektroniikastamme on kiinalaisista komponenteista kasattu
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Totta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ne ovat kaikki yhtä hyviä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kiinasta ei tule paljon elektroniikkakomponentteja. Sen sijaan siellä niistä kokoonpannaan kyllä kaikenmaailman härpäkkeitä. Jos tunnettu länsimaalainen valmistaja valvoo laatua, tulos on laadukas. Muuten yleensä ei.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jos kiinalainen kokoaa kiinalaisista osista kiinalaiseen suunnitteluun perustuvan laitteen käsityönä kiinalaisen johtamassa nyrkkipajassa ja lataa siihen kiinalaisten koodaaman ohjelmiston, niin tulos on lähes poikkeuksetta kiinakuraa.

Jos kiinalainen kokoaa kiinalaisista, japanilaisita ja korealaisista osista länsimaiseen suunnitteluun perustuvan laitteen länsimaisen johtamassa ja valvomassa automatisoidussa tehtaassa ja lataa siihen länsimaissa koodatun ohjelmiston, niin tuloksena on länsimainen toimiva merkkituote.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ja tuo on kalliskin vielä. Varsinkin Kiinalaiseksi hing-hang-hong merikkiseksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Löydäpä jostain halvempi. Ei ole ainakaan mulla sellaista tiedossa, nuokin näyttävät olevan nimikkeellä "käytetty". Ja Kiinassa on omakin tehty ruotsalaisesta tuotenimestä huolimatta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Laite on tilattu - tosin jenkeistä.

Päivitän kokemuksia tuotteesta, kunhan saan sen kippoon kiinni.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
Minkälaisia kokemuksia odotat?

Minulla kokemukset lähetteävästä AISisita ovat olemattomat koska lähettävä B-AIS ei näy itselle ellei laitteistoa ole konfiguroitu väärin. Silloin omasta veneestä saa törmäyshälytyksiä, mutta näkee ainakin, että laite lähettää :D
Netistä oman veneen sijaintia ei B-AISilla näe - tai korjatkaa, jos joku piakka julkaisee niitäkin.

Vastaanottavasta on paljonkin kokemusta eikä pelkästään hyviä. Simradin hieno logiikka lättää keskelle ruutua AIS-hälytyksiä niin ettei karttaa erota alta. Se on kiusallista varsinkin, jos on tulossa outoon paikkaan ja haluaisi nähdä syvyystietoja ja väylää. Satamissa on kesällä paljon laiturissa olevia veneitä, joiden AIS lähettää tietoa. Joko käyttäjät eivät osaa laittaa sitä pois päältä tai sitten eivät ymmärrä mitä haittaa siitä on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Lähinnä kiinnostaa, saako siitä oikeantuntuisia tietoja muista kipoista (onko laitteen näyttö samansuuntainen kuin netin antama tieto = voiko luottaa, että laite antaa riittävästi tietoa silloin kun nettiä ei ole saatavissa), pysyykö laite päällä, pysyykö sijainti uskottavana (GPSn toiminta), onko siinä bugeja jne.

Marinetraffic julkaisee myös B-lähettimen tiedot - en ota kantaa, onko siellä kaikki alukset, mutta nopeasti vilkaistuna löytyi useampi "Class B" & "Pleasure craft" nimikkeellä oleva kippo. Tässä muutama, mitä löytyi (täysin random-veneitä, ei mitään kytköksiä itseeni):
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:6270/mmsi:230942960/imo:0/vessel:HEIDI/_:aa49e528c6cd01c455d08ab3d5964b6d
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3748/mmsi:230015880/imo:0/vessel:ANNI
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
LLHH-- kirjoitti:
Lähinnä kiinnostaa, saako siitä oikeantuntuisia tietoja muista kipoista (onko laitteen näyttö samansuuntainen kuin netin antama tieto = voiko luottaa, että laite antaa riittävästi tietoa silloin kun nettiä ei ole saatavissa), pysyykö laite päällä, pysyykö sijainti uskottavana (GPSn toiminta), onko siinä bugeja jne.

Marinetraffic julkaisee myös B-lähettimen tiedot - en ota kantaa, onko siellä kaikki alukset, mutta nopeasti vilkaistuna löytyi useampi "Class B" & "Pleasure craft" nimikkeellä oleva kippo. Tässä muutama, mitä löytyi (täysin random-veneitä, ei mitään kytköksiä itseeni):
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:6270/mmsi:230942960/imo:0/vessel:HEIDI/_:aa49e528c6cd01c455d08ab3d5964b6d
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3748/mmsi:230015880/imo:0/vessel:ANNI
Rahalla saisi. Marinetraffic näyttää kaikki Class-B AISit, joista tieto sattuu systeemiin tulemaan. Data keräytyy harrastajilta, eli ei todellakaan kattavasti. Melkoisella kuukausimaksulla saisi satelliittien kautta välittyvän maailmanlaajuisen kattavuuden. Sitä käyttävät laivat näkyvät keskeltä valtamerta, ilmaispalvelun veneet vain, jos jollain harrastelijalla on sopivalla etäisyydellä antenni ikkunalaudalla. Marinetrafficilla sain oman AISini tarkistettua, kotisatamasta tieto tuli ja näkyi kotona PC:n ruudulla. Kotisatamassa taas kenttä on onneton datakäyttöön, vaikka Helsingissä onkin.

Marinetrafficissa saa filtteröityä näkyviin haluamansa alustyypit. Siis myös vain "Pleasure Craft"-luokkaan konffatut lähettimet. Tällä hetkellä taitaa olla vielä hiljaista kotivesillä, mutta voihan katsoa sieltäkin, missä kausi on jo tai edelleen käynnissä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
SimoRadius kirjoitti:
Minkälaisia kokemuksia odotat?

Minulla kokemukset lähetteävästä AISisita ovat olemattomat koska lähettävä B-AIS ei näy itselle ellei laitteistoa ole konfiguroitu väärin. Silloin omasta veneestä saa törmäyshälytyksiä, mutta näkee ainakin, että laite lähettää :D
Netistä oman veneen sijaintia ei B-AISilla näe - tai korjatkaa, jos joku piakka julkaisee niitäkin.

Vastaanottavasta on paljonkin kokemusta eikä pelkästään hyviä. Simradin hieno logiikka lättää keskelle ruutua AIS-hälytyksiä niin ettei karttaa erota alta. Se on kiusallista varsinkin, jos on tulossa outoon paikkaan ja haluaisi nähdä syvyystietoja ja väylää. Satamissa on kesällä paljon laiturissa olevia veneitä, joiden AIS lähettää tietoa. Joko käyttäjät eivät osaa laittaa sitä pois päältä tai sitten eivät ymmärrä mitä haittaa siitä on.
Jos rannan lähellä olevien veneiden Ais- lähetykset häiritsevät, ettet näe syvyystietoja, kun eivät ymmärrä pistää laitteitaan pois päältä laiturissa. Ymmärä sinä käyttää laitteesi on- off nappia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
LLHH-- kirjoitti:
Lähinnä kiinnostaa, saako siitä oikeantuntuisia tietoja muista kipoista (onko laitteen näyttö samansuuntainen kuin netin antama tieto = voiko luottaa, että laite antaa riittävästi tietoa silloin kun nettiä ei ole saatavissa), pysyykö laite päällä, pysyykö sijainti uskottavana (GPSn toiminta), onko siinä bugeja jne.

Marinetraffic julkaisee myös B-lähettimen tiedot - en ota kantaa, onko siellä kaikki alukset, mutta nopeasti vilkaistuna löytyi useampi "Class B" & "Pleasure craft" nimikkeellä oleva kippo. Tässä muutama, mitä löytyi (täysin random-veneitä, ei mitään kytköksiä itseeni):
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:6270/mmsi:230942960/imo:0/vessel:HEIDI/_:aa49e528c6cd01c455d08ab3d5964b6d
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3748/mmsi:230015880/imo:0/vessel:ANNI
Laitteessa useampia näyttötiloja. Itse usein pidän päällä ns. tutkanäyttöä. Kertoo kyllä tiedot luotettavasti ja selkeästi. Laitteessa ei ole mitään karttaa sisään rakennettuna/saatavana , voi tietenkin kyllä yhdistää plottereihin.
Ei ole vedenkestävä joten asennettava sisätiloihin. Ei ole itsellä koskaan ollut mitään ongelmia laitteen kanssa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
seppomartti kirjoitti:
Jos rannan lähellä olevien veneiden Ais- lähetykset häiritsevät, ettet näe syvyystietoja, kun eivät ymmärrä pistää laitteitaan pois päältä laiturissa. Ymmärä sinä käyttää laitteesi on- off nappia.
Hienosti oivallettu :D

Et kuitenkaan huomannut sitä, että kun minä olen liikkeessä, haluan nähdä liikkeessä olevat kohteet ja haluan myös itse nälkyä. Jos laitan AIS-vastaanoton pois, niin en näe niitäkään AIS-kohteita, jotka on hyvä nähdä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
seppomartti kirjoitti:
Jos rannan lähellä olevien veneiden Ais- lähetykset häiritsevät, ettet näe syvyystietoja, kun eivät ymmärrä pistää laitteitaan pois päältä laiturissa. Ymmärä sinä käyttää laitteesi on- off nappia.
Kyseessä ei ole rannan lähellä olevat veneet vaan ihan laiturissa kiinni olevat. Sama pätee myös satamassa oleviin laivoihin, jossa on AIS päällä.

Mielestäni Simradin ohjelmassa on bugi koska se hälyyttää aluksista, jotka eivät liiku tai ainakin siinä on bugi sen osalta, että hälytys tulee keskelle kartaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"Mielestäni Simradin ohjelmassa on bugi koska se hälyyttää aluksista, jotka eivät liiku tai ainakin siinä on bugi sen osalta, että hälytys tulee keskelle kartaa. "

Kyllä laitteen pitää näyttää paikallaankin olevat alukset. Mistä se voi tietää onko se keskellä väylää hätäankkuroituneena vai driftaa tms. on hitaassa ajosssa. Mutta jos se näyttää lähellä olevat alukset keskellä ruutua eikä tätä näkymää voi helposti kuitata pois, on laite käyttökelvoton. Törmäyskurssista vasta pitää antaa hälytys ennakolta säädettyjen parametrien mukaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
SimoRadius kirjoitti:
Kyseessä ei ole rannan lähellä olevat veneet vaan ihan laiturissa kiinni olevat. Sama pätee myös satamassa oleviin laivoihin, jossa on AIS päällä.

Mielestäni Simradin ohjelmassa on bugi koska se hälyyttää aluksista, jotka eivät liiku tai ainakin siinä on bugi sen osalta, että hälytys tulee keskelle kartaa.
Kyllä merenkulku on mennyt vaikeaksi, jos laiturissa ja keskelle väylää ankkuoituneita tai ajelehtivia aluksia pitää väistää AISn tietojen perusteella. Voisikohan katsetta välillä nostaa ruudusta ja opetella "eyeball navigation" menetelmää. Se on toiminut vuosituhansia aika luotettavasti.
Saatan olla vähän kehityksestä jälkeen jäänyt, mutten usko AISin olevan tarkoitettukaan saaristoväylien tai satamien sisällä tapahtuvaan navigointiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Itsellä kyseinen härveli ja hyvin toimii, helppo käyttää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
En usko.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Laita kuva niin uskotaan
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Välillä näyttää oikein ja välillä jostain syystä liikaa virhettä, että absoluuttisesti olisi luotettava vs tutka. Hyvä apu sumussa näkee kyllä laivat jo hieman kauempaa ja varmistaa tutka bläiskäreen kohteeksi tai jos laiva tulee saaren takaa johon tutka ei voi nähdä.

Näin oma raymarin systeemi....
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

AIS Transponder

Hei,

Olen harkinnut AIS vastaanottimen hankkimista veneeseeni. Nyt tuli kuitenkin vastaan mielestani kohtuuhintainen AIS Transponder - laite:
UK Amazon & Matsutec HP-33A 4.3
Tassa viela linkki (jos toimii):

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B01LY463P5/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A1QX1ZBQGKR0JX&psc=1

Onko kenellakaan kokemusta vastaavasta? Jalleen kerran, Skodan hinnalla saa Skodan, enka ole nyt hankkimassa Mersua/Rolls Roycea. Onko raadin mielesta tuo laite hintansa vaarti & ennenkaikkea uskaaltaako tuohon laitteeseen luottaa. Kayttotarkoitus on huviveneily perhe/kaveriporukalla.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta