AIS Transponder

LLHH--

Hei,

Olen harkinnut AIS vastaanottimen hankkimista veneeseeni. Nyt tuli kuitenkin vastaan mielestani kohtuuhintainen AIS Transponder - laite:
UK Amazon & Matsutec HP-33A 4.3
Tassa viela linkki (jos toimii):

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B01LY463P5/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A1QX1ZBQGKR0JX&psc=1

Onko kenellakaan kokemusta vastaavasta? Jalleen kerran, Skodan hinnalla saa Skodan, enka ole nyt hankkimassa Mersua/Rolls Roycea. Onko raadin mielesta tuo laite hintansa vaarti & ennenkaikkea uskaaltaako tuohon laitteeseen luottaa. Kayttotarkoitus on huviveneily perhe/kaveriporukalla.

33 kommenttia

Vastaukset

  • AIS on nice to know -tyyppinen värkki tavalliselle veneilijälle, jos oikeasti haluaa tietää missä KAIKKI muut menevät merellä niin sitten on hankittava tutka.

    • Tavalliselle veneilijälle AIS-vastaanotto on täysin riittävä turvallisuusväline, koska tärkeintä on pysyä poissa isojen tieltä. Muiden huviveneiden sijaintitieto on toisarvoinen, koska vaikka niiden keskinäiset törmäykset ovat yleisempiä (tosin silti harvinaisia) kuin huviveneiden ja kauppalaivojen törmäykset, niin henki menee niissä paljon pienemmällä todennäköisyydellä kuin tankkerin alle jäädessä.

      Tutka on toki hyvä laite, jos siihen haluaa sijoittaa eikä sähkönkulutus ole ongelma. Moottoriveneessä minulla sellainen oli. Voin muuten kertoa, ettei huvivenetutka välttämättä kerro, missä "kaikki muut" menevät. Esimerkiksi soutuveneet tai pienet urheilukatamaraanit eivät välttämättä anna mitään kaikua.


  • En luottaisi toimittajaan, jonka kotisivua ei löydy. Laite on jostain Shenghain seudulta jonku kasaama jostain osista.
    En ole vakuuttunut, että se täyttää vaatimukset, vaikka sillä olisi paperia kilokaupalla mukana.

  • Suuri tai suurin osa elektroniikastamme on kiinalaisista komponenteista kasattu

    • Totta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ne ovat kaikki yhtä hyviä.


    • Kiinasta ei tule paljon elektroniikkakomponentteja. Sen sijaan siellä niistä kokoonpannaan kyllä kaikenmaailman härpäkkeitä. Jos tunnettu länsimaalainen valmistaja valvoo laatua, tulos on laadukas. Muuten yleensä ei.


    • Jos kiinalainen kokoaa kiinalaisista osista kiinalaiseen suunnitteluun perustuvan laitteen käsityönä kiinalaisen johtamassa nyrkkipajassa ja lataa siihen kiinalaisten koodaaman ohjelmiston, niin tulos on lähes poikkeuksetta kiinakuraa.

      Jos kiinalainen kokoaa kiinalaisista, japanilaisita ja korealaisista osista länsimaiseen suunnitteluun perustuvan laitteen länsimaisen johtamassa ja valvomassa automatisoidussa tehtaassa ja lataa siihen länsimaissa koodatun ohjelmiston, niin tuloksena on länsimainen toimiva merkkituote.


  • Ja tuo on kalliskin vielä. Varsinkin Kiinalaiseksi hing-hang-hong merikkiseksi.

    • Löydäpä jostain halvempi. Ei ole ainakaan mulla sellaista tiedossa, nuokin näyttävät olevan nimikkeellä "käytetty". Ja Kiinassa on omakin tehty ruotsalaisesta tuotenimestä huolimatta.


  • Laite on tilattu - tosin jenkeistä.

    Päivitän kokemuksia tuotteesta, kunhan saan sen kippoon kiinni.

    • Minkälaisia kokemuksia odotat?

      Minulla kokemukset lähetteävästä AISisita ovat olemattomat koska lähettävä B-AIS ei näy itselle ellei laitteistoa ole konfiguroitu väärin. Silloin omasta veneestä saa törmäyshälytyksiä, mutta näkee ainakin, että laite lähettää :D
      Netistä oman veneen sijaintia ei B-AISilla näe - tai korjatkaa, jos joku piakka julkaisee niitäkin.

      Vastaanottavasta on paljonkin kokemusta eikä pelkästään hyviä. Simradin hieno logiikka lättää keskelle ruutua AIS-hälytyksiä niin ettei karttaa erota alta. Se on kiusallista varsinkin, jos on tulossa outoon paikkaan ja haluaisi nähdä syvyystietoja ja väylää. Satamissa on kesällä paljon laiturissa olevia veneitä, joiden AIS lähettää tietoa. Joko käyttäjät eivät osaa laittaa sitä pois päältä tai sitten eivät ymmärrä mitä haittaa siitä on.


    • Lähinnä kiinnostaa, saako siitä oikeantuntuisia tietoja muista kipoista (onko laitteen näyttö samansuuntainen kuin netin antama tieto = voiko luottaa, että laite antaa riittävästi tietoa silloin kun nettiä ei ole saatavissa), pysyykö laite päällä, pysyykö sijainti uskottavana (GPSn toiminta), onko siinä bugeja jne.

      Marinetraffic julkaisee myös B-lähettimen tiedot - en ota kantaa, onko siellä kaikki alukset, mutta nopeasti vilkaistuna löytyi useampi "Class B" & "Pleasure craft" nimikkeellä oleva kippo. Tässä muutama, mitä löytyi (täysin random-veneitä, ei mitään kytköksiä itseeni):
      https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:6270/mmsi:230942960/imo:0/vessel:HEIDI/_:aa49e528c6cd01c455d08ab3d5964b6d
      https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3748/mmsi:230015880/imo:0/vessel:ANNI


    • LLHH-- kirjoitti:

      Lähinnä kiinnostaa, saako siitä oikeantuntuisia tietoja muista kipoista (onko laitteen näyttö samansuuntainen kuin netin antama tieto = voiko luottaa, että laite antaa riittävästi tietoa silloin kun nettiä ei ole saatavissa), pysyykö laite päällä, pysyykö sijainti uskottavana (GPSn toiminta), onko siinä bugeja jne.

      Marinetraffic julkaisee myös B-lähettimen tiedot - en ota kantaa, onko siellä kaikki alukset, mutta nopeasti vilkaistuna löytyi useampi "Class B" & "Pleasure craft" nimikkeellä oleva kippo. Tässä muutama, mitä löytyi (täysin random-veneitä, ei mitään kytköksiä itseeni):
      https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:6270/mmsi:230942960/imo:0/vessel:HEIDI/_:aa49e528c6cd01c455d08ab3d5964b6d
      https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3748/mmsi:230015880/imo:0/vessel:ANNI

      Rahalla saisi. Marinetraffic näyttää kaikki Class-B AISit, joista tieto sattuu systeemiin tulemaan. Data keräytyy harrastajilta, eli ei todellakaan kattavasti. Melkoisella kuukausimaksulla saisi satelliittien kautta välittyvän maailmanlaajuisen kattavuuden. Sitä käyttävät laivat näkyvät keskeltä valtamerta, ilmaispalvelun veneet vain, jos jollain harrastelijalla on sopivalla etäisyydellä antenni ikkunalaudalla. Marinetrafficilla sain oman AISini tarkistettua, kotisatamasta tieto tuli ja näkyi kotona PC:n ruudulla. Kotisatamassa taas kenttä on onneton datakäyttöön, vaikka Helsingissä onkin.

      Marinetrafficissa saa filtteröityä näkyviin haluamansa alustyypit. Siis myös vain "Pleasure Craft"-luokkaan konffatut lähettimet. Tällä hetkellä taitaa olla vielä hiljaista kotivesillä, mutta voihan katsoa sieltäkin, missä kausi on jo tai edelleen käynnissä.


    • SimoRadius kirjoitti:

      Minkälaisia kokemuksia odotat?

      Minulla kokemukset lähetteävästä AISisita ovat olemattomat koska lähettävä B-AIS ei näy itselle ellei laitteistoa ole konfiguroitu väärin. Silloin omasta veneestä saa törmäyshälytyksiä, mutta näkee ainakin, että laite lähettää :D
      Netistä oman veneen sijaintia ei B-AISilla näe - tai korjatkaa, jos joku piakka julkaisee niitäkin.

      Vastaanottavasta on paljonkin kokemusta eikä pelkästään hyviä. Simradin hieno logiikka lättää keskelle ruutua AIS-hälytyksiä niin ettei karttaa erota alta. Se on kiusallista varsinkin, jos on tulossa outoon paikkaan ja haluaisi nähdä syvyystietoja ja väylää. Satamissa on kesällä paljon laiturissa olevia veneitä, joiden AIS lähettää tietoa. Joko käyttäjät eivät osaa laittaa sitä pois päältä tai sitten eivät ymmärrä mitä haittaa siitä on.

      Jos rannan lähellä olevien veneiden Ais- lähetykset häiritsevät, ettet näe syvyystietoja, kun eivät ymmärrä pistää laitteitaan pois päältä laiturissa. Ymmärä sinä käyttää laitteesi on- off nappia.


    • LLHH-- kirjoitti:

      Lähinnä kiinnostaa, saako siitä oikeantuntuisia tietoja muista kipoista (onko laitteen näyttö samansuuntainen kuin netin antama tieto = voiko luottaa, että laite antaa riittävästi tietoa silloin kun nettiä ei ole saatavissa), pysyykö laite päällä, pysyykö sijainti uskottavana (GPSn toiminta), onko siinä bugeja jne.

      Marinetraffic julkaisee myös B-lähettimen tiedot - en ota kantaa, onko siellä kaikki alukset, mutta nopeasti vilkaistuna löytyi useampi "Class B" & "Pleasure craft" nimikkeellä oleva kippo. Tässä muutama, mitä löytyi (täysin random-veneitä, ei mitään kytköksiä itseeni):
      https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:6270/mmsi:230942960/imo:0/vessel:HEIDI/_:aa49e528c6cd01c455d08ab3d5964b6d
      https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3748/mmsi:230015880/imo:0/vessel:ANNI

      Laitteessa useampia näyttötiloja. Itse usein pidän päällä ns. tutkanäyttöä. Kertoo kyllä tiedot luotettavasti ja selkeästi. Laitteessa ei ole mitään karttaa sisään rakennettuna/saatavana , voi tietenkin kyllä yhdistää plottereihin.
      Ei ole vedenkestävä joten asennettava sisätiloihin. Ei ole itsellä koskaan ollut mitään ongelmia laitteen kanssa.


    • seppomartti kirjoitti:

      Jos rannan lähellä olevien veneiden Ais- lähetykset häiritsevät, ettet näe syvyystietoja, kun eivät ymmärrä pistää laitteitaan pois päältä laiturissa. Ymmärä sinä käyttää laitteesi on- off nappia.

      Hienosti oivallettu :D

      Et kuitenkaan huomannut sitä, että kun minä olen liikkeessä, haluan nähdä liikkeessä olevat kohteet ja haluan myös itse nälkyä. Jos laitan AIS-vastaanoton pois, niin en näe niitäkään AIS-kohteita, jotka on hyvä nähdä.


    • seppomartti kirjoitti:

      Jos rannan lähellä olevien veneiden Ais- lähetykset häiritsevät, ettet näe syvyystietoja, kun eivät ymmärrä pistää laitteitaan pois päältä laiturissa. Ymmärä sinä käyttää laitteesi on- off nappia.

      Kyseessä ei ole rannan lähellä olevat veneet vaan ihan laiturissa kiinni olevat. Sama pätee myös satamassa oleviin laivoihin, jossa on AIS päällä.

      Mielestäni Simradin ohjelmassa on bugi koska se hälyyttää aluksista, jotka eivät liiku tai ainakin siinä on bugi sen osalta, että hälytys tulee keskelle kartaa.


    • "Mielestäni Simradin ohjelmassa on bugi koska se hälyyttää aluksista, jotka eivät liiku tai ainakin siinä on bugi sen osalta, että hälytys tulee keskelle kartaa. "

      Kyllä laitteen pitää näyttää paikallaankin olevat alukset. Mistä se voi tietää onko se keskellä väylää hätäankkuroituneena vai driftaa tms. on hitaassa ajosssa. Mutta jos se näyttää lähellä olevat alukset keskellä ruutua eikä tätä näkymää voi helposti kuitata pois, on laite käyttökelvoton. Törmäyskurssista vasta pitää antaa hälytys ennakolta säädettyjen parametrien mukaan.


    • SimoRadius kirjoitti:

      Kyseessä ei ole rannan lähellä olevat veneet vaan ihan laiturissa kiinni olevat. Sama pätee myös satamassa oleviin laivoihin, jossa on AIS päällä.

      Mielestäni Simradin ohjelmassa on bugi koska se hälyyttää aluksista, jotka eivät liiku tai ainakin siinä on bugi sen osalta, että hälytys tulee keskelle kartaa.

      Kyllä merenkulku on mennyt vaikeaksi, jos laiturissa ja keskelle väylää ankkuoituneita tai ajelehtivia aluksia pitää väistää AISn tietojen perusteella. Voisikohan katsetta välillä nostaa ruudusta ja opetella "eyeball navigation" menetelmää. Se on toiminut vuosituhansia aika luotettavasti.
      Saatan olla vähän kehityksestä jälkeen jäänyt, mutten usko AISin olevan tarkoitettukaan saaristoväylien tai satamien sisällä tapahtuvaan navigointiin.


  • Itsellä kyseinen härveli ja hyvin toimii, helppo käyttää.

    • En usko.


    • Laita kuva niin uskotaan


  • Välillä näyttää oikein ja välillä jostain syystä liikaa virhettä, että absoluuttisesti olisi luotettava vs tutka. Hyvä apu sumussa näkee kyllä laivat jo hieman kauempaa ja varmistaa tutka bläiskäreen kohteeksi tai jos laiva tulee saaren takaa johon tutka ei voi nähdä.

    Näin oma raymarin systeemi....

  • Mutta miten saan lisättyä veneeni, jossa on transponder näkymään Marine Traficissa? Vaikka olen rekisteröitynyt Marine Traficiin, en löydä mistään kohtaa johon voin ladata veneen tiedot. Pitääköhän tästä maksaa jotakin etukäteen?

    • Ais lähettää veneen tiedot. Sinun pitää siis syöttää tiedot omalle laitteelle esim. plotterin kautta. Tiedot näkyvät vaikkei olisi rekisteröitynyt.


    • kyllä ne tiefot saa marinryrafikiinkin laitettis, kun siihen oalvekuun rejisteröiryy. Myissa vastaavissa / kilpailevissa palveluissa ne vastaavat tiedot ei sitten näy. Osan tiedoista saat laitettua siihen AIS lähettimeen.


    • Kiitos. Kaikki tiedot, mitä Raymarinin ais- alkutoimissa vaati on syötetty, mutta vene ei tule näkyviin Marine Traficissa. Myöskään Marine Traficin kohtaa, jossa veneen tietoja voi lisätä ei löydy, siellä on ainoastaan "Add to my fleet", joka ei liene oman veneen tietojen lisäämistä varten.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kiitos. Kaikki tiedot, mitä Raymarinin ais- alkutoimissa vaati on syötetty, mutta vene ei tule näkyviin Marine Traficissa. Myöskään Marine Traficin kohtaa, jossa veneen tietoja voi lisätä ei löydy, siellä on ainoastaan "Add to my fleet", joka ei liene oman veneen tietojen lisäämistä varten.

      Tämän näköjään olen kirjoittanut pari vuotta sitten, pätee edelleen:
      "Rahalla saisi. Marinetraffic näyttää kaikki Class-B AISit, joista tieto sattuu systeemiin tulemaan. Data keräytyy harrastajilta, eli ei todellakaan kattavasti. Melkoisella kuukausimaksulla saisi satelliittien kautta välittyvän maailmanlaajuisen kattavuuden. Sitä käyttävät laivat näkyvät keskeltä valtamerta, ilmaispalvelun veneet vain, jos jollain harrastelijalla on sopivalla etäisyydellä antenni ikkunalaudalla. Marinetrafficilla sain oman AISini tarkistettua, kotisatamasta tieto tuli ja näkyi kotona PC:n ruudulla. "

      Rekisteröitymällä Marine Trafficiin saa muutamia toimintoja käyttöönsä, ei sen kummempaa. Yksi niistä on oman veneen kuvan ja tietojen lisäys, jolloin muutkin maalia klikkaamalla saavat tiedot ruudulle. My Fleet on vain kokoelma aluksia, joiden menoista järjestelmä antaa sinulle ilmoituksia.

      En tiedä mistä johtuu, mutta mun oma vene katoaa Marine Trafficin kartalta paikoissa, joissa muita huviveneitä näkyy. Eikä pitäisi olla transponderin laadussa ainakaan vika.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kiitos. Kaikki tiedot, mitä Raymarinin ais- alkutoimissa vaati on syötetty, mutta vene ei tule näkyviin Marine Traficissa. Myöskään Marine Traficin kohtaa, jossa veneen tietoja voi lisätä ei löydy, siellä on ainoastaan "Add to my fleet", joka ei liene oman veneen tietojen lisäämistä varten.

      Oma vene löytyy sieltä MyFleetin alta. Etsi ensin se oma vene hakutoiminolla (nimi tai MMSI tai kartalta) ja lisää se MyFleetiin. Sitten saat sen tiedot syötettyä. Täytyy kyllä myöntää, että MarineTraficin käyttöliittymä on ihan kauhea.

      Jos oma vene katoaa mutta toiset näkyy ? Syytä voi etsiä radiotiestä eli antenni eri korkeudella tai maastoeste välissä )kallioinen saari versus toisella avovesi).


  • Omassa veneilyssä AIS data on tärkeää jos haluan ajaa Kustaanmiekan salmen läpi purjein. Ais näyttää onko isoa rautaa tulossa vastaan. Melkoinen tyrvallisuustekijä. Toisaalta saman tiedon saa VHF-kanavalta 71. Mielestäni paras ja kustannustehokkain AIS receiver on tabletti ja Merellä 0100100 softa, Siinä pitää maksaa alle 20€ vuodessa jotta AIS toimii. Oliko se niin, että sen ilmaisversiolla ei voi edes tallettaa merikarttoja SD-kortille? Tietääkö kukaan voiko suomalisella lisenssillä ladata Ruotsin karttoja kun laite on Ruotsin verkossa? Ainakaan Suomesta niitä ei voi ladata.

    • Lähettävä AIS on mukava sumussa. Se on enemmän kuin läikkä tutkan ruudulla, esimerkiksi kulkusuunta on kiva tieto.

      Todennäköisyys joutua onnettomuuteen sumussa on paljon pienempi, jos on lähettävä AIS.


    • 0100100:n AIS toki toimii Kustaanmiekassa siinä missä muuallakin internetin ulottuvilla. Saman asian ajaa Marine Traffic, mutta nämä eivät tietenkään korvaa oikeaa AIS vastaanottajaa, koska nuo edellä mainitut eivät ilman vastaanotinta näytä muualla yhtään mitään.


    • Anonyymi kirjoitti:

      0100100:n AIS toki toimii Kustaanmiekassa siinä missä muuallakin internetin ulottuvilla. Saman asian ajaa Marine Traffic, mutta nämä eivät tietenkään korvaa oikeaa AIS vastaanottajaa, koska nuo edellä mainitut eivät ilman vastaanotinta näytä muualla yhtään mitään.

      Ja netin kautta toimiva AIS on aina jälkijunassa, joskus paljonkin verrattuna AIS-vastaanottimeen.


Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.