Minulla on aina ollut huono itsetunto, en luota itseeni yhtään. Olen yrittänyt menestyä opinnoissa ja työelämässä, mutta viime kesänä vaivasi paha unettomuus, jonka jälkeen unettomuutta on ollut aina "jaksoissa";esim. pari kuukautta nukun hyvin ja sit taas kuukausi unettomuutta. Pelkään epäonnistuvani, stressaan ja masennun todella helposti. Voimavarat on tosi vähäiset. Keskittymiskyky ja muisti on aika huono ja olen tosi hajamielinen. Välillä ahistaa sikana ja on vaikea saada otetta opiskeluista. Haluan olla vaan kotona peiton alla ja katsoa telkkua...mikään ei huvita...seksihaluja minulla ei ole ollut aikoihin , mikä myös masentaa. Olen käynyt psykologilla juttelees nyt kolme kertaa, mutta se on ollut aika hiljane. Olen myös vainoharhainen...luulen aina, että muut pitävät minua jotenkin luuserina, miten voin parantaa itsetuntoani?
mitä tämä on?
3
314
Vastaukset
- ojtd
Hoida terveyttäsi hyvällä ruualla ja säännöllisellä liikunnalla, pidä yhteyttä ystäviisi ja sukulaisiisi, älä jätä yhtään päivää väliin, puhu tunteistasi ihmisten kanssa, suunnittele viikko-ohjelma ja jokin sopiva tavoite opiskelullesi niin että tunnet voivasi toteuttaa ne. Älä mieti turhia, lähde ulos kävelemään jos alkaa masentaa. Voi olla että tarvitset myös lääkettä ja terapiaa.
Mulla on aivan sama ongelma. Mutta unettomuutta mulla ei oo ollut. Opiskelu on jo tainnu jäädä... Oon vaan kotona: nukun, katon tv:tä tms. Mitään kotitöitäkään en oo enää jaksanu tehdä. MIhinkään en oo jaksanu mennä. Ei vaan kiinnosta tai huvita. Sit ku tietää että pitäis tosiaanki elämälleen jotain tehdä, mutta ei oo enää voimia, niin stressaantuu, ahdistuu ja masentuu vaan enemmän. Eli masennustahan tämä on. Oon sairastanu sen aina vaan uudestaan ja uudestaan... Hoidossa oon ollu monet kerrat ja monet vuodet. Se auttaa, mutta heti kun sen lopettaa, kaikki alkaa noin puolen vuoden päästä uudestaan. Lääkkeet on auttanu mun kohdalla hyvin, mutta nyt en syö niitäkään. Pitäis taas alottaa nekin. Ens viikolla taas psykologille, toivottavasti hyvälle semmoselle!
Mutta koitahan sinä jaksaa ja muista käydä psykologilla juttelemassa, se auttaa edes vähän, edes hetkellisesti. Kirjoitin sulle siksi, että tiedät ettet ole yksin masennuksesi kanssa. Hyvää jatkoa ja kirjottele jos on jotain sydämellä!- neuvoton
Alussa ajattelin, että ei mul oo mitään masennusta ja että unettomuus johtuu vain stressistä...ehkä sitä on helpompi myöntää olevansa stressaantunu ku masentunut. Ilman unettomuutta en ois tajunnu hakee apua...nyt oon onneks nukkunu ilman unilääkkeitä 5 viikkoa, tosin välillä valvon jonkun yön. Tiedän kuiteski, että jos rupeen tekee töitä koulun ohella tai kokopäivätyöhön, niin unettomuus tulee taas. Haluaisin olla vahva ja olla töissä koulun ohellakin, mutta pelkään unettomuutta niin paljon, koska stressaan hirveesti, enkä KESTÄ ENÄÄ LISÄÄ UNETTOMUUSJAKSOJA:( Mielestäni se on henkistä sekä fyysistä kidutusta...en ymmärrä miten jotkut unettomat jaksaa monia vuosiakin. Ehkä joskus tää olo helpottuu...voimia sinulle myös!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3671821Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek111638Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2411338Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel51930Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia401878Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.69869Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä32714Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo68666- 53656
- 27651