mitä tämä on?

neuvoton

Minulla on aina ollut huono itsetunto, en luota itseeni yhtään. Olen yrittänyt menestyä opinnoissa ja työelämässä, mutta viime kesänä vaivasi paha unettomuus, jonka jälkeen unettomuutta on ollut aina "jaksoissa";esim. pari kuukautta nukun hyvin ja sit taas kuukausi unettomuutta. Pelkään epäonnistuvani, stressaan ja masennun todella helposti. Voimavarat on tosi vähäiset. Keskittymiskyky ja muisti on aika huono ja olen tosi hajamielinen. Välillä ahistaa sikana ja on vaikea saada otetta opiskeluista. Haluan olla vaan kotona peiton alla ja katsoa telkkua...mikään ei huvita...seksihaluja minulla ei ole ollut aikoihin , mikä myös masentaa. Olen käynyt psykologilla juttelees nyt kolme kertaa, mutta se on ollut aika hiljane. Olen myös vainoharhainen...luulen aina, että muut pitävät minua jotenkin luuserina, miten voin parantaa itsetuntoani?

3

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ojtd

Hoida terveyttäsi hyvällä ruualla ja säännöllisellä liikunnalla, pidä yhteyttä ystäviisi ja sukulaisiisi, älä jätä yhtään päivää väliin, puhu tunteistasi ihmisten kanssa, suunnittele viikko-ohjelma ja jokin sopiva tavoite opiskelullesi niin että tunnet voivasi toteuttaa ne. Älä mieti turhia, lähde ulos kävelemään jos alkaa masentaa. Voi olla että tarvitset myös lääkettä ja terapiaa.

• Mulla on aivan sama ongelma. Mutta unettomuutta mulla ei oo ollut. Opiskelu on jo tainnu jäädä... Oon vaan kotona: nukun, katon tv:tä tms. Mitään kotitöitäkään en oo enää jaksanu tehdä. MIhinkään en oo jaksanu mennä. Ei vaan kiinnosta tai huvita. Sit ku tietää että pitäis tosiaanki elämälleen jotain tehdä, mutta ei oo enää voimia, niin stressaantuu, ahdistuu ja masentuu vaan enemmän. Eli masennustahan tämä on. Oon sairastanu sen aina vaan uudestaan ja uudestaan... Hoidossa oon ollu monet kerrat ja monet vuodet. Se auttaa, mutta heti kun sen lopettaa, kaikki alkaa noin puolen vuoden päästä uudestaan. Lääkkeet on auttanu mun kohdalla hyvin, mutta nyt en syö niitäkään. Pitäis taas alottaa nekin. Ens viikolla taas psykologille, toivottavasti hyvälle semmoselle!

Mutta koitahan sinä jaksaa ja muista käydä psykologilla juttelemassa, se auttaa edes vähän, edes hetkellisesti. Kirjoitin sulle siksi, että tiedät ettet ole yksin masennuksesi kanssa. Hyvää jatkoa ja kirjottele jos on jotain sydämellä!

• neuvoton

Alussa ajattelin, että ei mul oo mitään masennusta ja että unettomuus johtuu vain stressistä...ehkä sitä on helpompi myöntää olevansa stressaantunu ku masentunut. Ilman unettomuutta en ois tajunnu hakee apua...nyt oon onneks nukkunu ilman unilääkkeitä 5 viikkoa, tosin välillä valvon jonkun yön. Tiedän kuiteski, että jos rupeen tekee töitä koulun ohella tai kokopäivätyöhön, niin unettomuus tulee taas. Haluaisin olla vahva ja olla töissä koulun ohellakin, mutta pelkään unettomuutta niin paljon, koska stressaan hirveesti, enkä KESTÄ ENÄÄ LISÄÄ UNETTOMUUSJAKSOJA:( Mielestäni se on henkistä sekä fyysistä kidutusta...en ymmärrä miten jotkut unettomat jaksaa monia vuosiakin. Ehkä joskus tää olo helpottuu...voimia sinulle myös!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5150
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      124
      1643
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1519
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      50
      1436
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1215
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1110
    7. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1037
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      999
    9. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      19
      906
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      827
    Aihe