Tuskainen ylävatsakipu avokadosta?

Hitsinallergiat

Muutama päivä sitten tuli ihan järkyttävä ylävatsakipu kun tein avokadobanaanijugurtti sekotusta ja se kesti usean tunnin, semmone et ylävatsassa tuntuu ku räjähtäis pian pommi, heikotti, oksetti ja närästi. Se sit loppu joskus päivän mittaa ja alko illalla taas kestäen lähes aamuun asti kun söin iltapalaksi sitä samaa... edellee en osannu yhdistää tätä mihinkää tuon sekotuksen aineksiin ja sama toistu seuraavana päivänä kun söin taas avokadoa banaanin ja tämmösten kaa... okei se oli sit pari päivää pois ja arvatkaas meninkö taas syömään avokadoa ja tää tuska alko puoltuntia sen syönnin jälkee... ja mää oon nyt aikalailla 100% varma et se johtuu nimenomaa avokadosta, ja nyt en sitä aijo enään syödä vaikka vasta oon siihen ihastunu :/ aiheuttaako kellekkää muille avokado melkee heti sen syönnin jälkee tämmöstä tuskallista kipua ylävatsassa?? Kamalaa.... mut sillee iha hyvä jos nyt selviski syy miks mulle on alkanu tulee näitä kipuja :/

17

13645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LassyBrut

      Sama täällä. Niin paljon kun tykkäisin avokadosta, huomasin jo 10 vuotta sitten ennen näitä avokadobuumeja, että se ei ole mun ruoka. Uskottava on. Mahalaukkuni entsyymit eivät sen rasvaa (tms.) pysty pilkkomaan ja sulattamaan. Kuin kiviä olisi syönyt.

      • Hitsinallergiat

        Joo just tämä et ku ois kiviä vetäny! Siis mää tos muutama päivä sitte olin jo varma et vatsalaukku on joteki tulehtunu että varaan ajan lääkäri tai meen päivystyksee... pitiki nyt syyä.. makoilen vaa tuskahies sängynpohjal ja ootan et olo helpottuu :D noh nyt ainaki oon syömättä avokadoa jos kivut helpottuu nii tietääpä tasan syyn, toki vois mennä allergiatesteihi ihan koska en oo ennen millekkää ollu allerginen mut nyt jostai syystä oudot ruoka aineet on alkanee aiheuttaa oireita. Ja mää tosiaan alotin syömää avokadoa vasta tän 2017 vuoden puolella, ainakaa sillo aluks ei mitää oireita kai tullu


    • Hitsinallergiat

      Nii ja minkäänlaista kutinaa ei silti oo ainakaa viel ilmenny pelkästää vatsakipu ja oksettaa todella :/

    • LassyBrut

      Mulla on vähän sama muistikuva itse asiassa, että ihan ekat avokadot ei aiheuttaneet juuri mitään.
      Sitten tuli vaikeuksia aika yht'äkkiä. Yritin vielä joskus syödä avokadoja, mutta oli uskottava, että ei kertakaikkiaan sovi mun ruoansulatukselle. Ei mitään allergioita tullut, mutta kamalat vatsavaivat. Tykkäsin syödä avokadot aika kypsinä, ettei se raakuudestakaan johtunut.
      Juo vettä paljon, ehkä se antaa kyytiä avokadoille ja neutraloi suolistoa ?

    • allergikko

      mulla tulee sama banaaneista ja tuontiomenoista ( ei kotimaisista) avokaadoja en oo uskaltanut ees maistaa. Lapset reagoi myös tuontiomenaan muttei kotimaisiin. Lekuri selitti jotain omenan kemiallisesta tapahtumasta, kun se kootaan raakana ja kuljetetaan pitkän matkan suomeen ne tuholaismyrkyut yms.

    • MissMonroe_

      Avokadossa on polyoleja. Ne ovat yksi aineryhmä, joka kuuluu ns. Fodmapeihin eli aineisiin, joita ärtyneestä suolesta kärsivän kannattaa välttää.

      Muita samanlaisia aineita ovat kaikki makeutusaineet, joiden nimi loppuu päätteeseen -oli (polyoli), eli sorbitoli, mannitoli, ksylitoli, isomaltitoli, jne...

      Ikävä kyllä noita -oleja on myös kasviksissa ja etenkin hedelmissä, joten avokadon ja keinomakeutettujen tuotteiden lisäksi voi joutua välttelemään kukkakaalia, sieniä, aprikooseja, kirsikoita, nektariineja, päärynöitä, luumuja, omenoita, vesimeloneja, persikoita, ym.

    • Sipul

      Sappi ja Haima vetelevät viimeisiään,

      • kerro.lisää

        Noinko meinaat ? Onko sulla tietoa, vai oliko pila ?? Siis mulla on oikeasti epäily sapen vajaatoiminnasta, voisko siitä siis johtua ettei voi syödä avokadoa ? Haima on ok eikä sappikaan viimeisiä vetele...


    • AvokadoLover

      Minulle ei avokadosta ole tullut minkäänlaisia vatsaoireita, mutta suun ja kurkun oireita kylläkin:
      Pari vuotta sitten söin muutaman kuukauden ajan satunnaisesti avokadoja saamatta mitään oireita. Menneenä talvena aloin syödä melkeinpä avokadon per päivä. Aluksi kaikki meni hyvin, mutta sitten alkoi krooninen kurkkukipu. (Olin syönyt lähinnä afrikkalaisia avokadoja.)
      Kokeilin olla viikon-kaksi syömättä avokadoa ja kas vain: kurkkukipu jäi pois! No, kokeilinpa sitten syödä taas yhden avokadon (tällä kertaa israelilaisen). Jo muutaman minuutin kuluttua kitalaki tuntui kieleen karhealta, kuin palaneelta. Seuraavana päivänä söin toisen avokadon. Koko loppupäivän sain potea jo tutuksi tullutta kurkkukipua. Lisäksi suunpielet olivat kuin rikki, arat.
      Tai siis juuri nyt ovat oireet päällä, koska kirjoitan tätä samana päivänä. Saas nähdä, kuinka kauan kestävät oireet. Enpä taida huomenna ainakaan syödä viipalettakaan avokadoa.

    • Anonyymi

      Avokadossa on ainetta, joka ei tee hyvää joillekin eläimille. Erityisesti kivessä, ja kuoressa. Avokadon lihassa sitä ei ilmeisesti paljoa ole, vaikkakin valmistuksen yhteydessä saattaa hivenen kuorta esim. joutua lihan sekaan. Ehkä toiset ovat sille herkempiä, kuin toiset, vaikka tämänhetkinen tiede vakuuttaa, että ihmisille ei haitallista, ts. tutkittua tietoa ei ole kovin paljoa.

      Itselleni ei ole ollut ongelma, vaikka herkkyyksiäkin löytyy.

      Tiedä sitten miten vaikuttaa avokadon kypsyys teidän vatsaongelmiinne. Syöttekö tarpeeksi kypsinä?

    • Anonyymi

      No ei nyt varsinaisesti kipua, mutta etovan olon on tehnyt. :(

      • Anonyymi

        Avokadossa on myös persiiniä, joka hyvin hyvin pienelle osalle ihmisistä aiheuttaa voimakkaita vatsakipuja ja samalla tuhoaa sydänlihaskudosta. Kyse ei ole allergiasta vaan geenipoikkeavuudesta.

        Tämänkaltainen geeni on yleinen papukaijoilla ja vuohilla mutta ihmiset yleensä sulattavat hyvin persiiniä.
        Tästä geenimuunnoksesta johtuvat vatsakivut tuntuvat etovana olona, voimakkaina vatsakipuina, voimakkaana nälän tunteena vaikka juuri olisi syönyt, närästyksenä ja ripulina. Vatsakipu voi olla tasaista tai aaltoilevaa ja alkaa noin 10 min syömisestä, voimistuen ja kestäen useita tunteja.

        Allergiasta poiketen kurkkua tai silmiä ei välttämättä kutita. Geenimutaation ollessa kyseessä ei missään tapauksessa tule siedättää itseään avokadolle, koska oireet tulevat joka kerta voimakkaammin ja vahingoittavat sydäntä yhä enemmän.

        Hoito vakavissa tapauksissa: kuten sydänkohtauksessa. Mainitse hoitavalle lääkärille epäily sydänlihaskudoksen vauriosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avokadossa on myös persiiniä, joka hyvin hyvin pienelle osalle ihmisistä aiheuttaa voimakkaita vatsakipuja ja samalla tuhoaa sydänlihaskudosta. Kyse ei ole allergiasta vaan geenipoikkeavuudesta.

        Tämänkaltainen geeni on yleinen papukaijoilla ja vuohilla mutta ihmiset yleensä sulattavat hyvin persiiniä.
        Tästä geenimuunnoksesta johtuvat vatsakivut tuntuvat etovana olona, voimakkaina vatsakipuina, voimakkaana nälän tunteena vaikka juuri olisi syönyt, närästyksenä ja ripulina. Vatsakipu voi olla tasaista tai aaltoilevaa ja alkaa noin 10 min syömisestä, voimistuen ja kestäen useita tunteja.

        Allergiasta poiketen kurkkua tai silmiä ei välttämättä kutita. Geenimutaation ollessa kyseessä ei missään tapauksessa tule siedättää itseään avokadolle, koska oireet tulevat joka kerta voimakkaammin ja vahingoittavat sydäntä yhä enemmän.

        Hoito vakavissa tapauksissa: kuten sydänkohtauksessa. Mainitse hoitavalle lääkärille epäily sydänlihaskudoksen vauriosta.

        Avokado alkaa poltella suuta, huulia turvottaa ja lopulta alkaa kutittaa koko suuta ja kurkkua. Aiemmin kun pystyin avokadoja edes jossain määrin syömään, tuli myös tuo sama "kuin kiviä olis syönyt"-olo. Myöskään mitään nektariineja/luumuja/kirsikoita/aprikooseja en pysty syömään. Jännä että avokadoallergia liitetään usein lateksiallergiaan, mut ite en oo koskaan reagoinut kertakäyttöhanskoihin/ilmapalloihin jne.


    • Anonyymi

      Pakko kommentoida, kun itsellä juuri samanlaiset ylävatsakivut ja oksettava olo yllätti taas kerran avocadon syönnin jälkeen. En ollut hetkeen niitä syönytkään, mutta nyt pitkästä aikaa sipaisin kypsän avocadon puoliskan ruisleivän päälle ja merisuolaa päälle. Kyllä oli hyvää, mutta noin vajaan tunnin päästä kamalat vatsakivut, etova olo, löysä vatsa... Pakko oli heittää etätyöt sikseen ja mennä särkylääkkeen jälkeen pitkäkseen.
      Olo helpottui hieman, mutta edelleen useampi tunti sen jälkeen vatsa on edelleen vähän arka eikä tee mieli syödä oikein mitään.
      Mulla on monenlaisia yliherkkyyksiä eri vihanneksille ja hedelmille ja siitepöyallergiaa, mutta jännä juttu on, että avocadoa pystyin aikaisemmin syömään ilman mitään ongelmia. Nämä vatsakipuoireet tuli ekan kerran joskus pari vuotta sitten.
      Mistähän ihmeestä johtuu?

      • Anonyymi

        Mulla tapahtui melkein samalla tavalla. Vasta oisko vuosi takaperin maistoin avokadoa eka kerran ja olipa hyvää.. siitä seuras iha järkky ylävatsakipu jne, mulla ei ikinä mikään ruoka ole moista aiheuttanut enkä ole allerginen millekkäön. Yhdistin heti avokadoon ku oli uutta mitä söin. Pari kertaa testasin ja sama juttu. Nyt illasta tein herkkuvoileipiä ja laitoin pitkästä aikaa avokadoa päälle, mietin kyllä tuleeko vatsakipu. Tuli n tunnin päästä syömisestä. Sattuu nii paljo ylävatsaan etten tiedä kuinka oisin, ja oksettava olo... en syö enää ikimä avokadoa vaikka nii hyvää olisi. Ihan kamalaa tämä :(


    • Anonyymi

      Huomasin pari vuotta sitten olevani allerginen avocadolle. Söin ystävän juhlissa tuoreesta avocadosta tehtyä guagamolea ja noin vartin päästä olin vessassa oksentamassa. Sama on toistunut muutamaan kertaan sen jälkeen. Nyt en syö enää avocadoja.

      Ei aikaisempia allergioita, joten tämä oli aikamoinen shokki. Tajusin myös vältelleeni koko elämäni alitajuisesti avocadoja ja nyt vasta 45 vuotiaana huomasin allergiani.

    • Anonyymi

      Mulla myös yht'äkkiä alkoi avokado allergia. Ennen pystyin syömään, mutta noin vuosi sitten söin avokadoa ja huomasin, että suuta ja kurkkua alkoi kutittamaan. Googlailin lähinnä skeptisenä, että voiko avokadolle olla allerginen ja yllätyin että niin monella oli ollut oireita. Googlailun ansiosta osasinkin sitten yhdistää saman päivän kovat vatsakivut ja ripuloinnin tähän avokadoon. Toiveikkaana kuvittelin tämän olevan jotain kertaluontoista, mutta eipä ollut. Söin muutama kuukausi sitten ruokaa, missä oli tuoreita avikadon viipaleita. Söin pari ja alkoi suun ja kurkun kutiaminen. Siirsin loput avokadot sivuun ja söin loput ruuat. Pari tuntia myöhemmin alkoi taas järkyt vatsakivut ja ripulointi. Nämä oireet kesti nyt kauemmin, kuin ensimmäisellä kerralla... Eli avokadoa en enää maistele.

      Onko muilla tästä kärsivillä tullut muista ruoka-aineista samanlaisia oireita? Itelle ei kyllä mistään kiivistä, banaanista tai mangosta oo mitään tullu. Kaneli, kardemumma aiheuttaa jotain, mutta ei samanlaista tilaa, lähinnä vaan epämiellyttävä olo. Samoin usein vesimeloni. Kevyttä siitepölyallergiaa itellä on ollut mm. joskus koivun aikaan ja joskus heinien aikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe