Missä sensoroinnin saa itselleen????

DM1.yli.40.vuotta

Diabetes-lehdessä oli tarinaa siitä kuinka eri osissa rakasta kotimaatamme tilanne on erilainen riippuen tosiaan siitä missä asuu..
"Diabeteksen hoito helpottuu teknologian kehittyessä, mutta Suomessa sen hyödyntäminen näyttää riippuvan arpaonnesta tai vähintäänkin maantieteellisestä sijainnista."
https://diabeteslehti.diabetes.fi/blog/2017/02/12/freestyle-libre-on-monelle-saavuttamaton-apu/

Kertokaahan mikä on kotipaikallasi tilanne. Jutussa oli mukana ihminen joka väitti että "sairaanhoitopiirissäni on tarkoitus jakaa Libre kaikille halukkaille ykköstyypin diabeetikoille." Kyseessä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri. Itse olen oululainen, ykköstyypin diabeetikko, eli mainitun sairaanhoitopiirin alueella. Oma lääkärini ja diabeteshoitajani sanoneet että sensoria ei saa ennenkuin hinta laskee. Lääkärini tuumasi että odotellaan kilpailevia tuotteita jotta myös hinta lähtisi laskemaan - toiveissa hänen mielestään että kaikki ykköset siasivat sensorin joskus vuonna 2018/2019.

Käykääpä lukemassa ja kertomassa aistas

6

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2ghytbv

      Luin tuon artikkelin läpi. Irvokkainta on maahantuojan lausuma:

      "Miksi Libreä ei voi ostaa itse?

      Suomessa Libreä ei voi toistaiseksi ostaa netistä tai muualtakaan. Miksi näin?

      Laitetta maahantuovalta Abbotilta kerrotaan, että Ruotsissa nettikauppa avattiin lanseerauksen yhteydessä syyskuussa 2014. Jo parin viikon sisällä se suljettiin, jotta voitiin varmistaa hankintasopimusten mukaiset tilaukset sairaanhoitopiireihin. Nettikauppa tyhjensi salamannopeasti varastot. Tähän tilanteeseen Abbott ei halua Suomessa.

      Libre ei tule vapaaseen myyntiin Suomessa lähikuukausienkaan aikana. Varastotilanne on nyt hallinnassa, ja kaikki hoitoyksiköt saavat tilaamansa määrät. Tilanne kuitenkin muuttuisi, jos verkkokauppa parissa päivässä nielaisisi useampia tuhansia mittareita ja niihin sensorit, Abbotilta kerrotaan."

      Mikä firma tällainen Abbot oikein on? Ei tuota tavaraa kysyntää vastaavasti. Yleensä tuollaisissa tapauksissa yritykset katsoisivat nopeasti, kenelle on annettava monoa.

      • katteet-kohillaan

        Toivotaan että kilpailua tulee ja muitakin valmistajia viemään markkinoita Abbotilta. Ei Abbotin kannata tuottaa enempää kuin sikahinnoilla saadaan tuottoa - "Katteet kohillaan"


      • hpv20

        Tuotantolinjat tuottavat vain sen verran tuotteita kun pystyvät ja isojen tuotantolinjojen rakentaminen on haastavaa. Ihan tyypillinen kuvio on rakentaa pieni tai pieniä tuotantolinjoja tuotekehityksen yhteydessä ja samalla suunnitellaan varsinaiset tuotantolinjat jotka rakennetaan sitten ihan jonnekin muualle. Tuo ei sitten todellakaan tapahdu muutamassa kuukaudessa.

        Tuollaisen kysyntähän on huima, diabeetikoita on satoja miljoonia ja monet kakkosetkin ovat kiinnostuneita tuosta.


    • Kaapelilla_sensoroitu

      Pieni sivuhuomautus.

      Jos joku todellakin tarvitsee sensorointia, vanhoja kaapelilla anturiin kytkettäviä löytyy varmaankin kaikista terveyskeskuksista tarvittava määrä että voidaan tehdä tutkimukset jos niihin on tarve.
      Tämä langaton, itselle hankittava mittari kuuluu oikeastaa sarjaan "kiva tietää", koska arvoja voi mitata tavallisella verensokerimittarillakin riittävän tiheästi.

      • hohhoijaa_vaan

        Oletko itse 1-tyypin diabeetikko? Luitko aloituksessa ollutta artikkelia lainkaan? Luehan se artikkeli ensin. Sieltä löytyy useampikin syy sensoreiden käytölle.


    • Oulun.poika

      Olen pari kertaa ollut lyhyellä sensorointijaksolla. Kokemukset mitä noista jaksoista saanut laittavat kyllä ihmettelemään miksei jokaiselle ykköstyypin diabeetikolle anneta omaa sensoria. Olen oppinut valtavasti omasta kropasta noiden sensorointien aikana. Joutunut hämmästymään kuinka kaikki vaikuttaa sokeritasapainoon. Riittää kun astuu autoon ja lähtee ajamaan, verensokeri alkaa välittömästi nousta. Asiaa ei pysty edes havaitsemaan muutoin kuin sensorilla. Eihän verensokereita voi ajaessa mittailla.

      Olen myös aloittajan kanssa samalta alueelta, Pohjois Pohjanmaan sairaanhoitopiiriltä. Ohessa yksi artikkeli myös asian tiimoilta täältä pohjoisesta:
      http://yle.fi/uutiset/3-9252349

      Odotan sitä päivää että saan oman sensorin, toivottavasti siihen ei enää mene kauaa. 1-tyypin diabetesta olen sairastanut jo yli 40 vuotta, ollut omana laboranttina, pissasta sokerit mitattu koeputkessa reagenssin avulla. Verensokerimittarit muuttivat elämää paljon, mutta sensori veisi taas hotoa helpompaan suuntaan..

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1412
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe