Tere!
Olen hankkimassa tutkaa 10 m uppoumarunkoiseen veneeseeni, jonka nopeus on n. 7-9 solmun luokkaa. Tässä pitkin talvea olen mielenkiinnolla seurannut palstan keskusteluja ja joukossa tuntuu olevan alan todellisia asiantuntijoitakin, joten mitä mieltä olette ensinnäkin tutkan tarpeellisuudesta ja toisaalta kumpi olisi parempi valinta 4 kW:n radomi (60 cm) vai 4 kW:n avoantenni (120 cm). Entä tutkanäyttö, harmaasävy vai värillinen, jossa samalla karttaplotteri (C-Map:n kartat).
Tarkoituksena jatkaa keväällä ja syksyllä "päivää" eli ei tarvitsisi kokoajan kytätä kelloa milloin lähteä (pimeys) kohti kotisatmaa tai seuraavaa etappia kohti.
Tutkan hankinta
27
6230
Vastaukset
- qqqqqqqqqqqqqqq
Itse laittaisin tutkan ennen gps:ssää, jos raha ei ratkaise.Suuremmalla antennilla erottelutarkkuus on parempi. Väri havainnollisempi.
Minulla on lisäksi tälläinen ja se on pimeällä todella käyttökelpoinen.
http://www.nightvisiongear.co.uk/Night-Vision-Binoculars-BN-5.htm - sumussa
Tutkaa ensiarvoinen väline vain sumussa ja lumisateessa. Muulloin se on tietysti mukava lisä...sumussa se on ainoa joka estää yhteenajot...
Muillakin välineillä - ja tutkaa helpommin - löytää pimeällä.. oletus on tietysti se ettei ainakaan väylillä kukaan ajele tai parkkeeraa pimeänä....
Eli jos sinulla on pakottava tarve liikkua silloinkin kun tiukka sumu yllättää - niin silloin ehdottomasti tutka !- kokeillut
Tutka on myös erittäin hyödyllinen pimeässä ajettaessa eritoten nopeissa veneissä. On aika hämärä tunne ajaa yli 10 metristä venettä 30 solmun nopeudella saaristossa ja tuijottaa pelkästään tutkan näyttöä.
- meripelastaja
kokeillut kirjoitti:
Tutka on myös erittäin hyödyllinen pimeässä ajettaessa eritoten nopeissa veneissä. On aika hämärä tunne ajaa yli 10 metristä venettä 30 solmun nopeudella saaristossa ja tuijottaa pelkästään tutkan näyttöä.
sen että tutkassa näkyminen ei ole näkyvissä oloa?
Vaikka onkin tutka, tähystystä ei saa laiminlyödä. Vaikka hyvin asetellussa (NU,TM, säädöt kohdillaan) tutkassa näetkin maalien liikkeen tai liikkumattomuuden, entäs se jota ei putkella näykään? Meloja, soutuvene tms.
Alusta ei missään olosuhteissa saa kuljettaa sellaisella nopeudella, ettei tähystystä ja havainnointia pysty suorittamaan. Tuo kertomasi 30 solmua saaristossa on mielestäni aivan liian kova vauhti pimeällä. Saaristoakin on tietysti monenlaista...
Mites muuten tutkan säätö tuossa nopeudessa? Skaalan vaihdon jälkeen menee kuitenkin se puoli minuuttia, että saat SeaClutterin säädettyä (oletetaan että tutkassasi on AutoTune), veneesi on siinä ajassa kulkenut jo 2,5 kaapelia... - kokeillut
meripelastaja kirjoitti:
sen että tutkassa näkyminen ei ole näkyvissä oloa?
Vaikka onkin tutka, tähystystä ei saa laiminlyödä. Vaikka hyvin asetellussa (NU,TM, säädöt kohdillaan) tutkassa näetkin maalien liikkeen tai liikkumattomuuden, entäs se jota ei putkella näykään? Meloja, soutuvene tms.
Alusta ei missään olosuhteissa saa kuljettaa sellaisella nopeudella, ettei tähystystä ja havainnointia pysty suorittamaan. Tuo kertomasi 30 solmua saaristossa on mielestäni aivan liian kova vauhti pimeällä. Saaristoakin on tietysti monenlaista...
Mites muuten tutkan säätö tuossa nopeudessa? Skaalan vaihdon jälkeen menee kuitenkin se puoli minuuttia, että saat SeaClutterin säädettyä (oletetaan että tutkassasi on AutoTune), veneesi on siinä ajassa kulkenut jo 2,5 kaapelia...Tarkennusta viestiini. Yleensä kuski keskittyy ajamiseen, tähystrykseen vauhdin säätön yms. ja toinen istuu vieressä ja kyttää laitteita, eli pääasiassa tutkaa. Heti kun tulee epävarmuutta sijainnista tai jokin tunnistamaton piste tutkaan -> vauhti pois. Muistithan myös sen että soutuveneissäkin täytyy olla valo. Jos meinaat autotunella tutkan automaattista herkkyyden säätöä niin sitä ei ole.
- vika
Samaa olen pohtimassa. Eli tekeekö esim JRC RADAR 1500 MK-II :lla mitään Saaristomerellä vai onko tuon hintainen vielä lelu? En haluaisi kuvaputkea tilaa viemään - ja tuon näytönhän saa vaikka mukaan kun jättää veneen.
- JRxxx
Asiantuntijaksi en itseäni väitä, mutta olen nyt useita kesiä veneillyt tuon halvimman markkinoilta löytyvän tutkan mukana ja muutaman harvan kerran (2-3) ollut myös tilanteessa, jossa se todella oli tarpeen silmänjatkeena. Käytän tutkaa erillisenä laitteena (ehkä ylivarovaisuutta, mutta pidän jotenkin turvallisempana sitä, että gps, tutka ja kartta (minun tapauksessani paperisellainen) ovat erillisinä järjestelminä). Olen ollut tyytyväinen tuohon laitteeseen; epäilemättä se häviää kalliimmille erottelukyvyssä, kantomatkassa jne. mutta toisaalta huviveneilijä ei mielestäni (eikä oman tähänastisen kokemukseni mukaan) tarvitsekaan järin suurta kantamaa eikä valtavaa erottelukykyä. On varmaan totta, että tämäntasoisella laitteella ei mailin päässä aivan jonkin saaren kupeessa oleva viitta ota erottuakseen, mutta eihän sen yleensä tarvitsekaan erottua siltä matkalta! Vertaamalla tutkakuvaa karttaan pysyy tilannekäsitys hallussa ja kyllä se viittakin sieltä tutkan ruudulle ilmestyy, kun etäisyys supistuu sellaiseksi, että viitan näkemisellä alkaa olla merkitystä.
Huviveneilijälle relevantti kantama on mielestäni enintään 3 mailia ja sekin vain avomerellä. Saaristoväylillä riittää 1,5 mailin tai jopa 0,75 mailin näyttö. Pidempien etäisyyksien suhteen kannattaa muistaa sekin, että vaikka tutkalle luvataan jokin 16 mpk tms. maksimikantama, niin antennin sijoituskorkeus käytännössä rajaa kantaman väistämättä lyhyemmäksi. - ellen
Olen itse hankkinut tutkan (Raymarine SL72) käytettäväksi sumussa yhteentörmäysten välttämiseksi. Omiin kokemuksiini perustuvia kommentteja:
- Ylivoimaisesti hankalinta tutkan käytössä on määritellä oletko törmäyskurssilla jonkun tutkassa näkyvän kohteen kanssa. Itselläni ei ole kokemusta esim. marpa:sta mutta jos se auttaa tämän ongelman ratkaisemiseksi niin suosittelen tutkaa jossa sellainen on.
- Ei ole käytännössä merkitystä sillä kykeneekö tutka erottamaan esim. kaksi reimaria toisistaan parin mailin päästä. Karttaplotteri kertoo veneen paikan tarkasti ja ne reimarit sieltä kyllä aikanaan löytyvät ja pienempikin tutka ne erottaa läheltä. Muutenkin navigointiin tutkaa ei mielestäni niinkään tarvitse koska karttaplotterin avulla oma paikka kartalla on aina tiedossa.
Uusimmassa Yachting Monthlyssä (2/2005) on pienten tutkien testi. Siinä Raymarinen tutkat (SL72 ja RL70C ) rankattiin parhaiksi ja JRC:n 1000 mk2 hinta-laatusuhteeltaan parhaaksi.- arskawa
aiemmin on mainittu tutka on oivallinen väline kun käytön opetta itselleen ja mahdolliselle ajokaverille.ostin tuossa loppusyksystä furunon tutkan ja nimenomaan putkinäyttöisen.perustelen itselleni juuri tämän putkilaitteen hankinnan sillä että litteänäyttöisten ohjeissa mainitaan käyttö ja säilytyslämpötilaksi -10 enkä halua että laite juuri huonoimmassa kelissä lopettaa toimintansa vain sen takia että en ohjeita ole lueskellut.raymarinen 70 sarja oli mielessä mutta tämä furuno tuli nyt sitten hankittua.malli on 1832 ja todella (mielestäni)pätevä laite.jos pelkästään ajelisin kesällä jrc 1500 tms 1000alkaen ovat aivan päteviä ja riittävät normaalikäyttöön.olen vanhalla apelcon tutkalla ajellut mutta siinä tuo erottelukyky on hiukka vähäinen.4kw radomi on riittävän hyvä mutta jos lompsa antaa myöden osta ihmeessä tuo pyörivä keppi:)keskustelen mielelläni aiheesta koska on lähellä silmiä(sydäntä):):)
- Kalle
arskawa kirjoitti:
aiemmin on mainittu tutka on oivallinen väline kun käytön opetta itselleen ja mahdolliselle ajokaverille.ostin tuossa loppusyksystä furunon tutkan ja nimenomaan putkinäyttöisen.perustelen itselleni juuri tämän putkilaitteen hankinnan sillä että litteänäyttöisten ohjeissa mainitaan käyttö ja säilytyslämpötilaksi -10 enkä halua että laite juuri huonoimmassa kelissä lopettaa toimintansa vain sen takia että en ohjeita ole lueskellut.raymarinen 70 sarja oli mielessä mutta tämä furuno tuli nyt sitten hankittua.malli on 1832 ja todella (mielestäni)pätevä laite.jos pelkästään ajelisin kesällä jrc 1500 tms 1000alkaen ovat aivan päteviä ja riittävät normaalikäyttöön.olen vanhalla apelcon tutkalla ajellut mutta siinä tuo erottelukyky on hiukka vähäinen.4kw radomi on riittävän hyvä mutta jos lompsa antaa myöden osta ihmeessä tuo pyörivä keppi:)keskustelen mielelläni aiheesta koska on lähellä silmiä(sydäntä):):)
Edellä on esitetty paljon hyviä kommentteja tutkasta. Itselläni on ollut niin avo kuin radomi antenneja, jos mahtuu ja budjetti antaa myöten niin valitse 120cm avoantenni ja 10" näyttö tutkalle. Raymarinen 4kW radomi antennilla viitat näkyvät noin ½ mpk etäisyydeltä. Suurempaa näyttöä on mukavampi katsela, itselläni on ollut aiemmin 7" näyttö, joka on yli 1m katseluetäisyydellä liian pieni.
Olen enkä hieman vanhanaikainen, mutta uuteen veneseen valitsin perinteisen 10" CRT kuvaputkinäytön.
Hitaassa veneessä jollainen Sinulla on, on Mapran käytöllä myös merkitystä. Maalien plottaaminen on hauskaa ja voit seurata muiden nopeuksia ja etäisyyksiä itseesi nähden ja saat myös hälytyksen, jos joku tulee liian lähelle.
Tutka yhdessä autopilootin kanssa tekee liikkumisen hitaalla veneellä helpoksi ja turvalliseksi. - 3D MV
arskawa kirjoitti:
aiemmin on mainittu tutka on oivallinen väline kun käytön opetta itselleen ja mahdolliselle ajokaverille.ostin tuossa loppusyksystä furunon tutkan ja nimenomaan putkinäyttöisen.perustelen itselleni juuri tämän putkilaitteen hankinnan sillä että litteänäyttöisten ohjeissa mainitaan käyttö ja säilytyslämpötilaksi -10 enkä halua että laite juuri huonoimmassa kelissä lopettaa toimintansa vain sen takia että en ohjeita ole lueskellut.raymarinen 70 sarja oli mielessä mutta tämä furuno tuli nyt sitten hankittua.malli on 1832 ja todella (mielestäni)pätevä laite.jos pelkästään ajelisin kesällä jrc 1500 tms 1000alkaen ovat aivan päteviä ja riittävät normaalikäyttöön.olen vanhalla apelcon tutkalla ajellut mutta siinä tuo erottelukyky on hiukka vähäinen.4kw radomi on riittävän hyvä mutta jos lompsa antaa myöden osta ihmeessä tuo pyörivä keppi:)keskustelen mielelläni aiheesta koska on lähellä silmiä(sydäntä):):)
Kiitosta paljon tähän mennessä tulleista kommenteista ja kokemuksista! Veneilyalueena on täällä Turunmaan saaristossa (Airisto, Korppoo, Kustavi...) ja esimerkiksi Airistolla on aika kova poikittaisliikenne, vaikka kuinka pää pyörii, kuin pöllöllä niin ei sitä aina huomaa...
Itselläni on tällähetkellä navigoinnin apuna Garmin 152 Gps ja vanha 486 läppäri, jossa Elmeri. Elmeri pyörii tosi hyvin eikä ongelmia ole ollut. Em. huolimatta seuraan kuitenkin koko ajan merikortilta missä mennään. Olen muutaman kerran ollut paatissa mukana, jossa tutka on ja totesin kyllä, että kova peli, kunhan opettelee käyttämään sitä kunnolla!
Vaihtoehtoja tutkamarkkinoilla on vaikka kuinka, mutta valita niistä se "oma", niin siinäpä sitä puuhaa riittää! Tällähetkellä kiikarissa on Raymarinen yhdistelmä RL70CRC 4 kW:n avoantenni sekä RL70CRC 4kW:n radomi (kommentteja?).
Em. on vasta alustava paketti, mutta mitään muitakaan vaihtoehtoja en jätä tutkimatta!
Pidetäänköhän näitä "keppiantenneja" snobbailuna? - JRxxx
3D MV kirjoitti:
Kiitosta paljon tähän mennessä tulleista kommenteista ja kokemuksista! Veneilyalueena on täällä Turunmaan saaristossa (Airisto, Korppoo, Kustavi...) ja esimerkiksi Airistolla on aika kova poikittaisliikenne, vaikka kuinka pää pyörii, kuin pöllöllä niin ei sitä aina huomaa...
Itselläni on tällähetkellä navigoinnin apuna Garmin 152 Gps ja vanha 486 läppäri, jossa Elmeri. Elmeri pyörii tosi hyvin eikä ongelmia ole ollut. Em. huolimatta seuraan kuitenkin koko ajan merikortilta missä mennään. Olen muutaman kerran ollut paatissa mukana, jossa tutka on ja totesin kyllä, että kova peli, kunhan opettelee käyttämään sitä kunnolla!
Vaihtoehtoja tutkamarkkinoilla on vaikka kuinka, mutta valita niistä se "oma", niin siinäpä sitä puuhaa riittää! Tällähetkellä kiikarissa on Raymarinen yhdistelmä RL70CRC 4 kW:n avoantenni sekä RL70CRC 4kW:n radomi (kommentteja?).
Em. on vasta alustava paketti, mutta mitään muitakaan vaihtoehtoja en jätä tutkimatta!
Pidetäänköhän näitä "keppiantenneja" snobbailuna?Mitä "snobbailuepäilyihin" tulee, niin elä välitä siitä, mitä joku muu ajattelee, sinun veneesi ja henkesikin siinä on kyseessä. Valitse sen mukaan, mitä katsot tarvitsevasi ja mikä mielestäsi tarpeesi soveliaimmalla panostuksellä tyydyttää.
Mutta muista, että vaikket ehkä kävisikään mitään tutkakurssia, niin tutkaa pitää käyttää oppiakseen ja tottuakseen siihen. Jos se on aina sammuksissa hyvällä säällä, niin sumussa tai pimeässä sitä ei sitten ehkä osaakaan tulkita. - 3D MV
JRxxx kirjoitti:
Mitä "snobbailuepäilyihin" tulee, niin elä välitä siitä, mitä joku muu ajattelee, sinun veneesi ja henkesikin siinä on kyseessä. Valitse sen mukaan, mitä katsot tarvitsevasi ja mikä mielestäsi tarpeesi soveliaimmalla panostuksellä tyydyttää.
Mutta muista, että vaikket ehkä kävisikään mitään tutkakurssia, niin tutkaa pitää käyttää oppiakseen ja tottuakseen siihen. Jos se on aina sammuksissa hyvällä säällä, niin sumussa tai pimeässä sitä ei sitten ehkä osaakaan tulkita.Olen jo ilmoittautunut tutkakurssille yhdeksi viikonlopuksi, joten siitä se sitten alkaa... ja kyllä ajatuksena on optella tutkan käyttö hyvillä keleillä pitämällä sitä mahdollisimman paljon päällä ja seuraamalla mitä ympärillä tapahtuu.
Kiitos hyvistä kommenteista ja vinkeistä, niitä ei koskaan ole liikaa ;-o})
Lisää vinkkejä ja neuvoja saa antaa (Huom! arskaw)! Niistä voi olla ehkä jollekin muullekin hyötyä.
Mielenkiinnolla odottelen venemessuja ja niiden tarjontaa! - arskawa
JRxxx kirjoitti:
Mitä "snobbailuepäilyihin" tulee, niin elä välitä siitä, mitä joku muu ajattelee, sinun veneesi ja henkesikin siinä on kyseessä. Valitse sen mukaan, mitä katsot tarvitsevasi ja mikä mielestäsi tarpeesi soveliaimmalla panostuksellä tyydyttää.
Mutta muista, että vaikket ehkä kävisikään mitään tutkakurssia, niin tutkaa pitää käyttää oppiakseen ja tottuakseen siihen. Jos se on aina sammuksissa hyvällä säällä, niin sumussa tai pimeässä sitä ei sitten ehkä osaakaan tulkita.ole snobbailua jos sitä viitsii käyttää myös päivällä auringon paistaessa.4 kw radomi on ihan hyvä mutta parempaan lopputulokseen pääset avojutulla,siinä tuo merkittävin juttu eli tämä oliko nyt vaakakeila tai jotain on 2 rosentin paikkeilla eli jos ajat saaristossa erotat saaret salmessa vaikka lähellä ovatkin.jos rahat riittää osta ihmeessä äläkä välitä vaikka naapuri on kateellinen,on se varmasti veneestäsikin:) morjestellaan jos näen uuden pyörivän kepin keväällä.
- olen katsellut
3D MV kirjoitti:
Kiitosta paljon tähän mennessä tulleista kommenteista ja kokemuksista! Veneilyalueena on täällä Turunmaan saaristossa (Airisto, Korppoo, Kustavi...) ja esimerkiksi Airistolla on aika kova poikittaisliikenne, vaikka kuinka pää pyörii, kuin pöllöllä niin ei sitä aina huomaa...
Itselläni on tällähetkellä navigoinnin apuna Garmin 152 Gps ja vanha 486 läppäri, jossa Elmeri. Elmeri pyörii tosi hyvin eikä ongelmia ole ollut. Em. huolimatta seuraan kuitenkin koko ajan merikortilta missä mennään. Olen muutaman kerran ollut paatissa mukana, jossa tutka on ja totesin kyllä, että kova peli, kunhan opettelee käyttämään sitä kunnolla!
Vaihtoehtoja tutkamarkkinoilla on vaikka kuinka, mutta valita niistä se "oma", niin siinäpä sitä puuhaa riittää! Tällähetkellä kiikarissa on Raymarinen yhdistelmä RL70CRC 4 kW:n avoantenni sekä RL70CRC 4kW:n radomi (kommentteja?).
Em. on vasta alustava paketti, mutta mitään muitakaan vaihtoehtoja en jätä tutkimatta!
Pidetäänköhän näitä "keppiantenneja" snobbailuna?Koska tutkaa tulee käytettyä niin vähän, ettei siihen helposti tule rutiinia, niin MARPA on hyvä lisä (tosin silläkin on Englannin kanaalissa jääty alle). Kartta tutkakuvan päällä on myöskin maallikkoa helpottava lisä.
Nyt vielä kun tuota 70CRC:tä myydään Saksassa ja Englannissa alle 2300,- (tosin pikku antennilla), niin osto on lähellä.
Paljonkohan parempia nuo C-Map NT MAX, kartat ovat, joita 70CRC ei valitettavasti osaa hyödyntää? - aos
arskawa kirjoitti:
ole snobbailua jos sitä viitsii käyttää myös päivällä auringon paistaessa.4 kw radomi on ihan hyvä mutta parempaan lopputulokseen pääset avojutulla,siinä tuo merkittävin juttu eli tämä oliko nyt vaakakeila tai jotain on 2 rosentin paikkeilla eli jos ajat saaristossa erotat saaret salmessa vaikka lähellä ovatkin.jos rahat riittää osta ihmeessä äläkä välitä vaikka naapuri on kateellinen,on se varmasti veneestäsikin:) morjestellaan jos näen uuden pyörivän kepin keväällä.
Marinean sivuilta katselin JRC:n tuotteiden speksejä. Halvimmassa kupuantennissa erottelukyky on 7 astetta mikä tarkoittaa noin 230 metriä merimailin päässä. Kalleimmassa JRC:ssä hinta on 4 kertainen ja varustukseen kuuluu avoantenni, jonka erottelukyky on 2 astetta eli 64 metriä mailin päässä. Muut mallit ovat sitten sekä hinnaltaan että ominaisuuksiltaan noiden välissä.
Kalliimmassa pisin mitta-asteikko 64 M ja halvimmassa 16 M. Ainakaan 64M ei toteudu jos antenni on vain 2-3 m meren pinnasta, 16 M:kin on rajoilla.
Hitaalla veneellä maili on pitkä matka, mutta erottelukykyjen suhde tietenkin säilyy lähempänäkin.
Harvoin harrastelijoiden veneissä näkyy avoantenneja. Varmaan tilanne muuttuu hintojen halpenemisen myötä siihen suuntaan.
Vaikuttaisi, että hitaassa veneessä lisärahalle ei saa vastiketta, mutta tutkakursseilta tulee varmaan arvokasta tietoa valinnan perusteiksi. - arskaw
3D MV kirjoitti:
Olen jo ilmoittautunut tutkakurssille yhdeksi viikonlopuksi, joten siitä se sitten alkaa... ja kyllä ajatuksena on optella tutkan käyttö hyvillä keleillä pitämällä sitä mahdollisimman paljon päällä ja seuraamalla mitä ympärillä tapahtuu.
Kiitos hyvistä kommenteista ja vinkeistä, niitä ei koskaan ole liikaa ;-o})
Lisää vinkkejä ja neuvoja saa antaa (Huom! arskaw)! Niistä voi olla ehkä jollekin muullekin hyötyä.
Mielenkiinnolla odottelen venemessuja ja niiden tarjontaa!sinne messuille olen lähdössä.kirjoittelin tuossa aiemmin jrc 1000 laitteesta ja muistelin silloin että joku merikapteeni tai perämies oli ottanut mukaan laivalle 1000 sen ja vertaillut laivan(oliko atlas tms.)tutkaan.jossain kippari tai sellaisessa lehdessä oli juttua.itse ostin tuon furunon koska käyttö on helppoa ja tosiaan tuo pakkasraja on tärkeä minulle.ajattelin että hommaan siihen vielä sen sähkökompassin tuon gps laitteen lisäks jolloin toimii vielä paremmin.en tiedä mutta käytän jatkuvasti tutkaa enkä laitteesta luovu,jos rahat olisi riittänyt avoantenniin olisin ostanut mut ei riittänyt,pitää syödä kans.avoantennilla olen ajellut ja kuva siinä vielä parempi.mikään laite ei pelasta jos mokailee,vertaile ja lueskele www.onnettomuustutkinta.fi
ja sieltä merionnettomuudet huomaatte että ammattimiehet monellakin tasolla mokailee vaikka laitteita ja kavereita on pilvin pimein vai mikä se totuus onkaan.tutkinnat perustuu pelkkiin kertomuksiin ja huomaattehan veljet ja siskot miten juttua syntyy,margonassakin aikoinaan kun lamppua heilutti niin biscayan lahti oli lähellä.jutellaan:)muuten käykää valmistajien sivuilla ja vertailkaa. - 3D MV
arskaw kirjoitti:
sinne messuille olen lähdössä.kirjoittelin tuossa aiemmin jrc 1000 laitteesta ja muistelin silloin että joku merikapteeni tai perämies oli ottanut mukaan laivalle 1000 sen ja vertaillut laivan(oliko atlas tms.)tutkaan.jossain kippari tai sellaisessa lehdessä oli juttua.itse ostin tuon furunon koska käyttö on helppoa ja tosiaan tuo pakkasraja on tärkeä minulle.ajattelin että hommaan siihen vielä sen sähkökompassin tuon gps laitteen lisäks jolloin toimii vielä paremmin.en tiedä mutta käytän jatkuvasti tutkaa enkä laitteesta luovu,jos rahat olisi riittänyt avoantenniin olisin ostanut mut ei riittänyt,pitää syödä kans.avoantennilla olen ajellut ja kuva siinä vielä parempi.mikään laite ei pelasta jos mokailee,vertaile ja lueskele www.onnettomuustutkinta.fi
ja sieltä merionnettomuudet huomaatte että ammattimiehet monellakin tasolla mokailee vaikka laitteita ja kavereita on pilvin pimein vai mikä se totuus onkaan.tutkinnat perustuu pelkkiin kertomuksiin ja huomaattehan veljet ja siskot miten juttua syntyy,margonassakin aikoinaan kun lamppua heilutti niin biscayan lahti oli lähellä.jutellaan:)muuten käykää valmistajien sivuilla ja vertailkaa.Kiitos hyvistä kommenteista! Aikanaan, kun mukulana tuolla Porin-Reposaaren-Merikarvian suunnalla veneilin silloisen parhaan kaverin ja hänen isänsä (merikapteeni)kanssa tuommoisella 7.5m fiskarilla, niin ei ollut kuin kompassi ja rannekello merikortin lisäksi minkä kanssa navigointi tapahtui. Ei edes unta pienveneillä silloin nykyisenkaltaisista isoista systeemeistä, mutta niilläkin tuli toimeen!
Muistuu mieleen yksi iäksi pääkoppaan jäänyt juttu navigointiin liittyen. Oltiin menossa syksyllä tyrnimarjanpoimintaan Merikarvian saaristossa, kun nousi oikein pirunmoinen sumu. Kippari (kaverin isä) komensi meidät kollit toisen keulaan ja toisen veneen perään ja käski pudottamaan, muistaakseni paperinpalasen, veteen käskystä. Tapausta ihmeteltiin, mutta nopeuttahan siinä kippari selvitti. Seuraavkasi antoi kaverille tiukkoja ohjauskomentoja kompassisuuntina ja koko ajan ukko laski pränttäsi jotain, mistä me silloin n 9v. kollit ei tajuttu yhtään mitään. Noin puolituntia ajettuamme kippari sanoi, että nyt paatti seis ja odotellaan sumun hälvenemistä. Mikäs sen parempaa ,kun ruvettiin kaverin kanssa pilkkimään ja välillä syötiin myös eväitä. Olisikohan mennyt tunti tai puolitoista niin sumu rupesi hälvenemään ja kas kummaa, saari johon olimme menossa niin sen ranta oli n. 20m:n päässä! Oli meillä kolleilla ihmettelemistä, mutta kaikki meni hyvin ja näki, että kipparikin oli aika tyytyväinen!
Se, mikä hommasta jäi erityisesti mieleen oli, että missään vaiheessa kippari ei ruvennut räyhäämään eikä muutenkaan kiukuttelemaan, vaan käskyt kajahti rauhallisella äänellä eikä tullut mieleenkään perinteinen "Miksi minä!" kysely.
Nyt jälkeenpäin selvisi, miksi heidän ukko oli paatin kanssa erään lahden pohjukassa ankkurissa koko päivän, joka kevät. Hän määritti kompassinsa eksymän! Ja oli ilmeisesti kunnossa, koska navigointi onnistui mielestäni em. tapauksessa aika hyvin. Oli meillä kaverin kanssa paljon kaikenlaista hauskaa ja vähemmän hauskaa vuosien varrella veneilyyn ja kalstukseen liittyen.
Niinä poikavuosina tuli opittua, itse asiassa tämä kippari (kaverin isä) sanoi siitä useammankin kerran, että "Merta ei saa pelätä, mutta kunnioittaa täytyy!" Nämä jorinat poikkesi vähän aiheesta, mutta tulipahan kerrottua. Morjestellaan, kun tavataan ! - Niksu11
3D MV kirjoitti:
Kiitos hyvistä kommenteista! Aikanaan, kun mukulana tuolla Porin-Reposaaren-Merikarvian suunnalla veneilin silloisen parhaan kaverin ja hänen isänsä (merikapteeni)kanssa tuommoisella 7.5m fiskarilla, niin ei ollut kuin kompassi ja rannekello merikortin lisäksi minkä kanssa navigointi tapahtui. Ei edes unta pienveneillä silloin nykyisenkaltaisista isoista systeemeistä, mutta niilläkin tuli toimeen!
Muistuu mieleen yksi iäksi pääkoppaan jäänyt juttu navigointiin liittyen. Oltiin menossa syksyllä tyrnimarjanpoimintaan Merikarvian saaristossa, kun nousi oikein pirunmoinen sumu. Kippari (kaverin isä) komensi meidät kollit toisen keulaan ja toisen veneen perään ja käski pudottamaan, muistaakseni paperinpalasen, veteen käskystä. Tapausta ihmeteltiin, mutta nopeuttahan siinä kippari selvitti. Seuraavkasi antoi kaverille tiukkoja ohjauskomentoja kompassisuuntina ja koko ajan ukko laski pränttäsi jotain, mistä me silloin n 9v. kollit ei tajuttu yhtään mitään. Noin puolituntia ajettuamme kippari sanoi, että nyt paatti seis ja odotellaan sumun hälvenemistä. Mikäs sen parempaa ,kun ruvettiin kaverin kanssa pilkkimään ja välillä syötiin myös eväitä. Olisikohan mennyt tunti tai puolitoista niin sumu rupesi hälvenemään ja kas kummaa, saari johon olimme menossa niin sen ranta oli n. 20m:n päässä! Oli meillä kolleilla ihmettelemistä, mutta kaikki meni hyvin ja näki, että kipparikin oli aika tyytyväinen!
Se, mikä hommasta jäi erityisesti mieleen oli, että missään vaiheessa kippari ei ruvennut räyhäämään eikä muutenkaan kiukuttelemaan, vaan käskyt kajahti rauhallisella äänellä eikä tullut mieleenkään perinteinen "Miksi minä!" kysely.
Nyt jälkeenpäin selvisi, miksi heidän ukko oli paatin kanssa erään lahden pohjukassa ankkurissa koko päivän, joka kevät. Hän määritti kompassinsa eksymän! Ja oli ilmeisesti kunnossa, koska navigointi onnistui mielestäni em. tapauksessa aika hyvin. Oli meillä kaverin kanssa paljon kaikenlaista hauskaa ja vähemmän hauskaa vuosien varrella veneilyyn ja kalstukseen liittyen.
Niinä poikavuosina tuli opittua, itse asiassa tämä kippari (kaverin isä) sanoi siitä useammankin kerran, että "Merta ei saa pelätä, mutta kunnioittaa täytyy!" Nämä jorinat poikkesi vähän aiheesta, mutta tulipahan kerrottua. Morjestellaan, kun tavataan !Ja jos lisäisin vielä tuohon edelliseen että,
Merikarvian vedet ovat erittäin kivikkoset.
Merenkulkupiiri mittasi uusia väyliä ouran saaristoon ja heidän kommentinsa oli:" koskaan ei meidän budjetti ole ylittynyt potkurivaurioiden vuoksi, mutta nyt sekin on nähty. Ei voitu ymmärtää että vuorotellen on omakotitalon kokoisia kiviä ja välissä 10 metriä vettä".
Tuttua tekstiä, itsellä on saari sielä kans.. - ellen
olen katsellut kirjoitti:
Koska tutkaa tulee käytettyä niin vähän, ettei siihen helposti tule rutiinia, niin MARPA on hyvä lisä (tosin silläkin on Englannin kanaalissa jääty alle). Kartta tutkakuvan päällä on myöskin maallikkoa helpottava lisä.
Nyt vielä kun tuota 70CRC:tä myydään Saksassa ja Englannissa alle 2300,- (tosin pikku antennilla), niin osto on lähellä.
Paljonkohan parempia nuo C-Map NT MAX, kartat ovat, joita 70CRC ei valitettavasti osaa hyödyntää?Ei sen Moodyn jääminen konttilaivan alle tainnut johtua tutkan marpasta. Kippari pysäytti veneensä konttilaivan eteen joka ajoi yli. Tutkalla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä.
- TJ..
olen katsellut kirjoitti:
Koska tutkaa tulee käytettyä niin vähän, ettei siihen helposti tule rutiinia, niin MARPA on hyvä lisä (tosin silläkin on Englannin kanaalissa jääty alle). Kartta tutkakuvan päällä on myöskin maallikkoa helpottava lisä.
Nyt vielä kun tuota 70CRC:tä myydään Saksassa ja Englannissa alle 2300,- (tosin pikku antennilla), niin osto on lähellä.
Paljonkohan parempia nuo C-Map NT MAX, kartat ovat, joita 70CRC ei valitettavasti osaa hyödyntää?"Kartta tutkakuvan päällä on myöskin maallikkoa helpottava lisä."
Päällekkäin pakatut kartta- ja tutkakuvat on kaikkea muuta kuin helpottava tekijä. Maallikko käyttää laitteitaan kuitenkin suhteellisen harvoin ja näytöt ei kestä vertailua oikeisiin ECDIS-järjestelmiin.
Eli liikaa infoa liian pienellä näytöllä. Kokeiltu on, ei toimi. - arskaw
TJ.. kirjoitti:
"Kartta tutkakuvan päällä on myöskin maallikkoa helpottava lisä."
Päällekkäin pakatut kartta- ja tutkakuvat on kaikkea muuta kuin helpottava tekijä. Maallikko käyttää laitteitaan kuitenkin suhteellisen harvoin ja näytöt ei kestä vertailua oikeisiin ECDIS-järjestelmiin.
Eli liikaa infoa liian pienellä näytöllä. Kokeiltu on, ei toimi.kun en muista mitä perry mason aikoinan sanoi mutta jos näyttö on 10" tai enemmän toimii mielestäni hyvin,maallikon kannattaa käyttää laitettaan aina vesillä ollessaan,mielestäni melko nopeasti opit jo kohtuukäyttäjäks ja ainahan kaikki uusi vaatii harjoittelua.vrt.suomenlinnan lautta:)monessa tutkakaupassa on mallikappaleet joissa joku ohjelma pyörii ja siellähän on mainio tilaisuus itse todeta.ehkä tuollainen 6"näyttö alkaa oleen minimi,riippuu hyvinkin pitkälle katsojan silmistä ja edellä mainitusta harjoittelusta,ja onhan täällä jo useasti todettu että ei luoteta pelkästään yhteen laitteeseen.kaikki mahdolliset luotinarua myöden ja sitten vielä omat silmät ja mahdollisen apumiehenkin.
- 3D MV
No niin, nyt se sit tapahtu eli hyvien vinkkien ja omien pähkäilyjen sekä tiukkojen neuvottelujen jälkeen päädyin hommaamaan seuraavanlaisen paketin: Raymarinen RL70CRC Plus karttaplotteri (oli kova tarjous!), jossa Raystar 120 gps-antenni ja C-Map:n kartta
http://www.navsystems.fi/product_info.php?cPath=42_21_28&products_id=207
sekä antenniksi Raymarinen 5S 4' 4kW:n avoantenni
http://www.navsystems.fi/product_info.php?cPath=42_21_28_54&products_id=212
Voi olla, että tuli ammuttua kärpästä tykillä, mutta eipähän myöhemmin tartte jossitella! Eli suuri kiitos Teille arvoisat tutkien käyttäjät ja muutkin, hyvistä mielipiteistä! Tällä kertaa, jopa keskustelun taso näytti pysyvän asiallisena. Toivottavasti, joku muukin sai/saa vinkkiä näistä jutuista.
Kunhan saan kokemusta ko. paketista käytännössä, niin laitan tänne kommentteja, että oliko hankinta hintansa väärti. Kuten aiemminkin, niin edelleen asialliset kommentit/neuvot/vinkit tervetulleita!
Venemessuja ja kevättä odotellessa... ;-}- myös ostossa 4kW tutka
miksi valitsit tämän vaikka hinnaksi tuli lähemmäs kymppiä, löysitkö JRC:Sta tai Furunosta sellaisia piirteitä että ei kannattanut ostaa halvempaa...?
- Elwood
Eiköhän tuolla yhditelmällä pärjää.. :)
Antennin asentaisin niin ylös kuin sen luontevasti saa ja silleen että se on vähän kallistettu eteenpäin. Varsinkin jos veneesi nostaa keulaa ajossa kovasti.
Tutkan käyttöä pitää harjoitella hyvällä säällä paljon niin oppii tuntemaan sen rajoituksia.
Mielenkiinnolla odotan kokemuksia varsinkin sitä miten tuo iso antenni pärjää sateelle. Oma 2' radomi on aivan onneton kovalla sateella. - 3D MV
myös ostossa 4kW tutka kirjoitti:
miksi valitsit tämän vaikka hinnaksi tuli lähemmäs kymppiä, löysitkö JRC:Sta tai Furunosta sellaisia piirteitä että ei kannattanut ostaa halvempaa...?
Kävin eri vaihtoehtoja läpi aika tarkkaan (Simrad, Furuno, JRC, Koden, Raymarine) ja päädyin em. järjestelmään hinnan takia! Eli RL70CRC:stä on nyt niin kova tarjous, että meinasin perseelleni lentää, kun näin! Tässä linkki
http://www.marinea.fi/kauppa/products.php?g1=e64059&g2=65df7e
Ja siinävaiheessa, kun tein päätöksen hommata avoantennilla varustetun systeemin, niin päädyin Raymarineen. Toki muut merkit ovat varmasti yhtä hyviä ja jopa joiltain ominaisuuksiltaan, jopa parempia (esim. antennin koko). Muiden vastaavat paketit olivat järjestään vähän kalliimpia, johtuen Raymarinen tarjouksesta. Kysyessäni tarjouksesta, niin malli on poistumassa ja tehdas haluaa kuulemma päästä eroon olemassaolavista laitteista.
Toki antennin hinnassa ei ollut paljon tinkaamisen varaa, mutta sain paketin "sopivasti" ;-} - 3D MV
Elwood kirjoitti:
Eiköhän tuolla yhditelmällä pärjää.. :)
Antennin asentaisin niin ylös kuin sen luontevasti saa ja silleen että se on vähän kallistettu eteenpäin. Varsinkin jos veneesi nostaa keulaa ajossa kovasti.
Tutkan käyttöä pitää harjoitella hyvällä säällä paljon niin oppii tuntemaan sen rajoituksia.
Mielenkiinnolla odotan kokemuksia varsinkin sitä miten tuo iso antenni pärjää sateelle. Oma 2' radomi on aivan onneton kovalla sateella.Kiitoksia vaan. Kuten aiemminkin oli puhetta, niin saatuani kokemusta yhdistelmästä, tulen kertomaan omat käyttökokemukset. Laitteen sijoittelu tulee aiheuttamaan pieniä järjestelyjä, koska mm. VHF-antenni ei oikein tykkää olla suoraan tutkakeilassa samoin Gps-antenni.
Josko jollakin on kokemuksia eri laitteiden reagoinnnista tutkan säteilyyn, niin kuulisin mielelläni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892628Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761005- 56969
- 45867
- 63849
- 61835