Kuinka saan QB4.5. n dialogin printattua (koodi)

Pande-Ilmari

Hei,
eräs merkittävä ohjelmoija sanoi, ettei Quick Basic 4.5 niin huono ole. On submodulit, rivinumerot voi korvata ' merkillä ja siinä ei kuulemma ole liikaa 'tavaraa' sotkemassa ohjelmointia.
Olen tehnyt simulaatioita jo 20 - vuotta osa on kiinnostanut yliopistoa myöten. Qbasicin (siis ennen Quick Basic 4.5) dialogin printtaus koodi ei toimi Quick Basic 4.5:ssä. Voisiko joku tietävaisempi laittaa QB45 koodin, joka printtaa koko käydyn dialogin, ettei tarvitse tulostaa vähän väliä PRN SCREEN - komennolla.
Paljon olisi myös apua, jos joku tietäisi, että miten/millä kooodilla dialogin 15 min. saisi tallennettua txt.-tidostoksi:tällöin voisin lukea sitä Editor - ohjelmalla ja printata myös sitä kautta. Muistathan vastata selkeästi mihin paikkaan koodi tulee ja muutenkin neuvoa kuin aloittelijaa, koska olen aina printannut dialogini PRN-SCREEN komennolla matriisitulostimille (ei lue muita tulostimia). Anteeksi oikein paljon kun kysyin ja myös aspektista, ettei tämä ole mikään keskustelun alku.
Keskustelun alku voisi olla 'Onko niin, kuten ohjelmoinnin pioneeri (Pascal, QB4.5, Gobol ja Fortran) sanoi 'vanhat kielet ovat seelkeämpiä, niissä ei ole 'liikaa tavaraa'.
Ystävällisin terveisin, Pande.

10

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • setyudtyjudetyj

      Minkä ihmeen dialogin?

    • Tässä vaiheessa tuntuu siltä, että olisi parempi tietää alkuperäinen ongelma kun vaikuttaa siltä, että yritetään jotain käsittämätöntä.

    • QuickBasic 4.5 on MS-DOS ohjelma vuodelta 1988 eli 29 vuotta vanha. Sen omat ohjelmalliset printtausdialogit eivät toimi siksi, että käyttämäsi uuden koneen komentotulkki ei ole MSDOS eikä tue kyseistä toimintoa. Siksi joudut tuon kanssa tulostamaan printscreenillä tai muulla tempulla.

      Yksi minkä ilmeisesti voi tehdä on ajaa MS DOSia virtuaalikoneessa VirtualBox - ohjelman sisällä ja siellä DOS - komennolla

      MODE LPT1: = COM1:

      uudelleenohjata LPT1 vaikkapa COM1 porttiin, jolloin dosissa ajettu tulostuskäsky saa printterille menevän tietovirran helpommin tallennettavaksi. LPT1 - porttiin tulostettaessa DOS haluaisi keskustella printterin rinnakkaisportin kanssa (ongelmia!) kun taas COM - portin feikkaaminen on paljon helpompaa.

      Itse suosittelisin siirtämään koodin uudemmalle kääntäjälle, jos tuo oikeasti on ongelma ja estää tekemästä ohjelmalla sitä mitä sillä pitäisi tehdä.


      • Eli yritetään selvästi jotain käsittämätöntä.

        1. Miksi pitää printata ruutunäkymää nappia painamalla eikä suoraan ohjata tietoa tulostimelle?

        2. Miksi pitää tulostaa yhtään mitään kun informaatio on luettavissa mistä tahansa ruudulta?


      • Arvaisin että ruutunäyttämällä on jotakin graafisen esityksen tapaista. Tuon saaminen paperille, sähköpostiin tai webbisivulle edellyttää ihmevirityksiä tau softan kirjoittamista uudelleen. Nykyisellään moni asia ratkeaisi taulukkolaskentaohjelman makroillakin, joten uudelleenkirjoitus olisi todennäköisesti se fiksumpi vaihtoehto.

        Itsellänikin on OS/2 - aikaista tavaraa, jota ehkä pitäisi joskus ajaa uudelleen lävitse ja tulostella syntyviä grafiikoita. Onneksi kyseinen softa osaa myös tallentaa tulokset tiedostoon.


      • ExB kirjoitti:

        Arvaisin että ruutunäyttämällä on jotakin graafisen esityksen tapaista. Tuon saaminen paperille, sähköpostiin tai webbisivulle edellyttää ihmevirityksiä tau softan kirjoittamista uudelleen. Nykyisellään moni asia ratkeaisi taulukkolaskentaohjelman makroillakin, joten uudelleenkirjoitus olisi todennäköisesti se fiksumpi vaihtoehto.

        Itsellänikin on OS/2 - aikaista tavaraa, jota ehkä pitäisi joskus ajaa uudelleen lävitse ja tulostella syntyviä grafiikoita. Onneksi kyseinen softa osaa myös tallentaa tulokset tiedostoon.

        Nimenomaan se softan kirjoittaminen uusiksi on se oikea tapa. Virheitä vähentyy kun tulee paljon vähemmän koodia ja onnistuu perusasiat ettei tarvitse mitään typeryyksiä tehdä.

        Eihän siihen ole käytännössä mitään syytä tulostaa enää paperille. Sehän on itsessään jo vihje siitä, että jotain tehdään perustavalla tavalla väärin.


      • ExB kirjoitti:

        Arvaisin että ruutunäyttämällä on jotakin graafisen esityksen tapaista. Tuon saaminen paperille, sähköpostiin tai webbisivulle edellyttää ihmevirityksiä tau softan kirjoittamista uudelleen. Nykyisellään moni asia ratkeaisi taulukkolaskentaohjelman makroillakin, joten uudelleenkirjoitus olisi todennäköisesti se fiksumpi vaihtoehto.

        Itsellänikin on OS/2 - aikaista tavaraa, jota ehkä pitäisi joskus ajaa uudelleen lävitse ja tulostella syntyviä grafiikoita. Onneksi kyseinen softa osaa myös tallentaa tulokset tiedostoon.

        Nimenomaan se softan kirjoittaminen uusiksi on se oikea tapa. Virheitä vähentyy kun tulee paljon vähemmän koodia ja onnistuu perusasiat ettei tarvitse mitään typeryyksiä tehdä.

        Eihän siihen ole käytännössä mitään syytä tulostaa enää paperille. Sehän on itsessään jo vihje siitä, että jotain tehdään perustavalla tavalla väärin.


    • arvuuttelija

      Arvaus No: 201110111

      PRINT "Jotain tulostetaan ruudulle"
      LPRINT"Jotain tulostetaan kirjoittimelle"

      • arvuuttelija

        Arvaus No: 201110112

        Vuorovaikutteinen dialogi ottaa syötteen vastaan INPUT käskyllä ja saate viesti taas tulostuu ruudulle joten senkin joutuisi muuttamaan lähdekoodissa

        Saateviesti ruudulle
        CLS
        LPRINT "Tiimin jäsenet"; TAB(76): LPRINT
        INPUT "Kuinka monta jäsentä"; TEAMS

        Saateviesti kirjoittimelle
        CLS
        LPRINT "Tiimin jäsenet"; TAB(76): LPRINT
        LPRINT "Kuinka monta jäsentä"
        INPUT TEAMS

        Jotain parempaa varmaan joutuu keksimään, jos aikoo ilman kuvaruutua toimia. Sen matriisitulostimenkin pitäs olla LPT1 portissa, on se vaan vaikeeta. Voihan se onnistua kun intoa riittää. Oliko se olemassa jokin näppäin yhdistelmä jolla ruudulle tuleva ohjattiin kirjoittimelle suoraan, ei jaksa muistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe