Olen ahdistunut ja erakoitunut, auttakaa

Iamrobot

Olen introvertti ja erityisherkkä ja viihdyn parhaiten omissa oloissani rauhassa. Muiden ihmisten seura ahdistaa. Puhelimen soiminen ahdistaa niin, että usein jätän vastaamatta, jos soittaja on joku lähipiirin ulkopuolinen. Soitan sitten ehkä myöhemmin takaisin, kun olen saanut kerättyä itseni. Kaikki sosiaaliset menot olen karsinut minimiin, koska kärsin niistä niin paljon.

On vaikea lähteä ulos asunnosta, jos näen naapureiden olevan pihalla. Odotan mieluummin kunnes lähtevät jos vain pystyn odottamaan niin kauan. Koira on kuitenkin pakko viedä ulos kolme kertaa päivässä. Minulla ei ole mitään sanottavaa niille, mutta tuntuu, että jotain nokkelaa pitäisi aina heittää ohimennessään, pelkkä tervehtiminen ei riitä. Talon muut asukkaat nuohoavat pihassa päivät pitkät (eläkeläisiä), mutta minä en halua olla heidän kanssaan tekemisissä ja tunnen siitä syyllisyyttä ja ulkopuolisuutta. Haluaisin kyllä touhuta tuossa omalla pihallani, mutten kestä sitä, kun siinä ei saa olla rauhassa, vaan heti alkaa kyttäys ja seuraan tuppautuminen. En kestä sitä, että joku tai jotkut tarkkailevat tekemisiäni.

Työssäkäyminen on aivan tuskaa. Sielläkin joutuu olemaan ihmisten kanssa tekemisissä. Välillä huudan tuskissani työmatkalla ahdistusta. Teen yötyötä, mutta silti joutuu olemaan liikaa tekemisissä ihmisten kanssa. En vain osaa olla kenenkään kanssa luontevasti ja koko ajan joutuu pinnistelemään kestääkseen muiden ihmisten kovaäänisen tyhjänpäiväisen puhetulvan ja täytyy kuitenkin yrittää näytellä ystävällistä ja iloista. Työpäivän jälkeen on päästävä kotiin rauhoittumaan ja keräämään voimia uuteen kuluttavaan työpäivään.

Kotona tunnen olevani turvassa, mutten tännekään voi jäädä, kun asioita on pakko hoitaa. Tätä on ahdistusta on kestänyt monta vuotta ja viime aikoina vain pahentunut muutettuani nykyiseen asuntooni ylisosiaalisten naapurien vuoksi.

Onko kellään vastaavia kokemuksia ja miten olette jaksaneet? Lääkkeitä?

18

709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • livertty4

      Tämä yhteiskunta ahdistaa.Koulupakko, armeija pakko. Vanhemmat toivoivat että käy lukion,opiskelee,hankkii kunnon ammatin ja työn.

      Minua ei kiinnosta muu kuin täydellinen vapaus kesämökillä.Kalastaa, jostain hankkia rahaa elämiseen.Ei olisi pakko lähteä mihinkään, tähän tuskaiseen,pahaan maailmaan.

      Ihmisten pahuudesta kärsimään. Yhteiskunnan pakkoja, veroja maksamaan.

      Vallitseva ympäristö ahdistaa pakkoineen, verotuksen takia kaikki kallista,

      Olisin halunnut vain elää vapaasti.

      Kävin lukion, murrosikä...armeijan fyysinen ja henkinen kidutus. Ei rahaa, kitua kasarmilla. Sen jälkeen täysin ilman rahaa.Kesätöitä.Sitten opiskelu alalle josta en pitänyt.Jotain taitoja sai.

      Raha kiinnosti, turhia reissuja sen perässä. Elää ja maksaa velkoja niistä "investoinneista". Kunnes pääsin velattomaksi. Sitten sain sen verran "hynää" elämiseen.

      Silti jokin ajatus maailmasta ja sen näkemisestä oli.Siellä ei ollut mitään. Elättelin jotain,mitä ei ole.

      Ällöttävä yhteiskunta muutoksineen ja markkinapelleineen. Mitä sielläkin on, ei mitään.

      Omassa veneessä vapaana ja mökin vintillä täkin alla.

      Sitä minä haluaisin, ainiaan.

      Ei ihme että tässä yhteiskunnassa ihmiset voivat pahoin.

    • taakka

      Yhteiskunta on täynnä suorituspakkoja, sosiaalisia pakkoja, pakko, pakko, pakko onnistua, pakko kouluttautua kolmanteen ammattiin, pakko yrittää näyttää sosiaalisesti kelvolliselta kaikissa tilanteissa, vaikka ei olisi niin ulospäinsuuntaunuut ihminen. Kyllä se aika paljon ahdistaa, jos ei satu lisäksi olemaan kellokortti-ihminen. Mutta pakkohan se on olla. Yhteiskunta perustuu siihen, että jokainen vastaa itsestään. Ettei olisi taakka yhteiskunnalle. Pelkää työpaikan menetystä, nykyäänhän ei koskaan tiedä kauanko työsuhde kestää -
      sitten on t a a k k a yhteiskunnallle, jos ei saa uutta työpaikkaa.

    • workingwoman

      Kaikkea hälyä ja soopaa tulee joka tuutista enemmän kuin pää kestää. Pidänkin osittaista telkkarilakkoa (uutisia ja hyviä dokkareita lukuunottamatta). Lueskelen vain. Olen hiljaisuudessa.
      Vastapainoksi kodin ulkopuoliselle hulinalle (pääkaupunkiseudulla sitä on runsaasti.)
      Töissä keskityn töihin olematta epäkohtelias kellekään.

    • relaxvaan

      Älä lääkkeitä ala syömään. Kierre vaan pahenee. Koita ottaa lungisti ! Rennommin !
      Monesti se toisten yliaktiivisuus on vain ja ainoastaan kohteliaisuutta, joka laimenee kun et ole kiinnostunut enemmästä kanssakäymisestä.

    • sinikkapinikka3

      Kuten tiedetään, hullu maailmahan se on. Maailman häly tosiaan ja sen valhe.Pankkien orjat ja verottajan orjat.Mainonnonnan ja markkinoinnin maailma. TV, tosiaan. Täälläkin mainos seuraa koko ajan tossa vasemmalla.

      Irti yhteiskunnasta,minimalismi jos vaan onnistuu. Kuka jaksaa aina vaaan tehdä voittoa ja parempaa tulosta. Kaikki on nykyään tulosvastuussa.Kaikki.Jos ei tuloksentekijä niin kustannuskriisissä säästöjä etsivä tekijä.

      Opiskelen teologiaa ja se oli vastaus moneen kysymykseeni. Paha on olemassa. Synti ajaa meidät sitten pakko yhteiskuntaan.

      • poisuskontotäältä

        Taas tähänkin piti sotkea teologia ja synti !
        Voi ei.
        Synti on pappien paasaama juttu, että saatais yleisöä, mummuja kirkkoon ja rahaa kolehtihaaviin.
        Ihan tarpeeksi on elämässä kestämistä muutenkin, ei tartte raamattua ja syntiä vetää joka keskusteluun.
        Ketkään ei tyrkytä ismejään niin paljon kuin uskovaiset.


    • samatäällä

      Eiköpähän me vain selvitä sittenkin!
      Ollaan vaan niinkuin ollaan. Ite oon keksinyt, että kun tulee liikaa yllykettä, niin meen vähäksi aikaa pötkölleen ja uneksin jostain paikasta missä on hyvä olla.

      Ja sitten taas baanalle.
      Kun ei tartte olla niinkuin muut hössöttäjät. Voi kulkea omia reittejään.

      Pärjäillään!

    • erityisherkkienyhdistys
    • edellinen

      Huom. En ole siis itse yhdistyksestä, ja en siis jäsenvärväys mielessä.
      Lähetin vain tietoa tuossa edellä että on jopa yhdistys olemassa.

    • werdfg

      Anteeksi mitä ?!
      Jotkut toivoo hartaasti saavansa töitä ja tapaavansa ihmisiä ja sulle se kaikki on yhtä tuskaa !
      Onko maailmassa enää suhteellisuudentajua ?
      Heti kun keksittin sana "erityisherkkä", ilmaantui tuhansittain "erityisherkkiä"…
      Sairastuneet lisääntyy sitä mukaa kuin sairauksia keksitään ?
      Ravistelkaa itsenne hereille "kuplistanne" !
      Alkaakaa elää elämää ! Kuten joku täällä hauskanviisaasti sanoi, että ei kukaan ole luvannut, että elämä on riemukulkue !
      Elämään kuuluu vaikeitakin vaiheita, ihan jokainen valitettavasti joutuu niitä kokemaan ja rämpimään ylös.
      Mutta elämä jatkuu !
      Rohkeasti eteenpäin vaan !

    • yksin.yhdessäkin

      Yhteiskunnan rakenteiden muuttuminen ajaa ihmisiä eristyksiin. Kaikki palvelut pyritään tuottamaan ilman ihmisiä, sähköisten laitteiden välityksellä. Asiointi virastoihin, pankkeihin, sosiaali- ja terveydenhuollon tuottajiin hoidetaan sateliitin välityksellä, Lääkäri "hoitaa" potilaitaan kuvaruudun välityksellä. Vanhus- ja vammaistyössä ahertaa pian puhuvat ja liikkuvat robotit, näissä vempaimissa japanissa on tuotekehitys jo lähes huipussaan. Äänteleviä pehmoleluja on jo vanhuksille saatavilla. Luullaan keksijöiden nerouden palvelevan ihmisten hyvinvointia, kun se saakin aikaan päinvastaista eli pahoinvointia, yksinäisyyttä, itsekkyyttä, luottamuspulaa, masennusta, erakoitumista. Jokainen voi itse säädellä itselleen sopivan määrän ja muodon kanssakäymistä toisten kanssa, riippuen elämänkuvioista, työstä, läheisistä ym. Täysin erakoituminen sairastuttaa, siksi välillä ihmisten ilmoille. Kevät tulvii valoa ja toivoa kaikille!

    • iryt

      Lääkkeet ovat paha tie apuun, eleensä siirtävät ongelmaa tulevaisuuteen ja pahentuneena...

      Paranemiseen tarvitsee tietää mikä ahdistuksen aiheuttaa ja sitten laatia suunnitelma siitä eroon pääsemiseksi.
      Sinun tapauksessa ilmeisesti jo olet tietoinen ongelmistasi, niin miksi et kokeilisi kohta kohdalta tehdä muutoksia terveellisempää sosiaaliseen suuntaan?
      Ei kaikkea voi yhdellä kertaa korjaja vaan tulee jakaa ongelmat pieniin osiin jolloin niiden korjaaminen ei tule raskaaksi taakaksi....

    • porskutellaan

      Hei sinä werdfg .

      Kuulut ihan selvään siihen toiseen ryhmään. Kas kun et tiedä miltä tuntuu ja et ole tutkinut asiaa, niin parasta että olet hiljaa.

      Alkää välittäkö . Lukekaa lisää erityisherkkien yhdistyksestä.
      Sitten kun ei tarvita sieltä tulevia vinkkejä enää, niin hyvä.

      Erityisherkät eivät tule antamaan neuvoja sinun ryhmällesi. Porskuttele sinä siellä omissa piireissäsi.

      • piepie

        Tämä oli tyypillinen "erityisherkän" vastaus.
        "Erityisherkillä" menee erityisen herkästi "herne nenään" ?


    • Possupellolla

      Hei!

      Täällä toinen erityisherkkä inrtovertti ja kamppailen täsmälleen samojen ongelmien kanssa. Arki ja töissäkäynti on aika taistelua ku tuntuu että mitä enemmän haluat eroon ihmisistä ne tuntuvat vaan liimautuvan kiinni. Itse myös käytin mielialalääkkeitä ahdistukseen. Nyt kun olen pääsemässä jutun juureen että mistä tää kaikki johtuu, olen luopumassa nyt lääkkeistä.

      Itse olen rakentanut elämäni niin että siinä olisi mahdollisimman vähän negatiivisia ärsykkeitä, siltä osin kuin se on mahdollista. Töissä on pakko sietää erilaisia ihmisiä, vaikka jonain päivinä se tuntuu ylivoimaselta. Keksi jotain , mikä voisi tasapainottaa tilannetta. Itse nautin suuresti hyvistä tuoksuista, ruuista , eläimistä, kirjoista , musiikista, dokkareista jne.. Asun itse yksin kissan kanssa koska en kykene elämään avoliitossa. Se on yhtä helvettiä, niin turhaan sitä kiusaa itteensä. Laita puhelin äänettömälle ja soitat sitten kuin se sinulle sopii. Laita vastaajaan viesti: " En pysty juuri nyt puhumaan, joten jos asiasi on tärkeä, jätä viesti. Muussa tapauksessa en tule soittamaan takaisin, unohda sinäkin minut." Siihen ei kukaan ole vielä kuollut. Kyllä ainakin mun ystävät ovat tämän ymmärtäneet. Jos eivät niin on se heidän ongelmansa ja voivat hekin tutustua erityisherkkä-aiheeseen.

      Ole itsekäs ja istahda vaikka miettimään, mihin voit elämässäsi vaikuttaa ja tee tarvittavat muutokset. Olisi hyvä jos pystyisit purkamaan tuntojasi samanlaisten ihmisten kanssa helpottaaksesti henkistä kuormistustasi.

      Tsemppiä kamalasti, toiv. tuosta oli jotain apua.

    • Ympäristöahdistus

      Hei!
      Asiasi kosketti minua syvästi, joten päätin kirjoittaa sinulle, vaikkakin oma ongelmani onkin hieman päinvastainen, ahdistus kuitenkin.
      Olen myös mieheni kanssa kahden asuva lapseton naisihminen. Muutoin koen elämäni mielekkääksi, mutta kotiympäristö ahdistaa.
      Koen aina helpotusta, kun pääsen kotoa pois. Muualla ei siis ahdista.
      Kävin 3 vuotta yksityisesti terapiassakin, mutta ei auttanut. Tosin sen ansiosta pääsin takaisin työelämään, osa-aikatyöhön. Työstäni pidän todella paljon ja toivon saavani olla siellä eläkeikään saakka; vajaat 10 vuotta aikaa.
      Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ahdistus on ihan kamalaa. Se on kuin kuolema minulle, kun sellaisia tilanteita tulee, mistä ahdistun. Tänään ahdistuin viimeksi.
      Minulla on lääkitys olemassa, mutta se ei poista ahdistuksen tuloa kokonaan.
      Asumme maaseudulla haja-asutusalueella. Muutimme tänne 9 vuotta sitten. Aikaisemmissa asunnoissa ei ollut tällaista ahdistusta. Yksi ongelma on sekin, kun mieheni ei varmastikaan halua muuttaa pois tästä paikasta.
      Voisin kertoa asiasta enemmänkin, mutta tässä näin lyhyesti asian ydin.
      Jos olet kiinnostunut, haluaisin tutustua sinuun paremminkin, joten annan tähän sähköpostiosoitteeni, johon voit halutessasi kirjoittaa.
      Kiitos ja kaikkea hyvää sinulle!
      sp: [email protected]

    • eräsväsynytkulkija

      Mulla on ihan samoja ongelmia ja kertomuksesi on kuin minusta.

    • minimalisti8888

      Tuo ahdistus tulee kai siitä että et muka itse pysty täyttämään tämän maan edellytyksiä.Ole se mikä olet.

      Itse olen minimalisti, luovuin kaikesta turhasta ja keskityin pieniin asioihin.Talouden opiskelleena osaan sen myöskin hoitaa, joten minimalisti elää mm.minimi budjetilla, tottakai velattomana ja jne.

      Taide ja muutkin henkiset asiat ovat tärkeitä.Opiskelin teologiaa 1,5 v.ja se antoi sisältöä elämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1512
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      164
      1139
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      691
    Aihe