mikä neuvoksi

tintti2

miten saisi voimia itselleen kun ei mikään huvita, väsyttää vaan ja tuntuu että elämä valuu hukkaan pois.

10

778

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olavi

Syyllinen löytyy sieltä!

• Tosi pahasti sanottu

Alä ikänä puutu asiaan, jos et tiedä mitään.

• nanni

sun pitäs keksii uusia harrastuksia itselles, matkustella, shoppailla tai lähtee vaikka v- loppuna riennoille.
      Askartelu, lukeminen tai leffassa käynti...tai teeppä sellaista mitä aina olet halunnut tehdä. Minä ainakin olen álkanut tehdä mitä haluan koska elämä on elämistä varten...tai mee chattiin ja etsi joku uusi ystävä itselles... tiedän kyllä tunteen että mikään ei kiinnosta mutta se on vaan pakko yrittää ei siitä muuten mitään tule! Tsemppiä sulle!

• ellumari

aamuvirkkua väkeä ja puheena oleva aihe on itselleni aktuelli.
        Sillä nykyään kiinnostaa monikin asia.
        Ihmettelen itsekin miten paljon jaksan päivän mittaan ja kuinka tietokoneen edessä vapaa-ajan vietto on jäämässä vähemmäksi.
        En muista vuosikausiin liikkuneeni näin aktiivisesti. Minulla on menossa maalla olevan taloni remontti, joka kiinnostaa ja innostaa. Helmikuun toinen menen viikoksi Kanarialle talvilomaani viettämään. Ystävilleni löytyy aikaa ja sanalla sanoen elämä maistuu, vaikka kuukausi sitten olin masentunut ja haluton ryhtymään mihinkään.Siihen oli syy, koin suuren kauhun ja järkytyksen kun ystäväni menehtyi Kaakkois Aasian hyökyaalto-onnettomuudessa.
        Elämän on pakko jatkua ja tänään nautin jokaisesta päivästä.

Terkkuja Nanni sinulle!
        Emme ole jutelleen viikkoihin.

• tuttu tunne

Kaikki aina ovat antamassa ohjeita mutta todellisuudessahan on niin että kun masennus ja tai saamattomuus iskee oikein kunnolla ei siinä millään neuvoilla ole merkitystä.Ei hyvilä ohjeilla eikä millään. Itse olen oppinut kantapään kautta etta kun se huono päivä tulee kohalle, antaa sen olla ja mennä ja vaikka toisenkin, Yhtä äkkiä huomaakin miten turhaan onkin masentunut ollu. Usko pois niin se menee.Ei kukaan väkisin pysty nouseman eikä ees toisen avulla vaan se on annettava sen ajan tulla ja mennä ja se jää siihen. Niin käy sinulekin.Uskoppa vain.

• Serkkuli

Tunnen myötätuntoa, sillä minäkin olen kokenut masennuksen, vaikean sellaisen. Sitä kesti parikymmentä vuotta. Sen lopetti ulkoapäin tuleva kriisi, joka ensin pahensi masiksen todella syväksi. Aluksi en tiennyt haluanko jatkaa elämääni.Nyt menee paremmin ja tiedän taistelevani onnellisuuteni eteen jatkossa.

Sain voimia ystäviltä, terapiasta, masennuslääkkeistä, liikunnasta, vertaistuesta (www.tukiasema.net, masennusryhmästä). Pakotin itseni liikkeelle, vaikka olisin halunnut vain nukkua. Päivän paras hetki oli, kun otin unilääkkeen ja tiesi kohta nukahtavani. Lopulta hyväksyin alavireisyyteni huomaten, että pahin tunne menee kuitenkin aina ohi aikanaan. Opin löytämään tyytyväisyyden aiheita, aivan pieniä, elämässäni. Yritin kääntää huomion pois itsestäni ympärilleni (toiset ihmiset, luonto, musiikki ym. taiteet, maailmantapahtumien seuraaminen, harrastukset), vaikka mieluiten olisin kieriskellyt jatkuvasti omassa pahassa olossani.

Toivottavasti jaksat repiä itsesi ylös. Tiedän että se on raakaa työtä ja tapahtuu vähin erin. Tee edes yksi hyvä asia itsellesi tänään. Esim. lähde pitkälle tai lyhyemmälle kävelylle, katsele ymärillesi samalla:ihmiset, luonto, eläimet. Kun palaat kotiin, huomaat, että olosi on hieman parempi ainakin hetken. Siitä se lähtee, hyvänolon hetket lisääntyvät ja pitenevät vähitellen. Kärsivällisyyttä ja halauksia sinulle. Muista että olet tärkein ihminen itsellesi!

• Jaksaakko vai ei

En minäkään paljon pysty neuvomaan, koska tiedän ei ole mitään pahempaa, kuin sanoa, että tee sitä ja tee tätä, niin kyllä se siitä. Itse olen aina ollut masennukseen, jopa pahaan semmoiseen taipuvainen. Elämä on heilahdellut laidasta laitaan, siis ilmeisesti myös maanisuus jossain määrin kuvioissa mukana. Masennus vaiheessa on ollut aikoja etten ole saanut mitään aikaiseksi, mutta sitten pikkuhiljaa huomaa, että asiat ovat vähän paremmin. Minulle tärkeitä asioita ovat olleet omat lapset tietysti, mutta myös lukeminen, aluksi ihan jotain pientä esim. iltapäivälehtien lööpit, joku hauska pieni juttu jstn lehdestä, sitten jo jossain vaiheessa jopa kevyt kirja jne. Lisäksi joskus harvoin televisiosta tulee joku mukava ohjelma jne. Tietysti ulkoilua ei sovi unohtaa, minulla se on tullut vain myöhemmin, sitten kun olen kestänyt muita ihmisiä edes näköetäisyydellä. Tsemppiä.

• Sinua ajatteleva

Kerro mimmonen olo sulla on ja onko noista vastauksista löytynyt mitään, josta vois olla apua?

• toivottavasti sinulla on ystävä, jolle voisit kertoa miltä sinusta juuri nyt tuntuu. Hän voisi ilahtua huomatessaan, että sinä tarvitset apua ja käännyt hänen puoleensa. Ehkä voisitte yhdessä tuulettaa toisianne ja ajatuksianne.

Tai olisiko lähelläsi joku, jonka tiedät tarvitsevan apua ja piristystä. Jos jaksaisit ryhtyä epäitsekkäästi toista auttamaan, samalla voisit saada uusia voimia sinäkin.

Jos katsot peiliin niinkuin Olavi ehdotti, muista hymyillä itsellesi lempeästi. Joskus pelkkä hymyilykin auttaa vähän, kokeile vaikka.

Luminen luonto on kaunis, saisitkohan siitä voimaa, jos jaksat lähteä liikkeelle?

Haluaisitko kertoa lisää tilanteestasi? Uskon, että meistä monet "keskustelisivat" mielellään kanssasi.

• Tintti

Voisit ihan tosi kirjoittaa mitä sulle kuuluu, koska kyllä täällä ihan varmasti on mukavia ihmisiä mukana ja itse asiassa kait myös itsekin vertaistukea kaipaavia, niin kuin minä:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      238
      6812
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      124
      5131
    3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      171
      4879
    4. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      66
      3330
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      106
      2944
    6. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      65
      2389
    7. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      24
      2243
    8. Joroinen räjähdys

Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      78
      2072
    9. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      139
      1960
    10. odotatko vielä viestiä minulta...

Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      139
      1784
    Aihe