Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mint 18.1 osiointi 1Teran levylle?

HammasLammas

Miten osioisit Mint 18.1 käyttiksen 1 Teran levylle? Ei siis oletuksena vaan miten sinä sen tekisit?
Uudehko kone johon tuonkokoinen levy olisi aikomus ottaa Mintin käyttöön ja hylätä winkkari lopullisesti.

18

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toisen tarpeita on vaikea ennustaa. Triviaali on 30-40G systeemille. Swap jokunen G. Ehkä jättäisin tilaa levyn loppuun toisen systeemin kokeiluun. Tekisin oman levyn valokuville, musalle ym. datalle ja en erillistä /home osiota - pitäisin siellä kuitenkin lähinnä asetuksia.

      • parannetaan_vielä

        Minä puolestani tähän lisäisin vielä erillisen 20G /boot-osion. Tällöin on mahdollista käyttää kaikilla distroilla mitä on tullut asennettua kerneleitä ristiin! Tietystikin itse käännettyjä geneerisiä kerneleitä. Vähentää käännöstyötä, kun ei tarvitse kääntää erikseen jokaiselle distrolle. Ja swap-osio saattaisi myös mennä erilliselle CF-card:ille vanhaan PATA-väylään, joka nykyään ammottaa tyhjillään: CF kun ei oikeastaan kulu, jos muistia on tarpeeksi koneessa. Ja on suhteellisen halpa nopeuteensa verrattuna vaikkakaan ei ihan SSD:n veroinen.


    • HammasLammas

      "Triviaali on 30-40G systeemille."

      Hmmm....Mitäs kaikkea tuonne systeemiin tulee ns. sen jälkeen kun toi Mint on asennettu? Kasvaako se aina kun asennetaan uusia ohjlmia tms. tai kun päivitetään systeemiä.

      • Uuttajavanhaatavaraa

        30-40G ei riitä pitkälle. Tottakai tavaraa tulee asennuksen jälkeen. Kaikki uudet ohjelmat ja kaikki päivitykset jää levylle.


    • Järkiohjeet

      Osta samantien 3Gt levy niin minttikin mahtuu.
      Kaikki vaan yhteen osioon, ylläpito helpottuu.
      Ja varmuuskopiointi systeemit kuntoon heti aluksi.
      Ei swap osiota vaan swap file.
      Myöhemminkin osiointia voi muutella gpartedilla jos on tarvetta vaikka parempaa linuxia kokeilla.

      • dww

        Kyllä juurosoio / ja kotiosio /home kannattaa olla erillisillä osioilla, niin esimerkiski järjestelmä päivitys uudempaan versioon onnistuu helpommin.

        Mintti ei kyllä mahdu 3:n gigan levylle.

        Itse osioisin teran levyn siten , että
        40 - 50 gigaa juuriosiolle /
        5 gigaa swap-osiolle
        ja loput kotiosiolle /home

        Jos mintti on ainoa järjestelmä koneessa, niin erillisille dataosioille ei ole tarvetta. Jos käyttää levyn salausta, niin silloin kannattaa tehdä swap-file, muuten aivan tavallinen swap-osio.


    • Jokaisella on tapansa ja tarpeensa. /boot osio on turha. Jos gpt osioitu levy niin UEFI koneessa tarvitaan pieni fat osio. Koko 100 - 200MiB. /home sisältää paljon järjestelmän asetuksia mitkä voivat sotkea uuden järjestelmän toimintaa. Voi sisältää jopa tuhansia tiedostoja. Jos asentaa paljon isokokoisia ohjelmia niin kyllä teran saa niillä täyteen. Tässä asennuksessa levyn käyttö on 11G josta /home vie 4G. Kohtuullinen määrä vielä varmuuskopiotavaksi. /home paisuu ajanmittaan. Päivitykset kasvattaa hieman. Ladatut päivitykset eivät jää levylle jollei halua.

      • dww

        Kotiosion on hyvä olla riittävän iso, sillä esimerkiksi Thunderbird saattaa olla useiden gigojen kokoinen, jos sähköposteja ei koskaan poista tai tiivistä kansioita.


      • dww kirjoitti:

        Kotiosion on hyvä olla riittävän iso, sillä esimerkiksi Thunderbird saattaa olla useiden gigojen kokoinen, jos sähköposteja ei koskaan poista tai tiivistä kansioita.

        Myös monien ohjelmien tietokannat, pienoiskuvakkeet, kaikenlaista sälää kertyy. Kodi mediasoitin keräsi vuosien mittaan yli 10 000 tiedostoa.... helpompi poistaa kaikki kuin miettiä mitä pitää säilyttää. Itse olen tykännyt säilytellä niitä datoja erillisellä levyllä - voi liittää jopa read only tilassa niinpä mikään soitin ei pääse kirjoittamaan niihin. En pidä siitä että esim. musiikkitiedostoon kirjoitetaan jotain tilastodataa. Erillisellä datalevyllä voi pitää myös samoja oikeuksia. Jos esim musaa tai kuvia siirtelee useamman koneen välillä samat oikeudet helpottaa. Itsellä myös USB levyt formatoitu ext4 jolloin oikeudet säilyy.


    • Robotti_

      Järjestelmän osiointi riippuu täysin käyttötarkoituksistasi. Ainoaa oikeaa vastausta ei voine esittää.

    • HammasLammas

      Ok. Tein 1024MB /boot , 200G /juuri, /swap 5G, 720G (loput) /home.
      Katotaan miten toimii.

    • Näin-se-meillä

      Tätä yksinkertaisemmaksi tuskin kannattaa osiointia tehdä. Tämä SSD on alustana jolla teen kaiken mitä nyt yleensäkään teen. Päivittäinen BackUp menee automaattisesti 8:00 HDD kiintolevylle.

      http://aijaa.com/C5qwtT

      Linux Mint 18 Sarah
      Xfce 64-bit

      • hdmiääni

        Onko 18.1 Serena buginen, vai miksi vaihdoit takaisin Sarah?


      • Ei-koskaan-main-distro
        hdmiääni kirjoitti:

        Onko 18.1 Serena buginen, vai miksi vaihdoit takaisin Sarah?

        Ei ollut buginen, oli pitempi testi.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • 4564564

        Millä softalla olet backupit laittanyt menemään?


      • Ei-koskaan-main-distro
        4564564 kirjoitti:

        Millä softalla olet backupit laittanyt menemään?

        http://www.teejeetech.in/p/timeshift.html
        Tuo tekee päivittäistä, periaatteella, vanha uunista ulos kun uusi tulee sisään. 5 kiertävää, 1 kuussa pysyvä.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • itekkään.osaa
        Ei-koskaan-main-distro kirjoitti:

        http://www.teejeetech.in/p/timeshift.html
        Tuo tekee päivittäistä, periaatteella, vanha uunista ulos kun uusi tulee sisään. 5 kiertävää, 1 kuussa pysyvä.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        Monella tietotaito sitä tasoo et kun joku tekee jotain uutta johonkin ohjelmaan on se heti parempi ohjelma?
        Oma äly / osaaminen kun ei riitä (jos parannuksii tehdään niin ne yleensä vaan lisää ohjelman kokoo/muistinkulutusta (ei siis paranna ohjelmaa? vaan huonontaa sitä) 10v vanhat ohjelmat Parempii kuin uudet Väittäisin.) niissä ei turhii "karkkei".


      • Ei-koskaan-main-distro

        Joo, en ole ajatellut asiaa tuolta kannalta, enkä usko että kiinnitän asiaan huomiota jatkossakaan, vain toimivuus ja se että se palvelee minun tarpeita parhaiten ratkaisee.

        Aiemin minulla tuon tehtävän hoiti Systemback (2016-05-16):
        https://sourceforge.net/projects/systemback/files/1.8/

        Ja tilalle tuli TimeShift 1.7.2 http://www.teejeetech.in/p/timeshift.html
        Nyt huomasin että sivustolla esitelty versio oli (1.7.6) uudempi kuin käyttöön ottamani 1.7.2. En kiinnittänyt asiaan tätä aiemin mitään huomiota. (2013-11.09).

        Ohjelma on käytössä täysin huomaamaton. Ja toimii niin että nyt kolmen tunnin päästä syntyvä palautuspiste, poistaa 5 päivää vanhan pisteen. Joten käytännössä minulle jää aikaa 5 vuorokautta huomata järjestelmän palautustarve. Ja jos nyt kuitenkin käy niin että jostain kumman syystä en huomaa järjestelmän rampautuneen 5 vuorokauden sisällä, vaan kaikki viimeisen 5 vuorokauden varmuuskopiot sisältää saman järrjestelmän virheen. On minulla pysyvä varmuuskopio 1 kuukauden välein tehtynä, jonka poisto tehdään käsin siinä tapauksessa että BackUp osio täyttyy.

        Kyllä minäkin aina uuden ohjelman testaan, mutta vaihto uuteen edellyttää että löydän tästä uudesta jotain syytä vaihtaa. Päiväys ei ole sellainen syy eikä myöskään tuen umpeutuminen, en anna niille mitään arvoa, vain toimivuus ja se että se palvelee minun tarpeita parhaiten ratkaisee.

        Minusta Linux mailman parasta antia on Bash Shell, ellei tuota olisi saattas olla että siirtyisin Windows 7, hirvittää koko ajatuskin siirtymisestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe