Kuinka usein pajalla

Kuinkausei

Mites kun kuulin että Toyotasta olis lyhyet huoltovälit? Pitääkö paikkansa? Kuinka usein niitä takaisinkutsuja tulee, riittääkö kerta vuodessa? Entä miten usein ruostesuojaus? Olis tuollainen Avensis kiikarissa, kuulemma dieselit on huolettoman kaikilla merkeillä, pitääkö paikkansa?

47

488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harvoinharvoin

      No takaisinkutsuja voi usein hoitaa samalla kun huollot.

    • luottomenossa

      Minun vuoden 2015 Anjovis on ollut pajalla tähän päivään mennessä 6 kertaa. Osa öljynvaihtoja, muutama korjaus takuunpiikkiin. Kyllä aika usein on minusta ollut pajalla. Edellinen Mondeo oli paljon parempi.

      • HOLISTI74.9

        miksi sinä idiootti yökastelijapoju vastailet itsellesi monella eri nimimerkillä :D ?


      • Sekinvielä
        HOLISTI74.9 kirjoitti:

        miksi sinä idiootti yökastelijapoju vastailet itsellesi monella eri nimimerkillä :D ?

        Lisäksi Terot on hirveen epäystävällisiä ja osa on muutenkin poikkeavia. Mutta joo, ne autot, nie viihtyy pajalla.


      • Hämmästynttojotisti
        Sekinvielä kirjoitti:

        Lisäksi Terot on hirveen epäystävällisiä ja osa on muutenkin poikkeavia. Mutta joo, ne autot, nie viihtyy pajalla.

        Jep, yksintero puhuu aina skitsofreniaa ja jostain moposta vaikka kysyisin Toyotasta..Puomi moottoria tästä on vaihdettu ja osa korista, muuten on pelannut.


    • Puoletenemmän

      Nyrkkisääntö on että noin puolet enemmän kuin euroautot. Se on yksi syy miksi näitä ei vuokraamoissa näe. On toki pari muutakin syytä....Samasta syystä harvinainen taksissa.

      • Tärkeäsuojaus

        Ei kannata unohtaa ruosteenestokäsittelyä. Heti uuteen autoon ja sitten vuotuinen tarkastus. Saattaa muuten happaneminen yllättää.


      • laskukaavatUusiksi

        Juuri näin, sen hinta pitää muistaa lisätä neuvotteluihin, sillä Toyota on ulkoistanut tuon ja muilla se kuuluu hintaan. 1500 kun laskee, niin ei pahasti pety.


    • Nopsatapsa

      -14 mallin corolla ja 2 kertaa käyny huollossa eikä yhtää takaisinkutsua ole tullut.

      • vikoja_piisaa

        Jos olet käyttänyt merkkihuollossa, on takaisinkutsun aiheuttanut turvatyynyn täyttöpatruuna voitu vaihtaa jo 1. huollossa, eikä siitä sulle ole mainittu mitään. Sinun onnesi!


      • nopsatapsa

        niin.mutta en ole käyttänyt autoa siitä huolimatta kuin kaksi kertaa huollossa.jos ovat muuta tehneet niin sitä parempi minulle..


    • Älkää_vastatko_trollille

      Se keskustelee mielummin itsensä kanssa.

    • hybridillä

      2010 mallin Auris hybridi. Kerran vuodessa huollossa, kohta 90tkm. Ei yhtään takaisinkutsua eikä toimintahäiriötä. Öljykin on aivan ylärajassa ja kirkasta vaikka viime huollosta ajettu 14 tkm ja yli 90 prosenttia kuluttavaa kaupunkiajoa. Kaikki huollot tehty aikaa varaamatta pikahuollossa.
      Yksi rengassarja ja pyyhkimen sulat vaihdettu, jarrut moitteettomat.

      • harvinaistaHerkkuaToyoll

        Eihän noilla kilsoilla mitään vielä pitäisi ollakaan, sisäänajokilsat ainakin länsi-autossahan nuo.


      • hybridillä
        harvinaistaHerkkuaToyoll kirjoitti:

        Eihän noilla kilsoilla mitään vielä pitäisi ollakaan, sisäänajokilsat ainakin länsi-autossahan nuo.

        Käsittääkseni esim. kansanvaunuissa on noihin kilometreihin mennessä korjattu kerran, parikin dsg, korjattu moottoria jakopään laukeamisen vuoksi ja öljyä lisätään vähintään litra joka toisella tankkauksella. Voihan niitä harvnaisempia poikkeuksiakin olla.
        Länsiautot voivat olla laadukkaampia kuin vaunut, koska eihän niitä tehdaskaan enää uskalla autoksi kehua!


    • konichiva

      Tojota ei ole koskaan korjaamolla eikä koskaan rikki. Muista merkeistä poiketen edes öljyjä, jarrunetettä tai jäähdytysnestettä ei saa vaihtaa takaisinkutsukampanjan ulkopuolella! Toyotassa maailman ainoana autona mikään osa ei koskaan kulu! Vielä 30v päästä toyotasi hohtaa kuin juuri kaupasta tulleena! Edes miljoona kilometriä ei näy missään!

    • Ei.usein

      Kerran vuodessa, kun ajelee ne normaalit 10 tkm vuodessa

    • takaisinKutsutNautintona

      Useat käynnit pajalla on vaarien mieleen ja he nauttivat kun saavat maksullista huomiota ja 2 vuoden välein luottomyyjän yhteydenoton auton vaihdon merkeissä ja sehän tietää ilmaisia pullakaffeita.

      • Semmoistay

        Totta. Ja kun tojokauppa tarjoaa siitä vanhasta gorillat satasen enemmän kuin toinen kauppias niin kyllähän se tarkoittaa että uusikin auto on Tojo.


      • lainalausuudetToyotalla

        Mukana uudessa aina se panttimaksu jonka Tojota palauttaa ns. huippuhyvityksenä.
        Sitten Terot kehuvat kuinka nopeasti vaihdokit kiertää Toyolla, no kyllä vaarien 2 vuotiaat ja max. 15tkm ajetut vaihdokit joita on vaalittu, pesty järvivedellä ja huollatettu merkkiliikkeessä ja tehty parit ylimääräiset öljynvaihdotkin, kas kun ennen vanhaan öljyt vaihdettiin 5tkm välein ja 10tkm samoilla öljyillä on suurta hulluutta.


      • Tosikupla
        lainalausuudetToyotalla kirjoitti:

        Mukana uudessa aina se panttimaksu jonka Tojota palauttaa ns. huippuhyvityksenä.
        Sitten Terot kehuvat kuinka nopeasti vaihdokit kiertää Toyolla, no kyllä vaarien 2 vuotiaat ja max. 15tkm ajetut vaihdokit joita on vaalittu, pesty järvivedellä ja huollatettu merkkiliikkeessä ja tehty parit ylimääräiset öljynvaihdotkin, kas kun ennen vanhaan öljyt vaihdettiin 5tkm välein ja 10tkm samoilla öljyillä on suurta hulluutta.

        Sinulla tietenkin on jokin luotettava linkki asiasta! Vai oletko muuten vaan kateellinen idiootti keksintöinesi? Miksi vikavaagenissa vaihdetaan öljyjä ollenkaan kun sitä lisätään litran verran tuhannella, eli 30 litraa vaihtojen välissä?????


    • ZKODA

      Toyota Auriksella ajettu 2 vuoteen reilu 80tkm eikä yhtään vikaa eikä toimintahäiriötä. perushuolloilla mennään. eikä ruostu kuten skodat parissa vuodessa läpimätä.

      • kukin_taaplaa_tyylillään

        Olet siis käyttänyt autoasi huollossa jo 5 kertaa. Volkswagenia tai Audia et olisi tarvinnut käyttää noihin kilometreihin vasta kuin kahdesti!


      • eiminultapois

        Näinhän se menee, mutta jos on aikaa istua siellä Toyotan huollossa juomassa kahvia, niin mikäs siinä. Antaa ihmisten juoda kahvinsa ihan rauhassa. Se pitää sanoa että vaikka ilmaiseksi sitä jakavat, niin kyllä se on juurikin se kallein kupponen mikä kaupungista löytyy. Se maksetaan huollon kanssa samaan aikaan. Mutta antaa ihmisten harrastaa, ei ole minulta pois.


    • Kokemustaonmulla

      Voi hitsi.no mikä se pojilla hiertää jos toyotan omistaja käyttää 15tkm välein auton öljynvaihdossa.
      Onko siitä isoa haittaa..en kyllä itse hoksaa et olis.
      Paljonko muihin maksaa se 30tkm huolto?
      Tojoon 15 ja 30tkm huollot yhteensä mulla maksanu 320e
      No kun pitää siinä välissä käyttää öljynvaihdossa kun muilla merkeillä ei tarvi niin voi valittaa et aikaa menee mutta se öljynvaihto on nyt nopsa homma eli ei siinäkää mene kauaa.
      Ja en ole pappa mielestäni vielä...43v mittarissa ja tojoilla ajanu viimeiset 15 vuotta.sitä ennen oli saksalaisia..ford opel vw
      Ja kyllä...olen nyt pari viimeistä laittanut ihan uutena ja pesen auton aina kun likainen ja talvella mahdollisuuksien mukaan..ja käsin..
      Pilasin yhden fordin maalipinnan konepesussa niin en sitä enää käytä..

      • sanopa.totuus

        Paljonko maksaa 60 tkm/2 v huolto ?


      • olet_hakoteillä
        sanopa.totuus kirjoitti:

        Paljonko maksaa 60 tkm/2 v huolto ?

        Lue alempaa!


    • olet_hakoteillä

      "Paljonko muihin maksaa se 30tkm huolto?
      Tojoon 15 ja 30tkm huollot yhteensä mulla maksanu 320e"
      Mihin tahansa autoon huollot ei maksa tuota enempää jossakin pärnäsen korjaamossa tai itse saunan takana tehtynä!

      Kun aletaan oikeasti vertaamaan huoltokuluja automerkkien kesken, ainut oikea tapa on käyttää vertailupohjana merkkihuoltoja samalla paikkakunnalla, suurinpiirtein samaan aikaan. Tekniikan Maailma käyttötesteistä löytyy tähän materiaalia.
      Auris Hybridin huoltokulut 60000km:n matkalla olivat 1069,29€ (TM20/2014).
      VW Golf 1,4 TSI:n huoltokulut samalla matkalla olivat 761,51€ (TM11/2014).

      • olet_hakoteillä

        "Auris Hybridin huoltokulut 60000km:n matkalla olivat 1069,29€ (TM20/2014).
        VW Golf 1,4 TSI:n huoltokulut samalla matkalla olivat 761,51€ (TM11/2014)."
        Ero on siis aivan eri suuntaan kuin Kokemustaonmulla halusi viestittää. Rahassa ero yli 40% ja vaivassa 100% ja nimenomaan Toyotan tappioksi.


      • olet_hakoteillä

        "Paljonko muihin maksaa se 30tkm huolto?"

        Jos puretaan hieman noita huoltokuluja, huomataan ettei edes Golfin 30000km:n huolto ole Auriksen huoltoa kalliimpi. Golfin 1. 30000km:n huolto maksoi 254,37€, Auriksen 335,86€, Aurikseen tehtiin tuota ennen 15000km:n huolto hintaan 231,46€.
        Golfin seuraava huolto, 60000km, oli selvästi kalliimpi, mutta ei sen kalliimpi kuin Auriksen 45000 ja 60000km:n huollot yhteensä.


    • TM:n tulokset ei tunnetusti ole mitään faktoja. Siellä on taas kissojen ja koirien kanssa hakemalla haettu väkisin Toyotalle korkeammat hinnat ihan niinkuin kulutusmittauksissakin. Totuus on että normaalikäytössä hybridi kulkee noin 4,5-4,7l/100km eikä jotain 5,8l ! Se golffi voi hyvällä tuurilla pysyä kasassa just 60Tkm asti ilman isoa remonttia. Mutta seuraava 60Tkm onkin sitten Golfille moninkerroin kalliimpi.

      • Ylen ohjelmassakin väitettiin ,että alkoholin käyttö on ollut nousussa 1990 luvulta lähtien mutta ylen tutkimus loppui vuoteen 2005. Siitä eteenpäin alkoholin käyttö on kuitenkin vähentynyt sitä ei vaan haluttu kertoa koska se olisi vienyt pohjan ylen uutiselta jossa haluttiin saada Suomalaiset näyttämään juopommilta kuin ovat.


      • Karutotuusontässä

        Niin että tultiin taas siihen väittämään että totuus löytyy tojon brosyyristä ja väärin ja viekkaudella on testattu, kenties vokkelon lahjomina?

        No ei, en usko. Salaliittoteoriat sikseen. Tojossa on lyhyt huoltoväli, pakollinen ruosteenesto ja jos oikein paljon ajavana ostaakin dieselin niin voi tulla ikävä ylläri yllättävän nopeasti.


      • Tässä on ihan oikean elämän kulutuksia Omasta Auris TS hybridistä auto tuli mulle joulukuussa. Kilsoja on nyt päälle 7000 takana ja tuon ajan keskikulutus on 4,93l/100km vaikka autoa on käytetty vasta noin 5kk. Talven suurin kulutus 5,2l/100km ja tähän asti alin 4,6l/100km ajosta suurin osa on ollut maantie painotteista-ajoa . Ja mitä ruostumiseen tulee edellinen Auris oli mulla uudesta noin 10v eikä siinä ruostetta ollu missään eikä sitä ollut suojattu missään liikkeessä. Ainoat vaihdetut osat 10v aikana olivat taakse jarrupalat sekä antennipiiska joka oli juutesta murtunut sekä joitakin ajovalopolttimoita. Kustannuksia näistä osista on tullut noin 200€ kun työn tein itse. Joten kallista ei Toyotan pitäminen ole. 1.6l Dual vvti Multimode vei noin 6,9-7l/100km keskimäärin minun ajossa maantiellä noin 6,2l/100km ja kaupungissa 7,5l/100km seurasin kulutuksia noin 2v . Hybridin vakuutusmaksu on mulla noin 100€/v enemmän kuin vanhassa oli. Mutta hybridin käyttövero on suunnilleen 100€/V pienempi joten se on -0.Hybridissä 45l tankki kun vanhassa oli 55l silti hybridillä pääsee helposti noin 100km pitemmälle tankillisella.
        Eli hybridi vie vähintään 2l/100km vähemmän vaikka ajo on enimmäkseen maantiepainotteista sekä auto on isompi korinen farmari kaupungissa ero venähtää helposti jo 4l/100km.

        <iframe width="650" height="300" src="https://tankkaus.com/cars/public_graph/2508113/2017/2016/3" frameborder="0"></iframe>


      • Toinen.Tero
        Toyota_hybrid kirjoitti:

        Tässä on ihan oikean elämän kulutuksia Omasta Auris TS hybridistä auto tuli mulle joulukuussa. Kilsoja on nyt päälle 7000 takana ja tuon ajan keskikulutus on 4,93l/100km vaikka autoa on käytetty vasta noin 5kk. Talven suurin kulutus 5,2l/100km ja tähän asti alin 4,6l/100km ajosta suurin osa on ollut maantie painotteista-ajoa . Ja mitä ruostumiseen tulee edellinen Auris oli mulla uudesta noin 10v eikä siinä ruostetta ollu missään eikä sitä ollut suojattu missään liikkeessä. Ainoat vaihdetut osat 10v aikana olivat taakse jarrupalat sekä antennipiiska joka oli juutesta murtunut sekä joitakin ajovalopolttimoita. Kustannuksia näistä osista on tullut noin 200€ kun työn tein itse. Joten kallista ei Toyotan pitäminen ole. 1.6l Dual vvti Multimode vei noin 6,9-7l/100km keskimäärin minun ajossa maantiellä noin 6,2l/100km ja kaupungissa 7,5l/100km seurasin kulutuksia noin 2v . Hybridin vakuutusmaksu on mulla noin 100€/v enemmän kuin vanhassa oli. Mutta hybridin käyttövero on suunnilleen 100€/V pienempi joten se on -0.Hybridissä 45l tankki kun vanhassa oli 55l silti hybridillä pääsee helposti noin 100km pitemmälle tankillisella.
        Eli hybridi vie vähintään 2l/100km vähemmän vaikka ajo on enimmäkseen maantiepainotteista sekä auto on isompi korinen farmari kaupungissa ero venähtää helposti jo 4l/100km.

        <iframe width="650" height="300" src="https://tankkaus.com/cars/public_graph/2508113/2017/2016/3" frameborder="0"></iframe>

        Noinhan se on. Vain trollit huutavat muuta puuta heinää tälläkin palstalla. Toyotaa ei tarvitse käyttää korjaamoilla vain huolloissa ja nekin ovat edullisia.
        Tänään kyllä vähän harmitti kun ensimmäisen kerran tankkausvälillä oli keskikulutus 5,3l/100km viiden vuoden aikana. Kaikki ajot Kehä III:en sisäpuolella. Liekö ollut syynä kun hybridiin tottumaton raskasjalkainen kuski ajeli sillä parisataa kilometriä ja painellut pwr-modella miltei koko ajan.


      • Tasapaino-ongelmaa
        Toinen.Tero kirjoitti:

        Noinhan se on. Vain trollit huutavat muuta puuta heinää tälläkin palstalla. Toyotaa ei tarvitse käyttää korjaamoilla vain huolloissa ja nekin ovat edullisia.
        Tänään kyllä vähän harmitti kun ensimmäisen kerran tankkausvälillä oli keskikulutus 5,3l/100km viiden vuoden aikana. Kaikki ajot Kehä III:en sisäpuolella. Liekö ollut syynä kun hybridiin tottumaton raskasjalkainen kuski ajeli sillä parisataa kilometriä ja painellut pwr-modella miltei koko ajan.

        Trollilla saataa tulla henkisiä ongelmia lisää, jos käy katsomassa oman suosikkimerkin kutsuja trafin sivuilla. Enemmän vippaa, kun huomioi myyntimäärät.


    • oikea.valinta

      " tai itse saunan takana tehtynä!" Miksi "saunan takana tehtynä" jos huoltamiseen on ihan asialliset tilat ja valineet autotallissa? Hinta vaan on kolmasosa marmoritiskin hinnoista. VW vaaan on syytä huollattaa marmoritiskin takana jos aikoo saada alennusta takuuvarmasti ennemmin tai myöhemmin vaihdettavaan jakopäähän

      • itsensäsumutusta

        Tapahan se olisi tuokin saada Toyota näyttämään käyttötesteissä edullisemmalle käyttää, kun tehtäisiin siihen huollot itse ja muihin autoihin merkkihuollossa.
        Voi teitä teroja!
        Käyttötesteissä tutkitaan uusia autoja. Luuletteko, että Toyotassa pysyisi takuu voimassa itse huoltaen? Tulisiko lukuisat päivitykset ja takaisinkutsut suoritettua jos huolletaan omassa tallissa?
        Muissa automerkeissä on lisäksi erilaisia ajoturvia, joitten voimassaolo edellyttää merkkihuollon käyttöä, vaikka varsinaisen takuun ja virhevastuun säilyminen ei edellytäkään muuta kuin huolto-ohjelman mukaista huoltamista riittävän pätevässä huolto-korjaamossa.


    • aina_repsottaa

      Jos tojo ei ole pajalla niin sitten takaisinkutsujen parissa joko tai. Eipä niillä ajeta..

      • Tero.ajaa.huoltoon

        Todellisuudessa on kuitenkin niin, että jos Toyotalla on ns takaisinkutsu, autolla pääsee aina ajamaan korjaamolle tai ongelma hoidetaan seuraavan huollon yhteydessä asiakasta enempää vaivaamatta.
        Joillakin merkeillä takaisinkutsu ei ehdi tavoittaa vaunun omistajaa/haltijaa ennenkuin kosla hiljenee matkalla ja pitää viedä hinurin kyydillä huoltoon kun ainoa toimiva osa on vikavalo!
        Näin kävin mm. yhdelle germaaniselle premiummerkin automallille joitakin vuosia sitten. Yksikään auto ei päässyt korjaukseen ajamalla!


      • tiheäthuoltovälitjarust
        Tero.ajaa.huoltoon kirjoitti:

        Todellisuudessa on kuitenkin niin, että jos Toyotalla on ns takaisinkutsu, autolla pääsee aina ajamaan korjaamolle tai ongelma hoidetaan seuraavan huollon yhteydessä asiakasta enempää vaivaamatta.
        Joillakin merkeillä takaisinkutsu ei ehdi tavoittaa vaunun omistajaa/haltijaa ennenkuin kosla hiljenee matkalla ja pitää viedä hinurin kyydillä huoltoon kun ainoa toimiva osa on vikavalo!
        Näin kävin mm. yhdelle germaaniselle premiummerkin automallille joitakin vuosia sitten. Yksikään auto ei päässyt korjaukseen ajamalla!

        Mistä tero tietää pääseekö sillä tojolla ajamalla huoltoon aina? Vai onko se niin taas että kun sinä pääset niin muutkin pääsee? Perus teron ajattelutapa. Tietysti voi tojolla päästäkkin huoltoon ajamalla kun niitä huolletaan kaks kertaa kauheammin kuin muita.


    • Maksaahanse

      Kyllähän on halpoja noi huoltohinnat. Ikävä kyllä siihen tulee päälle osaa ja tarvikkeita ja öljyä...Ja aina välillä ne keksii vaihtaa jotain turvallisuusjuttuja. Käytännössä voi kertoa kahdella noi huoltohinnat. Silti tulee vielä ylläreitä: saattavat vaihtaa jarrulevyt tai korjata jonkun ruostuman. Ja ruosteesta puheen ollen: kyllä seon totta että Toyota kannattaa viedä ruosteenestokäsittelyyn. Maksaa sekin pitkän pennin joka vuosi.

      • Tero.vaan.ajelee

        Toyota ei ruostu, Toyotassa ei epidemialuonteisia vikoja. Toyota on edullinen ylläpitää kun ei ole muita korjauskuluja, pelkkä vuosihuolto riittää.
        Toyota on hajuton, mauton ja ympäristöystävällinen auto eikä ole autoelvistelijöiden mieleen ja sehän trollia harmittaa.
        Jarrut kuluvat ja ruostuvat jokaisessa autossa.
        Toyota kestää aikaa ja kilometrejä, Toyota forever!


    • kokemustaonmulla

      volkkariin pitää vaihtaa jakohihna..toyotaan ei.maksaakait seki..

      • Ennenaikainenlaukeaminen

        Jos volkkarissa on jakoketju, niin sekin pitää vaihtaa, voi silti laueta koska tahansa.


    • Tojoonikävä

      on kyllä itsepetosta väittää että Tojon koneet kestäisi. Tosin niiden korit kiirehtii lahotakseen ennen moottoria. Lyhytikäinen, ikävä auto.

    • kokemustaonmulla

      niin ja joku tuossa niistä huoltopaikoista.itse olen teettänyt oulun juhan autossa eli ihan toyotan merkkiliikkeessä huollot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe