Tyhjänä laukaisu.

34235

Usein varoitetaan ettei saisi laukoa aseella tyhjänä. Vieläkö pyssyt ovat niin huonoja, että rikkoutuvat jos niitä laukoo tyhjänä?

8

2607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitaa olla vanhentunut varoitus. Antiikkisissa nallilukkoluodikoissa ja -haulikoissa ei saanut ampua "tyhjiä", vaan laukaisuharjoitteissa oli aina oltava käytetty nalli paikallaan. Sama sääntö koski reunasytytteisiä vanhoja revolvereja ja muitakin teknisiä ratkaisuja, joissa iskuri saattoi ylettyä iskemään patruunapesän laitaan, ellei nalli tai hylsy ollut paikallaan.

      Reunasytytteisten pienoiskiväärien ja -pistoolien kanssa kehottaisin kuitenkin varmuuden vuoksi kysymään valmistajalta neuvoa, ellei käyttöohjeessa ole asiasta mainittu.

      • ÄLÄRIKOPYSSYÄ

        enpä nyt tuota allekkirjoittaisi.joka kerta kun iskuri lyö "tyhjää" metalli lukon pohjassa ja iskurissa väsyy ns littaantuu.pienessä osassa melkoiset voimat kuitenkin.tarpeeksi kun naksuttelee ja ei ole edes hylsyn pohjaa tukemassa voi pikkuhiljaa hiusmurtumia tulla..ihan vaan 30v metallimiehen kokemuksella..laita ammuttu hylsy pesään,oli mikä vehje hyvänsä.


      • ÄLÄRIKOPYSSYÄ kirjoitti:

        enpä nyt tuota allekkirjoittaisi.joka kerta kun iskuri lyö "tyhjää" metalli lukon pohjassa ja iskurissa väsyy ns littaantuu.pienessä osassa melkoiset voimat kuitenkin.tarpeeksi kun naksuttelee ja ei ole edes hylsyn pohjaa tukemassa voi pikkuhiljaa hiusmurtumia tulla..ihan vaan 30v metallimiehen kokemuksella..laita ammuttu hylsy pesään,oli mikä vehje hyvänsä.

        No jaa. Armeijassa ainakin naksuteltiin aivan helvetin tavalla kaikilla aseilla. Niistä vanhimmilla oli naksuteltu jo yli sata vuotta.

        Nallilukkoaseiden kohdalla taas olen itse nähnyt, kuinka voi käydä, jos naksuttelee tyhjää: nallipesä littaantuu lopulta niin, ettei siihen saa enää nallia paikalleen.


      • metsästäjä.aseharrastaja
        Kollimaattori kirjoitti:

        No jaa. Armeijassa ainakin naksuteltiin aivan helvetin tavalla kaikilla aseilla. Niistä vanhimmilla oli naksuteltu jo yli sata vuotta.

        Nallilukkoaseiden kohdalla taas olen itse nähnyt, kuinka voi käydä, jos naksuttelee tyhjää: nallipesä littaantuu lopulta niin, ettei siihen saa enää nallia paikalleen.

        No armeijan aseet nyt muutenkin todella kovilla.

        Riippuu paljon aseesta mutta itse en turhaan naksuttelisi mitään asetta, omaa baikalin rinnakkaispiippuista naksuttelen ainoastaan silloin kun olen poistanut patruunat ja laukaisen aseen ennen kuin laitan aseen säilytykseen (tämän patruunoiden poiston teen aina ulkona, ennen saapumistani pihapiiriin ja laukaisen "tyhjän" aseen, piiput suunnattuna turvalliseen suuntaan, metsästysmaat alkaa aivan pihapiiristä).

        Pulttilukkokivääriäni en laukaise koska sen vireen voi poistaa saattamalla lukon kammen alas kädellä ja samalla painamalla liipaisinta ja samoin teen pistoolin kanssa, en laukaise vaan saatan iskuvasaran peukalolla alas.

        Aseisiin on saatavana ns. klikkipatruunoita joten taitettavan haulikonkin voi laukaista klikkipatruunan avulla ja näin säästää nallipiikkiä.


    • ammuskelija

      Keskisytytteisiä patruunoita käyttävissä aseissa iskuri laukeaa se osuu nallipiikkiin, joka singahtaa eteenpäin ja jos pehmeä nalli ei ole vastassa, niin nallipiikki pysähtyy lukon teräksiseen pohjaan. Eli nallipiikki voi katketa nopeammin tyhjillä naksutteluilla.
      Piekkareilla eli reunasytytteisillä asia on paljon tuhoisampi, sillä nallipiikki lyö patruunan kannan reunaan. Jos patruuna puuttuu, niin nallipiikki osuu suoraan patruunapesän reunaan ja koloaa siihen kuopan. Tämä alkaa ahdistamaan hylsyä patruunapesässä ja ulosvetäjä ei välttämättä enää saa vedettyä hylsyä kunnollisesti ulos.

      Eli keskisytytteiset kestävät tyhjiä naksutteluita paremmin, mutta reunasytytteisillä ei saisi koskaan laukoa tyhjää.

    • HeikossaHapessaIskuri

      Jo on heikko iskuri, jos ei kestä tyhjää laukoa, miten iskuri kestää sitten oikean panoksen iskemistä, kun panos räjähtää.

      • mietitääsvähän

        Se on kato siinä, että iskuri lyö pehmeään nalliin ja lukon pohja ottaa paineet vastaan. Ei siis iskuri.


      • metsästäjä.aseharrastaja
        mietitääsvähän kirjoitti:

        Se on kato siinä, että iskuri lyö pehmeään nalliin ja lukon pohja ottaa paineet vastaan. Ei siis iskuri.

        Aivan, siis klikkipatruunat käyttöön!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe