Usein varoitetaan ettei saisi laukoa aseella tyhjänä. Vieläkö pyssyt ovat niin huonoja, että rikkoutuvat jos niitä laukoo tyhjänä?
Tyhjänä laukaisu.
8
3167
Vastaukset
Taitaa olla vanhentunut varoitus. Antiikkisissa nallilukkoluodikoissa ja -haulikoissa ei saanut ampua "tyhjiä", vaan laukaisuharjoitteissa oli aina oltava käytetty nalli paikallaan. Sama sääntö koski reunasytytteisiä vanhoja revolvereja ja muitakin teknisiä ratkaisuja, joissa iskuri saattoi ylettyä iskemään patruunapesän laitaan, ellei nalli tai hylsy ollut paikallaan.
Reunasytytteisten pienoiskiväärien ja -pistoolien kanssa kehottaisin kuitenkin varmuuden vuoksi kysymään valmistajalta neuvoa, ellei käyttöohjeessa ole asiasta mainittu.- ÄLÄRIKOPYSSYÄ
enpä nyt tuota allekkirjoittaisi.joka kerta kun iskuri lyö "tyhjää" metalli lukon pohjassa ja iskurissa väsyy ns littaantuu.pienessä osassa melkoiset voimat kuitenkin.tarpeeksi kun naksuttelee ja ei ole edes hylsyn pohjaa tukemassa voi pikkuhiljaa hiusmurtumia tulla..ihan vaan 30v metallimiehen kokemuksella..laita ammuttu hylsy pesään,oli mikä vehje hyvänsä.
ÄLÄRIKOPYSSYÄ kirjoitti:
enpä nyt tuota allekkirjoittaisi.joka kerta kun iskuri lyö "tyhjää" metalli lukon pohjassa ja iskurissa väsyy ns littaantuu.pienessä osassa melkoiset voimat kuitenkin.tarpeeksi kun naksuttelee ja ei ole edes hylsyn pohjaa tukemassa voi pikkuhiljaa hiusmurtumia tulla..ihan vaan 30v metallimiehen kokemuksella..laita ammuttu hylsy pesään,oli mikä vehje hyvänsä.
No jaa. Armeijassa ainakin naksuteltiin aivan helvetin tavalla kaikilla aseilla. Niistä vanhimmilla oli naksuteltu jo yli sata vuotta.
Nallilukkoaseiden kohdalla taas olen itse nähnyt, kuinka voi käydä, jos naksuttelee tyhjää: nallipesä littaantuu lopulta niin, ettei siihen saa enää nallia paikalleen.- metsästäjä.aseharrastaja
Kollimaattori kirjoitti:
No jaa. Armeijassa ainakin naksuteltiin aivan helvetin tavalla kaikilla aseilla. Niistä vanhimmilla oli naksuteltu jo yli sata vuotta.
Nallilukkoaseiden kohdalla taas olen itse nähnyt, kuinka voi käydä, jos naksuttelee tyhjää: nallipesä littaantuu lopulta niin, ettei siihen saa enää nallia paikalleen.No armeijan aseet nyt muutenkin todella kovilla.
Riippuu paljon aseesta mutta itse en turhaan naksuttelisi mitään asetta, omaa baikalin rinnakkaispiippuista naksuttelen ainoastaan silloin kun olen poistanut patruunat ja laukaisen aseen ennen kuin laitan aseen säilytykseen (tämän patruunoiden poiston teen aina ulkona, ennen saapumistani pihapiiriin ja laukaisen "tyhjän" aseen, piiput suunnattuna turvalliseen suuntaan, metsästysmaat alkaa aivan pihapiiristä).
Pulttilukkokivääriäni en laukaise koska sen vireen voi poistaa saattamalla lukon kammen alas kädellä ja samalla painamalla liipaisinta ja samoin teen pistoolin kanssa, en laukaise vaan saatan iskuvasaran peukalolla alas.
Aseisiin on saatavana ns. klikkipatruunoita joten taitettavan haulikonkin voi laukaista klikkipatruunan avulla ja näin säästää nallipiikkiä.
- ammuskelija
Keskisytytteisiä patruunoita käyttävissä aseissa iskuri laukeaa se osuu nallipiikkiin, joka singahtaa eteenpäin ja jos pehmeä nalli ei ole vastassa, niin nallipiikki pysähtyy lukon teräksiseen pohjaan. Eli nallipiikki voi katketa nopeammin tyhjillä naksutteluilla.
Piekkareilla eli reunasytytteisillä asia on paljon tuhoisampi, sillä nallipiikki lyö patruunan kannan reunaan. Jos patruuna puuttuu, niin nallipiikki osuu suoraan patruunapesän reunaan ja koloaa siihen kuopan. Tämä alkaa ahdistamaan hylsyä patruunapesässä ja ulosvetäjä ei välttämättä enää saa vedettyä hylsyä kunnollisesti ulos.
Eli keskisytytteiset kestävät tyhjiä naksutteluita paremmin, mutta reunasytytteisillä ei saisi koskaan laukoa tyhjää. - HeikossaHapessaIskuri
Jo on heikko iskuri, jos ei kestä tyhjää laukoa, miten iskuri kestää sitten oikean panoksen iskemistä, kun panos räjähtää.
- mietitääsvähän
Se on kato siinä, että iskuri lyö pehmeään nalliin ja lukon pohja ottaa paineet vastaan. Ei siis iskuri.
- metsästäjä.aseharrastaja
mietitääsvähän kirjoitti:
Se on kato siinä, että iskuri lyö pehmeään nalliin ja lukon pohja ottaa paineet vastaan. Ei siis iskuri.
Aivan, siis klikkipatruunat käyttöön!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.948086- 1743782
- 533289
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2552541- 482175
- 422035
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?291970- 481912
- 601788
- 191783