Sanojen muistamisesta

hämmästynyt

Miten laulajat pystyvät muistamaan niin monien biisien sanat ulkoa ? ( Hyvä, kun mä muistan edes yhden biisin sanat kokonaan ).
Kukakohan artisti osaa eniten biisin sanoja ulkomuistista ?

15

4173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sapas

      Ei sitä voi verrata, että kuka artisti muistaa eniten biisien sanoja ulkoa. Koko liuta on tiedossani niitä, jotka muistavat paljon ulkoa. Toisaalta toiset artistit "lunttaavat" laulun sanoja kirjoista tai papereilta. Yksi mielenkiintoisimmista biisien ulkoa muistajista on Janne Tulkki. Hänellä näkee harvoin "lunttilappuja" esiintymisissään.

    • sanat

      Paula Koivuniemellä en ole nähnyt ikinä lunttilappuja. Vetää biisit kokemuksella. Kun on hittejä joiden sanat muistaa aina, niin voi helposti opetella covereiden sanoja ulkoa.

      • Sara-Sisko

        lunttilappuja Jari Sillanpäälläkään.Eikä monella muullakaan.


    • Tapani Kansalla on kans sanallisestikkin tosi paljon biisejä hallussa. Eikä vaan pelkkiä omia hittejään, vaan tangoja, Georg Malmstenin lauluja yms.

      • -a-

        Tästä sanojen muistamisesta väittäsin sen verran, että jos vaan jonkin verran enemmän on musiikin ja laulamisen kanssa tekemisissä, niin sitä "väkisinkin" oppii lauluja ulkoa tai ainakin pitkiä pätkiä sieltä täältä. Itse soittelen ja laulelen, jos nyt en ihan päivittäin, niin ainakin joka toisena (suurten toivelaulukirjojen valikoimasta, tänhetkistä iskelmää jne.). Ja väittäisin itsekin osaavani melkoisen määrän kappleita ulkoa, ilman, että niitä olen mitenkään erityisesti ulkoaopetellakseni harjoitellut.


    • amk

      mun mielestä paras laulaja joka muistaa paljon kappaleita ilman että on lunttilappua on Anne mattila että silleen.Keikoilla olen usein ollut ja tämän asian huomannut.

      • Piia

        Anne Mattilan biisien sanoja onkin varmaan tosi vaikea muistaa, kun ne sanat ovat niin monipuoliset HAH !
        Esim. "Enkeleitä onko heitä"- biisissäkin jankataan vaan kokoajan sitä yhtä ja samaa.

        Mä ihailen sellaisia pitkänlinjan artisteja, joilla on tosi laaja ja monipuolinen ohjelmisto ja jotka osaavat laulaa muitakin biisejä, kuin van omia httejään.


      • piia...hyvä
        Piia kirjoitti:

        Anne Mattilan biisien sanoja onkin varmaan tosi vaikea muistaa, kun ne sanat ovat niin monipuoliset HAH !
        Esim. "Enkeleitä onko heitä"- biisissäkin jankataan vaan kokoajan sitä yhtä ja samaa.

        Mä ihailen sellaisia pitkänlinjan artisteja, joilla on tosi laaja ja monipuolinen ohjelmisto ja jotka osaavat laulaa muitakin biisejä, kuin van omia httejään.

        kaikki muukin Mattila klaanin sanat on tehty oikein, vaikeeta oppia jes. Todella hah.


    • Oletko huomannut, että

      Lauluissa on usein a- ja b -osia jotka toistuvat kappaleita laulettaessa.

      • jhgf

        A-osissa tosin harvemmin toistuu samat tekstit eri säkeistöissä...


    • kertokee

      Melko hömppää sanoa et "ulkoa" kun asia on pään sisältä. Eiks olis johdonmukaisempaa sanoa et osaa muistista? Kuka mikä ja mistämiksi on tullut tuo sanonta?

    • nähty

      ei se ns.lunttilapun käyttö ole huono juttu jos muuten osaa laulaa.

    • Kylllllllä

      Joillakin on vain luontainen kyky siihen ja kyllä väkisin jää mieleen paljon tahkotut kipaleet.
      t. Eräs laulaja

    • romualdo2

      tätä samaa olen itsekin ihmetellyt mutta jos tai kun artistit vetävät laulujaan satoja kertoja ja harjoittelevat niitä tietysti kotonaan... erikoislaatuisia ja lahjakkaita ihmisiä noin muutenkin.... eräs peto täsä suhteesa on myöskin Markku Aro.. Ehkä yksi huonoinpia artikuloidia oli edesmennyt Riki Sorsa.. kirjoitin ensiksi että "on"... vieläkin vähän vaikeahko uskoa että hänkin on jo...
      toiset omaksuvat tekstin nopeammin kuin toiset, esim. Kirkalla on ollu välilä vaikeuksia, mm. v. -72 euroviisuesityksessään Kaikkea On, jossa hän ei oikein meinannut pästä yksimielisyyteen laulun tekstistä kuoronsa kanssa.

    • trubaduuriJyrki

      Jos laulun tarinan sisäistää, on huomattavasti helpompaa muistaa sanat. Itse en käytä lappuja keikalla. Poislukien esiintymiset joita varten on pyydetty joku tietty kappale ohjelmistoni ulkopuolelta. Monet ovat kysyneetkin montako kappaletta pystyn muistamaan ilman lunttia. Laskeskelin joskus että noin kolmesataa. Soinnut saattavat joskus hukkua ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe