EMIT-kortin sielunelämä? (Suunnistus)

Suunnistajakolvaaja

Onko palstalla suunnistajia? Onko EMIT miten vanha keksintö ja tekniikkaa? Ainakin se kortti on melkoisen kallis.

Joku RFID-jutska ja toimii paristolla?

Lähettääkö EMIT-leimasin mitään RF-signaalia jonka perusteella voisi paikantaa rastin? No ei varmaan toimisi käytännössä niin, että olisi hyötyä.

16

2124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19_50
    • kaikki_onnistuu

      Jos tuo perustuu etälukutekniikkaan, voinee siihen rakentaa peilauslaitteen jolla rastin suunnan saa selville. On eri asia onko sellaista peilauslaitetta mahdollista käytännössä kuljettaa mukana, ja miltä etäisyydeltä se saataisiin toimimaan.

    • Haminaattori

      Jos suunnistajakolvaaja ja kaikki_onnistuu haluaa lähteä peilaamaan rasteja niin miksi ei aloita suoraan kettujahdilla. Siinä haetaan "piiloitettuja" radiolähettimiä (kettuja) peilaamalla ne. Siinä käydään myös rastilla leimaamassa kortti joten on siinä valitettavasti myös se liikunta osuus. Netistä kun hakee ardf haulla, löytää asiasta usealla kielellä.

      • el-suunnistus

        Olisihan se hienoa että voisi näin yhdistää kaksi harrastusta, ja ne jopa tukisivat toisiaan ;)


    • MetsässäMenijä

      Siellä missä noita EMITtejä käytetään on niitä sijoitettu metsään monin kertainen määrä verrattuna siihen mitä yhden radan/sarjan suunnistajilla on. Esim. suunnistajalla voi olla haettavana 15 rastia niin metsässä voi rasteja olla yli 70 kpl (eli suunistajan kannalta yli 50 kpl turhia).

      Suunnistus perustuu väsymiseen ja tarkkailun/havainnon teon herpaantumiseen. Jos suunnistaja kävelisi niin hän löytäisi ilman kaarteluita/koukeroita kaikki rastit.

    • suunnistaja123

      Kyllä noita harrastuksia voi yhdistää muutenkin. Aika moni suunnistaja on rakentanut ledeistä otsavaloja. Noita näkee silloin tällöin.

      Tuskinpa oikeaa EMIT-leimasinta voi löytää signaalin perusteella, koska metsä on niitä täynnä. Ja kuka lähtee antennien kanssa metsään? No löytyyhän se normaalistikin sähkömagneettista säteilyä hyödyntämällä, mutta taajuus on valon alueella. 🙂 Ja joskus hyödynnetään maan magneettikenttää kompassia käyttäen.

    • vbvkgbv

      Minulla 12 vuoden jälkeen jo neljäs kortti käytössä. Suunnistajan kauppa hyvittää alle 5 vuodessa patterit tyhjänneestä kortista jotain parikymppiä. Uuden kortin käyttöiäksi mainittu 8-10 vuotta muttei mulla ole minulla ikinä sinne asti kestänyt. Asiakkaalle vitutus ja bisnes voi paremmin (kuin luvatuilla käyttöi´illä) kunnes asiakas lopulta kyllästyy ja lopettaa harrastuksen.

      • nfnzlmd

        no ei. toi on niin juutalainen rosvosysteemi, kun edes paristoa ei saa vaihtaa vaikka se vaihettavissa olisi. maksa, maksa. ja sitten maksa.


    • suunnistajaelektroniikka

      Netissä on EMIT-kortin paristonvaihto-ohjeet. Itse suoritetun paristonvaihdon jälkeen korttia ei saisi käyttää kisoissa. Iltarasteilla voi käyttää. On myös firmoja, jotka tekevät virallisesti hyväksyttävän akunvaihdon.

      Ledillä varustettu "pikaemit" (leimaa ilman kosketusta ja led vilkkuu merkiksi jonkin aikaa) maksaa sen veran, että varmasti vaihdatan pariston, kun se tyhjenee. Mulla emitin muovikuori sai kipeetä rajussa kaadossa, mutta kauppias neuvoi korjaamaan halkeaman pikaliimalla. Se elektroniikka on valettu massan sisään.

    • Anonyymi

      Oon itsekin miettinyt vaihtoehtoa tuolle emit kortille, kun tosiaan maksavat aika paljon. Mietin kans että millä tekniikalla se hoitaa kommunikoinnin. Tästä löytyy kuva emit kortin sisällöstä: https://www.flickr.com/photos/miksyr/15696809024/in/photostream/ ja heidän omilla sivuilla he saonvat käyttävänsä jotain aktiivista sirua ( Active Chip). Saisiko tästä mitään irti.
      Jos saisi selville, mitä tekniikkaa käyttävät, voisi tehdä oman version, mikä olisi vaikka yhteydessä älykelloon( aloittaa gps seurannan kun lähtee ja ottaa väliajat ylös).

    • Anonyymi

      Induktiiviselta kytkennältä tuo näyttää eli matalan taajuuden rfid - teknologiasta kysymys. Niissä on käytössä tietyt standardi modulaatiotavat signaaleille. Nu on siis aika matalien taajuuksien juttuja eli pitäisi parikymmenen MHz oskilloskoopilla hyvin nähdä signaalit.

      EMITille on mietitty vaihtoehtoja ja löytyy projektejakin kuten hackaday.io/project/19382-otimcon

      • Anonyymi

        Joo löysin kans ton otimcon, mut taitaa olla ihan oma järjestelmänsä, eikä ole yhteensopiva (mitä ymmärsin) emit järjestelmän kanssa.
        Oskilloskoopi löytyy, mutta omaa emittiä ei löydy vielä. Pitää jostain saada sellainen, että voisi selvittää mikä taajuus on käytössä. Lisäksi toi 74HC368 vaikuttaisi olevan jonkunlainen CMOS komponentti. Muita komponentteja en oikein löytänyt. (paitsi toi 32.768 kristalli. Oisko se samalla ton RFID:n taajuus?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo löysin kans ton otimcon, mut taitaa olla ihan oma järjestelmänsä, eikä ole yhteensopiva (mitä ymmärsin) emit järjestelmän kanssa.
        Oskilloskoopi löytyy, mutta omaa emittiä ei löydy vielä. Pitää jostain saada sellainen, että voisi selvittää mikä taajuus on käytössä. Lisäksi toi 74HC368 vaikuttaisi olevan jonkunlainen CMOS komponentti. Muita komponentteja en oikein löytänyt. (paitsi toi 32.768 kristalli. Oisko se samalla ton RFID:n taajuus?)

        32768 (hertsiä) on tavallisin käytössä oleva kellokide esimerkiksi rannekelloissa ja sitä näkee reaaliaikakellopiirin (RTC) kaverina pitämässä laitteen kelloa ajassa. 74HC368 on invertoiva puskurivahvistin jota voi käyttää sekä oskillaattorina kiteen kera että esimerkiksi ajamaan signaalia induktiivisesti kytkettyyn antenniin.

        Tuossa on oltava mukana joku prosessori ja muisti tai sitten RFID - tarkoitukseen suunniteltu piiri, johon leimausasema kirjoittaa uniikin tunnisteensa ja aikaleiman. Siinä saattaa itsessäänkin olla joku uniikki tunniste jota käytetään varmentamaan että juuri tuo nimenomainen kortti on rastilla käynyt eli löytynee kryptokamaa. Muuten huijaaminen olisi liian helppoa.


    • Anonyymi

      Minulla vilkku-emitin pariston on kestänyt jo ties kuinka monta monituista vuotta. En edes muista milloin ostin sen. Jos 10 vuoden välein joutuu uuden ostamaan tai vaihdosta maksamaan, ei ole kyllä hirveä valituksen aihe. Muutama euro per vuosi harrastuksesta.

      Saisko tuohon viritettyä induktiivisen latauksen?

      Akku siis pariston tilalle. Tai sitten latausliitin kortin kylkeen. Mutta todella harvoin tarvitsisi ladata ja vesitiiviys voisi olla ongelma.

      Olen myös miettinyt saisiko emit kortin muokattua ranteeseen kiinnitettäväksi, koska iltarasteilla ei ole tarpeen painaa sitä leimasimeen, kun ei ole tarkistuslipukkeet käytössä. Toki joskus iltarastien leimasimet on pahoissa paikoissa mihin on saatu kiinni ja silloin on hyvä, että ulottuu ojentamaan sen käden päässä.

    • Anonyymi

      EMIT:in paristonvaihto on melko yksinkertainen tehtävä. Vaihdoin omastani pariston ja voin kyllä suositella muillekin.

      Yksinkertaiset ohjeet kuvin löytyy täältä:

      https://rastikoodi.blogspot.com/2023/11/emit-kortin-pariston-vaihto.html

      Paristonvaihdon jälkeen kortista ei mitenkään näe, että se on avattu, joten en näe miksei korttia voisi käyttää myös kilpailuissa jatkossa.

      • Anonyymi

        Täytyy kokeilla, kun pariston vaihto on seuraavan kerran ajankohtainen. Siihen menee vielä vuosia, koska ostin hiljattain uuden emitin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe