Kirjoittakaa hyvät omathoitajat

avatkaa niitä lukkoja.
Minä pysyin järjissäni,vain kirjoittamalla.Olin niin yksin täällä korvessa lapset 250km päässä.
Älkää sulkeko sitä tuskaa sisäänne,vaan antakaa palaa,ei tunteita pidä padota.
Meidän pitäs avata joku päiväsivu,että te kerrotte,mitä tapahtui hoidettavan kanssa ja miten te itse jaksatte?
Nyt tämä sivu jämähtänyt täysin?

18

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Frans22

      Heissan rituliini, pusu poskelle piristää aina, ole hyvä. 💋

      Kuollut tämä palsta on, murjottaako porukka omiin nurkkiinsa jämähtäneinä muumioina.

    • Väsynyhoitaja

      Olen jo oppinut ettei ketään kiinnosta miten mä jaksan ja pärjään. Eikä ketään kiinnosta kuunnella juttuja omaishoitajan arjesta. Mun ainoa tuttava pisti välit poikki just silloin kun olisin eniten ystävää tarvinnut, sanoi vain ett koeta pärjätä. Oli kuin olis ovi vedetty nenän edestä kiinni ja jätetty yksin kylmään maailmaan. Mulle omaishoitajuusaika on ollut itsetutkiskelun aikaa, tajunnut monta asiaa ja hyväksynyt ettei mulla tule ikinä olemaan ystäviä ja ett omaishoitajuuden jälkeen ei ole mitään mahiksia päästä töihin. Voi olla ettei musta edes enää ole työelämään, tai pitää saada pitkä sairausloma saan itseni kuntoon. Burnoutia pukkaa, masennus vaivaa jne..tuskin vaikutan kovin yhteiskuntakelpoiselta tapaukselta. Seitsemäs vuosi putkeen on menossa tässä omaishoitajahommassa ja toista kertaa hoidan Alzheimeria sairastavaa läheistä. Saa nähdä kauanko vielä jaksan, oma terveys on ruvennut prakaamaan, flunssat tarttuu herkemmin ja kroppasärkyjä on melkein jatkuvasti. Ja senkin olen huomannut, ett monivuotinen stressaava sairaanhoitohomma on vaikuttanut mun muistiin, tärkeät asiat pitää pistää paperille ylös etten vaan unohda niitä. Tietenkin mietin välillä, ett entä jos mullakin on tulossa muistisairaus. Mun tuurilla ei oikeasti olis ihme, jos omaishoitajuuden loputtua mulla todettaisiin myös alzheimer.
      Muille omaishoitajille toivotan voimia ja jaksamisia ja toivottavasti teillä on ystäviä, jotka ovat tukena.

      • Löydäystävä

        Sinun pitäisi kiireesti saada hyvä luotettava ystävä jolle saat purkaa huonoa oloasi.
        Voi kumpa täällä olisi vilkkaampaa löytäisit ystävän toisesta omaishoitajasta, kukaan muu ei meidän työstä mitää ymmärrä eikä välitä.
        Ystävää ei tarvitse edes välttämättä nähdä tai tavatakkaan, s-posti kulkee mihin tahansa. Täältä minäkin löysin ystävän, elämään tuli hyvä muuton kun ei yksin tarvitse murjottaa, saa edes kirjoitella ystävän kanssa.


      • soilikki1

        Olen kirjoittanut tästä aikaisemminkin,kun omaisesi sairastuu ja alat hoitajaksi.Kaikki hävii ympäriltä juuri silloin kun eniten tavitset olkapäätä mihin nojaisit.Seinät kaatuu päälle ja kattokin romahtaa.Mutta sekin että olen tarjoutunut olkapääksi toisille nyt kun oma hoidettavani on siellä minne me olemme vasta matkalla.Sähköposti osoitteen olen tänne pannut ,kukaan ei vastannut.Sähköpostin kautta saa puhelin numeron WhatsApp on käytössä jos haluat puhua,olen kirjoittanut tällä samalla nimimerkillä.Jään mielen kiinolla odottamaa tapahtuuko mitään vai eikö,lämmintä kevään odotusta sinne suomen kevääseen.


      • rituliini_38
        soilikki1 kirjoitti:

        Olen kirjoittanut tästä aikaisemminkin,kun omaisesi sairastuu ja alat hoitajaksi.Kaikki hävii ympäriltä juuri silloin kun eniten tavitset olkapäätä mihin nojaisit.Seinät kaatuu päälle ja kattokin romahtaa.Mutta sekin että olen tarjoutunut olkapääksi toisille nyt kun oma hoidettavani on siellä minne me olemme vasta matkalla.Sähköposti osoitteen olen tänne pannut ,kukaan ei vastannut.Sähköpostin kautta saa puhelin numeron WhatsApp on käytössä jos haluat puhua,olen kirjoittanut tällä samalla nimimerkillä.Jään mielen kiinolla odottamaa tapahtuuko mitään vai eikö,lämmintä kevään odotusta sinne suomen kevääseen.

        Rakas Frans 22,muistaakseni iskelmänikkari kertoo asian juurtajaksaen,joten en puutu siihen.
        Sen suukon aion säilyttä poskellani koko loppuelämäni??
        Olen mukana teidän jokaisen työpäivässä,sillä tiedän mitä on olla omaishoitaja,olla omaishoitaja vailla läheisten tukea,olla omaishoitaja vailla omaa elämää.
        Jos nyt saisin valita,en ryhtyisi kuntien ilmaiseksi kaatopaikaksi,sillä sitähän omaishoitajuus,varsinkin Alzheimeria sairastavan potilaan taholta on.

        Tiedän,kun on ne tunteet,kun on se avioliittolupaus,on se suhde omiin vanhempiinsa,on se rakkaus omaan lapseen.
        Se suhde oli se mikä tahansa,ei ole velvoite,ei ole pakoite,vaan teet mitä teet sen rakkaudesta,teet sen yhteenkuuluvuudesta hoidettavaasi,ehkä teet sen myös yhteiskunnallisten paineiden alaisuudessa,kun ajattelet mitä noi naapuritkin ajattelevat,jollen toimi näin?
        Mitä toi sukukin ajattelee,jollen uhraudu,näinhän se menee.
        Tavallaan omaishoitajia käytetään hyväksi,vaikka sille omaishoitajuudelle onkin keksitty nimitys vapaaehtoinentyö.
        Omaishoitaajuus on orjatyötä,josta kunta vähän maksaa ja verotus vie sen vähäisenkin korvauksen,joka katsotaan palkkatuloksi.Minä maksoin jatkuvasti mätkyjä,kun sain hoitaa miestäni virkanimikkeellä omaishoitaja.
        no tavallaan tämä poikkesi teemasta ja aloituksesta,mutta jos jotain uralle suunnittelevat tästä oppivat,niin tämä kirjoitelmani ei mennyt hukkaan?
        Hyvää Vappua!Teille rakkauden ilmaistatyötä tekevät ja haleja


      • Näinhän se on,omaishoitajan ainoat ystävät ovat puhelinmyyjät.
        Kyllä omaishoitajille pitäis järjestää jonkinasteinen kriisipalvelu,vaikka radioon,että sinne voisi soittaa ja siellä olisi henkilö,joka tukisi ja kannustasi,Siis osaisi asettua sen ihmisen henkilökuvaan,sen ihmisen sielunkuvaan,sen ihmisen nykypäivään,ihmisenä,ei vaan kirjoista lukeneena terapeuttina.
        Psykologiaa minä aikoinaan imin itseeni kirjoista,kun 22v.poikani teki itsarin ja jäin äitinä tuhansien kysymysten äärelle?
        Mitä tein väärin,olinko sitä,löinkö laimin sitä,missä meni vikaan,kun erosin alkoholisti miehestäni,siis poikani isästä?
        Anteeksi poikkesin nyt asiasta.

        Ei teidän tarvitse olla yli-ihmisiä,vaikka omaishoitajilta sitä vaaditaankin,
        Joudut olemaan neurologi,psygiatri,sairaanhoitaja,farmaseutti,kokki,siivooja ja vielä lähiomainen,jolla sinut syrjäytettänkin palkkalaskennassa ja olet omaishoitaja jolle jokainen kunta maksaa mitä maksaa?


      • Frans22

        Kyllä tämä pari kolme vuotta menee, mutta sitten iskee tajuntaan, mihin tässä on itsensä laittanutkaan, ei omaa elämää, ei vapautta, ei rahaa kaikkeen välttämättömäänkään, ei ystäviä, vankilatuomion tässä itse on vapaa-ehtoisesti itsellen hankkinut.
        Ja mikä surullisinta😢, kun löydät/saat sen kauan kaivatun oikean ystävän joka ymmärtää sinua ja työtäsi, tuo iloa ja virkeyttä jokaiseen päivääsi, hän on sitä parhainta kriisiapua mihin ei kirjaviisaat ikinä kykene. Lähellä mutta kuitenkin saavuttamattomissa.
        Anteeksi sekava teksti, (tunteet tekee joskun temput).

        rituliini_38:lle ja soilikki1:lle ja muillekin omaishoitajille hyvää kevättä.


      • Omaishoitaja jää todella yksin.Jollei itse jaksa raahautua ja jollei ole sosiaalinen,niin kuilu on todella syvä,jonne putoat.
        Eivät läheiset osaa antaa tukeaan,kun sinulla on vain se läheisestä,rakkastasi huolehtiminen,olet tavallaan orientoitunut työtehtävääsi.
        Se on tavallaan samaa,kuin kaksikymmentäkaksivuotta vanha poikani teki itsarin,kaikki todelliset ystävät,kaikkos,kun eivät osanneet elää sitä tapahtumaa.
        silloin ei ollut kriisiapua,nykyisin on.
        Kunta järjesti aikoinaan jonkun tilaisuuden kirkolle,taksikyyti olis maksanut jo lähes satasen,että se näistä kunnallisista tarjonnoista


      • Frans22 kirjoitti:

        Kyllä tämä pari kolme vuotta menee, mutta sitten iskee tajuntaan, mihin tässä on itsensä laittanutkaan, ei omaa elämää, ei vapautta, ei rahaa kaikkeen välttämättömäänkään, ei ystäviä, vankilatuomion tässä itse on vapaa-ehtoisesti itsellen hankkinut.
        Ja mikä surullisinta😢, kun löydät/saat sen kauan kaivatun oikean ystävän joka ymmärtää sinua ja työtäsi, tuo iloa ja virkeyttä jokaiseen päivääsi, hän on sitä parhainta kriisiapua mihin ei kirjaviisaat ikinä kykene. Lähellä mutta kuitenkin saavuttamattomissa.
        Anteeksi sekava teksti, (tunteet tekee joskun temput).

        rituliini_38:lle ja soilikki1:lle ja muillekin omaishoitajille hyvää kevättä.

        Kevennystä päivääsi!
        En tunne tilannettasi,mutta jaksota aikasi,nuku silloin kuin hoidettavasi ja tee ne kotityöt,vaikka yöllä,niin minä tein.Ja intervallijaksoilla nukuin toista vuorokautta yhteen putkeen.Näin se vain menee,ei ihminen ole kone,minä söin kolmea verenpainelääkettä ja olisin kaiketi ollut hoidettava jo alta aikayksikön jollei kohtalo puuttunut peliin ja mieheni intervallijaksollaan joutui terveyskeskuseen ja sai siellä sen raivarin ja laitospaikka löytyi heti.
        Jos se raivari olisi toteunut täällä kotona,niin olisin kuollut entinen omaishoitaja


      • Frans22
        rituliini_38 kirjoitti:

        Kevennystä päivääsi!
        En tunne tilannettasi,mutta jaksota aikasi,nuku silloin kuin hoidettavasi ja tee ne kotityöt,vaikka yöllä,niin minä tein.Ja intervallijaksoilla nukuin toista vuorokautta yhteen putkeen.Näin se vain menee,ei ihminen ole kone,minä söin kolmea verenpainelääkettä ja olisin kaiketi ollut hoidettava jo alta aikayksikön jollei kohtalo puuttunut peliin ja mieheni intervallijaksollaan joutui terveyskeskuseen ja sai siellä sen raivarin ja laitospaikka löytyi heti.
        Jos se raivari olisi toteunut täällä kotona,niin olisin kuollut entinen omaishoitaja

        Suukko sinulle rituliini, sinä olet se ansainnut.
        Kiitos päivän kevennyksestä, päikkärit teki hyvää, taas jaksaa.
        Hoidettava on sopeutuvainen, ei kiukuttele ja on suhteellisen tyytyväinen hoitoon minkä minulta saa, toisinaan uusia juttuja vastaa pullikoi mutta hyväksyy ne lopulta.


      • omaishoitajaama
        Frans22 kirjoitti:

        Suukko sinulle rituliini, sinä olet se ansainnut.
        Kiitos päivän kevennyksestä, päikkärit teki hyvää, taas jaksaa.
        Hoidettava on sopeutuvainen, ei kiukuttele ja on suhteellisen tyytyväinen hoitoon minkä minulta saa, toisinaan uusia juttuja vastaa pullikoi mutta hyväksyy ne lopulta.

        On se vain niin uskomatonjuttu,että se elämänmyönteinen ihminen,tavallaan katoaa siitä elinpiiristä,kun se Alzheimer liittyy hänen matkakumppanikseen.
        Se rakas ihminen loittonee sinne omaan mikämaahansa,kun se aivolohkon toiminta hidastuu.

        Ole Frans22 kiitollinen,että Sinulla on Rakas joka helpoimmasta päästä hoitosuhteessa.
        Agressiivinen potilas on todella uhka,jopa omalle terveydellesi?
        No minun kohdallani laiminlynti kohdistui,etten saanut neurologille aikaa,kun kunnanjohtajan vaimo oli muistipolilla vastaavana ja hän käytti virkaasemaansa väärin.
        Senjälkeen kun tyttäreni puuttui peliin,niin jopa alkoi rulettamaan.

        On se niin väärin,että lähes ilmaiset omaishoitajat joutuvat taistelemaan oikeuksiensa puolesta,
        Omaishoitajat tekevät työtä rakkaudesta ja vain rakkaudesta Häntä kohtaan,joka on tehnyt myös sen elämäntyön rakastavana puolisona,rakastavana vanhempana,rakastavana lapsena,rakastavana lähimmäisen kiitollisen,että sain olla omaishoitaja


      • Frans22

        Nämä alzhamerpotilaat on todella hankalia ja vaikeita hoidettavia, jopa väkivaltaisia ja arvaamattomia, mikä vaan on mahdollista, hoitaja joutuu aina olemaan varuillaan ja suojaamaan itseään.
        Avun saanti on vaikeaa, nämä hoidettavat osaa käyttäytyä lääkärikäynneillä täysin eritavalla kuin kotioloissa, hoitajaa ei kuunnella ei haastatella vastaanotolla käydessä miten hoidettava käyttätyy kotioloissa.

        Surullista miten huonosti ja välinpitämättömästi suhtaudutaan omaishoitajien jaksamiseen, miksi näitä laitoshoitoon kuuluvia jopa vaarallisia potilaita joudutaan kotona hoitamaan.

        Mulla on vielä suhteellisen helppo hoidettava, mutta tilanne voi muuttua nopeastikin, ehkä ei alzhameria ole mutta muuten voi hoito vaikeutua.

        Meillä pitäisi olla joku suljettu foorumi missä voisi syvemmin paneutua ja avautua huolistaan, tänne julkiselle ei viitsi juuri mitään kirjoitella.


      • Frans22 kirjoitti:

        Nämä alzhamerpotilaat on todella hankalia ja vaikeita hoidettavia, jopa väkivaltaisia ja arvaamattomia, mikä vaan on mahdollista, hoitaja joutuu aina olemaan varuillaan ja suojaamaan itseään.
        Avun saanti on vaikeaa, nämä hoidettavat osaa käyttäytyä lääkärikäynneillä täysin eritavalla kuin kotioloissa, hoitajaa ei kuunnella ei haastatella vastaanotolla käydessä miten hoidettava käyttätyy kotioloissa.

        Surullista miten huonosti ja välinpitämättömästi suhtaudutaan omaishoitajien jaksamiseen, miksi näitä laitoshoitoon kuuluvia jopa vaarallisia potilaita joudutaan kotona hoitamaan.

        Mulla on vielä suhteellisen helppo hoidettava, mutta tilanne voi muuttua nopeastikin, ehkä ei alzhameria ole mutta muuten voi hoito vaikeutua.

        Meillä pitäisi olla joku suljettu foorumi missä voisi syvemmin paneutua ja avautua huolistaan, tänne julkiselle ei viitsi juuri mitään kirjoitella.

        Minä kävin chatissa joskus keskellä yotä,mutta siellä oli tosin vain näitä vonkaajia ja sairaita,että sekin kava koettu ?
        Olet ihana kirjoittelija ja en Sinun poskipusustasi ole pyörtynyt.
        Sen ajan jolloin elin todellista omaishoitajanelämää haluan jakaa kanssanne ja voimia teiile kaikille ja Hyvää ÄItitenpäivää!Ja haleja teille ,tiedän olette kunnan Uhrilampaita,niin olin minäkin


      • feisbuukkiin
        rituliini_38 kirjoitti:

        Näinhän se on,omaishoitajan ainoat ystävät ovat puhelinmyyjät.
        Kyllä omaishoitajille pitäis järjestää jonkinasteinen kriisipalvelu,vaikka radioon,että sinne voisi soittaa ja siellä olisi henkilö,joka tukisi ja kannustasi,Siis osaisi asettua sen ihmisen henkilökuvaan,sen ihmisen sielunkuvaan,sen ihmisen nykypäivään,ihmisenä,ei vaan kirjoista lukeneena terapeuttina.
        Psykologiaa minä aikoinaan imin itseeni kirjoista,kun 22v.poikani teki itsarin ja jäin äitinä tuhansien kysymysten äärelle?
        Mitä tein väärin,olinko sitä,löinkö laimin sitä,missä meni vikaan,kun erosin alkoholisti miehestäni,siis poikani isästä?
        Anteeksi poikkesin nyt asiasta.

        Ei teidän tarvitse olla yli-ihmisiä,vaikka omaishoitajilta sitä vaaditaankin,
        Joudut olemaan neurologi,psygiatri,sairaanhoitaja,farmaseutti,kokki,siivooja ja vielä lähiomainen,jolla sinut syrjäytettänkin palkkalaskennassa ja olet omaishoitaja jolle jokainen kunta maksaa mitä maksaa?

        Facebookissa on kaksi ellei enemmänkin omaishoitajat sivustoa.


      • feisbuukkiin
        Frans22 kirjoitti:

        Nämä alzhamerpotilaat on todella hankalia ja vaikeita hoidettavia, jopa väkivaltaisia ja arvaamattomia, mikä vaan on mahdollista, hoitaja joutuu aina olemaan varuillaan ja suojaamaan itseään.
        Avun saanti on vaikeaa, nämä hoidettavat osaa käyttäytyä lääkärikäynneillä täysin eritavalla kuin kotioloissa, hoitajaa ei kuunnella ei haastatella vastaanotolla käydessä miten hoidettava käyttätyy kotioloissa.

        Surullista miten huonosti ja välinpitämättömästi suhtaudutaan omaishoitajien jaksamiseen, miksi näitä laitoshoitoon kuuluvia jopa vaarallisia potilaita joudutaan kotona hoitamaan.

        Mulla on vielä suhteellisen helppo hoidettava, mutta tilanne voi muuttua nopeastikin, ehkä ei alzhameria ole mutta muuten voi hoito vaikeutua.

        Meillä pitäisi olla joku suljettu foorumi missä voisi syvemmin paneutua ja avautua huolistaan, tänne julkiselle ei viitsi juuri mitään kirjoitella.

        Fb.ssa on kaksi - ellei enemmänkin omaishoitajat-sivustoa.


    • arvostanteitäniinpaljon

      Samaa mieltä minäkin!

      Niin haluaisin teitä halata ja rutistaa ja sanoa että "voi te rakkaat ihmiset, miten kallisarvoista työtä teette, ja miten vähän kannustusta saatte!".

      On tosi laiha lohtu, vaikka miten haluaisin lohduttaa teitä!

      Iso halaus kuitenkin teille kaikille!

    • Hyvää Äitienpäivää ja haleja teille Omaishoitajille!
      Unohtamatta tietenkin mies omaishoitajia,heitäkin on!
      He vain ovat sulkeneet kuorensa ja omaishoito on heille elämänarvo,niinkuin se jokaiselle sitä työtä tekevälle on.
      Kuinka sen sanoisin,loukkaamatta ketään,nyt kun olen velvotteista vapaa.

      Kokemuksesta voin kertoa,että ei siitä ikeestä niin helppoa ole irrottautua ja alkaa elämään leskenä.Paperisotaa,perunkirjoituskin kesti yli puoli vuotta,kun annoin sen oikeusaputoimistolle
      .Asianajatathan tässä maassa tuskin konkurssia tekee,he osaavat pitkittää prosessia,että veronmaksajilta saava palkkio nostaa heidän koulutustaan vastaavaa tasoaan palkkalistoilla.

      Nyt poikkesin asianteemasta,mutta älkää jääkö hyvät omaishoitajat odottamaan kuuta taivaalta,sitä tuskin mikään kunta teille tulee tarjoamaan,taistelkaa oikeuksienne puolesta,niin jouduin tekemään minäkin ja haleja teille kaikille.Olen mukana tunteessa,olen mukana hoitotoimissa,olen mukana yövalvomisessa,olen mukana siinä tyhjyydessä,kun et enää ole omaishoitja

    • kht545444

      Hei vaan ritullinille.

      Olen miesomaishoitaja, ja siinä todellakin parhassa työssä mitä ihminen voi tehdä vuodesta 2007.Kaikenlaista on tullut koettua, en viitsi edes yksilöidä.

      Luotan kohtaloon ja se avaa todellakin uusia näkemyksiä elämään.Kaikki kiire häviää ja löytää todellisen onnen elämään.

      Omaishoitajana olen siirtynyt historian harrastajasta historiikin tekijäksi.Teen historiikkiä meidän perheestämme.Tämä on todellakin avannut silmiä ymmärtämään itseään.Hip hurrei.

      Samoin uskonnollisuus avautui kun öisin ryhdyin opiskelemaan ortodoksista teologiaa. Koko elämä sai uuden suunnan.

      Toivon kaikille parasta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1083
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      750
    6. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    7. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      744
    8. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      740
    9. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    10. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      714
    Aihe