Alla olisi Nokian Hakkapeliitta 2 185/65/15", muutaman vuoden vanhat, auton paino n. 1200 kg. Mikä olisi oikea talvipaine? Kesäsin kesäkumeissa olen pitäny 195/15" noin 2,4 ja ollut hyvä. Pitäisikö talvella painetta olla enemmän vai vähemmän ja miksi?
(En muuten menisi kehumaan Hakkapeliittoja äänen ja lumipidon suhteen)
Talvirenkaiden ilmanpaineet?
20
12890
Vastaukset
- ole hyvä
Talvirenkaissa tulee pitää talvella vähintään 10% eli n. 0.2-0.3 baria korkeampia paineita kuin kesällä.
Tämä johtuu siitä, että kylmenevä ilma laskee rengaspaineita n. 0.1 baria per 10 astetta. Ilmahan supistuu jäähtyessään.
Lisäksi takarenkaisiin on hyvä laittaa vielä n. 10% enemmän painetta kuin eturenkaisiin, tämä lisää auton suuntavakavuutta talvirenkailla, jotka ovat yleensä löysemmät kuin kesärenkaat.
Liian alhainen rengaspaine heikentää ajo-ominaisuuksia, nostaa polttoaineen kulutusta ja kuluttaa renkaita enemmän.
Muista tarkistaa rengaspaineet kylmistä renkaista, ts. ennen paineiden tarkistusta renkailla ei saa ajaa kovin pitkää matkaa. Älä kuitenkaan säädä rengaspaineita paukkupakkasilla tappiin asti, koska tällöin ilman lämmetessä paineet kohoavat turhan suureksi. Sopiva mittauslämpötila näin talvella on nollasta kymmeneen pakkasasteeseen.
Oliko muuta?- Jamppa1
"Lisäksi takarenkaisiin on hyvä laittaa vielä n. 10% enemmän painetta kuin eturenkaisiin, tämä lisää auton suuntavakavuutta talvirenkailla, jotka ovat yleensä löysemmät kuin kesärenkaat. "
-Sen verran haluaisin vielä lisätä että käyttöohjekirjaa voi pitää hyvänä viitteenä kunhan huomioi sen että takana on vähintään sama paine kuin edessä. Ja yllä oleva koskee etuvetoisia n. 60/40 painojakaumalla olevia autoja. Neli- ja varsinkin takavedoissa takana pitää olla vielä enemmän painetta suhteessa etupäähän. - nössö
"Lisäksi takarenkaisiin on hyvä laittaa vielä n. 10% enemmän painetta kuin eturenkaisiin"
mites kun mun auton ohjeissa lukee että etu/taka renkaiden paineet on 2.3/2.1
jotenkin minua pelottaa laittaa taakse enemmän kuin eteen koska noihan menisivät ihan väärin, ja vielä lisää painetta talvirenkaisiin 0.2 baaria, oletko nyt aivan varma?
eli paljon laitan paineiksi?? - jari---
Paskaa puhut periaatteessa, siis kyllä varmasti ylikovaksi paineistettu takarengas lisää vakautta osaltansa, ja varmasti siinä samalla pienemmän vierintävastuksen myötä pienentää kulutusta (jossain määrin) mutta ihan taatusti kuluu takapyörät päin peetä, mitä kovempi paine niin sitä nopeammin kuluu keskeltä. Se on varma SE!
Renkaan paine on ideana suhteuttaa pyörällä olevaan painoon, ja yleisesti ottaen tavallinen etuvetoinen henkilöauto omaa enemmän painoa edessä, joten eteen enemmän painetta jotta kumi pysyy ryhdissään ja koskettaa maata koko leveydeltä samalla pintapaineella. Tätä ideaa kun käyttää niin taakse vähemmän painetta. Ylisuuri paine takana ihan varmasti vähentää pitoa - ole hyvä
nössö kirjoitti:
"Lisäksi takarenkaisiin on hyvä laittaa vielä n. 10% enemmän painetta kuin eturenkaisiin"
mites kun mun auton ohjeissa lukee että etu/taka renkaiden paineet on 2.3/2.1
jotenkin minua pelottaa laittaa taakse enemmän kuin eteen koska noihan menisivät ihan väärin, ja vielä lisää painetta talvirenkaisiin 0.2 baaria, oletko nyt aivan varma?
eli paljon laitan paineiksi??"mites kun mun auton ohjeissa lukee että etu/taka renkaiden paineet on 2.3/2.1"
"jotenkin minua pelottaa laittaa taakse enemmän kuin eteen koska noihan menisivät ihan väärin"
Autonvalmistajien rengaspainesuositukset ovat nykyään mitä sattuu. Takarenkaissa tulisi lähes poikkeuksetta etenkin talvella olla enemmän painetta kuin eturenkaissa. Vilkaise vaikka Nokian renkaitten tai Continentalin sivuja, sieltä saat lisätietoa.
"vielä lisää painetta talvirenkaisiin 0.2 baaria, oletko nyt aivan varma?"
Juurihan tuon selitin, asia on aivan varma. - ole hyvä
jari--- kirjoitti:
Paskaa puhut periaatteessa, siis kyllä varmasti ylikovaksi paineistettu takarengas lisää vakautta osaltansa, ja varmasti siinä samalla pienemmän vierintävastuksen myötä pienentää kulutusta (jossain määrin) mutta ihan taatusti kuluu takapyörät päin peetä, mitä kovempi paine niin sitä nopeammin kuluu keskeltä. Se on varma SE!
Renkaan paine on ideana suhteuttaa pyörällä olevaan painoon, ja yleisesti ottaen tavallinen etuvetoinen henkilöauto omaa enemmän painoa edessä, joten eteen enemmän painetta jotta kumi pysyy ryhdissään ja koskettaa maata koko leveydeltä samalla pintapaineella. Tätä ideaa kun käyttää niin taakse vähemmän painetta. Ylisuuri paine takana ihan varmasti vähentää pitoa"Paskaa puhut periaatteessa, siis kyllä varmasti ylikovaksi paineistettu takarengas lisää.."
En puhu paskaa, ja miten määrittelet "ylikovan". Autonvalmistajien omat rengaspainesuositukset ovat usein täyttä hölynpölyä, jotka eivät toimi talvirenkailla, eri rengasmerkeillä, eri rengaskoolla, tai Suomen talvisissa olosuhteissa.
"mitä kovempi paine niin sitä nopeammin kuluu keskeltä. Se on varma SE!"
Moderni teräsvyörengas ei käyttäydy aivan niin loogisesti kuin kuvittelet. Pitää olla todella paljon paineita, ennen kuin rengas pullistuu keskeltä ja kuluu epätasaisesti. Muutama kymmenys ei vaikuta renkaan kulumiseen, mutta ajo-ominaisuuksiin kyllä.
Ajatuksesi etu- ja takapään rengaspaineista ei ole järkevä. Päättelyketjusi virheellinen, joskin hyvin tyypillinen.
Auton suuntavakavuus ja hallittavuus on huomattavasti tärkeämpi asia, kuin pelkkä absoluuttinen pito. Takapyörät pitävät auton suunnassaan, vaikka moni toisin kuvittelee. Taakse enemmän painetta, usko huviksesi. - Anonyymi
ole hyvä kirjoitti:
"Paskaa puhut periaatteessa, siis kyllä varmasti ylikovaksi paineistettu takarengas lisää.."
En puhu paskaa, ja miten määrittelet "ylikovan". Autonvalmistajien omat rengaspainesuositukset ovat usein täyttä hölynpölyä, jotka eivät toimi talvirenkailla, eri rengasmerkeillä, eri rengaskoolla, tai Suomen talvisissa olosuhteissa.
"mitä kovempi paine niin sitä nopeammin kuluu keskeltä. Se on varma SE!"
Moderni teräsvyörengas ei käyttäydy aivan niin loogisesti kuin kuvittelet. Pitää olla todella paljon paineita, ennen kuin rengas pullistuu keskeltä ja kuluu epätasaisesti. Muutama kymmenys ei vaikuta renkaan kulumiseen, mutta ajo-ominaisuuksiin kyllä.
Ajatuksesi etu- ja takapään rengaspaineista ei ole järkevä. Päättelyketjusi virheellinen, joskin hyvin tyypillinen.
Auton suuntavakavuus ja hallittavuus on huomattavasti tärkeämpi asia, kuin pelkkä absoluuttinen pito. Takapyörät pitävät auton suunnassaan, vaikka moni toisin kuvittelee. Taakse enemmän painetta, usko huviksesi.Siis huom, kyse talvirengaspaineista.
- Erkki
Ei muutaman vuoden vanhat kumit voi enää kovin hyvin pitääkään
- micheliini
Joo tosiaan saa ylipainetta pumpata aika reilusti ennenkuin rengas alkaa pullistumaan keskeltä. Nykyisissä matalaprofiilirenkaissa paine pitää renkaan profiilin kohdillaan eikä sitä vielä 3bar painekkaan pullistele. Itsellä auton ohjekirja sanoo 2,2 e t-2,7 e t välille paineet. Viidenhengen kuormalla 0,2 bar taakse enemmän kuin eteen. Etuvetoinen auto kyseessä. Eli tuolle painevälille voi itse hakea mielyttävimmät paineet. Talvirenkaissa olen pitänyt 2,4 ja kesärenkaissa 2,7
- herää pälli
micheliini kirjoitti:
Joo tosiaan saa ylipainetta pumpata aika reilusti ennenkuin rengas alkaa pullistumaan keskeltä. Nykyisissä matalaprofiilirenkaissa paine pitää renkaan profiilin kohdillaan eikä sitä vielä 3bar painekkaan pullistele. Itsellä auton ohjekirja sanoo 2,2 e t-2,7 e t välille paineet. Viidenhengen kuormalla 0,2 bar taakse enemmän kuin eteen. Etuvetoinen auto kyseessä. Eli tuolle painevälille voi itse hakea mielyttävimmät paineet. Talvirenkaissa olen pitänyt 2,4 ja kesärenkaissa 2,7
huhuu, 9 vuotta vanha ketju ja innostut vastaamaan, mikä sua vaivaa.
- kerkkopesävittu
Onhan se hyvä näi 9 vuoden jälkeenkin vähä pätee asiasta kun asiasta :D
- assiinajaja
Rengaspaineasiat ja autojen paremmuusväittelyt ei vanhene koskaan. Ainahan tänne joku kesäpesä eksyy pällistelemään.
- Anonyymi
assiinajaja kirjoitti:
Rengaspaineasiat ja autojen paremmuusväittelyt ei vanhene koskaan. Ainahan tänne joku kesäpesä eksyy pällistelemään.
Nostetaas tää ketju ylös lähestyvän 16-vuotispäivän kunniaks!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nostetaas tää ketju ylös lähestyvän 16-vuotispäivän kunniaks!
Ihanaa, ihan uutta asiaa. Ei missään ole kerrottu koskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanaa, ihan uutta asiaa. Ei missään ole kerrottu koskaan.
Hyvä, että viisastuit.
- Anonyymi
Laitan aina 0,3 bar yli valmistajan suositusten, niin rullaa kevyesti .
Ei siitä koskaan ole ollut mitään ongelmia ja renkaatkin kuluvat ihan tasaisesti.- Anonyymi
Pieni ylipaine on aina paikallaan, sillä siitä ei ole mitään haittaa tai vahinkoa.
Sen sijaan liian alhainen paine on suorastaan vaarallista .
Olen ajanut pienillä ylipaineilla 40 vuotta eri merkkisillä renkailla eikä koskaan ole renkaat kuluneet keskeltä vaan ihan tasaisesti, sekä käsällä että talvella .
- Anonyymi
Kannattaa laittaa vähän enemmän kuin mitä autonohjekirjassa neuvotaan, esim 0,2 bar lisää.
- Anonyymi
2.7 bar laitoin.
- Anonyymi
Se on oikein, sillä matalilla paineilla kuluu renkaiden reunat enemmän ja se on haitaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181746
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371469Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221388Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641292- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.471005