Talvirenkaiden ilmanpaineet?

Masa

Alla olisi Nokian Hakkapeliitta 2 185/65/15", muutaman vuoden vanhat, auton paino n. 1200 kg. Mikä olisi oikea talvipaine? Kesäsin kesäkumeissa olen pitäny 195/15" noin 2,4 ja ollut hyvä. Pitäisikö talvella painetta olla enemmän vai vähemmän ja miksi?

(En muuten menisi kehumaan Hakkapeliittoja äänen ja lumipidon suhteen)

20

12259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole hyvä

      Talvirenkaissa tulee pitää talvella vähintään 10% eli n. 0.2-0.3 baria korkeampia paineita kuin kesällä.

      Tämä johtuu siitä, että kylmenevä ilma laskee rengaspaineita n. 0.1 baria per 10 astetta. Ilmahan supistuu jäähtyessään.

      Lisäksi takarenkaisiin on hyvä laittaa vielä n. 10% enemmän painetta kuin eturenkaisiin, tämä lisää auton suuntavakavuutta talvirenkailla, jotka ovat yleensä löysemmät kuin kesärenkaat.

      Liian alhainen rengaspaine heikentää ajo-ominaisuuksia, nostaa polttoaineen kulutusta ja kuluttaa renkaita enemmän.

      Muista tarkistaa rengaspaineet kylmistä renkaista, ts. ennen paineiden tarkistusta renkailla ei saa ajaa kovin pitkää matkaa. Älä kuitenkaan säädä rengaspaineita paukkupakkasilla tappiin asti, koska tällöin ilman lämmetessä paineet kohoavat turhan suureksi. Sopiva mittauslämpötila näin talvella on nollasta kymmeneen pakkasasteeseen.

      Oliko muuta?

      • Jamppa1

        "Lisäksi takarenkaisiin on hyvä laittaa vielä n. 10% enemmän painetta kuin eturenkaisiin, tämä lisää auton suuntavakavuutta talvirenkailla, jotka ovat yleensä löysemmät kuin kesärenkaat. "

        -Sen verran haluaisin vielä lisätä että käyttöohjekirjaa voi pitää hyvänä viitteenä kunhan huomioi sen että takana on vähintään sama paine kuin edessä. Ja yllä oleva koskee etuvetoisia n. 60/40 painojakaumalla olevia autoja. Neli- ja varsinkin takavedoissa takana pitää olla vielä enemmän painetta suhteessa etupäähän.


      • nössö

        "Lisäksi takarenkaisiin on hyvä laittaa vielä n. 10% enemmän painetta kuin eturenkaisiin"

        mites kun mun auton ohjeissa lukee että etu/taka renkaiden paineet on 2.3/2.1

        jotenkin minua pelottaa laittaa taakse enemmän kuin eteen koska noihan menisivät ihan väärin, ja vielä lisää painetta talvirenkaisiin 0.2 baaria, oletko nyt aivan varma?

        eli paljon laitan paineiksi??


      • jari---

        Paskaa puhut periaatteessa, siis kyllä varmasti ylikovaksi paineistettu takarengas lisää vakautta osaltansa, ja varmasti siinä samalla pienemmän vierintävastuksen myötä pienentää kulutusta (jossain määrin) mutta ihan taatusti kuluu takapyörät päin peetä, mitä kovempi paine niin sitä nopeammin kuluu keskeltä. Se on varma SE!

        Renkaan paine on ideana suhteuttaa pyörällä olevaan painoon, ja yleisesti ottaen tavallinen etuvetoinen henkilöauto omaa enemmän painoa edessä, joten eteen enemmän painetta jotta kumi pysyy ryhdissään ja koskettaa maata koko leveydeltä samalla pintapaineella. Tätä ideaa kun käyttää niin taakse vähemmän painetta. Ylisuuri paine takana ihan varmasti vähentää pitoa


      • ole hyvä
        nössö kirjoitti:

        "Lisäksi takarenkaisiin on hyvä laittaa vielä n. 10% enemmän painetta kuin eturenkaisiin"

        mites kun mun auton ohjeissa lukee että etu/taka renkaiden paineet on 2.3/2.1

        jotenkin minua pelottaa laittaa taakse enemmän kuin eteen koska noihan menisivät ihan väärin, ja vielä lisää painetta talvirenkaisiin 0.2 baaria, oletko nyt aivan varma?

        eli paljon laitan paineiksi??

        "mites kun mun auton ohjeissa lukee että etu/taka renkaiden paineet on 2.3/2.1"

        "jotenkin minua pelottaa laittaa taakse enemmän kuin eteen koska noihan menisivät ihan väärin"

        Autonvalmistajien rengaspainesuositukset ovat nykyään mitä sattuu. Takarenkaissa tulisi lähes poikkeuksetta etenkin talvella olla enemmän painetta kuin eturenkaissa. Vilkaise vaikka Nokian renkaitten tai Continentalin sivuja, sieltä saat lisätietoa.

        "vielä lisää painetta talvirenkaisiin 0.2 baaria, oletko nyt aivan varma?"

        Juurihan tuon selitin, asia on aivan varma.


      • ole hyvä
        jari--- kirjoitti:

        Paskaa puhut periaatteessa, siis kyllä varmasti ylikovaksi paineistettu takarengas lisää vakautta osaltansa, ja varmasti siinä samalla pienemmän vierintävastuksen myötä pienentää kulutusta (jossain määrin) mutta ihan taatusti kuluu takapyörät päin peetä, mitä kovempi paine niin sitä nopeammin kuluu keskeltä. Se on varma SE!

        Renkaan paine on ideana suhteuttaa pyörällä olevaan painoon, ja yleisesti ottaen tavallinen etuvetoinen henkilöauto omaa enemmän painoa edessä, joten eteen enemmän painetta jotta kumi pysyy ryhdissään ja koskettaa maata koko leveydeltä samalla pintapaineella. Tätä ideaa kun käyttää niin taakse vähemmän painetta. Ylisuuri paine takana ihan varmasti vähentää pitoa

        "Paskaa puhut periaatteessa, siis kyllä varmasti ylikovaksi paineistettu takarengas lisää.."

        En puhu paskaa, ja miten määrittelet "ylikovan". Autonvalmistajien omat rengaspainesuositukset ovat usein täyttä hölynpölyä, jotka eivät toimi talvirenkailla, eri rengasmerkeillä, eri rengaskoolla, tai Suomen talvisissa olosuhteissa.

        "mitä kovempi paine niin sitä nopeammin kuluu keskeltä. Se on varma SE!"

        Moderni teräsvyörengas ei käyttäydy aivan niin loogisesti kuin kuvittelet. Pitää olla todella paljon paineita, ennen kuin rengas pullistuu keskeltä ja kuluu epätasaisesti. Muutama kymmenys ei vaikuta renkaan kulumiseen, mutta ajo-ominaisuuksiin kyllä.

        Ajatuksesi etu- ja takapään rengaspaineista ei ole järkevä. Päättelyketjusi virheellinen, joskin hyvin tyypillinen.

        Auton suuntavakavuus ja hallittavuus on huomattavasti tärkeämpi asia, kuin pelkkä absoluuttinen pito. Takapyörät pitävät auton suunnassaan, vaikka moni toisin kuvittelee. Taakse enemmän painetta, usko huviksesi.


      • Anonyymi
        ole hyvä kirjoitti:

        "Paskaa puhut periaatteessa, siis kyllä varmasti ylikovaksi paineistettu takarengas lisää.."

        En puhu paskaa, ja miten määrittelet "ylikovan". Autonvalmistajien omat rengaspainesuositukset ovat usein täyttä hölynpölyä, jotka eivät toimi talvirenkailla, eri rengasmerkeillä, eri rengaskoolla, tai Suomen talvisissa olosuhteissa.

        "mitä kovempi paine niin sitä nopeammin kuluu keskeltä. Se on varma SE!"

        Moderni teräsvyörengas ei käyttäydy aivan niin loogisesti kuin kuvittelet. Pitää olla todella paljon paineita, ennen kuin rengas pullistuu keskeltä ja kuluu epätasaisesti. Muutama kymmenys ei vaikuta renkaan kulumiseen, mutta ajo-ominaisuuksiin kyllä.

        Ajatuksesi etu- ja takapään rengaspaineista ei ole järkevä. Päättelyketjusi virheellinen, joskin hyvin tyypillinen.

        Auton suuntavakavuus ja hallittavuus on huomattavasti tärkeämpi asia, kuin pelkkä absoluuttinen pito. Takapyörät pitävät auton suunnassaan, vaikka moni toisin kuvittelee. Taakse enemmän painetta, usko huviksesi.

        Siis huom, kyse talvirengaspaineista.


    • Erkki

      Ei muutaman vuoden vanhat kumit voi enää kovin hyvin pitääkään

      • micheliini

        Joo tosiaan saa ylipainetta pumpata aika reilusti ennenkuin rengas alkaa pullistumaan keskeltä. Nykyisissä matalaprofiilirenkaissa paine pitää renkaan profiilin kohdillaan eikä sitä vielä 3bar painekkaan pullistele. Itsellä auton ohjekirja sanoo 2,2 e t-2,7 e t välille paineet. Viidenhengen kuormalla 0,2 bar taakse enemmän kuin eteen. Etuvetoinen auto kyseessä. Eli tuolle painevälille voi itse hakea mielyttävimmät paineet. Talvirenkaissa olen pitänyt 2,4 ja kesärenkaissa 2,7


      • herää pälli
        micheliini kirjoitti:

        Joo tosiaan saa ylipainetta pumpata aika reilusti ennenkuin rengas alkaa pullistumaan keskeltä. Nykyisissä matalaprofiilirenkaissa paine pitää renkaan profiilin kohdillaan eikä sitä vielä 3bar painekkaan pullistele. Itsellä auton ohjekirja sanoo 2,2 e t-2,7 e t välille paineet. Viidenhengen kuormalla 0,2 bar taakse enemmän kuin eteen. Etuvetoinen auto kyseessä. Eli tuolle painevälille voi itse hakea mielyttävimmät paineet. Talvirenkaissa olen pitänyt 2,4 ja kesärenkaissa 2,7

        huhuu, 9 vuotta vanha ketju ja innostut vastaamaan, mikä sua vaivaa.


    • kerkkopesävittu

      Onhan se hyvä näi 9 vuoden jälkeenkin vähä pätee asiasta kun asiasta :D

      • assiinajaja

        Rengaspaineasiat ja autojen paremmuusväittelyt ei vanhene koskaan. Ainahan tänne joku kesäpesä eksyy pällistelemään.


      • Anonyymi
        assiinajaja kirjoitti:

        Rengaspaineasiat ja autojen paremmuusväittelyt ei vanhene koskaan. Ainahan tänne joku kesäpesä eksyy pällistelemään.

        Nostetaas tää ketju ylös lähestyvän 16-vuotispäivän kunniaks!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostetaas tää ketju ylös lähestyvän 16-vuotispäivän kunniaks!

        Ihanaa, ihan uutta asiaa. Ei missään ole kerrottu koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanaa, ihan uutta asiaa. Ei missään ole kerrottu koskaan.

        Hyvä, että viisastuit.


    • Anonyymi

      Laitan aina 0,3 bar yli valmistajan suositusten, niin rullaa kevyesti .
      Ei siitä koskaan ole ollut mitään ongelmia ja renkaatkin kuluvat ihan tasaisesti.

      • Anonyymi

        Pieni ylipaine on aina paikallaan, sillä siitä ei ole mitään haittaa tai vahinkoa.
        Sen sijaan liian alhainen paine on suorastaan vaarallista .
        Olen ajanut pienillä ylipaineilla 40 vuotta eri merkkisillä renkailla eikä koskaan ole renkaat kuluneet keskeltä vaan ihan tasaisesti, sekä käsällä että talvella .


    • Anonyymi

      Kannattaa laittaa vähän enemmän kuin mitä autonohjekirjassa neuvotaan, esim 0,2 bar lisää.

    • Anonyymi

      2.7 bar laitoin.

      • Anonyymi

        Se on oikein, sillä matalilla paineilla kuluu renkaiden reunat enemmän ja se on haitaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe