dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY

jokke7789

dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY bs=64K conv=noerror,sync

Tämä levyn kopiointi toiselle levylle (X -> Y) on aika pitkäkestoinen. Pystyykö tota nopeuttamaan millään? Auttaako ton "bs=64" luvun nostaminen ja mihin sen voi nostaa aiheuttamatta ongelmia?

9

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olettaisinnäin

      Jätä bs kokonaan pois.

    • Voit nostaa mutta nopeusetu ei ole suuri - riippuu levyn nopeudesta. conv=noerror,sync parametri ei ole tarpeen. cp -a toimii nopeammin. pv auttaa parhaan nopeuden etsimessä.
      Esim pv < /dev/sda > /dev/sdb tai dd if=/dev/sda | pv | dd of=/dev/sdb Noin saat kirjoitusnopeuden näytölle. Ison levyn kopiointi kestää melko kauan. Itse siirsin data 2T levyltä 3T levylle cp -a komennolla. Tuo kopioi hakemistot, aikaleimat, käyttäjäoikeudet ym. Toki kohdelevy pitää osioida ja ja tehdä tiedostojärjestelmät ensin. Jos iso 4T limppu saat varata aikaa... riippuu tietty liitännästä. Rsync verkon yli vielä hitaampi. Tera siirtyi itsellä yllättävän hitaasti.

    • jokke7789

      Joo, 1 TB levy kesti noin 6,5h. Täytyy kokeilla seuraavankerran noita ehdotettuja juttuja jospa auttaisi.

    • jotain-rajaa

      99.9 % levystä on "skeidaa" ? saman "p*kan" voi ladata netistä / muualta?
      Joten mixi kopioida koko skeida?

    • jokke7789

      "99.9 % levystä on "skeidaa" ? saman "p*kan" voi ladata netistä / muualta?"
      No mä olen alottelija linux puolella ja kysyn sulta:
      Jos käyttis on koffattu itselle sopivaksi ja asennettu softat, esim VMware jossa useampi käyttis, win eri versioita sekä linukka eriversioita.
      Onko nopeampi asentaa kaikki uusiksi ja konfata softat vs. tekee ton dd kopsun taustalla?

    • raja-on-koossa

      "Jos käyttis on koffattu itselle sopivaksi"
      NIIN se ei missään olosuhteissa voi olla yli 1 G kokonen?
      Helpompi tehdä tuhat käyttistä kuin yrittää yhteen "p*kaan" sovittaa kaikki?.

      • Anonyymi

        kopsaa kuvat jne google driveeen tai ulkoselle kovolle ja asentaa uuden linukan ja tyhjentää levyn


    • jokke7789

      Mulla meni useampi tunti 18.1 asennuksesta siihen että kaikki oli mielestäni kunnossa ja päivitetty toimiva printteri.
      Waren alta löytyy Win7, Win8.1 ja Win10 sekä muutamia eri Linux versioita.
      Kaikki toimii nyt ihan loistavasti. Eri käyttiksiä myös pystyy ajamaan samaan aikaan tarvittaessa.
      No voisihan tietysti ottaa kaikista backuppit erikseen mutta tolla dd kopsulla kaikki tulee kerralla. Saisi olla tietysti vähän nopeampi.. :)

    • Itse kun kopioin Teran levyn verkon yli salattuna toiselle levylle ja palautin datat uudelle levylle ei päivä riittänyt. dd on varma ja löytyy jokaisesta asennusmediasta. On toki nopeampia jotka eivät kopioi tyhjää tilaa, mutta jos levy melkein täysi hyöty on pieni. Clonezilla on on yksi. Menee senkin asentamisessa aikaa. Miten varmistaa menikö kopiointi oikein? Kahden levyn vertaaminen verkon yli ei ihan helppoa. Samassa koneessa diff tekee sen, mutta kestää sekin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2146
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1992
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      158
      1682
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1614
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe