sopiiko juontokoura olemaan normaalin kippikärryn ja traktorin välissä tiellä ajaessa.siis koura nostolaitteessa ja kärry koukussa
harkitsen juontokouran ostoa
kärry ja juontokoura
25
2399
Vastaukset
- o.pe
Ei, voit tehdä tietysti oikein piiitkän aisan jolloin sopii.
- ämäf
Joo, ei tosiaan sovi. Vanhan wärtsilä/esa purkukärryn aisan pituutta pystyy säätää eri pituuksiin, mutta en osaa yhtäkkiä sanoa saisko sen riittävän pitkäksi.
- qwertyuiopoiu
Vaikka mahtuisikin, se on vaarallista, jos nostolaite sattuu laskemaan ajon aikana alas, yhdistelmä menettää kaarteessa ohjattavuutensa ja saattaa kaataa traktorinkin.
- ämäf
Tuskinpa. Jos koura on täysin kiinni niin sen kulma on niin loiva että luiskahtaa aisasta yli kääntyes.
- jossaakysyä
Mitä aloittaja suunnitteli tekevänsä moisella yhdistelmällä?
- cnh88
metsä palsta on melko etäällä,siellä on klapikone valmiiksi oottamassa.ajattelin että menis kouran ja kärryn kanssa sinne.kouralla ajas rangat laaniin ja sitten silppuaisi rangat kärryyn ja ajelis koura ja kärry perässä kotia...matkaa on 40km/suunta
- rankareki
Saa kai sillä pelkällä kärylläkin ne rangat metsästä? Mättää käsin kuorman peräkärryyn ja kippaa klapikoneen eteen. Kunto kohenee ja mieli virkistyy.
- välvouhka
Saisiko sen vaikka isolla kuorma liinalla vetäistyä pystyyn siitä työntö varren korvakosta, rakentelis vaikka kuljetus korvakon erikseen,tiedä häntä toisko se lisä tilaa.
- Akseli_Teli
Hydr. työntövarsi auttaisi ehkä himpunverran asiaa. Mutta sellainen väliakselisto auttaisi enempi asiaa. Eli peräkärryn aisa on kiinni väliakselistossa ja akselisto sitten tr:n vetokoukussa, jolloin tsydeemi muistuttaisi vankkuria. Mutta naapuri hitsasi juontokouraan etukuormaajan sovitteet ja tekee siirrettävistä puista kuorman. Ja kotona sitten vasta klapikoneella klapeiksi.
- cnh88
joo,jos olis etukuormain niin kyllä se asiaa tietysti helpottaisi
- Akseli_Teli
Noo , käytettyjä takakuormaimia saa aikas edullisesti, niin sekin auttaisi asiaa. Eli jos tuon juontokouran sovittaisi takakuormaimeen.
- koneuskovaiset
Jo on vaikeaksi mennyt polttopuiden ajo. Pinotavarapiheillä vaan rangat kärryyn, näillä on pärjätty tähän päivään asti.
- cnh88
no tarkoitus on nopeuttaa puun tekoa.emäntä ja minä tehdään 3 vuoro työtä ja meillä on 2 pientä lasta,joka lisää haastetta aika paljon,emäntä 3 vkl töissä/kk yleensä yö vuorossa,jolloin minä vaihdan vaippaa kotona,ei siis aika riitä vuorokaudessa mihinkään.talo lämpiää puulla..eri asia jos olisin naapurin TUKIJUSSI jolla on aikaa kävellä heinän korsi suussa pellon reunalla katsomassa kun rukiin tähkä tuulessa heiluu ja odotella että kyllä taas tukiaiset tilille paukahtaa ja polttaa sitten strokerissa lämmös kaikki jyvät..
- Akseli_Teli
Noo kyllä tuossa, jos totta kerran on, haastettakin piisaa. Mutta ei kai tuossa tarvita kuin logistiset ajatukset ja mielikuvitus vaan pintaan. Tuo juontokuora kyllä mennessä kulkee siellä traktorin peräkärryllä, joku avulias tukijussi voi sen sinne nostaa etukuormaimen trukkipiikeillä. Ja voit saada sen itsekin sinne kun peruutat kärryn ojanteeseen ja sitten otat kouran tr:n perään ja nostat takaa kyytiin. Ja kärry tr:iin, ja menoksi, tietysti koura tarvitsee sitoa ettei "kissalan pojat" pysäyttele "miekkataksiin" juttutuokiolle. Ei kai sulla muksut ja rouva kuiteskaan siellä kärrynlavalla matkaa tee sinne metsälöön. Kai hän, jos mukaan tulee, niin tulee autolla. Ja autossa on tietty vetokoukku. Ei muutakuin se koura takasin tullessa auton peräkärryyn. noilla eväillä sen pitäisi onnistua. Periaatteella, kun konstit loppuu, niin keinot alkaa.Tuossa siis yksi ehdotus.
- gjdgjghiyfuiy
On se nyt jumalauta kun taas piti tuet ja viljelijän haukkuminen vetää tähänkin. Ensinnäkin suurin osa viljatilallisista käy muualla töissä ja viljely on sivuhomma. Elukkatiloilla kiirettä riittää aina. Lopeta se hemmetin 3vuorotyö ja aloita viljely jos se on niin helppoa ja tuottoisaa niin ei tartte kadehtia! Kyllä on viljelijällä "ilo" tuottaa ruokaa sellaisille jotka meitä kaikista eniten vihaa ja haukkuu maha täynnä.
- turhaanuhoat
Osta puut suoraan pihaan kaupiaalta, niin ei tarvitse täällä itkeä.
- puulämmittäjä
Samalta tuo kiireinen elämänmeno kuulostaa kuin omanikin ja myös puilla lämpiävä talo. Minulla ei ole käytössä kuin auton peräkärry itsetehdyillä lisälaidoilla ja moottorisaha. Polttopuut kerään luvan kanssa hakkuualoilta tai isäntien peltojen reunoilta ja teiden reunoilta. Kotona pölkyt ja rangat pätkiksi, siitä sitten joko kirveellä tai vaikeammat halottavat pienellä hydraulihalkojalla.
Isäntiä en alkaisi haukkumaan, heihin kannattaa pitää hyvät välit niin saattaa saada apua tarvittaessa ja ne polttopuut.
- 54km_matkaa
Hanki käytetty Farmi taikka Sisu (Peltosalmen konepaja) takakuormaaja, sillä nostat sen juontokouran kärryyn kyytiin ja jotain muutkin työkonetta tarpeen mukaan. Tuohon tarpeeseen käy huonompikin väljä lousku takakuormaaja, riittää, kun työsylinteri toimii kunnolla.
Olen itse se parjaamasi tukijussi, jolla on kauimmaiset metsät ja pellot 54km päässä päätilalta, ostin käytetyn Farmi takakuormaaja riiskun 50€ ihan tätä hommaa varten. Nostan sillä kylvökoneenkin kärryyn kyytiin.
Juontokoura ei paina mahdottomia, joten sen nostaa hyvin vaikka RHS-palkista hitsatulla nostimella, jonka voi hitsailla samoilla mitoilla, kuin Farmi takakuormaaja ylös nostettuna. Hitsailin sellaisenkin suursäkkien nostoon, aineet romukaupassa maksoivat muutaman kympin.
Kannattaako niitä klapeja tehdä siellä 40km päässä, miksi et tee juontokouralla kuormaa peräkärryyn ja tuo niitä puita rankoina kotosalle. Tai, jos suurempi määrä on tuota rankaa, niin paluukuormana tukkiautolla kotipihalle. On yllättävän halpaa, kun vertaa traktorilla ajamiseen! - rankareki
Onpa taas vaikeaksi mennyt? Siitä vain kärrynaisa juontokouran leukojen väliin ja vähän jotain narua, ettei luiskahda pois. Ei vaan laita leukoja liian tiukalle, että mahtuu kärry kääntymään.
- aloittaja88
en parjaa tuki jussia ainakaan ruoka suussa..ajatin rangat eräällä tukijussilla,huomattavasti halvempaa kuin juontokoura ja oma aika säästyi
- Akseli_Teli
Se oli yksinkertaisin, viisain ja helpoin ratkaisu. Kuntoilua saa vielä riittävästi tuolloinkin, vaikka rangat on kotona.
- Hirvenhiihtelijä
Tein itse matalan kärryn, pitkä aisa ja kavennettu kuorma-auton etuakseli. Kärry jätetään tielle, juontokouralla puutavara kyytiin ja kouralla aisa vetokoukkuun. Yhdistelmällä olen ajanut satoja kuutioita tukkia ja kuitupuuta. Ei maksanut paljon, traktorina Valmet 4-255. Mahtuu hakemaan puita melkein mistä vaan.
- juontovinssi
Minäkin joskus ajattelin että kuormauspuomilla varustetun juontovinssin laitan nostolaitteisiin ja sitten vain otan rankakärryn vetokoukkuun. Eihän sitä kärryä saanut mitenkään koukkuun, koska kun lähti laskemaan vetokoukkua, niin myös ne nostolaitteet ja vinssi laski kanssa.
Lopulta piti sitten rakennella vetokoukku vinssin lovipankkoon, mutta sitten siitä tulikin liian takapainoinen ja joutui ajelemaan pienempiä kuormia.
Vinssi on merkkiä Fransgård. - KärryJuontokouraan
" metsä palsta on melko etäällä,siellä on klapikone valmiiksi oottamassa.ajattelin että menis kouran ja kärryn kanssa sinne.kouralla ajas rangat laaniin ja ".....
Minä otan kouralla aisasta kiinni ja eikun menoksi. Juontokourahan on näin ollen todellinen "aisankannatin". Olen hitsannut aisan alapuolelle jöötinkappaleen, ettei luiskahda kärrry kourasta irti. Tukijalka saa olla alhaalla valmiiksi. Hyvin olen tuonut kuormiakin kärry juontokourassa hinauksessa. Nopea irroittaa ja kytkeä kouraan. Samoin reellä ajo sujuu. Rekeen lastaan kouralla kasat ja siirrot seuraavalle kasoille ja sitten vaan suunta kotia kohti. Hyvin ovat tulleet mukanaToki liinalla sidon jäiset rangat että pysyvät matkassa mukana. - Anonyymi00025UUSI
Fiat mekkisen nostolaitteet saa lukittua ajon ajaksi, ettei pääse laskemaan/pettämään.
Varma kuin mikä. Vaihda merkkiä jos et omista FIIATTIA!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2723459Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1221816Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is2751548- 751457
- 771406
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001130Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:531126- 631011
- 22977
IS viikonloppu 16.-17.5.2026
Tänä viikonloppuna on Kärkkäisen ja Skyttän yhteistyönä syntynyt 3.0 arvoinen sanaristikko ratkaistavana.35893