e21 315 vs 316

Masa

Mitä eroa otsikossa mainituissa autoissa on? Oma
arvaus 315 on 1,5 litran ja 316 1,6 litran
koneella. Aivan hakoteilläkö?

8

1780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinköhän se oli...

      Eli 315 on muistaakseni -81
      esitelty "säästömalli" E21-sarjasta. Kone on 1,6-
      litrainen, tehoa 75 kaakkia.
      316-mallissa on 1,8-litrainen kaasutinkone, tehoa
      90 hv.
      Samainen kone oli ensimmäiset vuodet myös E30-
      korisen "kolmeykskutosen" nokalla, samantehoisena
      kaiken lisäksi.
      Koreissa oli pieniä eroja, mm. 315:sta puuttui
      ikkunoista kromilistat ja työkalusarja oli
      erilainen (vaatimattomampi).

      • 323i

        Todellakin 315 oli 1,6litraisella 75-heppaisella.
        Oikeassa olet siinäkin, että 316 oli
        1,8litraisella 90-heppaisella. Jos tarkkoja
        ollaan, niin vuodet 1975-1979 tuo 316-malli oli
        1,6litraisella, mutta myös siitä otettiin 90hv.
        316 oli siis vuodesta 1980 lähtien 1,8koneella.
        315 oli muutenkin varustukseltaan
        vaatimattomampi, kuin jo nuo mainitut kromilistat
        ja työkalusarja.
        Sähköpeilit puuttuivat, ovitaskut puuttuivat,
        puskureiden saumoissa olevat kromipannat
        puuttuivat, hattuhylly oli keinonahkalla
        verhoiltu.
        aki M varmaan täudentää listaa jos multa jotain
        jäi pois.
        Jos jostain löytyisi vähänajettu hyväkuntoinen
        315 jossa ei ole spoilereita, levikkeitä ja muita
        kauheuksia, niin hankkisin heti. Olisiko jollain
        tiedossa?


      • aki M
        323i kirjoitti:

        Todellakin 315 oli 1,6litraisella 75-heppaisella.
        Oikeassa olet siinäkin, että 316 oli
        1,8litraisella 90-heppaisella. Jos tarkkoja
        ollaan, niin vuodet 1975-1979 tuo 316-malli oli
        1,6litraisella, mutta myös siitä otettiin 90hv.
        316 oli siis vuodesta 1980 lähtien 1,8koneella.
        315 oli muutenkin varustukseltaan
        vaatimattomampi, kuin jo nuo mainitut kromilistat
        ja työkalusarja.
        Sähköpeilit puuttuivat, ovitaskut puuttuivat,
        puskureiden saumoissa olevat kromipannat
        puuttuivat, hattuhylly oli keinonahkalla
        verhoiltu.
        aki M varmaan täudentää listaa jos multa jotain
        jäi pois.
        Jos jostain löytyisi vähänajettu hyväkuntoinen
        315 jossa ei ole spoilereita, levikkeitä ja muita
        kauheuksia, niin hankkisin heti. Olisiko jollain
        tiedossa?

        Moottorin puolella eroja tuon tilavuuden lisäksi
        ovat mm. 315:n yksikurkkuinen kaasutin vs. 316:n
        kaksikurkkuinen, 315:ssa lisäksi erilainen
        pakosarja, ja pakoputken etuputki. 315:ssä
        pakosarjalta yksi ulostuloreikä, ja putki on
        yksiputkinen heti alusta, kun taas 316:ssa
        pakosarjassa kaksi reikää, ja etuputki lähtee
        sarjalta kahtena, ja yhdistyy vasta vähän ennen
        ensimmäistä liitosta. Lisäksi verrattuna 316:n
        1,6 litraseen moottoriin (vm.75-79) 315:ssä on
        korkeampi puristussuhde.

        Varustuksessa eroja: Työkalusarja mainittiinkin,
        mutta tarkennetaan. 316:ssa ja suuremmissa
        työkalusarja on tuo jo tutuksi tullut tarjotin
        takaluukussa, kun taas 315:ssä työkalut olivat
        pussissa, peräkontin oikealla
        olevassa "syvennyksessä". Takaluukkun kannessa ei
        myöskään ollut valoa, vaan kontin valo saatiin
        niiden takavalojen "ikkunoiden" kautta, kun
        ajovalot (tai pysäköintivalot) olivat kytkettynä.
        Nyt en kyllä tosin ole ihan varma että oliko
        tuota valoa vakionakaan, kuin kuusisylinterisissä
        malleissa. Sama juttu myös hansikaslokeron valon
        kanssa.

        Sisältä puuttuivat lisäksi ns. kauhukahvat
        ikkunoiden yläpuolelta.

        Ja vielä yksi tulee mieleen, nimittäin
        perävälitys oli eri 315:ssa kuin saman
        vuosimallin 316(1,8):ssa. Tosin 316 (1,6):ssa (75-
        79) on tuo sama 4,1:1 kuin 315:ssä.

        Siinäpä noita eroja vähän aluksi. Muut jatkakoon
        listaa.


      • Tuure
        aki M kirjoitti:

        Moottorin puolella eroja tuon tilavuuden lisäksi
        ovat mm. 315:n yksikurkkuinen kaasutin vs. 316:n
        kaksikurkkuinen, 315:ssa lisäksi erilainen
        pakosarja, ja pakoputken etuputki. 315:ssä
        pakosarjalta yksi ulostuloreikä, ja putki on
        yksiputkinen heti alusta, kun taas 316:ssa
        pakosarjassa kaksi reikää, ja etuputki lähtee
        sarjalta kahtena, ja yhdistyy vasta vähän ennen
        ensimmäistä liitosta. Lisäksi verrattuna 316:n
        1,6 litraseen moottoriin (vm.75-79) 315:ssä on
        korkeampi puristussuhde.

        Varustuksessa eroja: Työkalusarja mainittiinkin,
        mutta tarkennetaan. 316:ssa ja suuremmissa
        työkalusarja on tuo jo tutuksi tullut tarjotin
        takaluukussa, kun taas 315:ssä työkalut olivat
        pussissa, peräkontin oikealla
        olevassa "syvennyksessä". Takaluukkun kannessa ei
        myöskään ollut valoa, vaan kontin valo saatiin
        niiden takavalojen "ikkunoiden" kautta, kun
        ajovalot (tai pysäköintivalot) olivat kytkettynä.
        Nyt en kyllä tosin ole ihan varma että oliko
        tuota valoa vakionakaan, kuin kuusisylinterisissä
        malleissa. Sama juttu myös hansikaslokeron valon
        kanssa.

        Sisältä puuttuivat lisäksi ns. kauhukahvat
        ikkunoiden yläpuolelta.

        Ja vielä yksi tulee mieleen, nimittäin
        perävälitys oli eri 315:ssa kuin saman
        vuosimallin 316(1,8):ssa. Tosin 316 (1,6):ssa (75-
        79) on tuo sama 4,1:1 kuin 315:ssä.

        Siinäpä noita eroja vähän aluksi. Muut jatkakoon
        listaa.

        315 oli vain kaksilla etuvaloilla, mutta eipä
        tuplia tainnut olla kaikissa "isommissakaan".
        Kierroslukumittarin tilalla oli kello, kuten taas
        muissakin pienissä, mutta saikohan runtupuntaria
        315:een edes tilaamalla? Tämän säästömallin
        edeltäjä 1502 oli muuten hauska ja huoleton peli,
        vaatimattomasta kulkevuudestaan huolimatta. Eikä
        näissä riisutuissa versioissa kuitenkaan oltu
        peruslaadusta tingitty.


      • aki M
        Tuure kirjoitti:

        315 oli vain kaksilla etuvaloilla, mutta eipä
        tuplia tainnut olla kaikissa "isommissakaan".
        Kierroslukumittarin tilalla oli kello, kuten taas
        muissakin pienissä, mutta saikohan runtupuntaria
        315:een edes tilaamalla? Tämän säästömallin
        edeltäjä 1502 oli muuten hauska ja huoleton peli,
        vaatimattomasta kulkevuudestaan huolimatta. Eikä
        näissä riisutuissa versioissa kuitenkaan oltu
        peruslaadusta tingitty.

        Näillä ns. tuplavaloilla vakiona varustettuna
        lähtivät tehtaalta vain mallit 320, 320i ja 323i.
        Jälkeenpäinhän noita on sitten asennettu vaikka
        ja mihin. Lisäksi sitten vielä eri valmistajien
        (mm. Hella) tarjoamat sumu/lisävalosarjat noihin
        kaksilamppuisiin, joissa hyödynnettiin auton omat
        isot H4 umpiot, ja rinnalle tuli hieman pienemmät
        lisävalot.

        Kierroslukumittaria on todellakin saanut
        lisävarusteena myös 315:een.

        Ajettavuudeltaanhan 315 ei ole sen kummempi kuin
        muutkaan E21 koriset. Vain vaatimattomampi
        moottoriteho asettaa omat rajoituksensa.


      • 323i
        aki M kirjoitti:

        Näillä ns. tuplavaloilla vakiona varustettuna
        lähtivät tehtaalta vain mallit 320, 320i ja 323i.
        Jälkeenpäinhän noita on sitten asennettu vaikka
        ja mihin. Lisäksi sitten vielä eri valmistajien
        (mm. Hella) tarjoamat sumu/lisävalosarjat noihin
        kaksilamppuisiin, joissa hyödynnettiin auton omat
        isot H4 umpiot, ja rinnalle tuli hieman pienemmät
        lisävalot.

        Kierroslukumittaria on todellakin saanut
        lisävarusteena myös 315:een.

        Ajettavuudeltaanhan 315 ei ole sen kummempi kuin
        muutkaan E21 koriset. Vain vaatimattomampi
        moottoriteho asettaa omat rajoituksensa.

        Ajettavuudeltaan 315 eroaa toki muista.
        Takakallistuksenvakaaja puuttuu ja esim 323i-
        malliin verrattuna etuiskunvaimentimet ovat
        hentoisemmat (ohuemmat) Mielestäni nuo nyt
        kuitenkin vaikuttavat ajettavuuteen/ajo-
        ominaisuuksiin.
        Ajettavuus samalla tasolla ehkä 316-mallin
        kanssa, jossa identtinen alusta, mutta kaikista
        muista sitten jo löytyy esim tuo takavakaaja.
        Taisi mennä jo saivarteluksi.


      • 528i
        323i kirjoitti:

        Ajettavuudeltaan 315 eroaa toki muista.
        Takakallistuksenvakaaja puuttuu ja esim 323i-
        malliin verrattuna etuiskunvaimentimet ovat
        hentoisemmat (ohuemmat) Mielestäni nuo nyt
        kuitenkin vaikuttavat ajettavuuteen/ajo-
        ominaisuuksiin.
        Ajettavuus samalla tasolla ehkä 316-mallin
        kanssa, jossa identtinen alusta, mutta kaikista
        muista sitten jo löytyy esim tuo takavakaaja.
        Taisi mennä jo saivarteluksi.

        E21 muuten on, jos esim. E30:een verrataan?
        Talvisista ajo-ominaisuuksista olen kuullut
        kauhujuttuja, mutta kokeilemaan asti en ole
        päässyt -- eipä silti, eihän E30:kaan maailman
        rauhallisin talviajettava ole, ainakaan isommilla
        koneilla.


      • 323i
        528i kirjoitti:

        E21 muuten on, jos esim. E30:een verrataan?
        Talvisista ajo-ominaisuuksista olen kuullut
        kauhujuttuja, mutta kokeilemaan asti en ole
        päässyt -- eipä silti, eihän E30:kaan maailman
        rauhallisin talviajettava ole, ainakaan isommilla
        koneilla.

        Ajo-ominaisuudet tuossa E21-mallissa ovat
        mielestäni ihan ok. Itsekin olen kuullut
        kaikenlaisia kauhutarinoita siitä, miten värkki
        on karannut yhdeltä jos toiselta hanskasta,
        varsinkin talvella.
        No, taka-akselistohan ei käytökseltään ole paras
        mahdollinen. Jos esim. ajat mutkaan niin kovaa,
        että sisäkaarteenpuoleinen takapyörä nousee
        ilmaan ja silloin menet nostamaan jalan kaasulta,
        niin saattaa tulla ongelmia varsinkin ilman
        lukkoa olevan perävälityksen kanssa.
        Tähän voisi tietysti todeta, että tosimies ei
        kaasua nostele vaan antaa vedon olla kokoajan
        päällä.
        Itselläni on kokemuksia E21-malleista yhteensä n.
        600.000km:n verran, eikä kertaakaan ole ns.
        riistäytynyt.
        323i on ehkä kaikkein johdonmukaisin ajettava,
        koska sen etutolpat ovat huomattavasti järeämmät
        kuin muissa sisarissaan. Tällöin ei
        ulkokaarteenpuoleinen etuiskari pääse painumaan
        liian alas, josta taas johtuu, ettei
        sisäkaarteenpuoleinen takapyörä nouse niin
        helposti irti tiestä.
        Pahin läheltäpiti kokemus minulla on ollut juuri
        mallin 315 kanssa. Mallissa näet on piskuinen ja
        melko hento etupää ja vastaavasti takapäässä ei
        ole kallistuksenvakaajaa ollenkaan. Tällä
        mallilla nyt ei kyllä muutenkaan voi saada aikaan
        mitään urheilullisia suorituksia, siitä pitää
        näet huolen jo melko vaatimaton 75hv:n
        moottoritehokin.
        Muuten E21-malli on kyllä todella johdonmukainen
        ajettava. niinkuin vain takavetoinen voi olla.
        Kokoajan on rattiin täysi tunne siitä mitä
        etupyörät tekevät ja missä ne menevät.
        Lukkoperällä, hyvillä renkailla ja kunnossa
        olevilla alustanosilla varustettuna auto on
        suorastaan riemukas. 323i-mallin tukevat 143hv ja
        melko hyvä alavääntö jäisivät varmasti mieleesi
        jos autoa koittamaan pääsisit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1421
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1164
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1087
    5. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      906
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      894
    7. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

      Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe