Mitä eroa otsikossa mainituissa autoissa on? Oma
arvaus 315 on 1,5 litran ja 316 1,6 litran
koneella. Aivan hakoteilläkö?
e21 315 vs 316
8
1754
Vastaukset
- Näinköhän se oli...
Eli 315 on muistaakseni -81
esitelty "säästömalli" E21-sarjasta. Kone on 1,6-
litrainen, tehoa 75 kaakkia.
316-mallissa on 1,8-litrainen kaasutinkone, tehoa
90 hv.
Samainen kone oli ensimmäiset vuodet myös E30-
korisen "kolmeykskutosen" nokalla, samantehoisena
kaiken lisäksi.
Koreissa oli pieniä eroja, mm. 315:sta puuttui
ikkunoista kromilistat ja työkalusarja oli
erilainen (vaatimattomampi).- 323i
Todellakin 315 oli 1,6litraisella 75-heppaisella.
Oikeassa olet siinäkin, että 316 oli
1,8litraisella 90-heppaisella. Jos tarkkoja
ollaan, niin vuodet 1975-1979 tuo 316-malli oli
1,6litraisella, mutta myös siitä otettiin 90hv.
316 oli siis vuodesta 1980 lähtien 1,8koneella.
315 oli muutenkin varustukseltaan
vaatimattomampi, kuin jo nuo mainitut kromilistat
ja työkalusarja.
Sähköpeilit puuttuivat, ovitaskut puuttuivat,
puskureiden saumoissa olevat kromipannat
puuttuivat, hattuhylly oli keinonahkalla
verhoiltu.
aki M varmaan täudentää listaa jos multa jotain
jäi pois.
Jos jostain löytyisi vähänajettu hyväkuntoinen
315 jossa ei ole spoilereita, levikkeitä ja muita
kauheuksia, niin hankkisin heti. Olisiko jollain
tiedossa? - aki M
323i kirjoitti:
Todellakin 315 oli 1,6litraisella 75-heppaisella.
Oikeassa olet siinäkin, että 316 oli
1,8litraisella 90-heppaisella. Jos tarkkoja
ollaan, niin vuodet 1975-1979 tuo 316-malli oli
1,6litraisella, mutta myös siitä otettiin 90hv.
316 oli siis vuodesta 1980 lähtien 1,8koneella.
315 oli muutenkin varustukseltaan
vaatimattomampi, kuin jo nuo mainitut kromilistat
ja työkalusarja.
Sähköpeilit puuttuivat, ovitaskut puuttuivat,
puskureiden saumoissa olevat kromipannat
puuttuivat, hattuhylly oli keinonahkalla
verhoiltu.
aki M varmaan täudentää listaa jos multa jotain
jäi pois.
Jos jostain löytyisi vähänajettu hyväkuntoinen
315 jossa ei ole spoilereita, levikkeitä ja muita
kauheuksia, niin hankkisin heti. Olisiko jollain
tiedossa?Moottorin puolella eroja tuon tilavuuden lisäksi
ovat mm. 315:n yksikurkkuinen kaasutin vs. 316:n
kaksikurkkuinen, 315:ssa lisäksi erilainen
pakosarja, ja pakoputken etuputki. 315:ssä
pakosarjalta yksi ulostuloreikä, ja putki on
yksiputkinen heti alusta, kun taas 316:ssa
pakosarjassa kaksi reikää, ja etuputki lähtee
sarjalta kahtena, ja yhdistyy vasta vähän ennen
ensimmäistä liitosta. Lisäksi verrattuna 316:n
1,6 litraseen moottoriin (vm.75-79) 315:ssä on
korkeampi puristussuhde.
Varustuksessa eroja: Työkalusarja mainittiinkin,
mutta tarkennetaan. 316:ssa ja suuremmissa
työkalusarja on tuo jo tutuksi tullut tarjotin
takaluukussa, kun taas 315:ssä työkalut olivat
pussissa, peräkontin oikealla
olevassa "syvennyksessä". Takaluukkun kannessa ei
myöskään ollut valoa, vaan kontin valo saatiin
niiden takavalojen "ikkunoiden" kautta, kun
ajovalot (tai pysäköintivalot) olivat kytkettynä.
Nyt en kyllä tosin ole ihan varma että oliko
tuota valoa vakionakaan, kuin kuusisylinterisissä
malleissa. Sama juttu myös hansikaslokeron valon
kanssa.
Sisältä puuttuivat lisäksi ns. kauhukahvat
ikkunoiden yläpuolelta.
Ja vielä yksi tulee mieleen, nimittäin
perävälitys oli eri 315:ssa kuin saman
vuosimallin 316(1,8):ssa. Tosin 316 (1,6):ssa (75-
79) on tuo sama 4,1:1 kuin 315:ssä.
Siinäpä noita eroja vähän aluksi. Muut jatkakoon
listaa. - Tuure
aki M kirjoitti:
Moottorin puolella eroja tuon tilavuuden lisäksi
ovat mm. 315:n yksikurkkuinen kaasutin vs. 316:n
kaksikurkkuinen, 315:ssa lisäksi erilainen
pakosarja, ja pakoputken etuputki. 315:ssä
pakosarjalta yksi ulostuloreikä, ja putki on
yksiputkinen heti alusta, kun taas 316:ssa
pakosarjassa kaksi reikää, ja etuputki lähtee
sarjalta kahtena, ja yhdistyy vasta vähän ennen
ensimmäistä liitosta. Lisäksi verrattuna 316:n
1,6 litraseen moottoriin (vm.75-79) 315:ssä on
korkeampi puristussuhde.
Varustuksessa eroja: Työkalusarja mainittiinkin,
mutta tarkennetaan. 316:ssa ja suuremmissa
työkalusarja on tuo jo tutuksi tullut tarjotin
takaluukussa, kun taas 315:ssä työkalut olivat
pussissa, peräkontin oikealla
olevassa "syvennyksessä". Takaluukkun kannessa ei
myöskään ollut valoa, vaan kontin valo saatiin
niiden takavalojen "ikkunoiden" kautta, kun
ajovalot (tai pysäköintivalot) olivat kytkettynä.
Nyt en kyllä tosin ole ihan varma että oliko
tuota valoa vakionakaan, kuin kuusisylinterisissä
malleissa. Sama juttu myös hansikaslokeron valon
kanssa.
Sisältä puuttuivat lisäksi ns. kauhukahvat
ikkunoiden yläpuolelta.
Ja vielä yksi tulee mieleen, nimittäin
perävälitys oli eri 315:ssa kuin saman
vuosimallin 316(1,8):ssa. Tosin 316 (1,6):ssa (75-
79) on tuo sama 4,1:1 kuin 315:ssä.
Siinäpä noita eroja vähän aluksi. Muut jatkakoon
listaa.315 oli vain kaksilla etuvaloilla, mutta eipä
tuplia tainnut olla kaikissa "isommissakaan".
Kierroslukumittarin tilalla oli kello, kuten taas
muissakin pienissä, mutta saikohan runtupuntaria
315:een edes tilaamalla? Tämän säästömallin
edeltäjä 1502 oli muuten hauska ja huoleton peli,
vaatimattomasta kulkevuudestaan huolimatta. Eikä
näissä riisutuissa versioissa kuitenkaan oltu
peruslaadusta tingitty. - aki M
Tuure kirjoitti:
315 oli vain kaksilla etuvaloilla, mutta eipä
tuplia tainnut olla kaikissa "isommissakaan".
Kierroslukumittarin tilalla oli kello, kuten taas
muissakin pienissä, mutta saikohan runtupuntaria
315:een edes tilaamalla? Tämän säästömallin
edeltäjä 1502 oli muuten hauska ja huoleton peli,
vaatimattomasta kulkevuudestaan huolimatta. Eikä
näissä riisutuissa versioissa kuitenkaan oltu
peruslaadusta tingitty.Näillä ns. tuplavaloilla vakiona varustettuna
lähtivät tehtaalta vain mallit 320, 320i ja 323i.
Jälkeenpäinhän noita on sitten asennettu vaikka
ja mihin. Lisäksi sitten vielä eri valmistajien
(mm. Hella) tarjoamat sumu/lisävalosarjat noihin
kaksilamppuisiin, joissa hyödynnettiin auton omat
isot H4 umpiot, ja rinnalle tuli hieman pienemmät
lisävalot.
Kierroslukumittaria on todellakin saanut
lisävarusteena myös 315:een.
Ajettavuudeltaanhan 315 ei ole sen kummempi kuin
muutkaan E21 koriset. Vain vaatimattomampi
moottoriteho asettaa omat rajoituksensa. - 323i
aki M kirjoitti:
Näillä ns. tuplavaloilla vakiona varustettuna
lähtivät tehtaalta vain mallit 320, 320i ja 323i.
Jälkeenpäinhän noita on sitten asennettu vaikka
ja mihin. Lisäksi sitten vielä eri valmistajien
(mm. Hella) tarjoamat sumu/lisävalosarjat noihin
kaksilamppuisiin, joissa hyödynnettiin auton omat
isot H4 umpiot, ja rinnalle tuli hieman pienemmät
lisävalot.
Kierroslukumittaria on todellakin saanut
lisävarusteena myös 315:een.
Ajettavuudeltaanhan 315 ei ole sen kummempi kuin
muutkaan E21 koriset. Vain vaatimattomampi
moottoriteho asettaa omat rajoituksensa.Ajettavuudeltaan 315 eroaa toki muista.
Takakallistuksenvakaaja puuttuu ja esim 323i-
malliin verrattuna etuiskunvaimentimet ovat
hentoisemmat (ohuemmat) Mielestäni nuo nyt
kuitenkin vaikuttavat ajettavuuteen/ajo-
ominaisuuksiin.
Ajettavuus samalla tasolla ehkä 316-mallin
kanssa, jossa identtinen alusta, mutta kaikista
muista sitten jo löytyy esim tuo takavakaaja.
Taisi mennä jo saivarteluksi. - 528i
323i kirjoitti:
Ajettavuudeltaan 315 eroaa toki muista.
Takakallistuksenvakaaja puuttuu ja esim 323i-
malliin verrattuna etuiskunvaimentimet ovat
hentoisemmat (ohuemmat) Mielestäni nuo nyt
kuitenkin vaikuttavat ajettavuuteen/ajo-
ominaisuuksiin.
Ajettavuus samalla tasolla ehkä 316-mallin
kanssa, jossa identtinen alusta, mutta kaikista
muista sitten jo löytyy esim tuo takavakaaja.
Taisi mennä jo saivarteluksi.E21 muuten on, jos esim. E30:een verrataan?
Talvisista ajo-ominaisuuksista olen kuullut
kauhujuttuja, mutta kokeilemaan asti en ole
päässyt -- eipä silti, eihän E30:kaan maailman
rauhallisin talviajettava ole, ainakaan isommilla
koneilla. - 323i
528i kirjoitti:
E21 muuten on, jos esim. E30:een verrataan?
Talvisista ajo-ominaisuuksista olen kuullut
kauhujuttuja, mutta kokeilemaan asti en ole
päässyt -- eipä silti, eihän E30:kaan maailman
rauhallisin talviajettava ole, ainakaan isommilla
koneilla.Ajo-ominaisuudet tuossa E21-mallissa ovat
mielestäni ihan ok. Itsekin olen kuullut
kaikenlaisia kauhutarinoita siitä, miten värkki
on karannut yhdeltä jos toiselta hanskasta,
varsinkin talvella.
No, taka-akselistohan ei käytökseltään ole paras
mahdollinen. Jos esim. ajat mutkaan niin kovaa,
että sisäkaarteenpuoleinen takapyörä nousee
ilmaan ja silloin menet nostamaan jalan kaasulta,
niin saattaa tulla ongelmia varsinkin ilman
lukkoa olevan perävälityksen kanssa.
Tähän voisi tietysti todeta, että tosimies ei
kaasua nostele vaan antaa vedon olla kokoajan
päällä.
Itselläni on kokemuksia E21-malleista yhteensä n.
600.000km:n verran, eikä kertaakaan ole ns.
riistäytynyt.
323i on ehkä kaikkein johdonmukaisin ajettava,
koska sen etutolpat ovat huomattavasti järeämmät
kuin muissa sisarissaan. Tällöin ei
ulkokaarteenpuoleinen etuiskari pääse painumaan
liian alas, josta taas johtuu, ettei
sisäkaarteenpuoleinen takapyörä nouse niin
helposti irti tiestä.
Pahin läheltäpiti kokemus minulla on ollut juuri
mallin 315 kanssa. Mallissa näet on piskuinen ja
melko hento etupää ja vastaavasti takapäässä ei
ole kallistuksenvakaajaa ollenkaan. Tällä
mallilla nyt ei kyllä muutenkaan voi saada aikaan
mitään urheilullisia suorituksia, siitä pitää
näet huolen jo melko vaatimaton 75hv:n
moottoritehokin.
Muuten E21-malli on kyllä todella johdonmukainen
ajettava. niinkuin vain takavetoinen voi olla.
Kokoajan on rattiin täysi tunne siitä mitä
etupyörät tekevät ja missä ne menevät.
Lukkoperällä, hyvillä renkailla ja kunnossa
olevilla alustanosilla varustettuna auto on
suorastaan riemukas. 323i-mallin tukevat 143hv ja
melko hyvä alavääntö jäisivät varmasti mieleesi
jos autoa koittamaan pääsisit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802