Miksi paremmuusjärjestys?

anteeksiettäolen

Olen seuraillut tuttavia, lukenut kirjoituksia, ja nyt itsekin omassa elämässä huomannut
tämän karmean ilmiön.
Mikä aiheuttaa sen (vaikkei mitään syytä pitäisi edes olla)
että toisen puolison vanhemmat/vanhempi huomioidaan paljonkin enemmän,
ja toisen puolelta voidaan tapaamiset/kyläilyt pitää ihan minimissä.
Tai sivuutetaan täysin.
Ilman että olisi mitenkään puuttunut toisten elämään, tai pyrkinyt määräilemään/arvostelemaan.
Siis tulee tunne, että aivan sama onko edes olemassa.
Ja myös hyvin julmalta ja säälimättömältä tuntuu moinen käytös.
Vaan täytyyhän siinä joku syy olla taustalla? Ja kuinka yleistä tämä on?

10

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohdittavaa

      Kemiat eivät kohtaa. Odotukset eivät olekaan täyttyneet. On itse olettanut enemmän kuin on mahdollista saavuttaa.
      Ei ehkä huomaa omaa epävarmuuttaan. Toiset vaistoavat ahdistuksen eivätkä pysty auttamaan.

    • aloittaja_

      Niin, tosin se ahdistus on tullut siitä, ettei tiedä missä mättää.
      Yhteydenpito auttaisi siihenkin.
      Tosin lapseni puolisolla on joitain diagnooseja, ja olen niihinkin perehtynyt,
      mutta voiko toista tosiaan esim manipuloida niin hyvin.
      No, tiedän erään tapauksen tuttavapiiristä, missä meni kaikkien elämä aika surkeaksi.

      • ex.ex

        Kyllä voi manipuloida, jos lapsesi puoliso on persoonallisuushäiriöinen narsisti. Sama kokemus kuin sinullakin.
        Lapsen puolison vanhemmat ovat niitä parempia ja salonkikelpoisia. Samoin hänen muut sukulaiset. Pari esimerkkiä on siinä, että nyt esikoistaan odottava pariskunta on lievästi sanottuna rahattomana koska elävät lapseni tuloilla. Meidän kahden eläkeläisen raha kelpaa. Siis kun eläkepäivä koittaa niin se tietää nuorenparin vierailua. Ollaan mielin kielin ja nuoleskellaan. Sitten onkin taas kuukausi väliä seuraavaan käyntiin. Puolison vanhempien luona vietetään viikonloput ja käydään viihteellä heidän kanssaan. (nyt jo pelkään, että lapsestani kehkeytyy alkoholisti koska kolmen illan ryyppyputki on jo liikaa, mutta kun puolison isä tarjoaa...)
        Olin säästänyt vaunuja varten, ja ehdotin tulevalle äidille että tulisi vaunukauppaan kanssani niin saisi valita vaunut minä tarjoan. Ei kelvannut. Salaa hakivat jostain hevon kuusesta käytetyt epäsiistit vaunut. Olipa tuleva äiti kirjoittanut facessa, että anopin kiusalla.
        Kertaakaan en ole heidän asunnossaan käynyt enkä soitellut, koska nuorirouva oli julistanut kaupan kassalla, että haluaa olla puolisonsa vanhempien kanssa mahdollisimman vähän tekemisissä.
        Minulle sopii. Eipä tarvitse hoitaa oletettua perillistä. Oletettua siksi, että naikkonen retalehti samaan aikaan monenkin "ystävänsä" kanssa silti lapsemme on se joka oli neuvolassa tunnustanut isyytensä.
        Mietittiinkin tässä, että jospa tuleva lapsi ei olekaan lapsemme vaan jonkun muun. Puoliso osoittaa käytöksellään sen, että on vain saanut elättäjän itselleen.
        Nyt sitten tulevana eläkepäivänä meinaankin lähteä reissun päälle ja jatkaa omaa elämääni eteenpäin ilman unelmia mummoudesta. Rahahana on suljettu viime kuulla.


    • Peiliinkatsomisenpaikka

      Silloin kannattaa hankkia oma elämä, eikä yrittääkään elää lastensa kautta. Onneksi itselläni on hyvät välit lapsiin, naapureihin, muuhun sukuun ja työkavereihin.

    • kirsikka69-

      Peiliä ollaan tarjoamassa het paikalla, ja kehutaan miten hyvin itsellä menee. Juu, huh!
      Ei tuosta aloittajalle mitään jää käteen, ja kyllä sen yleensä jo vaisto sanoo
      jos ei kaikki ole "hyvin". Vaikea kommentoida kun ei tiedä enempää.....

      • Peiliinkatsomisenpaikka

        Ai että "hyvin menee"? No jos se että tulee erilaisten ihmisten kanssa juttuun, tarkoittaa että hyvin menee, niin näinhän se sitten on. :)

        Useimmat ovat ymmärtäneet, että ihminen on sosiaalinen eläin.

        On minullakin eräs ihminen, joka saa minut aina huonolle tuulelle ja tämän vuoksi häneen pidän etäisyyttä. Hän on sosiopaatti ja muita syyllistävä, ilkeä ja paha suustaan. Hän kokee, että häntä on aina elämä potkinut päähän ja sen vuoksi muut ovat ikuisessa velassa häntä tukemassa ja auttamassa. Ressukka ei tajua, että käytöksellään ajaa kaikki entiset läheisensä pois ja ajattelemme, että elämämme on silloin hyvin, kunhan häntä ei tarvitse nähdä eikä tavata.


    • Löyly

      No kysehän on siitä omasta lapsestasi, joka ei halua pitää yhteyttä vanhempaansa. puoliso sitten nähtävästi haluaa pitää yhteyttä omaansa.

      • ota.tai.jätä

        Olisikin kaikki näin yksinkertaista.
        eli kertooko mitään: "jos olet yhteydessä ja käyt, saat lähteä". Sanoi eräskin lapsi toiselle, joka mieluusti olisi ollut tekemisissä vanhempiensa kanssa.
        Parempi ilmeisesti tossun alla kuin taivasalla. Kukin on osansa valinnut.


    • Outolintune

      Olen miettinyt samaa, mutta toisesta suunnasta. Mumma hoivaa toisia lapselapsia, ei meidän. Nyt ei olla nähty kuuteen viikkoon, Mumma ihmettelee miksei olla käyty kylässä.... Ei olla viititty mennä koska sielä on serkut, ei niissä muuten mitään, mutta olivat ensin räkätaudissa ja sitten oksennustaudissa, niinkuin Mummakin.

    • aloittaja-

      Usein olen kuullut, että jokotai, jompikumpi "puoli" suosii jotain toista puolta...
      no olipa sekavasti sanottu. Mutta väärinhän se on, ellei selvää syytä ole.
      Minulla tilanne tarkemmin se, että pojan vaimo tavallaan vähättelee kaikkea minuun liittyvää,
      olen itse sairaseläkkeellä ja siksi kai tuottanut pettymyksen, kun en jaksa hoitaa
      paljoa lapsia ja heidän asioitaan. hyvä kun edes omani.

      Hänellä on toki oma ystäväpiiri, ja heillä myös lapsia, joten tukiryhmä siellä toimii.
      Nyt ei enää edes vastaa puheluihin tai viestiin.....en vaan jaksa, tätä kestänyt monta kk.
      Hänellä on lisäksi diagnostoitu kaksisuuntainen häiriö, ja epävakaa persoonallisuushäiriö.
      Kaikki tuntuu keskittyvän juurikin häneen ja tuntuu, että kokee itsensä oikeutetuksi
      millaiseen käytökseen tahansa. Saa niitä raivareita, ellei kaikki mene "putkeen". Miehensäkin koettaa hiukan välillä puolustella.
      Mutta hyvät välit poikaani on aina olleet, riitaa tuskin koskaan, kumpikaan
      ei ole riitelevää tyyppiä.
      Nyt vaan on pitkällä työreissulla.
      Ehkä se tästä vielä selviää.
      Mutta en koe ansainneeni tällaista kohtelua, joten en enää itsekkään vastaile.

      Tuntuu, että olen ollut liiankin varovainen ja "nössö" !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe