120s vetolaite, millä vaihteella purjehditaan?

Ylipursimies

Kone on Volvo Penta ja vetolaite 120s, missä asennossa vaihdevipu kannattaa pitää, kun purjehtii? Vapaalla, pakilla vai missä?

15

1425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TurunTautiako

      Jos potkuri on taittuvalapainen pistetään ensin vaihde eteen jolloin lavat sulkeutuvat, minkä jälkeen voidaan pistää vaihde vapaalle valmiiksi seuraavaan käynnistykseen.

      Jos kiinteälapainen, tai jos taittuvat lavat ei mene kiinni, niin sitten pidetään vaihde eteen.

    • 3545634563456

      Itse pidän vaihdetta pakilla purjehdittaessa. Eteenpäin niin kuuluu hurinaa, ilmeisesti kiinteälapainen pyörii edelleen.

      • TurunTautiako

        Hyvä pointti. Tavoitellaan tilannetta missä akseli ei pyöri vapaasti, eli vaihde päälle sama kumpaan suuntaan kunhan hurina loppuu


    • Luekäyttöohjekirja

      Pakille. Muuten potkuriakseli pyörii turhanpäiten eikä lavat mene suppuun.
      Ei siis sama kumpaan suuntaan vaihde päälle - jos vaihe eteenpäin niin akseli pyörii vapaasti.

    • KunnonVehkeetPitääOlla

      Mulla on uudempi 130s, parempi kuin 120s. Ei pärise , varsinkin kun minulla on myös parempi, kallis 3-lapainen potkuri taittuvilla lavoilla.

    • Akselipyörii

      Kolmilapsisessa mullakin. Ei mielestäni kallis. Pakki päällä, muuten akseli pyörii.
      Varsinainen kysymys. Kannattaako antaa akselin pyöriä vai ei noin niin kuin vauhdin kannalta ajatellen.

    • Eijaksavalittaa

      Minulla myös 130s. Käyttöohjeissa kielletään pakin päälle laitto purjehdittaessa. Pitää olla vaihde eteen. Piti näin hurinaa, kun oli kiinteälapainen. Valitin VP:n maahantuojalle ja sain taittuvalapaisen puoleen hintaan. Olin tyytyväinen niin kauan kuin hurina alkoi myös uudella potkurilla. Nyt pidän pakilla. Ei jaksa valittaa.

      • OnkoNoinPitääpäKatsoa

      • Eijaksavalittaa
        OnkoNoinPitääpäKatsoa kirjoitti:

        Onko noin S-130:ssa?

        Moottorien käyttöohje https://j109.org/docs/volvo_d1-30_operators_manual.pdf sivu #23 sanoo selkeästi kiintolapaisella vaihde vapaalla ja taittolapaisella vaihde pakilla.

        Muistikuva vanhasta S120 käyttöohjeesta on mielestäni sama ja en tullut edes lukeneeksi nykyisen MS25SR vetolaitteen käyttöohjetta - pitänee tehdä varmuuden vuoksi.

        Miltä vuodelta käyttöohje?


      • Eijaksavalittaa
        Eijaksavalittaa kirjoitti:

        Miltä vuodelta käyttöohje?

        Huomasinkin, että liitteessä oli vuosilukuja 2005 ja 2006. Ostin veneeni 2005 ja vetolaite on valmistettu 2004.


    • Drag

      Nyt odotetaan palstan gurujen kannanottoa tähän vaihdevivun asentoon.
      Mikä siis on 120s vetolaitteen vaihdekepin oikea asento purjehdittaessa?
      Minulla on akseliveto ja sen systeemin mukana tulleessa ohjekirjassa kehotetaan pitämään vipu pakilla kun purjehditaan.
      Tuossa edellä joku kyseli mitä vaikutusta potkurin pyörimisellä on nopeuteen. Koska kokemukseni potkureista on keräytynyt pääasiassa tuolta ilmailun puolelta, niin voin mainita sen että se jarruttaa todella paljon pyöriessään tuullimyllynä, eli (moottorin ollessa sammuksissa).
      Monimoottorikoneen (yleensä 2- moottorilentokone) moottorihäiriötilanteessa on kuollut moottori saatava välittömästi lepuutettua, sillä sen jarruttava vaikutus aiheuttaa heikkotehoisissa koneissa vakavan vaaran.
      Jos moottorissa tai sen potkurivaihteistossa on mekaaninen vika, voi tuulimyllynä pyöriminen aiheuttaa tulipalon/räjähdyksen ja lopulta sen irtoamisen moottoripukista, joka voi johtaa painopisteen muuttumisen takia koneen menetykseen.

      • Joakim1

        Ilmailupuolen kokemukset johtavat pahasti harhaan purjeveneen potkurin jarrutuksesta. Syynä on huomattavan erilainen potkuri. Lentokoneen potkurin tai helikopterin roottorin pinta-ala on hyvin pieni verrattuna sen pyyhkäisemään ympyrän alaan. Siksi sen vastus on pieni paikallaan. Myös lapakulmassa voi olla merkittävä ero. Purjeveneen potkuteissa lapakulma on yleensä varsin pieni eli lapa on lähes poikittain virtaukseen ollessaan paikallaan.

        Purjeveneiden potkurien vastus on mitattu moneen kertaan niin lehtien testeissä kuin tieteellisissä julkaisuissa ja aina tulos on ollut selkeä eli paikallaan oleva potkuri jarruttaa huomattavasti enemmän kuin pyörivä. Ero vastuksessa on tyypillisesti n. 2-kertainen. Ero riippuu niin potkurin muodosta ja koosta kuin akselin kitkasta.

        Purjehdusnopeuden kannalta kiinteä potkuri siis kannattaa ehdottomasti pitää vapaasti pyörivänä. Pyörimisestä tuleva melu ja mahdolliset ongelmat merikytkimelle SD-vetolaitteelle ovat sitten toinen juttu. En tiedä 120s:n suositusta ja omissa veneissä on ollut vain taittolapaisia.


      • Venevauhtiville

        Entäpä mikä on tilanne taittolapaiselle potkurille. Siis ainoa kriteeri on venevauhti


    • Volvon oma ohje on mielestäni laittaa vaihde pakille.

    • Ylipursimies

      Kiitos vastauksista! Alkuperäinen ohjekirja on jonnekin hukkunut. Kyseessä on siis taittolapainen potkuri. Täytynee yrittää googlettaa sitä vielä, mutta pakki kuulostaisi järkevimmältä vaihtoehdolta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      399
      2168
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      56
      1828
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      217
      1478
    4. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      87
      1160
    5. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      73
      1092
    6. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      127
      1047
    7. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      55
      993
    8. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      978
    9. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      258
      861
    10. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      59
      843
    Aihe