Silver Fox Uistelukäytössä

Uistelija73

Tervehdys,

Haave olisi saada kohtuullisen kevyt uistelukäyttöön sopiva alumiininen vene 40-50 hp koneella. Tarkoitus on siirrellä sitä pienehköllä henkilöautolla ja jarruttomalla trailerilla (750 kg).

Tavoite olisi myös saada pään päälle kurjilla keleillä jonkinlaista kattoa. Tuli mieleen, että toimisiko Silver Fox kokokuomulla yo. tarkoituksessa?

Mitä sitten tapahtuu (kun on kokokuomu), jos siihen laittaa targakaaret ym. vermeet. Tuleeko kuskinpulpetti liian ahtaaksi / alkaako siinä sitten mennä käytettävyys?

Mahtuuko siinä enää ylipäätään kunnolla heilumaan vapojen kanssa?

Olisin kiitollinen kaikista kokemuksista ja kommentteista.

T: Uistelija

Ps: Silver Hawk DC olisi tietenkin huippu, mutku se on liian raskas ja kallis.

22

6960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jottei

      Ihan ekaks tuli mieleen jotta paljonko on suurin
      sallittu peräkärryn paino ilman jarruja siinä sun vetoautossa.Löytyypi auton r-otteesta.Foxin paino vuosimallista riippuen 300kg, kone70-110kg,traileri n140kg, tankki ja muut vermeet n.50kg. Silloin on jo painoa abot 600kg.Kokonaan toinen juttu taas ompi se jotta rupiaako konstat tuolla tienpäällä ynnäämään traikun päällä olevaa painoa ja vertaamaan sitä r-otteeseen.
      T:vapaa-ajan kalakalle.

      • Uistelija73

        Olet niin oikeassa, ei sitä vedetä jarruttomalla. Nooh. Vaihdetaan jarrullinen.


      • kyllä olen vetänyt
        Uistelija73 kirjoitti:

        Olet niin oikeassa, ei sitä vedetä jarruttomalla. Nooh. Vaihdetaan jarrullinen.

        mitenkähän nuo tuli ynnättyä.Bensa ei paina 50kg.enkä itse sitä kuljettele veneessä,eikä muutakaan ylimääräistä.Voi ne kuljettaa autossakin.Kiinnostais enemmin missä aijot uistella .Merellä vai järvillä? Suuremmassa aallokossa vastatuuleen on pari kertaa tapahtunut, että hörppää keulasta vettä.Siis aalto tulee sisään ja se ei tunnu yhtään hauskalle.


      • kokenut käyttäjä

        et taida tietää yhtään mitä puhut tumpelo! vai paljonko meinaat veneeseen kamaa lastata? ei sillä kannata muutto kuormia viedäkkään. siihen tarkotukseen on eri vehkeet!!!!


      • Uistelija73
        kyllä olen vetänyt kirjoitti:

        mitenkähän nuo tuli ynnättyä.Bensa ei paina 50kg.enkä itse sitä kuljettele veneessä,eikä muutakaan ylimääräistä.Voi ne kuljettaa autossakin.Kiinnostais enemmin missä aijot uistella .Merellä vai järvillä? Suuremmassa aallokossa vastatuuleen on pari kertaa tapahtunut, että hörppää keulasta vettä.Siis aalto tulee sisään ja se ei tunnu yhtään hauskalle.

        Autolla saa vetää 540 kg.

        Vene 310 kg
        Moottori 100 kg
        Traileri 140 kg

        Yhteensä 550 kg. Tiukilla on.

        Sinänsä ongelmia ei tulle niin kauan kuin joutuu onnettomuuteen. Sitten kyllä syynätään. En ota riskiä, sitäpaitsi jarrullinen on parempi ja turvallisempi.

        Meinaan ajella suomen sisäjärvillä, itse asiassa keski-suomessa.

        Uistelija


      • aos
        kokenut käyttäjä kirjoitti:

        et taida tietää yhtään mitä puhut tumpelo! vai paljonko meinaat veneeseen kamaa lastata? ei sillä kannata muutto kuormia viedäkkään. siihen tarkotukseen on eri vehkeet!!!!

        Ei kukaan ole muuttamista suunnitellutkaan vaan kalaan menoa.

        Laskelmassa ei ole vielä noteerattu akun, bensan, ankkurin, takilan, vapojen, eväiden yms. painoa. Itse otan uisteluun lähtiessä bensaa 45 litraa eli noin 30kg mukaan. Ankkuri 4 kg, akku 10 kg, takilan kuula 5 kg jne. Tavaraa uistelussa tulee mukaan tautisesti.

        Silverin sivut lupaavat veneen painoksi sitä paitsi 350 kg. Ehkä joku vuosimalli ero tuohon 310 kiloon.

        Jarrullinen traileri on ajossa miellyttävä kun yhdistelmä pysähtyy yhtä hyvin kuin pelkkä veturi. Käytän itse sellaista ja suosittelen toisillekin.


      • kala-kalle
        aos kirjoitti:

        Ei kukaan ole muuttamista suunnitellutkaan vaan kalaan menoa.

        Laskelmassa ei ole vielä noteerattu akun, bensan, ankkurin, takilan, vapojen, eväiden yms. painoa. Itse otan uisteluun lähtiessä bensaa 45 litraa eli noin 30kg mukaan. Ankkuri 4 kg, akku 10 kg, takilan kuula 5 kg jne. Tavaraa uistelussa tulee mukaan tautisesti.

        Silverin sivut lupaavat veneen painoksi sitä paitsi 350 kg. Ehkä joku vuosimalli ero tuohon 310 kiloon.

        Jarrullinen traileri on ajossa miellyttävä kun yhdistelmä pysähtyy yhtä hyvin kuin pelkkä veturi. Käytän itse sellaista ja suosittelen toisillekin.

        Juuri nuinhan se asia on jotta kyllä sitä painoa vaan sinne veturin perään kertyy. Enemmän kuin äkkiseltään ajateltuna luulisi. Mulla veturina
        -99 foresteri jolla suurin sallittu perävaunun paino ilman jarruja 500kg. Vuodesta -02 ja sitä tuoreemmat foresterit:suurin sallittu ilman jarruja 715kg. Ja autoon ei ole tehty mitään oleellisia muutoksia (alusta, jarrut, jousitus)mikä tuohon suurimpaan sallittuun ilman jarruja vaikuttaisi. Ja todellakaan sillä ei ole merkitystä siihen asti kun yhdistelmäsi jonnekin mälläät. Sen jälkeen kun on rytissyt laskeskellaan traikun painoa ja jos merkittävää ylitystä löytyy (tässä vaiheessa jokíkinen vakuutus yhtiö pyyhkii kätensä)niin maksat itse vahingot,sekä omat että toiselle aiheutetut. Eli kalastaja -73, jos varman päälle tykkäät pelailla niin jarrullinen mutta jarruttomallakin varmaan pärjäät. ps:itellä samanmoisia ajatuksia tällä hetkellä. Olen ajatellut keväällä vaihtaa nykyisen vapaa-ajan kalustoni buster-ällään ja 50-nelariin. Ja traileri 750kg jarruton. Ja yli menee komiasti suurimman sallitun, ilman jarruja.
        No joo. Tää tarina meni kyllä ohi ton alkuperäsen kysymyksen joka koski silverin FOXIA.
        Se on kyllä kelpo peli. Arvonsa pitävä vuosien saatossa. T:kala-kalle


      • kala-kalle
        kala-kalle kirjoitti:

        Juuri nuinhan se asia on jotta kyllä sitä painoa vaan sinne veturin perään kertyy. Enemmän kuin äkkiseltään ajateltuna luulisi. Mulla veturina
        -99 foresteri jolla suurin sallittu perävaunun paino ilman jarruja 500kg. Vuodesta -02 ja sitä tuoreemmat foresterit:suurin sallittu ilman jarruja 715kg. Ja autoon ei ole tehty mitään oleellisia muutoksia (alusta, jarrut, jousitus)mikä tuohon suurimpaan sallittuun ilman jarruja vaikuttaisi. Ja todellakaan sillä ei ole merkitystä siihen asti kun yhdistelmäsi jonnekin mälläät. Sen jälkeen kun on rytissyt laskeskellaan traikun painoa ja jos merkittävää ylitystä löytyy (tässä vaiheessa jokíkinen vakuutus yhtiö pyyhkii kätensä)niin maksat itse vahingot,sekä omat että toiselle aiheutetut. Eli kalastaja -73, jos varman päälle tykkäät pelailla niin jarrullinen mutta jarruttomallakin varmaan pärjäät. ps:itellä samanmoisia ajatuksia tällä hetkellä. Olen ajatellut keväällä vaihtaa nykyisen vapaa-ajan kalustoni buster-ällään ja 50-nelariin. Ja traileri 750kg jarruton. Ja yli menee komiasti suurimman sallitun, ilman jarruja.
        No joo. Tää tarina meni kyllä ohi ton alkuperäsen kysymyksen joka koski silverin FOXIA.
        Se on kyllä kelpo peli. Arvonsa pitävä vuosien saatossa. T:kala-kalle

        Vielä sen verran kalastaja -73.Kerroit pienehköstä henkilöautosta mutta sillä kuitenkin saa nykiä jarrutonta yli 500kg. Kiinnostaa mikä on merkki, malli ja vuosi.T:Kala-kalle


      • Uistelija73
        kala-kalle kirjoitti:

        Vielä sen verran kalastaja -73.Kerroit pienehköstä henkilöautosta mutta sillä kuitenkin saa nykiä jarrutonta yli 500kg. Kiinnostaa mikä on merkki, malli ja vuosi.T:Kala-kalle

        Kiitoksia hyvistä kommenteista. Mää ajattelin sen, että jos on varaa veneseen, niin kyllä siitä löytyy fyffää myös siihen traileriin (laitetaan vanha jarruton vaihtoon).

        Auto on Megane 5 ovinen, 1.6, -98. Sillä saa itse asiassa vetää 565 kg (katsoin juuri).


      • traileri ja moottori
        Uistelija73 kirjoitti:

        Kiitoksia hyvistä kommenteista. Mää ajattelin sen, että jos on varaa veneseen, niin kyllä siitä löytyy fyffää myös siihen traileriin (laitetaan vanha jarruton vaihtoon).

        Auto on Megane 5 ovinen, 1.6, -98. Sillä saa itse asiassa vetää 565 kg (katsoin juuri).

        vielä tuohon traileriin. On tärkeää tuo moottorin osto. Hyvin kun teet moottorikaupat,ei traileri maksa juuri mitään,kuin nimellisesti.Moottoreiden hinnoissa on ilmaa ja jos on tuttu moottorin myyjä alenee hinta.Kokemusta on myös moottoreista uistelukäytössä ja muutenkin. Jos valintasi on Honda,niin kannattais ottaa hieman loivempi potkuri se nimittäin kulkee liian kovaa,kun jostakin syystä vaatii noin 1000kierrosta.Jammu taas kulkee mukisematta 800 kierroksella.Niin nuo oli 50 hv moottoreita jotka sopivat Fox:iin hyvin.


      • A62
        Uistelija73 kirjoitti:

        Autolla saa vetää 540 kg.

        Vene 310 kg
        Moottori 100 kg
        Traileri 140 kg

        Yhteensä 550 kg. Tiukilla on.

        Sinänsä ongelmia ei tulle niin kauan kuin joutuu onnettomuuteen. Sitten kyllä syynätään. En ota riskiä, sitäpaitsi jarrullinen on parempi ja turvallisempi.

        Meinaan ajella suomen sisäjärvillä, itse asiassa keski-suomessa.

        Uistelija

        Kun kerran tarkkaan lasket niin aisapainoa (siis vetokoukun päälle tulevaa 25-50kg) ei lasketa kokonaismassaan mukaan.


      • käyttäjä
        aos kirjoitti:

        Ei kukaan ole muuttamista suunnitellutkaan vaan kalaan menoa.

        Laskelmassa ei ole vielä noteerattu akun, bensan, ankkurin, takilan, vapojen, eväiden yms. painoa. Itse otan uisteluun lähtiessä bensaa 45 litraa eli noin 30kg mukaan. Ankkuri 4 kg, akku 10 kg, takilan kuula 5 kg jne. Tavaraa uistelussa tulee mukaan tautisesti.

        Silverin sivut lupaavat veneen painoksi sitä paitsi 350 kg. Ehkä joku vuosimalli ero tuohon 310 kiloon.

        Jarrullinen traileri on ajossa miellyttävä kun yhdistelmä pysähtyy yhtä hyvin kuin pelkkä veturi. Käytän itse sellaista ja suosittelen toisillekin.

        luulisi kuitenkin että voisit siirtojen ajan kuljettaa evääsi ja osan kalavehkeistä vaikkapa autossa vai mitä? itse kuitenkin teen niin. pysyvät paremmassa kunnossakin jos sattuu rapakelit. eihän foksin säilytystiloihin muutenkaan paljoo tavaraa mahdu!!! ainakaan mulla. ja mitä traileriin tulee niin kyllähän se asia niin on että jarruttoman kärryn kanssa ei tartte tapella vaikka sitä peruuttelee veteen/suolaveteen. jarrullinen kyllä ottaa helposti itteensä! että jos vaan millään niin jarruitta! noin 3000km tulee itselläni vuodessa ja hyvin on mennyt eikä tule sakkoja....ainakaan painoista!


      • käyttäjä
        aos kirjoitti:

        Ei kukaan ole muuttamista suunnitellutkaan vaan kalaan menoa.

        Laskelmassa ei ole vielä noteerattu akun, bensan, ankkurin, takilan, vapojen, eväiden yms. painoa. Itse otan uisteluun lähtiessä bensaa 45 litraa eli noin 30kg mukaan. Ankkuri 4 kg, akku 10 kg, takilan kuula 5 kg jne. Tavaraa uistelussa tulee mukaan tautisesti.

        Silverin sivut lupaavat veneen painoksi sitä paitsi 350 kg. Ehkä joku vuosimalli ero tuohon 310 kiloon.

        Jarrullinen traileri on ajossa miellyttävä kun yhdistelmä pysähtyy yhtä hyvin kuin pelkkä veturi. Käytän itse sellaista ja suosittelen toisillekin.

        silver fox 303 kg,honda bf50 n.100kg vähä alle,traileri aku 750 omamassa 150kg>>553kg. trailerin kokonaismassa 750kg eli noin 200kg jää polttoaineelle,ankkurille,ongille ja helvetin isoille eväille. että älä ala mulle... vetokoukkuhan autossa tarttee luonnollisesti olla että sillä voi vetää raileria. ja auton papereissa kyllä lukee paljonko voit jarruitta vetää. pikku fiiatilla ei vissiin saa.


    • kuomusta

      minä en laittaisi mitään kuomua.Osta hyvä kelluntapuku ne pitää veden ulkopuolella.

    • käyttäjä

      hyvä vene siihen käyttöön! jarruton kärry ilman muuta noin kevyelle paketille! olis myynnis täydellinen paketti!

      • alanpa uskoa

        että tarkalle menee kamojen kanssa.Minäkään en ole ynnäillyt noin tarkkaan,et veneen oma varustus.Eivät vain ole koskaan pysäyttäneet. Eiköhän se jarrullinen ole tuolla 2000e ja jarruton 1000e,eli ei hirvee hintaero.No nuo hinnat on hieman ala kanttiin,mutta eipä paljon. Kyllä tuo autokin täytyy ottaa huomioon,jos olis 1800,niin hyvin riittäis veturiksi.Saapi oikasta käsitystäni,mutta näinpä kallistun tuohon kalastajan käsitykseen.Etenkin kun venevalintakin on ihan järkevä.Tervetuloa Fox-jengiin!! :)


      • uistelija73

        Onko vene hyvä? Kerroppas jotain faktaa? :).


      • käyttäjä
        uistelija73 kirjoitti:

        Onko vene hyvä? Kerroppas jotain faktaa? :).

        laitappa sähköpostiosoitteesi niin saat lisää tietoo!


      • Hyvät ja huonot
        uistelija73 kirjoitti:

        Onko vene hyvä? Kerroppas jotain faktaa? :).

        kerroinkin tuolla aiemmin vastatuuleen uistelusta,että kovalla kelillä haukkaa vettä keulasta.Mutta ,mutta se oli merellä eikä silloin lähteneet toiset uistelemaan ollenkaan.Ahneuttani lähdin eikä siinä sen kummempaa. Olen uistellut Saimaalla ja merellä.Useimmiten myrsky kyllä itse rajoittaa,vene tuntuu menevän kelillä,kuin kelillä.Mulla on yksi pulpetti vain ja se kulkee hieman vinossa, kuin kettu konsanaan.Nämä uudet on kahdella pulpetilla,eli suoraan kulkee.Myös laitakorkeutta on nostettu ja siksi ei vesi pitäisi roiskua sisälle niin helposti.Myös tarpeeksi nopea on tarvittaessa 33-34 solmua riittää kun kysymyksessä ei ole kilpa- vaan kalastukseen tarkoitettu, -vene.Olen ajanut 3cm jäässäkin, eikä lommoja tullut.Pohja vaan putsaantui.Myötäaallokkoon voi ajaa aika vauhdikkaastikkin,vesi roiskuu näyttävästi sivuille ,mutta on tunne että vene on hyvin hallittavissa.Uistelussa on miellyttävämpää olla vähintään 2-3henkilöä,silloin se on paremmin hallittavissa,niin se uistelu.Itse en kuomuun luota vaan käytän kelluntapukua.Kuomu saataisi muuttaa ajo-ominaisuuksia.No jos naisväkeä ajattelit,niin ota teltta mukaan :).Veneessä on hyvät säilytystilat.Sivukoteloon sopii kaikki vavat taitettuina ja muutenkin tavaraa enemmin kuin on tarpeen.Varaosat ovat melko kalliita,jos niitä hankkii Silveriltä.Koko luokassaan ei tule parempaa uisteluvenettä mieleen.Muuten sen isoveli on vain hieman isompi,mutta ominaisuuksiltaan saman kaltainen.Erona kai, että sillä pystyy vastatuuleen ajamaan kovempaa vauhtia,se on nähty.


      • käyttäjä
        Hyvät ja huonot kirjoitti:

        kerroinkin tuolla aiemmin vastatuuleen uistelusta,että kovalla kelillä haukkaa vettä keulasta.Mutta ,mutta se oli merellä eikä silloin lähteneet toiset uistelemaan ollenkaan.Ahneuttani lähdin eikä siinä sen kummempaa. Olen uistellut Saimaalla ja merellä.Useimmiten myrsky kyllä itse rajoittaa,vene tuntuu menevän kelillä,kuin kelillä.Mulla on yksi pulpetti vain ja se kulkee hieman vinossa, kuin kettu konsanaan.Nämä uudet on kahdella pulpetilla,eli suoraan kulkee.Myös laitakorkeutta on nostettu ja siksi ei vesi pitäisi roiskua sisälle niin helposti.Myös tarpeeksi nopea on tarvittaessa 33-34 solmua riittää kun kysymyksessä ei ole kilpa- vaan kalastukseen tarkoitettu, -vene.Olen ajanut 3cm jäässäkin, eikä lommoja tullut.Pohja vaan putsaantui.Myötäaallokkoon voi ajaa aika vauhdikkaastikkin,vesi roiskuu näyttävästi sivuille ,mutta on tunne että vene on hyvin hallittavissa.Uistelussa on miellyttävämpää olla vähintään 2-3henkilöä,silloin se on paremmin hallittavissa,niin se uistelu.Itse en kuomuun luota vaan käytän kelluntapukua.Kuomu saataisi muuttaa ajo-ominaisuuksia.No jos naisväkeä ajattelit,niin ota teltta mukaan :).Veneessä on hyvät säilytystilat.Sivukoteloon sopii kaikki vavat taitettuina ja muutenkin tavaraa enemmin kuin on tarpeen.Varaosat ovat melko kalliita,jos niitä hankkii Silveriltä.Koko luokassaan ei tule parempaa uisteluvenettä mieleen.Muuten sen isoveli on vain hieman isompi,mutta ominaisuuksiltaan saman kaltainen.Erona kai, että sillä pystyy vastatuuleen ajamaan kovempaa vauhtia,se on nähty.

        itse pidän kyllä myötäaaltoa pahimpana mutta eipä se haukkakaan sen paremmin käyttäydy.ja itsestähän se kiinni on kuinka pahaan keliin uskaltaa. paras vene kuitenkin kokoisekseen!!!


      • trimmin asennosta
        käyttäjä kirjoitti:

        itse pidän kyllä myötäaaltoa pahimpana mutta eipä se haukkakaan sen paremmin käyttäydy.ja itsestähän se kiinni on kuinka pahaan keliin uskaltaa. paras vene kuitenkin kokoisekseen!!!

        olenpa ollut huomaavinani,että jotkut veneilijät eivät käytä trimmiä kuin lähtiessään. Minä taas ehkä"liiaksikin" eli haen veneelle asentoa, niin kauan , että löytyy. Fox tykkäis myös lähteä laukkaamaan, sekin korjaantuu trimmillä ja kaasulla. Eikös totta? Kyllä se Haukka tosiaan on samankaltainen. Shark on mulla se haavevene,mutta katsotaan. Ehkä vuosi vielä....


    • 781953

      Vanhempi Terhi 440 lienee sinulle kaikkein paras

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe