Kompuroin kauan, kunnes tein vaellussauvan!

Luonnonvanki

Olen vaellellut pitkiä, yli viikon reissuja pohjoisen suurilla erämaa-alueilla. Ja tottakai, kalastusvälineet aina mukana. Virvelikalastukseen minulla on umpikela ja metrinmittainen Ugly Stik-pikkuvapa, joka on "ainavalmiina" kesken patikoinnin, jos houkutteleva kalapaikka sattuu kohdalle. Riittää mainiosti tammukoille ja harjuksillekin jopa kiloon asti. ENTÄ PERHOVAPA?

Kaksiosainen yhden käden perhovapa on sen verran altis vahingoittumaan rakkoja kompuroidessa, ettei sitä tule pidettyä "valmiudessa" kesken matkanteon. Mutta sille piti keksiä turvallisempi kuljetustapa, kuin repun kyljelle sidottuna raapimassa puiden oksia pään yläpuolella.

Hankin UPONORin 32mm harmaata viemäriputkea n. itseni mittaisen pätkän. Kiinnitin alapäähän putken sisään mahtuvan n. 10-senttisen puutapin ruuveilla ulkopuolelta, puutapin pohjan keskelle ruuvasin pitkän 8-millisen karmiruuvin, ja näkyviin jääneen ruuvin pään hioin smirkelillä teräväksi. Sitten porasin pienen 3 millin reiän Uponorin kylkeen juuri puutapin yläpuolelle, siis tyhjään tilaan. Siitä pujotin 3-millisen venymättömän narun läpi niin, että sain solmupään sisälle putkeen. Sitten pyörittelin narua tiukasti putken ympärille koko ajan ylöspäin. Päästyäni noin kasvojen korkeudelle oli narua mennyt jo n. 25 metriä. Loppupään kiristys esim. tarranauhalla tai "jousella" putken ympärille.

Nyt sisään mahtuvat perhovavan molemmat osat vastakkaisissa asennoissa. Putken yläpäähän kumikorkki.

Nyt on vaellussauva valmis. Riittävän pitkä antamaan tukea, jos ylittää puroa puunrunkoa pitkin ja toimii myös ns. karhunkarkottimena vapojen pitäessä "kahahtelevaa" ääntä aina pohjapiikin osuessa maankamaraan. Piikin ansiosta sauva ei myöskään ole liukas silokalliollakaan.

Jos pitää ylittää jokin kapeahko vesistö uimalla, voi repun tehdä jätesäkillä kelluvaksi, ja uida pelkän vaellussauvan kanssa vastarannalle ja sitten vetää reppu perässä.

Että tämmöistä asiaa oli miul.

Haaveissa siintelee pitkä vaellus Korvatunturilta Haltille, ja mielellään sivussa reiteiltä...

1

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huumorinkukka3

Miekin kompuroin kauan, kunnes tapasin kunnon miehen ja tein vauvan ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      59
      4040
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3445
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2911
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2508
    5. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      45
      2087
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1919
    7. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1889
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      186
      1797
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      388
      1481
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1268
    Aihe