Nuohous Suomessa loppuu.

Liianmyöhään

Pohjoisesta alkaen.
Palolaitos sanoo piirinuohous sopimukset irti 1.6 2017 pohjoisesta alkaen.
Muualla missä järjestelmä on vielä käytössä, sopimukset sanotaan näillä näkymin irti 1.1. 2018, jonka jälkeen nekin päättyvät 1.6.2018.
Jonka jälkeen ala on vapaalla hinnoittelulla.
Laki luonnoksessa käyntimäärät harvenevat. Jos pää lämmönlähteenä leivinuuni, 1krt, vuodessa.
Jos sähkö tai kaukolämpö ja talossa uunit nuohius 3 vuoden välein.
Puu ja pelletti kattilat kerran vuodessa.

Ammattitaito vaatimukset säilyvät edelleen.
Tähän voi laitella omia kommentteja lakimuutosesta. Puolesta ja vastaan.

Parin viikon kuluttua kerron mitä muutos oikeasti tuo tullessaan.

Sana olis vapaa. Eikä tarkoitus ole muuttaa asiaa suuntaan eikä toiseen.

37

2675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NickNailer

      Linkki lakiluonnokseen, kiitos

      • 543453

        tässä olisi linkki sisäministeriön sivulle
        http://intermin.fi/nuohous

        Nuohousta koskevan sääntelyn uudistaminen
        Lausuntoyhteenvedon ja OtaKantaa-kyselyn tiivistelmä
        Lakiluonnos on lausuntokierroksella 20.4.-13.6.2017. Esitykseen voi tutustua ja antaa lausunto osoitteessa lausuntopalvelu.fi.

        lakiluonnos on pelastuslain yhteydessä ja siihen pääsee yllä olevan sivulinkin kautta kohdasta lausuntopalvelu


    • Liianmyöhään

      Valitettavast löytyy vasta paperiversiona ja lähetetty vain palolaitoksille!
      Muutos liittyy Sipilän "norminpurku"talkoisiin paperin mukaan.
      Muutosta on suunniteltu jo vuosia, eikä olikeasti liity mitenkään Sipilään eikä kepuun.
      Mutta "kunnian" kerääminen tuosta (jos ko, malli menee läpi tuollaisenaa) on verrattavissa keskustan jätevesilakiin.

      Nimimerkki antaa osviittaa tulevasta.........

    • Osa-aikaeläkeläinen

      Huono on nuohoojatilanne etelässäkin. En saanut hommaan kuin 76-vuotiaan lonkkavaivaisen nuohoojan, joka hoiti homman välttävästi. Tulihan homma virallisesti hoidettua.

    • selämmittääkyllä

      Olen nuohonnut itse 1985 lähtien, ja web kameralla tarkastettu ja kuvattu.

      • NickNailer

        Yllättävän useat ovat alkaneen nuohota itse.

        Olen asiaa ihmetellyt, mutta en ole keksinyt syytä.

        Ehkä tuo ostonuohouksen laatu voisi olla selitys, en tiedä.


      • Lalki-mikä-laki

        Hieno juttu jos joku sen itse tekee. Ei kylläkään kelpaa vakuutusyhtiöille.


    • Liianmyöhään

      Muutoksen "vatuloiminen" vuosia on aiheuttanut nuohooja pulan.
      Työnantaja puoli on lopettanut koulutuksen jo vuosia sitten, kukaan ei halua kilpailijaa itselleen.
      Vanhempi ikäluokka pääsee juuri eläkkeelle eikä heitä koulutus enää kiinnosta eikä hyödytä.

      Palolaitos ei ole ottanut käytännössä mitään kantaa muutokseen, odottaa mitä tuleman pitää koska valvonta velvoite heiltä poistuu. ( ei kylläkään valvonut oikeasti mitenkään aikaisemminkaan)

      Norminpurku talkoot ei itse asiassa liity muutokseen mitenkään. Suunnittelu oli jo valmistelussa ennen "talkoita."

      Ottamatta kantaa suuntaan tai toiseen lopputulos on tämä:
      Hinta kolminkertaistuu. Kilometrit tulevat asiakkaan maksettavaksi.
      Maaseudulla loppuu lähes kokonaan.
      Kaupungeissa hinta nousee hiukan, riippuen kohteen uuni määrästä.
      Työnlaatu paranee (ehkä)???
      Piirinuohouksessa ollut velvoite "kaikilla sama hinta" lakkaa ja samoin velvoite nuohota myöskin ne kymmenien kilometrien päässä olevat kannattamattomat kohteet.
      Eli niitä ei enää nuohoa kuin asukas itse.

      Hinnan noustessa omatoiminen nuohous lisääntyy,(mikä on vain hyvä) jota vakuutuyhtiöt eivät hyväksy edelleenkään korvaavana nuohouksena.

      Järjestelmä on kuitenkin jollain lailla uudistettava, se onko tuo malli paras on kysymysmerkki?

      Paluuta vanhaan ei enää kylläkään ole.

    • duffan-

      Hormien muuraus aikoinaan savilaastilla niin saumat kuluivat tiilien välistä ja lopulta isot raot hormissa mistä kipunat sinkoilivat ullakkotiloihin.

      Nykyään muuraus tapahtuu kestävillä laasteilla eikä palovaaraa ole samassa mittasuhteessa.

      • Ombhvcf

        Tuu poijes sieltä1800 luvulta, ne uunit ja piiput on jo purettu.
        Jos ulkopuoli on ehjä niin minne ne kipunat sinkoilevat?

        Yksikään oikea nuohooja ei noita hormi firmoja suosittele, tyhjää työtä!


      • eikipua--
        Ombhvcf kirjoitti:

        Tuu poijes sieltä1800 luvulta, ne uunit ja piiput on jo purettu.
        Jos ulkopuoli on ehjä niin minne ne kipunat sinkoilevat?

        Yksikään oikea nuohooja ei noita hormi firmoja suosittele, tyhjää työtä!

        Kierrätkö vain pupin ja kunnan vuokrarivarin väliä?

        Maaseudullan vielä runsaasti vanhoja taloja ja mummonmökkiä käytössä joissa on vanhalla savilaastilla muurattuja savupiippuja.

        Nykyiset savi ja sahanjauhoilla puristetut tiilet eivät kestä kuin n. 15-25 vuotta mutta vanhat tiilet 50-80 vuotta.


      • Ojbgvcfd

        Missähän myrrinperseessä asut, noine savilaasti piippuines?
        En kylläkään ole 34v löytänyt yhtään!
        Enkä suositellut noita "piippu pinnoituksia" kenellekkään!
        Ihan turhaa paskaa!


      • tu11-
        Ojbgvcfd kirjoitti:

        Missähän myrrinperseessä asut, noine savilaasti piippuines?
        En kylläkään ole 34v löytänyt yhtään!
        Enkä suositellut noita "piippu pinnoituksia" kenellekkään!
        Ihan turhaa paskaa!

        Ei niitä sielä keskarilasin vierestä näe.

        Jäikö yläastekin kesken ja repsikkana pakotti työkkäri toimimaan, nyt tulee esiintyneeksi sitten vanhana muurarina. Näiltä pakkoapureilta tulikin laasti sitten "karhunpaskana" tai koirankusena. Perin harvoin onnistui.

        Muuten, sielä kaljalasin vieressä on aina tehty suurimmat lukemat tiilien muurauksessa/tunnissa.


      • kuluttaja69

        Äitis kuluu....


    • hormimassattu2013

      Nuohoojat alkavat suositella yhtä hormin korjaus firmaa. Vaikka eipä nykyinenkään systeemi täysin sitä ole estänyt.

      • jussi9561

        Ymmärsin niin, että nuohoojan kaveri on tuo hormin korjaus yritys, jota nuohooja suosittelee ja vain sitä. Ja varmaan niin, että välttämättä ei ole korjaustarvetta ollenkaan.


      • eiuskoisi

        Ihme homma tuo piirinuohousjärjestelmä. Alueellinen pelastuslaitos (paloviranomainen) antaa jollekin yritykselle alueen piiput nuohottavaksi. Nuohousyritys tekee myös korjauksia ja massauksia. Onko puelueetonta ja asianmukaista toimintaa, kysynpä vaan. Järkyttävää leväperäisyyttä viranomaisilta. Varmaan on rehellisiäkin nuohooja-massaajia, mutta ei ainakaan Lujahormi. Ehdotellaan ehjään 80-luvun piippuun massausta, huh huh.


      • horminkorjausfirma

        ??
        mikä se on,nykyhuuhaata≠


    • rööhröh

      Olen 15 vuotta asunut tässä mökissä. Näinä viidentoista vuoden aikana nuohooja on tullut käymään ihan oma aloitteisesti yhden ainoan kerran. Muutamia vuosia soitin nuohoojalle ja yritin saada nuohoojaa kiinni. Väsyin soittelemaan. Päätin, etten väkisin vaadi nuohoojaa tulemaan, olkoon.

    • nytsetoimii

      Meidän mökin nuohous maksoi 70-80 euroa vuosia sitten. Nyt ei maksa mitään kun hain Hongkongista nuohous setin. Aikaa nuohouksessa menee 15 min joka kolmas vuosi.

    • Tiedonhaluinen250668

      Hei, minullakin on oma "nuohoussetti" jolla nuohoan itse ( 2 -3 kertaa /v ).
      Jos tulisi tulipalo, mitä vakuutusyhtiö sanoo????.
      Onko vakuutus turha, kun ei ole näyttää kuittia nuohouksesta?
      t : epätietoinen

      • fghjk-

        Kyllä ensin tutkitaan mistä palo sai alkunsa ja jos selvä nuohouksesta johtuva vika niin sitten katsotaan onko laiminlyöntejä.


      • Se-menee-noin

        Eipä paljon vaikuta mistä lähti.
        Sähkösauna tupsahti, 25% summasta pois. Avotakkaa ei ollut nuohottu 7 vuoteen.
        Sama mitä kirjoittelette, pyytäkää vakuutusyhtiöstä kirjallisena mitä vaikuttaa nuohoamattomuus.
        Ette tule saamaan!
        Suojeluvelvoitteen laiminlyönti ja piste. Ja voin sanoa että ihan on kokemusta!


      • huu.i
        Se-menee-noin kirjoitti:

        Eipä paljon vaikuta mistä lähti.
        Sähkösauna tupsahti, 25% summasta pois. Avotakkaa ei ollut nuohottu 7 vuoteen.
        Sama mitä kirjoittelette, pyytäkää vakuutusyhtiöstä kirjallisena mitä vaikuttaa nuohoamattomuus.
        Ette tule saamaan!
        Suojeluvelvoitteen laiminlyönti ja piste. Ja voin sanoa että ihan on kokemusta!

        Mitä yrität sanoa?

        Kun kulotuksesta lähti palo niin onko nuohouksen laiminlyönnistä 30 % pois korvaussummasta?

        Onko kaikki kotona?


      • Onhan-vertaus

        Maajussi palstalla näköjään, vai kulotteleeko arvoisa välkky kaupungissakin?


    • huiiii

      Juu on. Sinunlaiset mulkut kirjoittelevat tänne "kyllä minä tiedän"," musta tuntuu", "kuulin kaverilta". Mutta kun maksajaa haetaan niin tuskimpa on sanojen takana seisojaa!
      Soita vakuutusyhtiiöön ja pyydä kirjallisena, et tule saamaan. Etkä tule saamaan korvauksiakaa, täysimääräisenä.

      Pikku vinkkinä noista paloista rivareissa asuville, jos jätät nuohouttanatta sen kämppäs, ja sattuupi tulipalo maksat kaikki vahingot itse, myös muille asunnoille aiheutuneet!

      Tuonkin voit tarkistaa vakuutusyhtiöltäsi.

      • hh--

        Olisko parasta, jos ottaisit diapamia säännöllisesti.

        Tulipalo lähtee sähkölaitteesta niin tutkinta toteaa asian. Saat korvauksen täysimääräisenä vaikka olisit ajanut nuohoojan pois harjanvartta apuna käyttäen.

        On täysin selvä, ettei Suomessa menetellä esittämälläsi tavalla. Syy ja seuraus on oikeuden toteutuksen perusta. Vakuutusyhtiön kannalta olis hieno asia, jos tutkitaan vahingonkärsineen tausta ja kunhan löytyy jotain huomautettavaa niin korvaus kielletään.

        10 vuotta sitten pitänyt avotulta grillissä ja metsäpalovaroituksen aikana ja korvausta ei makseta eilen palaneesta talosta, siitä johtuen.


    • nuohouttamatta

      mutta jos nuohoaa itse,niin ei sitten ainakaan sen takia syty palo.
      Tokihan vakuutusyhtiöiltä on hirveän vaikeaa saada omia rahojaan pois.Mutta laki kait niitäkin velvoittaa?

    • Kun-minä-kaveriltakuulin

      "Vakuutusyhtiöt edellyttävät säännöllistä nuohousta. Palovahingon sattuessa vakuutus ei välttämättä korvaakaan kaikkia vahinkoja, jos nuohous on laiminlyöty. Lähes kaikkien kodinvakuutusten ehdoissa edellytetään myös, että nuohouksesta on huolehdittava viranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että oma nuohous tai jonkun muun kuin viranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti suoritettu nuohous ei ole riittävä."

      Tuossa on lainaus omakotiliiton sivulta!
      Siinäpä onkin "kulottajalle"ihmettelemistä.

      Tekstissä ei nimittäin eritellä mistä aiheutui!!! Ei tuossa, eikä myöskään lakitekstissä, se jätettiinkö maininta pois "vahingossa" on jokaisen itse pääteltävä?
      Jokainen tekee niinkui haluaa ja vastaa tekemisistään!

    • Tervrtuloaoikeanuohooja

      Eihän tuo nyt ole iso asia hankkia asianmukainen nuohooja vaikka kerran vuodessa, jos sellaisen nuohousfirman löytää...täällä Espoossa on viikkojen odotus. Jos naapuritalo palaa siitä syystä, että nuohous sen aiheutta- tai siis sen laiminlyöminen.... niin ei ole minulla naapurina kivaa ja korvaako vakuutus minun kotini savuvauriot. Nuohoojia ei kouluteta riittävästi, eikä heitä arvosteta riittävästi. Parempi nuohoojana kuin taivaanrannan maisterina. Olen ollut tyytyväinen käyttämäni nuohousfirman työhön. Hieman viivellä on palvelu tullut mutta tunnin on töitä tehnyt ja siitä ei sitten matkoineen ole hirmusia palkkioita peritty.... ei siis ihmeen suurta tuntipalkkaa tule.

    • herramujee

      Olisin onnellinen, jos jossain päin suomea saisin nähdä edes yhden nuohouksen laiminlyönnistä johtuvan palo-onnettomuuden.

      Ei sitten mitään vanhaa mummonmökkiä vaan 20 v nuorempi omakotitalo jossa on asianmukaisesti muurattu hormi.

    • Exnuohooja

      Löytyyhän niitä. Suomussalmi, joensuu,juuka....
      Mutta mikä sinusta niissä "onnellisen tekee"?
      Jos luulet 20v ja nuoremman hormin olevan "asianmukainen" erehdyt kyllä.
      Valmishormit aiheuttaneet (metalliset asianmukaiset) eniten hormista syttyneitä asuntopaloja.
      Schiedel piiipuista sadasta nuohotusta 50 poikki. Saunankiukaille laitetuista lähes kaikki halki.
      Tiedä nyt sitten "asianmukaisista" mikä sekin on?
      Se mummonmökin piippu on yleensä kunnoltaan paras.

      • ghjaa

        Minä en laske noita valmispiippuja asianmukaisiksi. Vain muurattu ja tiilestä on se asianmukainen. Eihän metalliputki voi olla kunnon hormi, siinä on alussa huono veto ja lopussa vetää liekit katolle saakka.

        Jos metalliputken laittaa hormiksi niin siihen pitää saada vetoa säännöstelevä laite. Tiilihormin sisään laitettu rosteriputki pitenee aina lämmityksen alkaessa 15-20 cm katolla.

        Mitä tekee metalliputki, kun se on vuorattu lämmöneristeellä ja liekit etenevät lähes katolle saakka? Asentaa katolle lämpömittarin ja mittaa savukaasujen lämpötilan metallitorven päästä niin lämmön ei saisi nousta yli 35-40 asteen.


      • lämmittelijä

        Jos piipusta tulee liekit taivaalle, niin olisiko vika kenties tulisijassa tai sen vääränlaisessa käytössä? Hyväksytyt valmispiiput on kuitenkin nokipalotestattuja. Nuohoojien pitäisi käynneillään opettaa uusavuttomat ihmiset oikeanlaiseen tulisijan käyttöön. Vanhat talot kun vaihtavat omistajaa, niin tietous ei välttämättä vaihdu kauppakirjan mukana. Ja ehkä puulämmitteiset kiukaat olisi hyvä asentaa erilliseen saunarakennukseen ja hyvän matkan päähän asuintalosta kuten ennen vanhaan on tehty. Asuintaloon vain sähkökiukaita. Joskin niihinkin voi vikoja tulla ja paloja syttyä, kuten kaikista sähkölaitteista.


    • Bhukhj

      Seinäjoella ainakin menee ihan paskat piiput nuohoojalta läpi äitini talosta oli kolme ylintä varvia irti ja välikivet myös nuohooja nuohos eikä vaivautunut laittamaan edes naakkaverkkoa takasin kunnolla,joten menin itse kiinnittämään verkon ja samalla totesin että kuinka huono voi piippu olla ennenkuin nuohooja jotain siitä sanoo???

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Moi, senverran voin kertoa noista"nuohoojista" että, olen nuohonnut itse montakertaa, ja nähnyt, mitä nuohooja tekee, voin kertoa että oma nuohamisempi on 70 prosenttia tehokkaampi.... Mistähän niille oikein maksan, kerran vaan pudotti harjan piippuun ja veti pois, se siinä, ite vetelen sitä ees taas montakertaa.
      Et tälläistä täällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe