Miten saa auringonsäteet kuvattua?

tietopuuttuu

Olen nähnyt paljon hienoja kuvia missä aurinko on kuin tähti, miten nuo säteet saa kuvattua ? Ja ilman flarea. Sellaiset kapeat ja terävät?

13

3314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuuukkeli
    • Nuo säteet tulevat himmentimestä. Muistathan, että auringon kuvaamisessa on riskinsä. Objektiivin toimii polttolasin tavoin.

    • tähtikuvaaja

      Mahdollisimman pienellä aukolla.

    • 4.5.2017.8.28

      Ei hirveästi kannata aurinkoon suunnata objektiivia. Linssi toimii samalla tavalla kuin suurennuslasi ja voi polttaa kameran sisuskaluja. Mitä pidempi polttoväli sitä suurempi riski. Laajakulmalla otetussa maisemakuvassa on aukko ollut pieni, jolloin himmennin aiheuttaa aurinkoon sakarat. Laajakulmassa pienempi riski kameran sisuskalujen palamiseen, mutta ei silläkään kannata pitkään aurinkoa kuvata.

    • Nikon_kamera

      Varsinaisestihan ei kyseessä ole auringonsäteitten saamisesta kuvaan, vaan nätin heijastuksen syntyminen optikassa. Mitä parempi kakkula (siis paremmat pinnoitteet), sitä vähemmän "säteitä". Säteitä todella syntyy saman verran kuin himmentimessä on lehtiä.

      Jos säteitä tarvitaan, saa kaupasta eri vahvuisia suodattimia joilla niitä syntyy pistemäisiin valonlähteisiin.

    • Manikai

      Eikä se aurinko varmaan silmällekkään hyvää tee. Vaikka muuten olenkin etsimen kannattajia, aurinkokuvauksessa suosin takanäyttöä. Kuten täällä on todettu, kovin kauaa ei kannata kameraa suunnata aurinkoon. En tiedä kuinka herkkiä ne oikeasti ovat, mutta sitä kestävyyttä ei kai kannata kokeilemaankaan lähteä. Mutta ei ne ihan hetkessä kuitenkaan rikki mene.

      • Nikon_kamera

        Vanhoissa mittaetsinkemeroissa suljinverhoon paloi reikä, jos kamera oli unohtunut aurinkoon päin liian pitkäksi aikaa (isolla aukolla).


    • ylösnostan

      Voi paska, olen kuvannut paljon kohti aurinkoa, mistä tiedän onko kameraan tullu vikaa?? Mulla canon 6d, tekeeköhän itse jotain virheilmoituksen jos jotain vikaa on? Olen tietenkin kokeillut pientä aukkoa sekä tähtisuodinta mutta en kummallakaan saanut sellaisia askareita kuin halusin, kuvista tulee silti pugkipalaneita ja paljon flarea😕Minkäkokoinen laajis vaaditaan?

    • Lappikuvaaja

      Esim Tamron 24-70,jossa on 9 pyöristettyä lamellia himmentimessä antaa aukolla 22 kauniita tähtikuvioita

      • Rriarr

        Komppaan. Erittäin hyvä lasi muutenkin. Tuosta kennon palamisesta sanoisin että ei juurikaan vaaraa. Itsekin olen tähtäillyt aurinkoon joskus vähän pidemmänkin aikaa takatelkkarista. Peili ylhäällä siis. Kuvia räpsinyt. Enpä ole huomannut että mitään olisi kennolle tapahtunut. Kaikkea on kokeiltu 12 millisestä 200 milliseen asti.


      • Canonisti
        Rriarr kirjoitti:

        Komppaan. Erittäin hyvä lasi muutenkin. Tuosta kennon palamisesta sanoisin että ei juurikaan vaaraa. Itsekin olen tähtäillyt aurinkoon joskus vähän pidemmänkin aikaa takatelkkarista. Peili ylhäällä siis. Kuvia räpsinyt. Enpä ole huomannut että mitään olisi kennolle tapahtunut. Kaikkea on kokeiltu 12 millisestä 200 milliseen asti.

        Ei itselle, vaan kaverille käynyttä. Keväällä kuvaamassa kurkia suolla ja kamera 300 mm oli tullut jätettyä teltan oviaukkoon odottamaan aamua. Aamu tuli ja aurinko poltti kauniisti sulkimen A1:stä.


    • Canonisti

      Cokin on yksi hyvä suodatinsarja. Pari muutakin vastaavan laatuista on markkinoilla.

      https://www.cokin-filters.com/creative/filters/effects/

      Digitaalisen kuvauksen sanottiin poistavan tarpeen suodattimille, mutta nyt näyttää siltä, että niille on jälleen nostetta. Täytyyköhän omakin Cokin-sarja kaivaa varaston kätköistä?

    • Tsuumikos

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe