Miten saa auringonsäteet kuvattua?

tietopuuttuu

Olen nähnyt paljon hienoja kuvia missä aurinko on kuin tähti, miten nuo säteet saa kuvattua ? Ja ilman flarea. Sellaiset kapeat ja terävät?

13

3571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuuukkeli
    • Nuo säteet tulevat himmentimestä. Muistathan, että auringon kuvaamisessa on riskinsä. Objektiivin toimii polttolasin tavoin.

• tähtikuvaaja

Mahdollisimman pienellä aukolla.

• 4.5.2017.8.28

Ei hirveästi kannata aurinkoon suunnata objektiivia. Linssi toimii samalla tavalla kuin suurennuslasi ja voi polttaa kameran sisuskaluja. Mitä pidempi polttoväli sitä suurempi riski. Laajakulmalla otetussa maisemakuvassa on aukko ollut pieni, jolloin himmennin aiheuttaa aurinkoon sakarat. Laajakulmassa pienempi riski kameran sisuskalujen palamiseen, mutta ei silläkään kannata pitkään aurinkoa kuvata.

• Nikon_kamera

Varsinaisestihan ei kyseessä ole auringonsäteitten saamisesta kuvaan, vaan nätin heijastuksen syntyminen optikassa. Mitä parempi kakkula (siis paremmat pinnoitteet), sitä vähemmän "säteitä". Säteitä todella syntyy saman verran kuin himmentimessä on lehtiä.

Jos säteitä tarvitaan, saa kaupasta eri vahvuisia suodattimia joilla niitä syntyy pistemäisiin valonlähteisiin.

• Manikai

Eikä se aurinko varmaan silmällekkään hyvää tee. Vaikka muuten olenkin etsimen kannattajia, aurinkokuvauksessa suosin takanäyttöä. Kuten täällä on todettu, kovin kauaa ei kannata kameraa suunnata aurinkoon. En tiedä kuinka herkkiä ne oikeasti ovat, mutta sitä kestävyyttä ei kai kannata kokeilemaankaan lähteä. Mutta ei ne ihan hetkessä kuitenkaan rikki mene.

• Nikon_kamera

Vanhoissa mittaetsinkemeroissa suljinverhoon paloi reikä, jos kamera oli unohtunut aurinkoon päin liian pitkäksi aikaa (isolla aukolla).

• ylösnostan

Voi paska, olen kuvannut paljon kohti aurinkoa, mistä tiedän onko kameraan tullu vikaa?? Mulla canon 6d, tekeeköhän itse jotain virheilmoituksen jos jotain vikaa on? Olen tietenkin kokeillut pientä aukkoa sekä tähtisuodinta mutta en kummallakaan saanut sellaisia askareita kuin halusin, kuvista tulee silti pugkipalaneita ja paljon flarea😕Minkäkokoinen laajis vaaditaan?

• Lappikuvaaja

Esim Tamron 24-70,jossa on 9 pyöristettyä lamellia himmentimessä antaa aukolla 22 kauniita tähtikuvioita

• Rriarr

Komppaan. Erittäin hyvä lasi muutenkin. Tuosta kennon palamisesta sanoisin että ei juurikaan vaaraa. Itsekin olen tähtäillyt aurinkoon joskus vähän pidemmänkin aikaa takatelkkarista. Peili ylhäällä siis. Kuvia räpsinyt. Enpä ole huomannut että mitään olisi kennolle tapahtunut. Kaikkea on kokeiltu 12 millisestä 200 milliseen asti.

• Canonisti
        Rriarr kirjoitti:

Komppaan. Erittäin hyvä lasi muutenkin. Tuosta kennon palamisesta sanoisin että ei juurikaan vaaraa. Itsekin olen tähtäillyt aurinkoon joskus vähän pidemmänkin aikaa takatelkkarista. Peili ylhäällä siis. Kuvia räpsinyt. Enpä ole huomannut että mitään olisi kennolle tapahtunut. Kaikkea on kokeiltu 12 millisestä 200 milliseen asti.

Ei itselle, vaan kaverille käynyttä. Keväällä kuvaamassa kurkia suolla ja kamera 300 mm oli tullut jätettyä teltan oviaukkoon odottamaan aamua. Aamu tuli ja aurinko poltti kauniisti sulkimen A1:stä.

• Canonisti

Cokin on yksi hyvä suodatinsarja. Pari muutakin vastaavan laatuista on markkinoilla.

https://www.cokin-filters.com/creative/filters/effects/

Digitaalisen kuvauksen sanottiin poistavan tarpeen suodattimille, mutta nyt näyttää siltä, että niille on jälleen nostetta. Täytyyköhän omakin Cokin-sarja kaivaa varaston kätköistä?

• Tsuumikos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3296
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1549
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe