Asperger näkee maailman eri tavalla?

idiootit_vituttaa

Mitä tarkoittaa, että Asperger näkee maailman eri tavalla? Kaverini väittää minulle, että näen maailman eri tavalla, koska sanon asioita, jotka eivät pidä paikkaansa.

17

1495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivankyllästyny

      Tarkoitatko että huomautat asioista jotka eivät pidä paikkansa ?
      Minä teen sitä ja jatkossa yhä enemmän...

      • idiootit_vituttaa

        En huomauta vaan hän sanoi, että sanon sellaista, joka ei ole totta. Kun meillä oli väittelyä siitä, kuinka monet ihmiset tekevät jotain typerää joskus, niin kyllä aivan varmasti useimmat ihmiset tekevät elämässään jotakin typerää. Hän sanoi, että hänen vanhempansa eivät ole koskaan tehneet, ja minä sanoin, että ovathan hekin voineet tehdä, mutta eivät luonnollisesti muista kaikkea tai eivät ole kertoneet hänelle. Sitten hän sanoi, että eli oletan automaattisesti, että he ovat tehneet jotain typerää, vaikken oleta, mutta kun useimmat ihmiset tekevät elämässään ainakin joskus jotain typerää, niin olisi erittäin todennäköistä, että hekin ovat tehneet. Kyllä se on totta, että ihmiset eivät aina tee niin kuin jossakin tilanteessa olisi viisainta.


      • korviaanmyöde

        Joo, ihmiset voivat tehdä vaikka mitä kokonaan tajuamattaan nimenomaan. Ihmisen äly on hyvin rajallinen, eikä ihminen pysty arvioimaan kaikkien asioiden syy-seuraussuhteita esimerkiksi tai erilaisia vaiktuksia tai esim. omien sanojensa vaikutuksia toisiin, en minä enkä muut. Mutta ihmisillä ei ole tapana myöntää sitä sen olen huomannut.


      • korviaanmyöden

        Ehkä se ero one siinä, että aspergeria kiinnostaa enemmän looginen fakta ja useimpia muita oma etu.


    • rtyuiohgfdfghj

      Voisiko joku selittää minulle.
      En ymmärrä asioita selittämättä, mutta miksi muut ihmiset eivät ymmärrä vaikka kuinka perusteellisesti heille selittäisi. En kykyne ymmärtämään, että miten voi olla ymmärtämättä, jos on loogisesti selitetty ?

    • Aspergerinfo_YP

      Minä voin. Olen asperger-henkilö, sekä julkiselta että yksityiseltä duiagnoosin saanut ÄO n. 146.. Eli; ihmettelen samaa. Nyt en jaksa kirjoittaa enempää, mutta lisää on tulossa tekstiä tänne sekä foorumilleni, samoin kirjani on juilkaistavissa jossain vaiheessa, joka ilmestyy lähivuosina. Tsemppiä kaikille väärinymmäretyille As-henkilöille.

      • dfghjklkjhg

        Jos selittää jonkun asian ja oikein rautalankamallilla ja vaikka moneen kertaan, niin miten siinä voi käydä niin että kuulija useimmiten käyttäytyy kuin ei olisi kuullut mitään ?

        Mä kuulen vähän liiankin hyvin mitä ihmiset selittää ja se vieläpä pysyy päässäni.


      • AspergerinfoYlläpitäjä

        Samaa ihmettelen. Olen törmännyt samankaltaiseen käyttäytymismalliin jopa parhaan ystäväni kanssa; eilen viimeksi toistin samaa lausetta noin 48 kertaa yhden päivän sisällä ystävälleni, aivan täysin asiaa puhuin koko ajan, jouduin kertaamaan samaa asiaa noin monta kertaa, eikä ystäväni vieläkään ymmärrä, miksi jouduin toistamaan saman asian 48 kertaa hänelle. Minullakin on tavallista parempi muisti testatusti, eli asiat pysyvät päässäni ilman kertaustakin todella pitkään eli noin koko elämäni.


      • fghjkldlkjh

        Ihmiset luulee, että elinikäinen muisti keskusteluista on samaa kuin katkeruus, kun ei unohda, se on epämiellyttävä luulo. Muisti on muisti, vaikea unohtaa minkä helposti muistaa.
        Koittakaa unohtaa miten luetaan tai lasketaan kolme plus neljä, koittakaa unohtaa nimenne .
        Onko helppoa ? Jos ei, johtuuko se katkerasta luonteestanne ?


    • Aspergerinfo_YP

      Ei kuule johdu. Se on useimpien ihmisten luulo, luulo ei ole tiedon väärti. Eli jos olet vaikka jollekin tuntemallesi henkilölle oikeasti kateellinen, siis Aikuisten Oikeasti, voit olla psykiatrisen avun tarpeessa. Mutta älä missään nimessä enää koskaan tule tänne syyllistämään aitoja oikein diagnosoituja Aspperger-henkilöitä.

      • cghjhggg

        Ymmärsit koko tekstini väärin. Olen Asperger ja en kateellinen. Kysymys ei ollut asseille.


      • Aspergerinfo_YP

        Vaan kenelle oli? Siis kirjoitat autismifoorumille, mutta et tarkoittanut viestiäsi autisminkirjolaisille? Voisitko vaihtaa foorumia, mikäli viestisi ovat epämääräisiä, ei-perusteltuja ja kun jotain kommenttia antaa, et epämääräisiä kommentointejasi edes osaa perustella. Mikäli olet aito Asperger, saat kommentoida tänne vapaasti. Minä ymmärsin tekstisi aivan oikein, siitä tämä kommenttini viestiisi. Tiedän, ettet todellakaan ole kateellinen, vaan viisas ihminen.


      • Anonyymi
        Aspergerinfo_YP kirjoitti:

        Vaan kenelle oli? Siis kirjoitat autismifoorumille, mutta et tarkoittanut viestiäsi autisminkirjolaisille? Voisitko vaihtaa foorumia, mikäli viestisi ovat epämääräisiä, ei-perusteltuja ja kun jotain kommenttia antaa, et epämääräisiä kommentointejasi edes osaa perustella. Mikäli olet aito Asperger, saat kommentoida tänne vapaasti. Minä ymmärsin tekstisi aivan oikein, siitä tämä kommenttini viestiisi. Tiedän, ettet todellakaan ole kateellinen, vaan viisas ihminen.

        Kyllä tätä palstaa lukevat muutkin kuin autisminkirjolaiset.


    • Asinfo

      Totta on.

      • idiootit_vituttaa

        Eikä ole!


    • Anonyymi

      Aspergerin oireyhtymäksi kutsuttu piirteistö ei vaikuta ihmisen mielipiteisiin sen paremmin yhtenäistämällä niitä muiden Asperger-ihmisten kanssa tai erilaistamalla niitä. Jokainen ihminen näkee maailman omalla tavallaan ja puhuminen erilaisuudesta tässä suhteessa on aika merkityksetöntä. Yleensäkin arvioimme omaa tai muiden käyttäytymistä tai näkemyksiä hyvin karkeisiin yleistyksiin turvautuen. Ainoa Asperger-ihmisiä laajemmin yhdistävä tekijä on tietääkseni keskimääräistä suurempi mielenkiinnon keskittyminen vain tiettyihin asioihin. Sekään ei silti tee heitä keskenään samanlaisiksi. Olemme kaikki yksilöitä.

      • Anonyymi

        Aikalailla joo ja toinen yhdistävä tekijä lienee poikkeava aistimaailma. Mulla esimerksi on ylianalyyttinen ja herkkä kuulo. Kuuloalue ei ole yli-inhimillinen mutta herkkä ja äänianalyysi poikkeava. Tekniikasta kiinnostuneena teen koneista paljon havaintoja kuuloaistilla mihin valtaväestö ei yleensä pysty. Esim. Autoa ajaessa huomaan miltei välittömästi jos jossakin on ylimääräisiä kulumaääniä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3065
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      106
      2411
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2197
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      156
      1982
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1827
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1257
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe