Säännöt hukassa

pyörillä

Vappu tuli ja meni. Yksi tärkeä havainto tuli tehtyä. Säännöt on talven jälkeen hukassa. Jalankulkija melkein jäi polkupyöräni alle. Ihan omaa hölmöyttään. Tulin jalankulkijan takaa polkupyörällä. Oli paljon liikennettä kevyenliikenteen väylällä. Jalankulkija huomasi minut. En voinut ohittaa heti, koska vastaan tuli pyörä. Kun pyörän mentyä ohitin jalankulkijaa töytäisi hän pyörän eteen. Onneksi jäi muutama milli väliä, sillä pyörä ei olisi enää pysähtynyt vaan olisi tullut törmäys. Jalankulkijoiden pitäisi vasemmalle kääntyessä valita vasen puoli eikä töytäillä noin.

13

325

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_voi_mitään

      Mielipiteelläsi ei ole merkitystä sillä se on valitettavasti niin että laki mahdollistaa jalankulkijoiden kävelemisen lähestulkoon miten sattuu. Alla on pykälä jalankulkuun liittyen.

      "40 §
      Jalankulkijan paikka tiellä

      Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä taikka kevyttä sähköajoneuvoa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. (30.12.2015/1610)

      Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.

      Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)

      Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa."

    • Liikennesäännöt

      On ne säännöt hukassa pyöräilijöillä ympäri vuoden. Ajetaan jalkakäytävillä (vain alle 12-vuotias saa ajaa ellei ole haittaa) ja jos jalankulkija ei väistä niin ajetaan päälle. Ja sitten lähdetään karkuun. Ajetaan yksisuuntaista katua väärään suuntaan, punaisia päin jne.
      Jalkakäytävällä jalankulkija saa kulkea missä haluaa eikä tarvitse väistää pyöräilijää. Turha soitella kelloakaan. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä on vain suositus, että jalankulkija kulkee reunassa (joko oikealla tai vasemmalla). Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvon kuljettaja väistää aina jalankulkijaa!
      Jos ei ole pyörätietä niin pyöräilijä ajaa ajoradan oikealla pientareella tai reunassa. Mikäli siellä ei uskalla ajaa niin kannattaa jäädä kotiin.
      Itse en koskaan ole ajanut pyörällä jalkakäytävillä Suomessa tai muualla maailmassa enkä myöskään väistä pyöräilijöitä jalkakäytävillä. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä ajan pyörällä oikealla ja väistän sitä reunaa kulkevaa jalankulkijaa väylän keskelle.

    • UncleBen

      Säännöt on hukassa sinulla.

      """Onneksi jäi muutama milli väliä, sillä pyörä ei olisi enää pysähtynyt vaan olisi tullut törmäys."""

      Ilmiselvästi
      a) sinulla on ollut väärä tilannenopeus, josta on aiheutunut vaaratilanne
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P23
      Korvaa pykälässä oleva ”kuin liikenneturvallisuus edellyttää” aikaisemmilla sanoilla ”ketään vaarantamatta”, niin se on paremmin ymmärrettävissä.

      ja b) et ole jättänyt jalankulkijalle turvallista tilaa mahdolliseen kääntyilyynkin
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P30

      Ja, jos vieläkin on tunne, että ”eikä ole”, niin alla tarkennusta.
      Suurkiitos Jarkko Sipilälle, että on julkaissut tämän tapauksen

      http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582

      • tilnop

        Tuo linkki ei aukea, herjaa jotain turvallisuusjutuista, mutta, miten tuo tilannenopeus tulkitaan?

        Jos 80 km/h alueella kävelijä päättääkin jostain ihmeen syystä astuakin auton eteen, niin olisiko auton pitänyt kävelijän kohdalla siirtyä kävelynopeuteen?


      • maalaisjärki_hoi
        tilnop kirjoitti:

        Tuo linkki ei aukea, herjaa jotain turvallisuusjutuista, mutta, miten tuo tilannenopeus tulkitaan?

        Jos 80 km/h alueella kävelijä päättääkin jostain ihmeen syystä astuakin auton eteen, niin olisiko auton pitänyt kävelijän kohdalla siirtyä kävelynopeuteen?

        Koskee tietenkin tilanteita joita voidaan olettaa syntyvän. Esim. suojateiden kohdalla voi olettaa että jalankulkijoita liikkuu yli. Maantienopeuksilla ei voi olettaa että joku astuu auton eteen.


    • Just_joo

      Ihan aiheesta olet huolissasi, jos jalankulkijoiden väistäminen on noin vaikeaa.

      Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja. Myös pyörätiellä häntä koskevat kaikki ajoneuvon kuljettajaa koskevat velvollisuudet. Lähtökohtaisesti aina jalankulkijan jäädessä jonkin ajoneuvon yliajamaksi sen kuljettaja on syyllinen. Vasta jälkeenpäin tutkitaan, oliko jalankulkijan liikkumisessa jotain, joka lieventää kuljettajan saamaa rangaistusta. Syyllisyyttä se ei poista.

    • UncleBen
    • 37mäni

      Minä kyllästyin noihin iänikuisiin vääntöihin jalankulkijan ja pyöräilijän kohtaamisissa.
      Asiahan on aivan selvä, pyöräilijähän on aina syyllinen, vaikka jalankulkija työntäisi hänet ojaan tai vieressä kulkevan auton alle. Syyte on, mitäs ajoit niin lähelle kävelijää, että hän yletti.
      Minä olen ratkaissut asian niin, että lähestyessäni kävelijää hidastan ja kysyn luvan saanko ajaa tästä. Yleensä olen luvan saanut ja sitten nöyrästi kiittänyt luvasta.
      Näillä yksinkertaisilla konsteilla olen selvinnyt melko hyvin, paitsi henkisesti, sillä täällä tasa-arvo- Suomessa on nöyryyttävää olla alinta kastia.

      • UncleBen

        @37mäni
        Olen aikaisemminkin kumartanut syvään tuosta hienosta asenteestasi.

        Voi-voi, kun muutkin pyöräilijät ymmärtäisivät sen ettei pyörän hankkiminen tarkoita yhteiskunnan arvoasetelmassa nousua vaan päinvastoin.
        Pyörän päälle siirtyminen merkitsee jalankulkijan oikeuksista luopumista ja tarvitsee nöyrtymistä. Taakseen on myös jätettävä ne mutsin ja faijan hokemat ”sä olet niin ihgu ja aivan ykkönen maailmassa – sinua parempaa ja fiksumpaa ei ole olemassa”.


      • 37mäni

        Katselin eilen tv:sta sitä lehmien keväistä laumaulostuloa Viikin koetilalla.
        Ei siinä mitään uutta ollut.
        Samanlaista käyttäytymistä näkee lähes päivittäin tuolla väylillä.
        Ainoa ero oli, että ne ammut kulkivat samaan suuntaan, kun taas kävelevät ihmiset kulkevat molempiin suuntiin ja väistelevät toisiaan miten sattuu.
        Yhteistä näille kahdelle lajille on, että ne eivät vastaa törmäilyllään aiheuttamista vahingoista.
        Siksi niitä pitää muiden kunnioittaa.


      • Maastopyöräilijä
        UncleBen kirjoitti:

        @37mäni
        Olen aikaisemminkin kumartanut syvään tuosta hienosta asenteestasi.

        Voi-voi, kun muutkin pyöräilijät ymmärtäisivät sen ettei pyörän hankkiminen tarkoita yhteiskunnan arvoasetelmassa nousua vaan päinvastoin.
        Pyörän päälle siirtyminen merkitsee jalankulkijan oikeuksista luopumista ja tarvitsee nöyrtymistä. Taakseen on myös jätettävä ne mutsin ja faijan hokemat ”sä olet niin ihgu ja aivan ykkönen maailmassa – sinua parempaa ja fiksumpaa ei ole olemassa”.

        Suojatie on jalankulkijoita varten, joten pyöräilijä voi ylittää kadun mistä huvittaa, koska suojatietähän ei pyörällä saa ajaa, koska se on jalankulkijalle tarkoitettu.
        Lain mukaanhan pyöräilijä pitää taluttaa pyörää, jos käyttää suojatietä, joten pyöräilijän ei tarvitse suojatiestä välittää.
        Maastopyörällä on helppo ylittää katu mistä huvittaa, ei haittaa katukivetyksetkään, kun maastopyörä on jousitettu.


      • UncleBen
        Maastopyöräilijä kirjoitti:

        Suojatie on jalankulkijoita varten, joten pyöräilijä voi ylittää kadun mistä huvittaa, koska suojatietähän ei pyörällä saa ajaa, koska se on jalankulkijalle tarkoitettu.
        Lain mukaanhan pyöräilijä pitää taluttaa pyörää, jos käyttää suojatietä, joten pyöräilijän ei tarvitse suojatiestä välittää.
        Maastopyörällä on helppo ylittää katu mistä huvittaa, ei haittaa katukivetyksetkään, kun maastopyörä on jousitettu.

        En oikein saanut tatsia kommentistasi.
        Jos oli tarkoitus korostaa jalankulkijan suojatien käyttöpakkoa vrt. pyöräilijän vapautta, niin sehän ei pidä paikkaansa.


    • Liikennesäännöt

      Erittäin harva pyöräilijä jättää turvallista tilaa ohittaessaan jalankulkijan yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä vaikka laki vaatii. Useimmiten ajetaan hihaa hipoen tai niin läheltä, että ohjaustanko osuus jalankulkijan käteen tai törkeimmät ajavat suoraan päälle.

      Täällä keskustelupalstoilla sitten monet pyöräilijät "itkevät", kun autoilijat eivät ohittaessaan väistä kunnolla eivätkä he sen vuoksi uskalla ajaa ajoradalla vaan ajavat jalkakäytävällä ellei ole pyörätietä! Pyöräilijät, olisiko peiliin katsomisen paikka?

      Paljon turvallisempaa on ajaa pyörällä ajoradalla/pyöräkaistalla kuin pyörätiellä, sillä autoilijat huomioivat paljon paremmin pyöräilijän risteyksissä, pihalta tullessa jne. Pyöräillessäni vain harva autoilija ajaa liian läheltä, kun taasen jalankulkijana jalkakäytävällä (vain alle 12-vuotias saa ajaa) tai yhdistelyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä ollessani pyöräilijät pääsääntöisesti ajavat liian läheltä.

      Pyöräilijänä en aja jalkakäytävillä, en aja yksisuuntaista katua väärään suuntaan, en aja punaisia päin, väistän jalankulkijoita, päästän jalankulkijat suojatien yli, tiedän väistämissäännöt risteyksissä ajaessani ajoradalla tai pyörätiellä jne. Liikennesäännöt ovat helpot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      313
      6951
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      272
      6466
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      47
      5745
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      163
      5138
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      53
      3965
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      271
      3941
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      143
      3549
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      27
      3272
    9. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      50
      3211
    10. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      383
      3026
    Aihe