Pukueutumiskoodista riemuiluun

Katselin vanhoja ylioppilaskuvia ja mietin samalla mitä laittaisi päälle jos lähtisi riemuilemaan luokkatovereiden kaa viidenkymmenen vuoden takaa. Ylioppilaskuvissa minulla oli lehmuksenvihreä Jaqueline Kennedy-jakkupuku pienellä pystykauluksella ja kaksoisnapituksella, tukevaa villakangasta jossa oli struktuuri, helma polven yläpuolella.
Muoti on muuttunut ja guuglailtuani muiden riemuyo-juhlia viime vuosina en ole tullut hullua hurskaammaksi. Miehille helppo nakki, puku päälle ja solmio ja lankatut kengät, mutta meidän naisten kohdalla näkyy olevan hyvin monenkirjavaa muotia aina hihattomasta läningistä miesmäiseen jakkupukuun. Nyt minä en viihdy bleisereissä enkä pumpseissa enkä leuanalle solmittavissa mummopuseroissa, mutta pillifarkuissakaan ei voi mennä.....

106

5659

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole yli-oppilas.
      En lähelläkään.
      Olen oppinut asenteeni ihan itse.
      Omistan Suomen Maa-joukkue-paidan look a like.
      Selässä on numero ja selässä lukee Selänne.
      Sain paidan kun ostin autoni.
      Paidassa on auto-firman logo.
      -
      Kaikenlaisia logoja sitä sinullakin :)

H.

• mimmimum-..mi

Hunksz.....onkos sulla sellaista paitaa jossa lukee....Teukka Salama.....

• mimmimum-..mi kirjoitti:

Hunksz.....onkos sulla sellaista paitaa jossa lukee....Teukka Salama.....

"mimmimum-..mi"

Eipä ole.
        Ihan helposti ei koskaan tulekaan :)
        Minä olen ralli-mies.

H.

• mimmimum-..mi
        hunksz kirjoitti:

"mimmimum-..mi"

Eipä ole.
        Ihan helposti ei koskaan tulekaan :)
        Minä olen ralli-mies.

H.

Eilen tuli vastaan kysymys.... kenen salanimi... vastasin oikein ....en kyllä tiedä mistä se tupsahti ...

• kukkahattutäti100

Tuollainen paita on junttiuden huippu, eikä sellaista pane päällensä erkkikään.

• "korpikirjailija"

En ole yli-oppilas.
        En lähelläkään.
        Olen oppinut asenteeni ihan itse.
        Omistan Suomen Maa-joukkue-paidan look a like.
        Selässä on numero ja selässä lukee Selänne.
        Sain paidan kun ostin autoni.
        Paidassa on auto-firman logo.
        -
        Kaikenlaisia logoja sitä sinullakin :)

H.

• Haha
        Tilaisuuden formaalisuus tuottaa minulle päänvaivaa. Hippivaatteet ovat kivoja, mutta eivät sovi riemuiluun. En halua että mulle nauretaan. Mun kanssa saa nauraa toki.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Haha
        Tilaisuuden formaalisuus tuottaa minulle päänvaivaa. Hippivaatteet ovat kivoja, mutta eivät sovi riemuiluun. En halua että mulle nauretaan. Mun kanssa saa nauraa toki.

"Paloma.se.co"

Nauru on nyky-aikainen logo vanhoille vaatteille.
        Varo nauramasta muille vaatteille kuin omillesi.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Nauru on nyky-aikainen logo vanhoille vaatteille.
        Varo nauramasta muille vaatteille kuin omillesi.

H.

???
        Mun vanha lakkiaisasu on edelleenkin tyylikäs, mutta ei mahdu päälle. Muuten kuosiltaan ja tyyliltään se menisi täydestä, jopa voisi aiheuttaa ihailua ihanana retro-asuna. Sukulaistytöt ovat sitä himoinneet (makaa viikattuna muistovaateiden arkussa landella) mutta koska tätinsä uuma oli vieläkin kapeampi kuin heidän niin ei toivoakaan että mahtuisi.
        Mutta ettäkö minä laittaisin jonkun halatin ja mustan bleiserin....mustat korkokengät ja käsilaukku täydentämässä asua...
        Haluaisin vain neuvoja mitä laittaa päälle mikä on liian juhlavaa ja mikä ei keväiseen arvotilaisuuteen.

• mimmimum-..mi

Olen huomannut että muotijuttuja on ...mekko jostakin hyvin laskeutuvasta kankaasta.... ja sen alaosan päällä läpinäkyvä hento silkkimäinen vähän pidempi kuin mekon helma....tai pitsimäinen pääliosa.....noin polvipituisena.... Itse ostin boleron viime kesän juhliin.....pidän sitä tosi hyvänä hankintana...sopii monen asun kanssa.

Haha

Lahkeiden alaspäin levenevä malli oli kuus, seutkytluvun muotia. Hipoimuoti oli erilainen. Leveät lahkeet ovat tulevan kesän huippua. Täällä niitä jo näkee.

• korpikirjailija kirjoitti:

Lahkeiden alaspäin levenevä malli oli kuus, seutkytluvun muotia. Hipoimuoti oli erilainen. Leveät lahkeet ovat tulevan kesän huippua. Täällä niitä jo näkee.

En usko kuitenkaan että bell-bottom silkkihousut olisivat suuri hitti maalaiskoulun riemujuhlissa jossa meidät lakitetaan uudelleen, pidetään puheita, ojennetaan joku kukka tai diplomi ja kätellään vanhoja opettajia.
        Mä voisin kuvitella supattelua takarivistä että mimmonen variksenpelätin toikin Paloma onkohanse siellä amerikoissa oppinut pukeutumaan noin helppoheikkimäisesti...ei oo hienuu....

En usko kuitenkaan että bell-bottom silkkihousut olisivat suuri hitti maalaiskoulun riemujuhlissa jossa meidät lakitetaan uudelleen, pidetään puheita, ojennetaan joku kukka tai diplomi ja kätellään vanhoja opettajia.
        Mä voisin kuvitella supattelua takarivistä että mimmonen variksenpelätin toikin Paloma onkohanse siellä amerikoissa oppinut pukeutumaan noin helppoheikkimäisesti...ei oo hienuu....

Mitähän jos kerrankin kokeilisit uskaltaa olla ihan oma itsesi ja pukeutua kuteisiin, missä itse parhaiten viihdyt, sellaisiin mikä on sinun tyyliäsi muutenkin, miettimättä jo etukäteen mitä toiset sinusta mahdollisesti ajattelevat, supattelevat ...
        Kommenttisi kuvastaa sellaista, että näet toisissakin vain heidän vaatteensa, etkä niinkään ihmistä. "Puhuttele ihmistä äläkä vaatteita" (taitaa olla Kalle Päätaloa).
        Eihän se mikään vaatenäyttely liene, vaan sinne mennään tapaamaan ihmisiä itseään. Vai menetkö sinne ehkä jotenkin sellaisessa kilpailumielessä, että sinun pitäisi olla kaikkein tyylikkäin ja edustavin ulkoisen olemuksesi suhteen? Silloinhan tosin olisitkin se oma itsesi, mitä sisimmässäsi olet.

"Maalaiskoulun" riemujuhlat?
        Laita sitten vanha navettatakki päällesi, niin sulaudut sinne "maalaisten" joukkoon paremmin.
        Monenko luulet jääneen sinne siankasvattajiksi tai jyväjemmareiksi, "maalaisiksi"? Ovat voineet toiset heistä nähdä maailmaa enemmänkin kuin sinä. Saattaneet jopa käydä jenkeissä asti muutkin ...

• hymy.on.kaunein.asuste
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Olen huomannut että muotijuttuja on ...mekko jostakin hyvin laskeutuvasta kankaasta.... ja sen alaosan päällä läpinäkyvä hento silkkimäinen vähän pidempi kuin mekon helma....tai pitsimäinen pääliosa.....noin polvipituisena.... Itse ostin boleron viime kesän juhliin.....pidän sitä tosi hyvänä hankintana...sopii monen asun kanssa.

Minäkin haluan boleron! Niitä on nykyisin todella kauniita erimallisia. Sopii niin housasun kuin mekonkin kanssa. Hartiahuivit ovat jo niiiiin menneen talven lumia.
        Jakkupuvut ehkä liian pönäkkää, tulee Merkell mieleen. Liian virallista riemujuhliin :)

• Tellukka kirjoitti:

Mitähän jos kerrankin kokeilisit uskaltaa olla ihan oma itsesi ja pukeutua kuteisiin, missä itse parhaiten viihdyt, sellaisiin mikä on sinun tyyliäsi muutenkin, miettimättä jo etukäteen mitä toiset sinusta mahdollisesti ajattelevat, supattelevat ...
        Kommenttisi kuvastaa sellaista, että näet toisissakin vain heidän vaatteensa, etkä niinkään ihmistä. "Puhuttele ihmistä äläkä vaatteita" (taitaa olla Kalle Päätaloa).
        Eihän se mikään vaatenäyttely liene, vaan sinne mennään tapaamaan ihmisiä itseään. Vai menetkö sinne ehkä jotenkin sellaisessa kilpailumielessä, että sinun pitäisi olla kaikkein tyylikkäin ja edustavin ulkoisen olemuksesi suhteen? Silloinhan tosin olisitkin se oma itsesi, mitä sisimmässäsi olet.

"Maalaiskoulun" riemujuhlat?
        Laita sitten vanha navettatakki päällesi, niin sulaudut sinne "maalaisten" joukkoon paremmin.
        Monenko luulet jääneen sinne siankasvattajiksi tai jyväjemmareiksi, "maalaisiksi"? Ovat voineet toiset heistä nähdä maailmaa enemmänkin kuin sinä. Saattaneet jopa käydä jenkeissä asti muutkin ...

ei juuri kukaan ole jäänyt.

suurin osa luokaltani valmistuneista muutti pois paikkakunnalta ja asuu eri puolilla Suomea, Helsinki-Vantaa_Espoo -alueella monia, ulkomailla useita ja kauemmas jenkkilääkinheitä onmennyt. Maailmaa nähnyttä ja kosmopoliittia jengiä. Heitä en ujostele. Jämsän komiitten varjo on kuitenkin pitkä ja siihen kuuluu alentuva, rehentelevä suhtautuminen niitä kohtaan jotka eivät ole syntyneet yhtä varakkaisiin sukuihin tulee usein esille kommentteina jotka ei aina ole niin miellyttäviä.
        Kyllä tilanteeseen sopiva pukeutuminen on mielestäni tärkeää, mutta en ole oikein vielä hahmottanut tilannetta. Olen katsellut valokuvia edellisten vuosien riemujuhlista ja miehillä on järjestään tumma puku mikä taas velvoittaa naiset pukeutumaan hieman tavallista parempaan. Se on juuri avain siihen että voi tavallaan kuin unohtaa itsensä ja voi keskittyä seurustelemaan muiden kaa. Farkut jalassa en menisi, koska olisin aivan liian tietoinen itsestäni koko ajan ja samoin en menisi kokopitkässä iltapuvussa ja kyynärpäähansikkaissa, koska tuntisin itseni ylipukeutuneeksi.

• tanttalookia
        hymy.on.kaunein.asuste kirjoitti:

Minäkin haluan boleron! Niitä on nykyisin todella kauniita erimallisia. Sopii niin housasun kuin mekonkin kanssa. Hartiahuivit ovat jo niiiiin menneen talven lumia.
        Jakkupuvut ehkä liian pönäkkää, tulee Merkell mieleen. Liian virallista riemujuhliin :)

Tätimäisiä noi bolerot mää en tykkää 😛😛

• Minulla on kirkkaanpunainen bolero kiiltävää kangasta mutta se ei sovi mielestäni vuodenaikaan. (Ei taatusti liian tätimäinen)

ei juuri kukaan ole jäänyt.

suurin osa luokaltani valmistuneista muutti pois paikkakunnalta ja asuu eri puolilla Suomea, Helsinki-Vantaa_Espoo -alueella monia, ulkomailla useita ja kauemmas jenkkilääkinheitä onmennyt. Maailmaa nähnyttä ja kosmopoliittia jengiä. Heitä en ujostele. Jämsän komiitten varjo on kuitenkin pitkä ja siihen kuuluu alentuva, rehentelevä suhtautuminen niitä kohtaan jotka eivät ole syntyneet yhtä varakkaisiin sukuihin tulee usein esille kommentteina jotka ei aina ole niin miellyttäviä.
        Kyllä tilanteeseen sopiva pukeutuminen on mielestäni tärkeää, mutta en ole oikein vielä hahmottanut tilannetta. Olen katsellut valokuvia edellisten vuosien riemujuhlista ja miehillä on järjestään tumma puku mikä taas velvoittaa naiset pukeutumaan hieman tavallista parempaan. Se on juuri avain siihen että voi tavallaan kuin unohtaa itsensä ja voi keskittyä seurustelemaan muiden kaa. Farkut jalassa en menisi, koska olisin aivan liian tietoinen itsestäni koko ajan ja samoin en menisi kokopitkässä iltapuvussa ja kyynärpäähansikkaissa, koska tuntisin itseni ylipukeutuneeksi.

Ooooh!
        Miesten pukeutuminen velvoittaa naisen pukeutumaan jollain tietyllä tavalla? Miesten pukeutuminen velvoittaa ...? Velvoittaa naisen?
        Miksi miehillä kesäpukuna musta puku? Eihän siinä hautajaisista ole kysymys.

• tanttalookia kirjoitti:

Kai melkein seitenkymppinen nainen saa luvan ollakin pikkusen tätimäinen.
        Eipä silti, en minäkään niitä harrasta, mutta se ei johdu siitä, että ne olisivat liian tätimäisiä. Ei vain ole minun tyyliäni.

• Oih kuinka söpösiä boleroita ;)
        Ei ole tätimäisiä vaan jopa tyttömäisiä.

• Tellukka kirjoitti:

Kai melkein seitenkymppinen nainen saa luvan ollakin pikkusen tätimäinen.
        Eipä silti, en minäkään niitä harrasta, mutta se ei johdu siitä, että ne olisivat liian tätimäisiä. Ei vain ole minun tyyliäni.

Söpöläiset poistettiin, onneksi ehdin nähdä.
        Eivät sovi minunkaan tyyliini, ikinä en moista hankkisi.

• hymy.on.kaunein.asuste
        tanttalookia kirjoitti:

Höpö, oliko pakko poistaa. Siinä oli kuvalinkki boleroihin.
        Löytäähän niitä googlesta pilvin pimein jos kiinnostaa.

• Tellukka kirjoitti:

Ooooh!
        Miesten pukeutuminen velvoittaa naisen pukeutumaan jollain tietyllä tavalla? Miesten pukeutuminen velvoittaa ...? Velvoittaa naisen?

Sanoin "tumma", en musta. Tummansininen, tummanharmaa jne. ajankohta ei ole oikea vaaleaan pukuun..
        Velvoittaa siten että olisihan se aika kummallista jos mieheni olisi pukeutunut tummaan pukuun, valkoiseen paitaan ja vaikka raidalliseen solmioon ja minä olisin revityissä farkuissa tai reisitaskuhaalareissa....

Sanoin "tumma", en musta. Tummansininen, tummanharmaa jne. ajankohta ei ole oikea vaaleaan pukuun..
        Velvoittaa siten että olisihan se aika kummallista jos mieheni olisi pukeutunut tummaan pukuun, valkoiseen paitaan ja vaikka raidalliseen solmioon ja minä olisin revityissä farkuissa tai reisitaskuhaalareissa....

Kyllä miestäsi varmaan hävettäisi, kun ei ollut pukeutunut samaan tyyliin kuin sinä?

Katsoin uudestaan toiseksi viimeisen kouluni riemu-yo juhlia nyt sillä silmällä, että mitä heillä on siinä päällään. Oli monenlaista, mutta yleisimmin naisilla oli jotain vaaleita pitkiksiä jonkun vähän nätimmän puseron tai tunikan (miksi niitä sanotaan) kanssa. Aika tasapäälaumaa, mihin meitä koulussa muokattiinkin.

Yksi miehistä eroittui siitä tasapäälaumasta edukseen.
        Hänellä oli sellainen kirurginvihreä paita, jonka hihat oli kääritty kyynärpäihin asti. Ruskea aika hillitynkuvioinen liivi ja beesit väljät housut, mitkä näytivät hyvästi polvipusseineen merkkejä siitä, että niitten kanssa on istuttu autossa Ivalosta Turkuun. Ruskeat sellaiset mokkasiinin näköiset kengänronttoset. Harmaa parta ja olkapäille asti ulottuva harmaa vähän kiharainen tukka.
        Selvästi huomasi, ettei hänen tarvitse vaatteillaan yrittää olla enempää kuin mitä on. Ihan pää pystyssä rohkeni olla oma itsensä. Näkyy olevan ammatiltaan lääkäri osa-aikaisesti vielä eläkkeelle jäätyäänkin, kun snokasin facelta.

• mimmimum-..mi
        hymy.on.kaunein.asuste kirjoitti:

Hymy....todellakin bolerot eivät ole sellaisia kun joskus olivat....minulla italialainen ...valkoinen neule...lyhythihainen ja kulmikas lieve....kaunis kuultava pieni kuviokudos ... muutoin sileällä pinnalla...sopii juhlavaan ja arkiseenkin....

• Tellukka kirjoitti:

Ooooh!

"Etiketin mukaan pariskunnan tulee pukeutua samantasoisesti. Miehen asu määrittelee aina naisen pukeutumisen, eli kutsukortissa lukee aina kuinka nimenomaan miehen tulee pukeutua ja nainen pukeutuu sen mukaisesti (vaikka tilaisuus olisi pelkästään naisille). Kellonaika kertoo tilaisuuden luonteen, ja sen mukana pukeutumisen. "
        https://pukeutumisopas.com/tilaisuuden-aika-ja-puku/

"Etiketin mukaan pariskunnan tulee pukeutua samantasoisesti. Miehen asu määrittelee aina naisen pukeutumisen, eli kutsukortissa lukee aina kuinka nimenomaan miehen tulee pukeutua ja nainen pukeutuu sen mukaisesti (vaikka tilaisuus olisi pelkästään naisille). Kellonaika kertoo tilaisuuden luonteen, ja sen mukana pukeutumisen. "
        https://pukeutumisopas.com/tilaisuuden-aika-ja-puku/

Jaha, jaa.
        Vedä sitten vaikka burkha päällesi niinkuin muissakin kulttuureissa, missä mies määrittelee naisen pukeutumisen.
        Lukiko siis kutsukortissasi, että miehillä tulee olemaan tumma puku?
        Kellonaika siinä lienee keskellä päivää?

Toisella suupielelläsi huutelet naisten tasa-arvon puolesta (koskien islamilaisten naisten pukeutumista ja olisit valmis repimään heiltä huivit päästä). Toisella suupielelläsi kuiskuttelet alistumista miesten tahtoon omassa pukeutumisessasi. Pukeutumisessa, joka nyt on äärimmäisen yksilökohtainen asia jos mikä, ellei kutsukortissa ole erikseen mainittu toivomusta jostain tietystä tyylistä; jonkun vuosikymmenen tyyli, pyjamas, naamiaisasu ...

"Mitähän jos kerrankin kokeilisit uskaltaa olla ihan oma itsesi ja pukeutua kuteisiin, missä itse parhaiten viihdyt, sellaisiin mikä on sinun tyyliäsi muutenkin, miettimättä jo etukäteen mitä toiset sinusta mahdollisesti ajattelevat, supattelevat ..."

Toisella suupielelläsi huutelet, että pitäisi suvaita erilaisuutta. Toisella suupielelläsi kuiskuttelet, että mitä minä laittaisin päälleni, etten eroittuisi toisista.

Tässä. Vaikka tämänhän sinä osaatkin
        https://www.youtube.com/watch?v=amLijeyq8L0

• O-Orvokki

Miksi mietit, mitä muut ajattelevat ja miten muut suosittelisivat SINUN pukeutuvan? Voin taata, että ellet pukeutuisi jotenkin erityisen huomiota herättävästi, ihmiset eivät kiinnittäisi asuusi mitään erityistä huomiota, eivätkä muistaisi seuraavana päivänä asustasi juuri mitään. - Jotkut voisivat ihailla hyvin säilynyttä hoikan kurvikasta olemustasi - ihan riippumatta asustasi.

Pistä menoksi ja ala järjestää kutsuja, ellei joku muu ole jo toiminut. Pukeudu niin, että viihdyt asussa ja se miellyttää sinun omaa silmääsi. Sitten voit unohtaa koko vaatekysymyksen ja nauttia juhlista sekä vanhojen tuttujen tapaamisesta. Kaikenlaisia pukuja ja asukokonaisuuksia ilmestyy ihan varmasti paikalle. Hymyile ja anna pilkkeen välähdellä silmäkulmassasi. Nauti!

• Juhlat on jo järjestyksessä ja yhteystiedot samoin järjestäjiin. Ilmoittautuminen 12.05 mennessä. Hehe hoikan kurvikas on hyvä kuvaus mutta aivan liian antelias. Uskon että olen aika normaalissa kunnossa, on pahempaa ja on parempaa kuntoa ikätovereillani , mutta olen onneksi vielä liikuntakykyinen ja nuppi suhteellisen selkeä.
        Luulen että minua stressaa hieman tuleva tapaaminen, koska luokkamme ei ollut mikään kaikkein herttaisin kokoelma toisistaan tykkäävistä nuorista, vaan erittäin klikkiytynyt ja osa hyvinkin ylimielistä porukkaa. Minulla oli kuitenkin paljon ystäviä luokalla joita haluaisin nähdä uudelleen.
        Olen peukuttanut kaikki asialliset pkeutumista koskevat viestit. :)

• O-Orvokki

Kuulostat minusta ihan Paloma.se.co:lta itseltään.

Olen huomannut "ylimielisten klikkiytyneiden" ihmisten vähemmän kohteliaille sanomisille parhaaksi vastaukseksi sanattoman vinon hymyn, toisen kulmakarvan kohottamisen ja hetken kestävän pitkähkön katseen. - On toiminut ne muutamat kerrat kun moinen toimintamalli on käynnistynyt jotakuinkin itsekseen. Yleensä kohtaan (omasta mielestäni) kaikki ihmiset ystävällisesti ja kohteliaasti, vaikka olisi joitain vähemmän mukaviakin muistoja takana. - Luultavasti ainakin osa vähemmän mukavista klikkiytyneistä kavereista on voinut kasvaa ihan ihmisiksi aikuistuttuaan.

• Ikinä en pitsihörhelöitä laittaisi, saati pikkuboleroa mekon päälle.

Jos eivät farkut kelpaa, niin sitten chinosit, siihen päälle puseroksi vaikkapa joku nätti löysähkö nuttu ja jalkaan ballerinatyyppiset kengät.

• Onneksi juhla-asuissa on monenlaista valinnanvaraa, varsinkin kun ihmisiä on monenlaisia ja monen mallisia. Pitsihörhelöt kuulostavat pikkuboleron kanssa vähemmän yhteen sopivalta vaihtoehdolta. Bolero olisi tuskin sellaisenaankaan hyvä vaihtoehto lyhyelle pullukalle daamille, mutta jokainen pukeutukoon sellaiseen asuun, jossa itse viihtyy.

Naisten juhlakengissä on yleensä jonkinlainen korko. Vanhusten pukukoodi on tietysti väljempi ja he voivat laittaa vaikka crocksit jalkaan, jos muut jalkineet eivät sovi tai toimi. ;) Ellei ole jo nuorempana oppinut kävelemään korkokengillä, tuskin sitä kannattaa ryhtyä enää yli 60-vuotiaana harjoittelemaan. Jos pukeutuu pitkään juhlamekkoon, kengät voivat jäädä piiloon.

• @ancelina,
        minä taas uskoisin että farkut tai chinosit ovat liian arkiset tilaisuuteen. Kyllä jotkut kapeat kangashousut voisivat menetellä jos toppi on tarpeeksi juhlava ja kengät hyvät.

@ancelina,
        minä taas uskoisin että farkut tai chinosit ovat liian arkiset tilaisuuteen. Kyllä jotkut kapeat kangashousut voisivat menetellä jos toppi on tarpeeksi juhlava ja kengät hyvät.

Noh, onneksi vaatekaapistani löytyvät
        myös kapeat kangashousut.
        Mie laitankii sit ne :)

Optimisti-Orvokki, ei korkokenkiä minulle, ei pysty, ei kykene niillä kävelemään.

• optimisti-orvokki kirjoitti:

Onneksi juhla-asuissa on monenlaista valinnanvaraa, varsinkin kun ihmisiä on monenlaisia ja monen mallisia. Pitsihörhelöt kuulostavat pikkuboleron kanssa vähemmän yhteen sopivalta vaihtoehdolta. Bolero olisi tuskin sellaisenaankaan hyvä vaihtoehto lyhyelle pullukalle daamille, mutta jokainen pukeutukoon sellaiseen asuun, jossa itse viihtyy.

Naisten juhlakengissä on yleensä jonkinlainen korko. Vanhusten pukukoodi on tietysti väljempi ja he voivat laittaa vaikka crocksit jalkaan, jos muut jalkineet eivät sovi tai toimi. ;) Ellei ole jo nuorempana oppinut kävelemään korkokengillä, tuskin sitä kannattaa ryhtyä enää yli 60-vuotiaana harjoittelemaan. Jos pukeutuu pitkään juhlamekkoon, kengät voivat jäädä piiloon.

Bolero voi sopia erittäin hyvin lyhyelle naiselle, riippuu mittasuhteista. Mekko polven yläpuolelle, asuun sopiva bolero ja mokkasaappaat pidentävät linjaa, mutta eivät taas sitten sovi jos ylipainoa on. Liian suuret yläosat, liian väljät vaatteet ja etenkin bleiserit taas sopivat vain pitkille naisille.
        Angela Merkeliltä en halua näyttää. Mutta en myöskään Hillary Clintonilta. Rouva Haukio on aivan liian vaisu ja Lenita liian räväkkä.

Bolero voi sopia erittäin hyvin lyhyelle naiselle, riippuu mittasuhteista. Mekko polven yläpuolelle, asuun sopiva bolero ja mokkasaappaat pidentävät linjaa, mutta eivät taas sitten sovi jos ylipainoa on. Liian suuret yläosat, liian väljät vaatteet ja etenkin bleiserit taas sopivat vain pitkille naisille.
        Angela Merkeliltä en halua näyttää. Mutta en myöskään Hillary Clintonilta. Rouva Haukio on aivan liian vaisu ja Lenita liian räväkkä.

Silvia sitten? Tai kuningatar Elisabeth?

• MitäOikeestikoHoh
        Paloma.se.co kirjoitti:

Juhla-asuun mokkasaappaat?

• MitäOikeestikoHoh kirjoitti:

Juhla-asuun mokkasaappaat?

Noi ei välttämättä siinä tilaisuudessa, ajattelin vain asukokonaisuutta pienikokoiselle naiselle noin yleensä.
        Juhla-asuun kai on laitettava avokkaat. Ja samalla mietittävä että laukku on samaa väriä.

• selvähän.se
        Tellukka kirjoitti:

Silvia sitten? Tai kuningatar Elisabeth?

Tarja Halonen -tyyli käsilaukkuineen.

• protoomoo

Minä minä minä ketju taas menossa

• hehehehee

Ihan hyvä ketjuhan tää on. Minulla on vuoden kuluttua riemu-yo. Enkä ollut ajatustakaan vielä uhrannut pukeutumisasialle. Oppikouluun pyrkiessäni minulla oli bolero, vaalean harmaata kangasta ja söpöt 3/4-pituiset pussihihat.
        Päätin jo asuvalintani: lohenpunainen silkkijakku (kallis merkki Atlantin takaa,) musta kaulukseton pikkupaita, musta kaulapanta ja mustat suorat housut strechvillakangasta. Pertti Palmroth classics puolikorkeakorkoiset nahka-avokkaat ovat vaaleanruskeanpunertavat, jakkuun sävy sävyyn. Tässä lookissa uskon pääseväni ylevän akateemiseen juhlatunnelmaan.
        Enkä erotu joukosta eikä kukaan huomaa, että mielestäni: paljain jaloin oisi ihminen onnellisin.

• Sinustako "protoomoo" meidän pitäisi keskustella?

• New-age

Taidan osallistua: hankkisin juhlavan tunikan ja siistit pitkikset, makeet kengät ja laukun. Rento olo ja asu käy myöhemminkin.
        Suomen suvi on äksy ja jos paikkakunnalla riehuvat sääsket ja mäkäräiset,
        niin skräps skräps.
        Mutta tavallaan hauskin olisi laadukas vintage J.K. jakkupuku; voisi feikata, että ooooo edelleen sopii.
        Omat, jakkupuku ja iltaleninki ovat kokeneet kovan kohtalon; joutuivat roskiin, koska kuidut olivat kutistuvaa laatua. Hih.
        Ei ollut kierrätystä. Jonkin alueen energialaitos hyödynsi juhlatamineet.

• Tuli mieleeni, että pitääkin tarkistaa, löytyykö vaatteitteni joukosta vielä hauskat mustat, leveälahkeiset, kapein laskoksin pliseeratut silkkihousut. Ostin ne joskus kauan sitten juhla-asun piristeeksi, ja olen varmaan käyttänyt niitä ainakin kaksi kertaa. Jos löytyy, voisin melkein luvata, että laitan ne päälle seuraaviin juhliin - ellen ole itse emäntänä.

Jos luovun hyväkuntoisista vaatteistani, lahjoitan ne kierrätykseen.

• Minä en pukeudu enää mitenkään erityisesti, paitsi kun menen mökille.
      Silloin olen todella miehekäs silmän-ilo jokaiselle vastaan-tulijalle.
      Saa katsoa takaakin päin.
      Minulla on myös halkio.
      Tosin vain yksi ja sekin etu-puolella.
      Halkiota ei tosin ole lenkkeily-housuissa.
      Ne ovat ummessa sieltä.
      Istuessani saunan jälkeen piha-tuolissa, auringossa, saattaa satunnainen katselija joutua ponnistelemaan.
      Miksi, se on katselijan oma asia.
      Sauna-pyyhkeitä minulla on yleensä kaksi.
      Sininen ja valkoinen.
      Kumpikin omilla kuoseillaan.

H.

• hunksz

Nuoko ovat sinun riemuiluasujasi?

• Luuletko, että me olisimme kuvitelleet sinun pukeutuvan juhlatilaisuuteen valmistautuessasi liituraitapukuun tai ehkä jopa smokkiin tai frakkiin tai muuhun miehiseen juhlapukuun?

Mikä tai kuka se vastaan-tulija on? - Joku, joka törmää ihan vapaaehtoisesti tai jopa tarkoituksella sinun vihtaasi?

• Oh.....minä luin tuosta halkiosta ja tuli ekaks mieleen huulihalkio

• HuuletHalkioon

Et varmaankaan haluaisi koskettaa hunkszin halkiota huulillasi. ;D :D :D :D

• Olet varmaan saanut hyviä vastauksia, mutta en ehdi niitä kaikkia nyt lukemaan.
      Pidätkö kotelomekosta, siis sellaisesta pikkumustaa vastaavasta, sehän voi olla muunkin värinen kuin musta. Sen kanssa päivällä siihen sopiva jakku, jonka voit sitten illemmalla vaihtaa pashmina huiviin, ja lisätä korviin makeat korut.

Varmasti et vaikuta silloin tätimäiseltä, etkä miltään hempukalta, vaan kauniisti vanhenneelta ikäiseltäsi naiselta.

Paljon iloa kyseiseen päivääsi, puolisollani on sama tilaisuus, siihen liittyen saanut jo paljon hauskoja sähköposteja.

• Olen saanut hyviä neuvoja moneltakin taholta (leikkisiäkin :) Kotelomekko ei ole paha jos löydän siihen sopivan jakun, mieluiten ilman kaulusta ja vain lonkkaluille ulottuvan. En ole kauheesti huivi-ihmisiä, mutta jospa joku sopiva keveämpi wrappi löytyisi komeron uumenista. Millainen on pashmina-huivi?
        Kiitos korennolle ja kaikille muillekin jotka ovat toivottaneet minulle iloista tapaamista luokkatovereideni kanssa riemujuhlissa. Taitavat olla aika yleisiä meidän ikäluokassamme? Minä en ollut aikaisemmin edes kuullutkaan ja meni aikaa ennen kuin tajusin mikä se riemu oli (jubileum)

Olen saanut hyviä neuvoja moneltakin taholta (leikkisiäkin :) Kotelomekko ei ole paha jos löydän siihen sopivan jakun, mieluiten ilman kaulusta ja vain lonkkaluille ulottuvan. En ole kauheesti huivi-ihmisiä, mutta jospa joku sopiva keveämpi wrappi löytyisi komeron uumenista. Millainen on pashmina-huivi?
        Kiitos korennolle ja kaikille muillekin jotka ovat toivottaneet minulle iloista tapaamista luokkatovereideni kanssa riemujuhlissa. Taitavat olla aika yleisiä meidän ikäluokassamme? Minä en ollut aikaisemmin edes kuullutkaan ja meni aikaa ennen kuin tajusin mikä se riemu oli (jubileum)

Pashmina-huivista on monenlaisia versioita, aidoin on ohutta villaa:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pashmina

• Lorenaa

Olen ollut kahden lapsenlapsen ylioppilasjuhlassa, joihin oli kutsuttu ns. riemuylioppilaat 50v takaa.
        Niistä asuista, pukukoodi näytti olevan CASUAL miltei jokaisella siis tavallista juhlavampi asu, erilaisia kokonaisuuksia oli sekä ylioppilasjuhlassa että iltajuhlassa. Miehillä näkyi olevan tumma tai harmaa pukukoodi, rusetti oli pop valkoisen paidan kanssa. Tyylikkään näköistä joukkoa näissä parin vuoden välein olleissa juhlissa. Kimalteita ei näkynyt JKL:n norssilais ladyillä.

Juhlamieltä, iloa, muistorikkaita tapaamisia toivottelen sinulle Paloma.se.co.

L.

• Lorenaa
        Lorenaa kirjoitti:

Olen ollut kahden lapsenlapsen ylioppilasjuhlassa, joihin oli kutsuttu ns. riemuylioppilaat 50v takaa.
        Niistä asuista, pukukoodi näytti olevan CASUAL miltei jokaisella siis tavallista juhlavampi asu, erilaisia kokonaisuuksia oli sekä ylioppilasjuhlassa että iltajuhlassa. Miehillä näkyi olevan tumma tai harmaa pukukoodi, rusetti oli pop valkoisen paidan kanssa. Tyylikkään näköistä joukkoa näissä parin vuoden välein olleissa juhlissa. Kimalteita ei näkynyt JKL:n norssilais ladyillä.

Juhlamieltä, iloa, muistorikkaita tapaamisia toivottelen sinulle Paloma.se.co.

L.

Kun pysyy pukeutumiskoodi linjalla CASUAL tai SMART CASUAL pukeutuminen on tilanteeseen sopiva. Näitä linjoja voi sopivasti yhdistellä.

• Jotainmuutavoisi

Siksiköhän se miesten "pukeutumiskoodi" on niiin ärsyttävän kulahtanut ja mielikuvitukseton juttu kun se on "helppo nakki"?

• Kyllä mies puku päällä on komea. Omien lasteni lakkiaisissa, kuten ystävien ja sukulaisten lasten lakkiaisissa ovat pojat pukeutuneet tummaan pukuun, ja tytöillä on ollut jokin kaunis keväinen leninki.
        Pojat jotenkin muuttuvat yhdessä yössä farkkuhousuisista, college-paitaisista nuorukaisista miehiksi.

Ja kaikilla nuorilla miehillä, jotka tulivat meille onnittelukäynnille, oli päällään tumma puku.

• Mielikuvitustakehiin

Nii-in, totta kai, kun ei ne muuta keksi. Nykypäivänä löytyy kyllä muunkin laisia komeita, siistejä ja mukavan näköisiä vaihtoehtoja kuin iänikuinen tumma puku.

• Mielikuvitustakehiin kirjoitti:

Nii-in, totta kai, kun ei ne muuta keksi. Nykypäivänä löytyy kyllä muunkin laisia komeita, siistejä ja mukavan näköisiä vaihtoehtoja kuin iänikuinen tumma puku.

Jaha, se on sinun mielipiteesi. Ainakaan minun lähipiirissäni ei ole kyse rahan tai mielikuvituksen puutteesta. Näiden nuorten ja vanhempienkin miesten vaatekomerosta löytyy vaatteita joka lähtöön.

Mutta etiketti nyt vaan on sellainen näissä piireissä, että miehen asu on juhlasta riippuen tumma puku, smokki tai frakki.

Pikku bileisiin ja grillijuhliin pukeudutaankin sitten ihan muihin vaatteisiin.

Taiteilija- ja muusikkopiireistä ei ole niin suurta kokemusta, heidän juhlissaan pukeutuminen lienee vapaamuotoisempaa . Mutta alipukeutuminen on epäkohteliasta juhlan järjestäjää kohtaan. Joten, kun tietää kenen, ja millaisiin juhliin on menossa, voi päättää miten pukeutua. Tietyissä tilanteissa pelkkä erikoisuuden tavoittelu katsotaan moukkamaiseksi.

• Revisiitä

On aika paljon asioita jotka tekevät moukaksi vaikka päällä ei olisi rihman kiertämää.

• Revisiitä kirjoitti:

On aika paljon asioita jotka tekevät moukaksi vaikka päällä ei olisi rihman kiertämää.

Nii just ja jetsulleen.

Minusta on moukkamaista arvostaa tai olla arvostamatta ihmistä sen mukaan, mitä vaatteita hänellä on päällään. Moukka on aina moukka vaikka yrittäisi piilottaa moukkamaisuutensa hienojen ja kalliitten vaatteitten varjoon ja fiksu on fiksu vaikka pukeutuisi vanhaan nokkossäkkiin.

Vaatteet eivät tee ihmistä, vaan se on ihminen joka tekee vaatteita.

• asenneongelmiapukkaa
        Tellukka kirjoitti:

Nii just ja jetsulleen.

Minusta on moukkamaista arvostaa tai olla arvostamatta ihmistä sen mukaan, mitä vaatteita hänellä on päällään. Moukka on aina moukka vaikka yrittäisi piilottaa moukkamaisuutensa hienojen ja kalliitten vaatteitten varjoon ja fiksu on fiksu vaikka pukeutuisi vanhaan nokkossäkkiin.

Vaatteet eivät tee ihmistä, vaan se on ihminen joka tekee vaatteita.

Komppaan. Paljon moukkamaisuutta tässä ketjussa.

• Vapausvalita

Juuu, se on "ihminen joka tekee vaatteita". Mutta vaate ei tee ihmistä vaan se, millaisen henkisen hunnun tai halatin hän on päälleen ripustanut. Sisältö ja asenne määräävät, eivät niinkään piirit ja etiketti, jotka nekin tietty tulee tilanteista riippuen huomioida.

Nykyaika suo onneksi paljon vapauksia pukeutumisaiheessa. Vapautus ei vain onnistu, jos on rajoittunut menneisiin aikoihin, asenteisiin ja sääntöihin.

• Jaa, laskin, että en taida yo-viiskymmisiin toeta ne kun ovat vuonna 2031. Voisi olla, että jos laittaisin laihtumistavoitteen 70- kiloon voisin käyttää niissä riemujuhlissa yo-juhlissani käyttämää tätini käsinkutomaa ja ompelemaa Perä-Pohjolan kansallispukua vuodelta 1938. Löytyy kaapista.

• mona.lisa

Muistelen täällä palstalla vilahtaneen aloittajasta kokovartalopotretti. Sen perusteella olet siro, joten kotelomekko kevyen jakun kanssa (taisi joku ehdottaakin) sopisi hyvin. Toki jos olet housutyyppiä, niin mikä jottei.

Ole oman itsesi tyylinen.

• Olen katsellut kotelomekkoja ja olen ihastunut yhteen valkoiseen vuorattuun koteloon synteettisestä materiaalista joka on vähän tanakampaa tekoa. Jakun väriä mietin; punainen bolero on liian kiiltävä, entäs viininpunainen kaulukseton lyhyt jakku joka on kantattu mustalla (keino) nahalla? Väri taitaa olla väärä? Mustaa voisi löytyä gaarderoobista. Laukku j akengät valkoiset....?

• "Paloma.se.co"

Missä kohtaa ovat halkiot?
        Onko siinä niitä?
        Ovatko ne "kohillaan" kuten minulla, vai vihjailevan kauenpana :)
        Sanoisinko lonkenpana.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Missä kohtaa ovat halkiot?
        Onko siinä niitä?
        Ovatko ne "kohillaan" kuten minulla, vai vihjailevan kauenpana :)
        Sanoisinko lonkenpana.

H.

Ei halkioita, vaatteissa. Kokonaista, peittävää ja myötäilevää. Ei lepattavaa eikä aaltoilevaa eikä vihjailevaa. (Halkiot on ihmisillä (normaaleilla ihmisillä) persposkessa ja joillakin onnettomilla lapsukaisissa ylähuulessa.)

Ei halkioita, vaatteissa. Kokonaista, peittävää ja myötäilevää. Ei lepattavaa eikä aaltoilevaa eikä vihjailevaa. (Halkiot on ihmisillä (normaaleilla ihmisillä) persposkessa ja joillakin onnettomilla lapsukaisissa ylähuulessa.)

"Paloma.se.co"

Aloitus taitaa kuitenkin koskea vaatteita.
        Mutta saat anteeksi.
        Eihän ihminen mitään pedofiilialleenkaan voi.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Aloitus taitaa kuitenkin koskea vaatteita.
        Mutta saat anteeksi.
        Eihän ihminen mitään pedofiilialleenkaan voi.

H.

Onhan pedofiiliakin tavallaan tappamista.
        Sillä saa osan sielusta kuolioon.
        Niin omastaan, kuin lapsestaan.

H.

• Punainen kiitävä bolero ei liene oikea valinta. Pue päällesi se valkoinen kotelomekko, siihen päälle se lyhyt jakku, ja koska siinä on mustat kanttaukset, mustat nahkaiset, yksinkertaiset avokkaat ja pieni musta laukku, yo-lakki päähän, ja katso peilistä, miltä näytät. Varmaan hyvältä.

• LonkeNpanaKaueNpana

Ja oppimiskyvyttömyyskin voi tappaa osan ihmisestä ja uskottavuudestaan.

• mona.lisa

Mustavalkoinen "mätsää" aina.
        Muista kevyt iltalaukku. Usein naiset unohtavat sen ja riiputtavat sitä iänikuista raskasta olkalaukkuaan joka rikkoo koko kokonaisuuden.

Luulen, että sinulla on jo jonkinlainen käsitys miltä haluat näyttää ja tarvitset vain vahvistusta :)

• mona.lisa kirjoitti:

Mustavalkoinen "mätsää" aina.
        Muista kevyt iltalaukku. Usein naiset unohtavat sen ja riiputtavat sitä iänikuista raskasta olkalaukkuaan joka rikkoo koko kokonaisuuden.

Luulen, että sinulla on jo jonkinlainen käsitys miltä haluat näyttää ja tarvitset vain vahvistusta :)

Meillä ei ole mitään tilaisuutta illalla vaan tapaamme riemulakittamisen jälkeen yhteisellä lounaalla . Joten iltalaukkua ei tarvitse miettiä. Tykkään itse klassillisista kirjekuorilaukuista leningin kanssa mutta mustaa ja valkoista varmaan löytyy pienikokoisena muunkin mallisena.

Kaikkein epävarmin olin koska kutsussa ei ollut mitään pukeutumisesta, En ollut oikein perillä mitä pukukoodia Suomessa yleensä noudatetaan tällaisissa tilaisuuksissa.

• Tiritiriteijaa
        Paloma.se.co kirjoitti:

Meillä ei ole mitään tilaisuutta illalla vaan tapaamme riemulakittamisen jälkeen yhteisellä lounaalla . Joten iltalaukkua ei tarvitse miettiä. Tykkään itse klassillisista kirjekuorilaukuista leningin kanssa mutta mustaa ja valkoista varmaan löytyy pienikokoisena muunkin mallisena.

Kaikkein epävarmin olin koska kutsussa ei ollut mitään pukeutumisesta, En ollut oikein perillä mitä pukukoodia Suomessa yleensä noudatetaan tällaisissa tilaisuuksissa.

Minäkin pukeuduin aikoinani jakkupukuun lakkiaisissani, mutta illalla käytimme parhaan kaverini kanssa pitkiä Marimekon hameita. Tähän kun yhdistää otsikkosi riemuilun, niin suosittelen harkitsemaan Marimekon leveitä hamemaisia housuja. Ovat varmaan monikäyttöiset eivätkä rypisty yhtä pahasti kuin 70-luvun lakanakankaiset hameet.

https://www.marimekko.com/fi_fi/kaisu-pieni-taite-housut-valkoinen-musta-044536-190

• bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

´Paremmat' farkut ja pusero tai tunika riittää. Itse suosin kevään juhlissa kevyen naisellista ja sellaista vähän leikittelevääkin tyyliä; pastelliväreja, kukkakuoseja ja ehkä vielä röyhelöitäkin.
        Mustavalkoisella, graafisen yksinkertaisella tyylillä on vielä helpompi näyttää paremmin puetulta pelkkään farkut ja tunika/pusero ja neule- tai muu jakku yhdistelmään pukeutumalla.

Viime viikonlopun tilaisuuteen laitoin naisellisen hempeän puseron (Kriss/April) ja roosan väriset farkut. Alunperin tarkoitukseni oli laittaa harmaanvihreät bootcut malliset farkut jotka olivat olleet värimallina mukana silloin kun puseron ostin. Hyvän näköinen ja riittävän vaan ei yhtään liian juhlava yhdistelmä. Tarkoitukseni oli myös poistaa puserosta liiat röyhelöt (tiesin entuudestaan että se käy helposti), mutta vapun kunniaksi annoin niiden olla ja vielä valitsin housuiksi roosan väriset vajaamittaiset farkut joiden kankaassa kukkakuosi kudottuna.
        Vanha pienehkö kankainen olkalaukku ja suunnilleen saman väriset (hiekka) kiilakorkoiset avokkaat. Tärkeintä minusta, että kaikki vaatteet ja värit silmämeikkiä ja huulipunaa myöten sopivat yhteen ja valittu kokonaisuus myös 'toimii' sellaisenaan alusta loppuun tilaisuuksissa joissa ilmeisesti trampataan välillä ulos tai terassille jne..

• Kunhan nyt kaikki nuokin vedät kerralla päällesi mitä tässä ketjussa on sinulle suositeltu, niin luulisi tarkenevan vaikka olisi viileätkin ilmat.

• reppuriika

Minulle mahtuisi vielä ihan hyvin lakkiaiskevään puku päälle. Ei se puku kummoinen ollut niin kuin ei ne juhlatkaan. Uusi mekko se joka tapauksessa oli tuli piettyä myöhempinä vuosina. 70-luvun muoti oli kivaa ja minun ropalle istuvaa ja mukavaa. 80-luvin muoti on ihan karmeaa ja en ihannoi 90-lukuakaan.

• isoäiti_

Kuulehan Paloma, olen vanhus tuolta suuremmasta vuosikerrasta, mutta jos mummolook ei ole sun heiniä niin valikoi käsveska ja kengät eri väriä. Se sävy sävyyn on mennyttä.
      Tietysti on sellaisia, joille mummoluuk on tavaramerkki ja silloin se onkin ok. Tarja Halonen ja Angela Merkel kantavat trademarkinsa kunnialla, ovat upeita, vahvoja naisia.

• Kengät ja laukku eri väriä? Se tuntuu aika levottomalta valinnalta, vähän kuin lakkaisi kynnet eri väreillä sormissa ja varpaissa....taidan olla aika neliskanttinen näissä tyylijutuissa.
        Ei, mummolook ei ole mun kuppi teetä, minulla ei ole tarpeeksi pituutta kantaa miesmäisiä jakkuja ja tomeria käsilaukkuja uljaasti ja pää korkealla. Ei silti, ne jotka viihtyy siinä lookissa, nostan hattuani. Eikä se ole edes iästäkään kiinni. Tulen todennäköisesti siirtymään seuraavalle vuosikymmenelle pitkissä hameissa, neuleleningeissä, kapeissa farkuissa ja yksivärisissä topeissa villatakeissa ja ponchoissa. Tarpeeksi tätimäistä ja mummomaista, mutta pehmeämmillä linjoilla.

• isoäiti_

Tyylikkyys ei tule siitä, että kengät ja laukku ja vieläpä vyökin olisivat samaa väriä, vaan ihan jostain muusta. Persoonattomuus on yleisin tyylisuunta joka tapauksessa.

• Puhdas totuus huumeille on vaikeaa.

• nimpparit

Voi hyvä tavaton. Olen jo aikoja sitten valinnut pukeutumislinjani. Tänään on hautajaiset ja niihin minulla on talvi- ja kesävaatteet. Muuten pukeudun vaatteisiin, joissa itse viihdyn etiketin huomioon ottaen. En muista, mitä muilla on ollut verhonaan, ei minua ainakaan siitä näkökulmasta katsella. Jos niin joku tekee niin var så god.

• Hollannissa on Jeans- pukukoodi joka juhlaan. Miehillä lisänä paita ja v-kaula aukkoinen pusero tarvittaessa kravatti tai rennommin kaulahuivi.
      Naisilla samoin tilaisuuden mukaan pusero, jakku, kaulahuivi ja saappaat.
      Tunnen täällä usein ylipukeutuvani.

• Idioottirobotti poisti viestini näköjään koska siinä oli lainaus pukukoodeista ja linkki.
        Täällä Ruotsissa (varmaan myös Suomessakin) kun lähetetään kutsu johonkin yhteiseen tilaisuuteen niin määritellään samalla pukukoodi.
        Smart casual-näyttää olevan se mitä näissä riemujuhlissa yleensä sovelletaan ja silloin ei farkut todellakaan ole asiallinen asu.
        Pukeutumisopas.com sivulta saa lisätietoa asiasta.

Meneekö Hollannissa naiset todellakin esim. häihin tai hautajaisiin farkuissa? Siis yleensä?

Idioottirobotti poisti viestini näköjään koska siinä oli lainaus pukukoodeista ja linkki.
        Täällä Ruotsissa (varmaan myös Suomessakin) kun lähetetään kutsu johonkin yhteiseen tilaisuuteen niin määritellään samalla pukukoodi.
        Smart casual-näyttää olevan se mitä näissä riemujuhlissa yleensä sovelletaan ja silloin ei farkut todellakaan ole asiallinen asu.

Meneekö Hollannissa naiset todellakin esim. häihin tai hautajaisiin farkuissa? Siis yleensä?

Poistuu kai tämäkin.

Smart casual
        https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/d3/94/d3/d394d34977ec56bb1481bc068ef4f41a.jpg

Kuinka vanhoja pukeutumisoppaita sinä olet tutkinut? Kyllä Ruotsissa on ihan hyväksyttävä asu juhliin(kin) miehillä farkut jonkun edustavamman yläosan kanssa. On ollut jo kauan, vuosikausia.

• bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

Idioottirobotti poisti viestini näköjään koska siinä oli lainaus pukukoodeista ja linkki.

SMART casual, Paloma. Smart casual tarkoittaa arkityyliä 'siistimpää'/parempaa/hieman juhlavampaa/hieman muodollisempaa jne. tyyliä.

"....ja silloin ei farkut todellakaan ole asiallinen asu."
        Tuollainen ehdottomuus ei todellakaan kuulu "smart casual" pukeutumiseen vaan pikemminkin potkaisee pohjan pois siltä. Smart casual nimenomaan ei ole pukeutumiskoodi.
        Sen, etteivät siniset arkiset, ehkä kulahtaneetkin farkut kuulu paremmin/smart casual pukeutumiseen, luulisi olevan itsestäänselvyys jokaiselle ('siistimpää'/parempaa/hieman juhlavampaa/hieman muodollisempaa jne.). Täysin pois suljettuja eivät sinisetkään farkut ole, oikein tummansiniset tasaisen väriset etenkään. Tilaisuuden ja tilanteen (normien) mukaan, sitä on smart casual.
        Chinot käyvät, joten ilman muuta myös farkut käyvät. Jos valitsee mallin jossa on tavallinen sivusauma (ja lahkeensuu) farkuille tyypillisen kaksoissauman (onkohan oikea termi) sijaan, niin se jo tekee housut juhliinkin sopiviksi, "smart casual" ei välttämättä vaadi edes tätä. Toki sinisten farkkujen kohdalla kannattaa aina miettiä että josko sittenkään.

Viimeksi kun kävin hautajaisissa Ruotsissa olin pukeutunut mustiin farkkuihin (chinoihin?) ja talvinilkkureihin, yläosana ohut kiinni napitettu villatakki jonka v-kaula-aukkoa peittämässä mustaharmaa huivi. Tiesin meneväni kävellen Vikingterminaalista Gamla Stanin suomalaiseen kirkkoon, joten pukeuduin sen mukaan. Kuten vähän arvelinkin, pukeutumiseni oli muodollisimmasta (ja mustimmasta) päästä muihin paikalla olleisiin naisiin verrattuna.

• Lorenaa

Paloma.se.co,
        onko ylioppilaslakkisi vielä tallessa, se on pop näissä tilaisuuksissa riemuylioppilailla. Kun olin joku vuosi sitten" riemujenriemun" ylioppilasjuhlassa, lakkien värit vaihtelivat meillä ajan patinan sävyttäminä. Tyylikkäitä ladyja sekä gentlemaneja oli ilo katsella, hauskaa meillä oli jatkoilla elämän vaiheistamme keskustellessa. Paluu aikaan 50v taaksepäin oli kuin satua!!!
        Tuolla ylempänä mainitsin jo pukeutumistyylistä, joka oli Smart-Casual oman mielen mukaan.

Nauti täysin siemauksin juhlasta, tämä on elämän ainutkertainen juhla, jota muistelee loppuun saakka.
        Lämpöä, lempeitä , ajatuksia juhlaan, tervetuloa nuoruuden maisemiin juhlimaan 2017.

• Lorenaa kirjoitti:

Paloma.se.co,
        onko ylioppilaslakkisi vielä tallessa, se on pop näissä tilaisuuksissa riemuylioppilailla. Kun olin joku vuosi sitten" riemujenriemun" ylioppilasjuhlassa, lakkien värit vaihtelivat meillä ajan patinan sävyttäminä. Tyylikkäitä ladyja sekä gentlemaneja oli ilo katsella, hauskaa meillä oli jatkoilla elämän vaiheistamme keskustellessa. Paluu aikaan 50v taaksepäin oli kuin satua!!!
        Tuolla ylempänä mainitsin jo pukeutumistyylistä, joka oli Smart-Casual oman mielen mukaan.

Nauti täysin siemauksin juhlasta, tämä on elämän ainutkertainen juhla, jota muistelee loppuun saakka.
        Lämpöä, lempeitä , ajatuksia juhlaan, tervetuloa nuoruuden maisemiin juhlimaan 2017.

Kiitos Lorenaa ! Näin minäkin olen tämän ajatellut. Ah nuoruuden suloinen lintu...
        Lakki on tallella, kokeilin sitä vappuna ja se on hieman pieni. Mutta tyttären ja pojan ruotsalaiset lakit sopivat molemmat päähäni.

Kiitos Lorenaa ! Näin minäkin olen tämän ajatellut. Ah nuoruuden suloinen lintu...
        Lakki on tallella, kokeilin sitä vappuna ja se on hieman pieni. Mutta tyttären ja pojan ruotsalaiset lakit sopivat molemmat päähäni.

Mutta ...
        Saanen tälleen varovasti huomauttaa, että eikö se mene jo vähän ylipukeutumisen puolelle, jos koko suvun lakit päässä ...

• Tiritiriteijaa
        Tellukka kirjoitti:

Mutta ...
        Saanen tälleen varovasti huomauttaa, että eikö se mene jo vähän ylipukeutumisen puolelle, jos koko suvun lakit päässä ...

Siunatuksi lopuksi voisi todeta, että Paloma varautukoon tilanteenmukaiseen kerrospukeutumiseen myös käänteisessä järjestyksessä. Minulle kävi aikoinani niin, että lakkiaispäivän päätteeksi päädyimme jatkoille erään ylppäritoverini kesämökille pitkine Mari-hameinemme saunomaan. Lakit olivat aamusella avotakasta sataneen hiukkasaineksen peitossa. Lakin kun pesi, niin se kutistui.

Sittemmin vuosien kuluttua sain eräältä ystävättäreltäni neuvon, että jos ostaa uuden lakin, niin sitä kannattaa liottaa teevedessä, jotta ei näyttäisi niin vitivalkoiselta. Nyt minulla on siis kaksi patinoitunutta ja kutistunutta lakkia, joita en ole käyttänyt sen koommin.

• bessie-
        Tiritiriteijaa kirjoitti:

Siunatuksi lopuksi voisi todeta, että Paloma varautukoon tilanteenmukaiseen kerrospukeutumiseen myös käänteisessä järjestyksessä. Minulle kävi aikoinani niin, että lakkiaispäivän päätteeksi päädyimme jatkoille erään ylppäritoverini kesämökille pitkine Mari-hameinemme saunomaan. Lakit olivat aamusella avotakasta sataneen hiukkasaineksen peitossa. Lakin kun pesi, niin se kutistui.

Sittemmin vuosien kuluttua sain eräältä ystävättäreltäni neuvon, että jos ostaa uuden lakin, niin sitä kannattaa liottaa teevedessä, jotta ei näyttäisi niin vitivalkoiselta. Nyt minulla on siis kaksi patinoitunutta ja kutistunutta lakkia, joita en ole käyttänyt sen koommin.

Voi myös ostaa uuden, mutta jo valmiiksi kellertävän lakin, jos välttämättä haluaa lakin näyttävän vanhalta.

Uusi valkoisena hohtava lakki riemuylioppilaan päässä on ihan hyvä vaihtoehto sekin.
        Jos kuitenkin päättää tehdä sen vanhan näköiseksi niin kannattaisi ehkä kokeilla muita konsteja ensin, ja jos ne eivät tepsi niin sitten vasta liottaa.

• Musta pitsimekko tai prinsessalinjainen vihreä pellavamekko. Yksinkertainen on kaunista.

• Niin ja jos on oikein helle niin hihaton kukkamekko. Ja yksi vaihtoehto Keski-suomen kansallispuku, ns. Jyväskylän kansallispuvun vanhempi versio. Noi on minun valintani.

• @miljoona, hyviä vaihtoehtoja, mutta kansallispuku on mielestäni liian juhlava tähän tilaisuuteen. Kesäkuun alun säät eivät välttämättä ole parhaat mahdolliset ja ehkä kuitenkin joku hihallinen juttu olisi parempi. Muuten hihaton kukkamekko olisi ollut ihana valinta.

• tapakoodihaltuun

Kansallispuku sopii tilanteeseen hyvin!!! Musta pitsimekko on aikas surkea vaihtoehto ;D

• tapakoodihaltuun kirjoitti:

Kansallispuku sopii tilanteeseen hyvin!!! Musta pitsimekko on aikas surkea vaihtoehto ;D

Pitsileninki voi myös olla kaunis ja tyylikäs, mutta tähän tilaisuuteen ja etenkin kellonaikaan (aamupäivätilaisuus) liiankin juhlava.

• bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

Pitsileninki voi myös olla kaunis ja tyylikäs, mutta tähän tilaisuuteen ja etenkin kellonaikaan (aamupäivätilaisuus) liiankin juhlava.

Yksinkertainen pitsileninki (esim. puuvilla?pitsiä, aluskangas ei-kovin kiiltävä, ) ei mielestäni ole liian juhlava. Jos nimimerkki "tapakoodihaltuun" kyseenalaistaa nimenomaan MUSTAN pitsimekon, niin olen hänen kanssaan aika lailla samaa mieltä, muuten en.
        Hihatonta kukkamekkoa en myöskään valitsisi, mutta kukkamekko jossa sopivasti hihaa, polvipituus ja a-linjainen alaosa olisi varmasti kolmen parhaan sovittelua ja mallailua varten esille ottamani vaihtoehdon joukossa. Tiedossa olevien tai melko todennäköisten seikkojen mukaan sitten valitsisin, kukkamekko saattaisi hyvinkin voittaa. Olkalaukku ja sopivista kaikkein mukavimmat kengät (ja vielä varuiksi päkiäpehmusteet) ja se on siinä.

• Ruotsista löytyy kauniita pellavamekkoja, linneklänningar? Itse teen omani ihan omin pikku kätösin, mutta Ruotsin ja Tanskan pellavamekoista olen varastanut ideoita ja malleja. ne ovat enemmän minun makuuni kuin suomalainen desing. Googlettamalla ruotsiksi ja englanniksi olen löytänyt mallit.

• Jep ja musta pitsimekko on hänenkin päällään se kaikkein kaunein.

• Lorenaa

Paloma,
        Kiitos B.T. linkistä, monistin itselleni, joskus voi olla hyväksi avuksi pohtiessa mitä päällensä laittaisi. Smart Casual pukeutumistyylistä voi poimia itselle sopivimmat asukokonaisuudet ja miten niitä voi tyylikkäästi yhdistellä B.T. tavoin.

• Brigite Trogneaux on upea nainen, ja todellinen tyylin taituri.
      Sillä muodit tulevat ja menevät, tyyli on ikuista. Ja nainen, jolla on tyylitajua, herättää aina ihailua.

• Paloma on aina ollut kuin Tom Bombadillin tyttö-ystävä.
      Jotenkin kuin pörröinen palamaton pensas.
      Vaikka hänelle pukisi pitsit tai silkkiset sametit.
      Niin peikko-tyttönenhän se siellä.
      -
      On turhaa yrittää muuttaa Peppiä
      ei noin vanha ymmärrä enää nuorten entistä.

H.

• Peesetti...
        Enttistä...

H.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5248
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3752
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      48
      3145
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3025
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2383
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      145
      1848
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe