Vastaan tulee "itäviitta", veneen kulkusuunta on silloin joko pohjoinen, tai etelä. Kuinka läheltä voi meri viitan ohittaa. Onko joku näppituntuma siitä että ei esim 2m lähempää ei kannata mennä, tai muuten voi kolahtaa. Mikä om viittojen etäisyys karikkoon, matalaan veteen. Jäät taitaa myös merimerkkejä liikutella vääriin paikkoihin. Kuka vastaa järvialueiden merivitan oikeellisuudesta.
Kardinaalimerkit
22
1788
Vastaukset
- olivit
Vaihtelee varmasti paikasta riippuen joten yksiselitteistä vastausta ei ole etäisyydelle. Itse olen nähnyt oiken ahtaissa paikoissa viitan olevan noin 2 metrin etäisyydellä kivestä, tilavassa paikassa luokkaa 50m tai matalasta.
Järvialueiden viittojen vastuusta en tiedä... - Varovaisuutta
Jos oletetaan että veneesi syväys on selvästi pienempi kuin käyttämäsi väylän nimellissyvyys voit yleensä huoletta ajaa merkin läheltä. Ei sieltä kiviä löydy viitan väärältä puolelta. Eri asia alkukaudesta kun jäiden siirtämiä viittoja ei ole vielä siirretty paikalleen. Silloin kannataa seurata väyläviivaa tai ainakin ajaa sen läheltä. VHF:n paikallisvaroituksissa kuulet keväällä mitkä alueet on vielä tarkistamatta.
Viitat sijoitetaan sopiviin paikkoihin monta eri asiaa huomioiden, mitään vakioetäisyyttä kiviin tai matalaan veteen ei ole. Merikortista yleensä näkee paljonko vettä on viitan ympärillä. Tulee kuitenkin muistaa että väyläalueen ulkopuolella (merikorttiin merkitty harmaa varjostus väyläviivan molemmin puolin) syvyystiedot ovat puutteellisia eikä esim syvyyskäyriin pidä luottaa. - Varovaisuutta
Tarkennus: Ei löydy kiviä viitan oikealta puolelta eli väylän puolelta.
- Mattikimi
Pitää paikkaansa, jos viitta on oikeassa paikassa. Siihen kannattaa varautua että viitan paikka on esim jäiden takia siirtynyt. Riittävän kaukaa lienee "paras" vastaus.
- popeyethesailorman
Minä ainakin ajan nenä kiinni plotterissa ja vähät välitän merimerkeistä. Hyvin monesti ne ovat miten sattuu. Parhaimman tapauksen olen nähnyt, että merkki oli siirtynyn noin 100m! Asia on taivaan tosi.
Jos et osaa navigoida kartalla kompassilla, niin aja nenä ruudussa plotterilla. Jätä tolpat rauhaan....- maisemanavigointi
Jo, niin ajan minäkin nenä kiinni plotterin ruudussa. Kunnes kerran vaimo sanoi, ettei tällä kertaa mennä Jurmoon ja Jurmon ranta oli suoraan keulan edessä. Plotteri olisi ajattanut saaren yli (piiris viivaa väylälle)
- Ämveemarin
Merikartat eivät ole tarkkoja. Vaikka plotterisi paikantaisi sinut aina 1cm tarkkuudella, se ei auta jos plotterin karttaan on merkitty kivi 50m oikeasta paikasta sivuun, mikä on hyvin yleistä. Tätä ei kaikki plotteriveneilijät vieläkään tunnu ymmätävän. Kivi on aina oikeassa paikassa kun ajat siihen.
- swese
Esimerkiksi Österskärissä jos ajaa ihan vierestä, on jo kivellä. Jossain voi ajaa väärältä puoleltakin huoletta.
Periaatteessa viitan "oikealla" puolella on aina turvallista, vaikka ajaisit niin läheltä, että yllät koskettamaan viittaa, kunhan syväyksesi on väylän virallisen kulkusyvyyden puitteissa. Mutta tämä edellyttää, ettei viitta ole siirtynyt esim. jäiden vuoksi.
Reunamerkeille on annettu etäisyys väylän reunasta.
Eräs veneilijäkollega kertoi joskus sumussa olleensa hiukan epävarma tilanteesta (taisi olla niin, että huomasi lähestyvänsä kardinaaliviittaa väärältä puolen, itäviittaa lännestä tms.) Muisteli sanontaa, ettei viitta ole ikinä aivan kiven päällä, joten päätti ajaa ihan vierestä. No, hänen onnekseen kyseessä ei ollut kivi vaan hiekkasärkkä, joten hiljaisessa vauhdilla selvisi vaurioitta.- tuuliviirilöit_järvel
Kannataa ajaa iha vierest. Mie ainaskii ajan. Iliman suunnist mie en tiijjä mittää.
- rannaltaneuvoja
Tutuilla vesillä ilmansuunnat on helpoin tapa tulkita merimerkkejä ja avuksi kompanssi jos ei muuten ole kartalla.
Pahempi nuo lateraali merimerkit on, menny monta kertaa sekaisin keppiviidakossa että miltä prkl puolelta se piti taas mennä.. ja eikun väärältä puolelta paniikissa heh..
Ilmansuunnista on joku tolkku edes, selkeetä aina. Kun tietää missä suunnalta on etelä, itä, länsi ja pohjoinen niin on aika helppoa mennä. Itse ajelen täällä etelässä niin etelä on merellä päin ja ryssä lymyää helsingin suunnassa eli idässä ja svenssonit lännessä jossa merkissä on sitä keltaistakin enemmän eli päällä ja alhaalla ja musta välissä.
Mustaväri ylhäällä mennään pohjoispuolelta yö kello 00
Mustaväri alhaalla niin etelä puolelta aurinko paistaa sieltä 12
Kaksi keltaista niin länsi ruotsissa päin aurinko paistaa sieltä 15 iltapäivä
yksi kertainen itä venäjä aamu aurinko 3-6
Näin mä olen oppinut nuo muistamaan :)
Toimii muuallakin suomessa, jos siellä vaan missään on kardinaalimerimerkkejä
Noissa merkeissä pitää muistaa se lähestymissuuntakin Jos tulet etelästä suoraan kohti pohjoismerkkiä niin PYSÄHDY :D kato kaiusta paljon vettä on vielä veneen alla. rannaltaneuvoja kirjoitti:
Tutuilla vesillä ilmansuunnat on helpoin tapa tulkita merimerkkejä ja avuksi kompanssi jos ei muuten ole kartalla.
Pahempi nuo lateraali merimerkit on, menny monta kertaa sekaisin keppiviidakossa että miltä prkl puolelta se piti taas mennä.. ja eikun väärältä puolelta paniikissa heh..
Ilmansuunnista on joku tolkku edes, selkeetä aina. Kun tietää missä suunnalta on etelä, itä, länsi ja pohjoinen niin on aika helppoa mennä. Itse ajelen täällä etelässä niin etelä on merellä päin ja ryssä lymyää helsingin suunnassa eli idässä ja svenssonit lännessä jossa merkissä on sitä keltaistakin enemmän eli päällä ja alhaalla ja musta välissä.
Mustaväri ylhäällä mennään pohjoispuolelta yö kello 00
Mustaväri alhaalla niin etelä puolelta aurinko paistaa sieltä 12
Kaksi keltaista niin länsi ruotsissa päin aurinko paistaa sieltä 15 iltapäivä
yksi kertainen itä venäjä aamu aurinko 3-6
Näin mä olen oppinut nuo muistamaan :)
Toimii muuallakin suomessa, jos siellä vaan missään on kardinaalimerimerkkejä
Noissa merkeissä pitää muistaa se lähestymissuuntakin Jos tulet etelästä suoraan kohti pohjoismerkkiä niin PYSÄHDY :D kato kaiusta paljon vettä on vielä veneen alla.Minun muistisäänti on ehkä hiukan simppelimpi:
-musta osoittaa kolmion kärkeä karttamerkissä ja ennen Suomessakin käytetyissä huippumerkeissä
-etelä- ja pohjoisviitoissa musta eli kolmion kärki osoittaa ko. ilmansuuntaan eli alas/ylös
-länsi on Mae West eli kapea vyötärö
-itä on se, joka ei sovi noista mihinkään.
Mutta itse pidän lateraaliviitoista, koska olen huomannut, että kardinaaliviitat hukkuvat pirullisen usein takana olevaan maastoon. Jos sattuu olemaan metsäinen saari taustalla ja huono valo, niin vain valkoinen osa näkyy.- rannaltaneuvoja
Totta, tai sopivasti paistaa aurinko vasten niin ei näe siitä merkistä mitään värejä mikä koskee kyllä kaikkia muitakin merimerkkejä, tolppa siinä on jota ei voi tunnistaa.. tässä kohtaa voi sitten itseltä kysyä että millä eväillä ollaan liikenteessä, kartta, plotteri..
lisäsin tälläisiä vinkkejä vähän lisää, en minäkään nyt ihan noin laajasti noita mieti..
- nettipurjehtija
Liikennevirastolla on mitoitusohje, jossa kerrotaan miten lähellä väyläalueen reunaa kelluva merimerkki voi sijaita
Liikenneviraston ohjeita 35/2015
Kelluvien turvalaitteiden asennus- ja mittausohje
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lo_2015-35_kelluvien_turvalaitteiden_web.pdfOlisit nyt sitten kertonut sen olennaisen: "Kelluva turvalaite ei missään olosuhteissa saa olla väyläalueen ulkopuolella (tuuli, veden virtaus, ym.). "
Eli viitan "oikealla" puolella on parin sentin päässäkin yhtä turvallista kuin keskellä väylää.- TilastoJaTodennäköisyys
10-14 kirjoitti:
Olisit nyt sitten kertonut sen olennaisen: "Kelluva turvalaite ei missään olosuhteissa saa olla väyläalueen ulkopuolella (tuuli, veden virtaus, ym.). "
Eli viitan "oikealla" puolella on parin sentin päässäkin yhtä turvallista kuin keskellä väylää.Tuo on tavallaan oikein, mutta samaa luokkaa oleva ohje kuin 3km/h turvallinen ylinopeus.
Jossain vaiheessa kelluva merkki on ääripaikassaan eikä silloin sen toisella puoella tarvitse olla yhtään syvää vettä. Sama pätee 3km/h ylinopeusvähennykseen, jossain vaiheessa se tutka näyttää 3km/h liikaa ja vähennyksen jälkeen nopeus on täsmälleen oikea.
Molempiin pätee normaalihajhonta, joten ääripäät ovat todella harvinaisia, mutta silti mahdollisia. - Värinäköinen
TilastoJaTodennäköisyys kirjoitti:
Tuo on tavallaan oikein, mutta samaa luokkaa oleva ohje kuin 3km/h turvallinen ylinopeus.
Jossain vaiheessa kelluva merkki on ääripaikassaan eikä silloin sen toisella puoella tarvitse olla yhtään syvää vettä. Sama pätee 3km/h ylinopeusvähennykseen, jossain vaiheessa se tutka näyttää 3km/h liikaa ja vähennyksen jälkeen nopeus on täsmälleen oikea.
Molempiin pätee normaalihajhonta, joten ääripäät ovat todella harvinaisia, mutta silti mahdollisia.Selittäisitkö meille tyhmemmille, mitä oikein tarkoitit tuolla? Jos kerran viitta pitää sijoittaa niin, että se ei ääriasennossakaan ole väylän ulkopuolella, niin silloinhan 10-14 on oikeassa eli sen voi sivuuttaa miten läheltä tahansa, kunhan ei mene väärälle puolen. Ja sillähän taas ei ole mitään väliä, onko siellä väärällä puolen syvää vai ei, koska sinne ei pidä mennä.
- dewddd
Lateraaliviitoilla on eri jutut siellä Österskärissa
- lateraalimunaus
Lateraaliviitat on ollut ihan älytön keksintö, ennenhän niitä ei kuulemma ollut, vaan kaikki olivat aina helposti tulkittavia karduínaaliviittoja. Kaikki kivelläkäyntini joita on tullut muutama ovat johtuneet vain lateraaliviittojen väärinpäin tulkitsemisesta.
- Vihapuner
lateraalimunaus kirjoitti:
Lateraaliviitat on ollut ihan älytön keksintö, ennenhän niitä ei kuulemma ollut, vaan kaikki olivat aina helposti tulkittavia karduínaaliviittoja. Kaikki kivelläkäyntini joita on tullut muutama ovat johtuneet vain lateraaliviittojen väärinpäin tulkitsemisesta.
Vielä surkeampi esitys on punaisen ja vihreän valitseminen väreiksi. 8% miehistä on puna-vihervärisokeita. Värivalinta on absoluuttisesti huonoin mahdollinen, jos ei sitten käytettäisi vaikka vaaleanharmaata ja tummanharmaata.
Mikään ei vaadi käyttämään lateraaliviittoja, mutta selkeällä väyläällä ne ovat ihan käyttökelpisia koska selvitään kahdella viitalla neljän sijaan. Väylien risteyksissä sen sijaan voi saada hilpeitä tulkintoja, joista kaikki on väärin, mutta hyvin perusteltavissa. - Värinäköinen
Vihapuner kirjoitti:
Vielä surkeampi esitys on punaisen ja vihreän valitseminen väreiksi. 8% miehistä on puna-vihervärisokeita. Värivalinta on absoluuttisesti huonoin mahdollinen, jos ei sitten käytettäisi vaikka vaaleanharmaata ja tummanharmaata.
Mikään ei vaadi käyttämään lateraaliviittoja, mutta selkeällä väyläällä ne ovat ihan käyttökelpisia koska selvitään kahdella viitalla neljän sijaan. Väylien risteyksissä sen sijaan voi saada hilpeitä tulkintoja, joista kaikki on väärin, mutta hyvin perusteltavissa.Ei pidä veneillä, jos on puna/viher -värisokea.
- maailmalta56
Värinäköinen kirjoitti:
Ei pidä veneillä, jos on puna/viher -värisokea.
Maailman typerin kommentti! Mistä ihmeestä näitä aivopieruja oikei riittää.
Punainen ja varsinkin vihreä on todettu ongelmallisiksi väreiksi vesialueen viitoissa myös vaikkei värisokeutta olisi. Sataman suulle ne sopii ja sinne ne onkin tarkoitettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516563Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?384457HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972587- 1351898
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311533Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3921492- 141319
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101273Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76982- 115955