Uusin Moottori-lehti vertaili Kia Niroa ja Toyotan vallankumouksellista C-HR-mallia ja jostakin syystä taas kerran Toyotaa arvioitiin väärin. Kummatkin hybridejä ja kaikkihan tietävät, että muut valmistajat kuin Toyota eivät ole saaneet hybridejä toimimaan hyvin. Siitä huolimatta Niroa kiitettiin.
Toyotasta taas löydettiin ihmeellisiä puutteita, joita käyttäjät eivät tunnista.
Moottori-lehti arvioi väärin Toyotaa
96
1136
Vastaukset
- jälkeenjäänytToyota
Molemmat korelaiset ovat tehneet paremman ja nykyaikaisemman hybridin. Kiassa on parempi suorituskyky ja kulutti vähemmän, siinäkö se Toyotan etevyys näkyy, hihii!
- ToyotasetäSekoaa
Hauskaa, aina kun Toyota ei pärjää vertailussa edes korealaisen auton kanssa tai muissa vertailuissa, sitä on kohdeltu väärin. Oliko Toyotan asiakaslehti erimieltä?
- 534534
Eihän Tojon hyriditekniikkaa morkkaa mikään lehti. Ongelma vaan on että Tojo ei muuten ole niin hyvä. Ergomia, voima, äänieristeet, tilat sisällä ja kontissa ym. Siinä ne ongelmakohdat. Ne on samat mitkä aina.
- MoottorilehtiMM
Jos kehuttaan kilpailijan hybriditekniikkaa nykyaikaisemmaksi ja paremmaksi, niin eikö se ole kääntäen moite Toyotan suuntaan, kuitenkin mainostaa olevansa ihan jotain muuta?
- Jumboistajumboin
Lehdet ovat kaikkialla maailmassa, jopa Japanissa, samaa mieltä. Tojo on jumbo. Jumboksi on tojon vahva ominaisuus. Mikään tehdas ei ole pystynyt valmistamaan yhtä universaalin jumboa merkkiä.
- Ruostuuvielänopeesti
TOYON VANHAA TEKNIIKKAA KANNATA OSTA OLLENKAA NE ON VIELÄ COROLLA 1970
MEININGISSÄ SINAPIN KELTAINE MALLI.- Nappipaino
Vääntö- ja painonapit ovat hyviä säätimiä. Ei tarvitse lukea kymmeniä sivuja valikko- ohjeita.
- Opelikinoli
Corolla -70 oli valovuosia edellä useimpia muita käyttöautoja. Hintaluokassaan ylivoimainen.
- haperot.pellit
Edellä ainakin ruostumisen suhteen. Ruostuivat pois paljon nopeammin kuin mikään muu.
- Tero.huomauttaa
Yle-uutisissa kerrottiin juuri, että ihmiset alkavat olla yhä enemmän kiinnostuneita autojen kokonaispäästöistä ja tekevät valintansa sen perusteella. Kian moottori on paljon Toyotan moottoreita kovempi päästelemään, joten Toyota on siinäkin suhteessa edistyksellisempi. Moottorilehden toimittajatollot arvostelevat autoja aivan eri kriteereillä mitä nykyiset edistykselliset kuluttajat.
- meilläTuoOsataan
Kia kulutti tuossa vertailussa vähemmän.
Tottahan ihmiset vastaavat noin kun kyseinen asia on esillä joka paikassa ja muotia. Niin meitä yksinkertaisia tolloja ohjaillaan.
- lisäänaurua
Uusimmassa moottori lehdessä oli tehty hupaisa virhe. Uusi Toyota Yaris 1.5l 2NR-FKE VVT-IE moottori väänsi pienemmiltäkin kierroksilta testaajien mielestä ilmeisesti niin hyvin, että he erehtyivät luulemaan tätä moottoria turboahdetuksi. Ainakin Moottori lehdessä specseihin oli merkattu "ahdin" vaikka todellisuudessa tämä moottori on vapaasti hengittävä, eikä turboahdinta ole lainkaan. :P
- vapariville
Taas esimerkki siitä, kuinka maailman johtava valmistaja Toyota pystyy tekemään moottorin, jossa on upeat käyttöominaisuudet mutta ei lainkaan niitä heikkouksia kuin turboissa.
Olen varma, että saamme pian hieman isompia painoksia samasta teemasta ja tämä 1.2 turbo jää kuriositeetiksi Toyotalla. Tulevaisuus on hybridien ja vapareiden, dieselit ja turbot katoavat historiaan. Muutaman vuoden päästä ihmetellään turbohypeä ja kuinka se osoittautui flopiksi. - KyymanTerottaa
hienoja tulkintoja umpiuskovaiselta, noloa.
- HahMukaNoloa
KyymanTerottaa kirjoitti:
hienoja tulkintoja umpiuskovaiselta, noloa.
Eipä ollut mitään uskontoa, eikä myöskään noloa. Lainataanpa kahta testejä ja ilman vilkaisuakaan Toyotan omille sivuille. Koska muista poiketen minä en usko autovalmistajien, automyyjien, maahantuojien omilla sivuilla mainittuihin testeihin. Luotan myös paljon enemmän autotestaajien testeihin kuin sinun kaltaisesi anonyymin TrolliTeron kirjoituksiin :
Iltalehti.
http://www.iltalehti.fi/autotestit/201704122200102030_at.shtml
"Arkikäytössä tehoa merkittävämpi vääntö on kasvanut 125:stä 136 Nm:iin. Vääntöhuipun nouseminen 4 000:stä 4 400 r/min ei haittaa, sillä uutuusmoottori vääntää hienosti jo alle 2 000 r/min alkaen. Herkän kytkimen ja kaasupolkimen käyttö vaatii totuttelua, että kaasu ei turhaan kiekaise liikkeellelähdöissä. ”Kaupunkiauton” luonteeseen kuuluisi moottorin sammutusautomatiikka, mutta se ei kuulu Suomi-varusteluun. Pirteä Yaris on kaikin puolin helppo ja näppärä ajettava."
Moottori.
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-neljas-kerta-toden-sanoo-toyota-yaris/
"Uusi Hollannissa koeajettu Toyota Yaris 1.5 Dual VVT-i Style manuaalivaihteisena osoittaa, että polttomoottorien taru on kaikkea muuta kuin päättymässä. Uusi aiempaa 1,33-litraista edeltäjäänsä tehokkaampi, mutta myös taloudellisempi voimanlähde on miellyttävä tuttavuus: rivakkuutta löytyy riittämiin myös ohitustarpeisiin.
Uusi voimanlähde suo käyttöön huipputehoa 110 hevosvoimaa (82 kW) ja maksimivääntöä 136 Nm. Luvattu keskikulutus on 5,0 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 112 grammaa kilometrillä.
Kuusilovinen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti. Välitykset ovat luontevat niin kaupunki-, taajama- kuin moottoritieajossakin.
"Hyvää: moottori, ajettavuus, keulan ilme, kulutus." - nykyaikaa
HahMukaNoloa kirjoitti:
Eipä ollut mitään uskontoa, eikä myöskään noloa. Lainataanpa kahta testejä ja ilman vilkaisuakaan Toyotan omille sivuille. Koska muista poiketen minä en usko autovalmistajien, automyyjien, maahantuojien omilla sivuilla mainittuihin testeihin. Luotan myös paljon enemmän autotestaajien testeihin kuin sinun kaltaisesi anonyymin TrolliTeron kirjoituksiin :
Iltalehti.
http://www.iltalehti.fi/autotestit/201704122200102030_at.shtml
"Arkikäytössä tehoa merkittävämpi vääntö on kasvanut 125:stä 136 Nm:iin. Vääntöhuipun nouseminen 4 000:stä 4 400 r/min ei haittaa, sillä uutuusmoottori vääntää hienosti jo alle 2 000 r/min alkaen. Herkän kytkimen ja kaasupolkimen käyttö vaatii totuttelua, että kaasu ei turhaan kiekaise liikkeellelähdöissä. ”Kaupunkiauton” luonteeseen kuuluisi moottorin sammutusautomatiikka, mutta se ei kuulu Suomi-varusteluun. Pirteä Yaris on kaikin puolin helppo ja näppärä ajettava."
Moottori.
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-neljas-kerta-toden-sanoo-toyota-yaris/
"Uusi Hollannissa koeajettu Toyota Yaris 1.5 Dual VVT-i Style manuaalivaihteisena osoittaa, että polttomoottorien taru on kaikkea muuta kuin päättymässä. Uusi aiempaa 1,33-litraista edeltäjäänsä tehokkaampi, mutta myös taloudellisempi voimanlähde on miellyttävä tuttavuus: rivakkuutta löytyy riittämiin myös ohitustarpeisiin.
Uusi voimanlähde suo käyttöön huipputehoa 110 hevosvoimaa (82 kW) ja maksimivääntöä 136 Nm. Luvattu keskikulutus on 5,0 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 112 grammaa kilometrillä.
Kuusilovinen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti. Välitykset ovat luontevat niin kaupunki-, taajama- kuin moottoritieajossakin.
"Hyvää: moottori, ajettavuus, keulan ilme, kulutus."Vääntöhuippu 136Nm ja 4400rpm. Tämä on niin 90-lukua.
1.0TSI tarjoaa 200Nm ja reilusti alta 2000 rpm.
- HiemanRajoja
Voihan elämän kevät 136Nm vääntöä ja kierroksia pitää olla 4400r/min - ja luullaan turboksi? En jaksa uskoa näitä juttuja.
Auton ostopäätös tehdään ulkonäön, ajo-ominaisuuksien, moottorin suorituskyvyn ja hinnan perusteella - siksi en ole päätynyt Toyotaan. Autoa ei hankita sen takia, että se tuottaisi mahdollisimman vähän päästöjä. Jos päästöt on ainoa kriteeri, silloin ei hankita autoa lainkaan.- väännötönkö
Tero-HiemanRajoja taas tuijottelee vain maksimivääntöä tietämättä tosiasiaa, että tuosta 1.5l 2NR-FKE bensamoottorin 136Nm maksimiväännöstä noin 100-118Nm on käytössä jo 2000rpm:stä alkaen.
- rajua.repimistä
väännötönkö kirjoitti:
Tero-HiemanRajoja taas tuijottelee vain maksimivääntöä tietämättä tosiasiaa, että tuosta 1.5l 2NR-FKE bensamoottorin 136Nm maksimiväännöstä noin 100-118Nm on käytössä jo 2000rpm:stä alkaen.
100 Nm ja 2000 rpm antaa tehoksi 21 kW
- oikea.tosiasia
rajua.repimistä kirjoitti:
100 Nm ja 2000 rpm antaa tehoksi 21 kW
vertailun vuoksi 1.0 TSI, 200 Nm ja 2000 rpm, teho 42 kW
- E220_CDI
oikea.tosiasia kirjoitti:
vertailun vuoksi 1.0 TSI, 200 Nm ja 2000 rpm, teho 42 kW
150 Nm ylittyy kun kone käy. Ahtopaine tulee rajoittajalle 1300 kierroksella (jos vetokuulassa on tonnin halkokuorma). 1400 kierrokselta eteenpäin kytkinakselilla 400 Nm. Satasen rajoituksella kieppikellossa alle 1500 kierrosta ja kulutus pikkuauton kuoriin ruuvatun hybridin lukemissa.
Lexus GS häviää tilavertailun, Tesla häviää meluvertailun. Hintaa vain yksi hinnat-alkaen Prius. Toyotakin tekee mukavia autoja ja taloudellisia autoja, mutta mukavat ja taloudelliset on ostettava muualta. - visiiri.alas
rajua.repimistä kirjoitti:
100 Nm ja 2000 rpm antaa tehoksi 21 kW
Tuotahan saa ajaa A2-mopokortilla.
- Toisinajelija
väännötönkö kirjoitti:
Tero-HiemanRajoja taas tuijottelee vain maksimivääntöä tietämättä tosiasiaa, että tuosta 1.5l 2NR-FKE bensamoottorin 136Nm maksimiväännöstä noin 100-118Nm on käytössä jo 2000rpm:stä alkaen.
>Tero-HiemanRajoja taas tuijottelee vain maksimivääntöä tietämättä tosiasiaa,
>että tuosta 1.5l 2NR-FKE bensamoottorin 136Nm maksimiväännöstä
>noin 100-118Nm on käytössä jo 2000rpm:stä alkaen.
Edellisessä autossani oli 1,4-litrainen tupla-ahdettu bensamoottori (mekaaninen ahdin turbo), joka kehitti 240 Nm:n väännön jo 1500 rpm:n käyntinopeudella. Siitä se jatkui laakean tasaisena aina lukemaan 4500 rpm saakka. Tehoa sen kerrottiin kehittävän 118 kW eli 160 hv.
Nykyisen autoni 1,6-litrainen bensamoottori on varustettu vain yhdellä ahtimella. Tehon osalta joudun tyytymään nyt 115 kW:iin (156 hv), mutta vääntöä tuosta iskutilavuudesta irtoaa tasaiset 250 Nm niinkin alhaalta alkavalla alueella kuin 1200–4000 rpm.
Kummassakin vääntävän moottorin pariksi mainiosti sopiva 7-vaihteinen automaatti – edellisessä kaksoiskytkentä- ja nykyisessä momentinmuunnintyyppinen.
Vapareita minulla on ollut 6 kpl kokoluokassa 1,9–2,0 litraa, kaikki kovin heiveröisiä näihin 9 viime vuoden ahdettuihin, mukavanmuhjakkaa vääntöä tarjoaviin pikkukoneisiini nähden.
Minulle on turha yrittää myydä enää vaparitekniikkaa, tuskailkoot niiden ylävireisyyttä muut. Manuaalivaihteistoakaan en enää ajokkiini halua kelpuuttaa.
- hyrräTOYO
Moposta saa enenmmän tehoo kun TOYOSTA se pitäis luokitella uudelleen mopo autoksi.
- 423423
Turbon ongelma on viive. Vaihtaisin mieluusti audini 190hp dieselin isoon vapariin ja perinteiseen automaattin. Tuolla on turha yrittää sellaisiin väleihin risteyksissä mihin fillari menee heittämällä. Auto ei vaan lähde paikaltaan silloin kaasua painetaan vaan vasta piiiiitkän ajan jälkeen.
No Audi työstää kovaa vauhtia sähköistä ahdinta turbon kaveriksi jotta tästä turbojen idioottimaisuudesta päästään.
Kyse siis on siitä kauanko tehon muodostaminen kestää ja siinä turbo on surkea.- Kylän_ukko
Kyllä näin se vaan on, turboviivettä ei saa millään pois, potku tuleeko sitten joskus eikä heti. Vapari on vaan niin paljon parempi vaihtoehto, että ikinä ei tule turboa.
- koville.taitaa.ottaa
Kylän_ukko kirjoitti:
Kyllä näin se vaan on, turboviivettä ei saa millään pois, potku tuleeko sitten joskus eikä heti. Vapari on vaan niin paljon parempi vaihtoehto, että ikinä ei tule turboa.
Ette ole huru-ukot näköjään ajelleet turboilla sitten 80-luvun. Kannattaisi jo kokeilla sen toisen kerran.
- h.anuri
Kylän_ukko kirjoitti:
Kyllä näin se vaan on, turboviivettä ei saa millään pois, potku tuleeko sitten joskus eikä heti. Vapari on vaan niin paljon parempi vaihtoehto, että ikinä ei tule turboa.
Ei saa turbiviivettä millään pois! Et ole varmaan kuullut, että voidaan käyttää myös mekaanista ahdinta tai kompressoria? Useissa nyky turboissa on pienempi ahdin, joka toimii matalilla kierroksilla ja lyhentää "olematonta" turboviivettä. Mekaaninenahdin tai kompressori reakoi kierrosnousuun miltei välittömästi. Voidaan myös säilöä paineilmaa, jolla turbo saadaan heti tuottamaan täyden ahtauksen. Turboviive oli 80-luvun Saabeissa.
- E220_CDI
h.anuri kirjoitti:
Ei saa turbiviivettä millään pois! Et ole varmaan kuullut, että voidaan käyttää myös mekaanista ahdinta tai kompressoria? Useissa nyky turboissa on pienempi ahdin, joka toimii matalilla kierroksilla ja lyhentää "olematonta" turboviivettä. Mekaaninenahdin tai kompressori reakoi kierrosnousuun miltei välittömästi. Voidaan myös säilöä paineilmaa, jolla turbo saadaan heti tuottamaan täyden ahtauksen. Turboviive oli 80-luvun Saabeissa.
Automaatilla ajavan on turha kiukutella turboviiveestä, kun voimalinjassa on epämääräinen toivomuslaatikko. Toyotassa sähköohjattu planeettavaihteisto ja mehulinkoautomaatissa momentinmuunnin tekemässä kuminauhavedon vaikutelmaa.
Kaksoiskytkinlaatikko on sentään kova laatikko, vaikka vaihteet itsestään vaihtuvatkin. - h.anuri
Se kuule aivan sama miten ne vaihteet vaihtuu, jos tehot on olemattomat. Tojotalla ei tällä hetkellä ole autoa jossa on voimaa ja tilaa, näin se vaan on. Joku voi säästellä sitä bensa desiään, mulle liikkuminen paikasta toiseen mukavasti on se tärkein juttu- siksi valintani ei ole Toyota.
Aina sama laulu joka lehdessä Se on ihan testaajista kiinni mitä ne autot kuluttaa ei ne ole mitään absoluuttisia faktoja mitä lehdissä lukee. Auris hybridin väitetään kuluttavan lehdissä aina yli 5l/100km Paskapuhetta sanon minä 4,5-4,7l/100km seka-ajossa menee mulla. On se vaan kumma kun Lexus CT200 kulutti TM:N testissa 4,5l korvilla ja siinä on Auriksen kanssa sama tekniikka. Lehtiin saadaan ihan sellaset tulokset ku niiden halutaan levan. Todellisuus on että Toyotan hybridillä pääsee helposti alle 5l/eikä se ole temppu eikä mikään.
- h.anuri
Alle 5l menee nyky dieselillä vaikka ajelisi vähän reippaamminkin. Tojotat säästää bensaa ajamalla aina säästäen = hitaasti. Verratkaa joskus tehoja, tiloja, sallittua kuormaa tai vetomasaa, kaikille kun se desilitran säästö ei ole se tärkein asia.
- Kokonaiskustannukset
h.anuri kirjoitti:
Alle 5l menee nyky dieselillä vaikka ajelisi vähän reippaamminkin. Tojotat säästää bensaa ajamalla aina säästäen = hitaasti. Verratkaa joskus tehoja, tiloja, sallittua kuormaa tai vetomasaa, kaikille kun se desilitran säästö ei ole se tärkein asia.
Nykydieselissä menee myös käyttövoimavero. Jatkossa ilmeisesti ei, mutta litrahinta nousee bensaaan nähden.
- niimpähän
h.anuri kirjoitti:
Alle 5l menee nyky dieselillä vaikka ajelisi vähän reippaamminkin. Tojotat säästää bensaa ajamalla aina säästäen = hitaasti. Verratkaa joskus tehoja, tiloja, sallittua kuormaa tai vetomasaa, kaikille kun se desilitran säästö ei ole se tärkein asia.
Onneksi et aja saastuttavalla dieselillä?Huijausta yritti jättivalmistaja hätäpäissään.Niin karua se on.
Romukoppaan ne on menossa.
- testii
Nimim toyhyb.
Paskaa puhut. Olen testannut tuon kipposi, se kuluttaa lähemmäs 7 litraa. Siis normaaliajossa. Vedä siihen, senkin toyotero. - Rapistus
Onkos Tojolla paperinen huoltokirja, josta näkee mitä huollot sisältää?
- Vinosilmien
Tekemiä paskoja joita oikeat ihmiset ei koske edes kepillä?
- Yybergeenitkö
Kuulostaa ihan aatun vanhoilta puheilta tuo ulostulosi.
- Sellainenviive
Hassua että hybridiomistajat puhuvat turboviiveestä. Kaikissa turbokoneissa viive ei ole kovin havaittava, mutta turbon tuoma lisävääntö tuntuu kyllä selvästi. Vokkelon tsi-koneessa (jota en muuten huolisi) sekä Fordin pikkuturboissa lisäpotku tulee aika eleettömästi, kun taas PSA:n puretechissä jonkinlainen pieni turboviive tuntuu - se on oikeastaan aika hauska tunne.
Hybridiviive poikkeaa turboviiveestä kahdella tavalla. Se on pitempi, eikä mitään lisätehoa koskaan tule. On vain loputtoman pitkä kiihdytys, jonka aikana moottorin kierrosluku nousee.- VähemmänViivettä
Hybridissä ei ole viivettä läheskään niin paljoa kuin turbokoneessa. Sähkömoottori antaa täyden väännön jo sillä hetkellä kun renkaat alkavat pyöriä. Hitaus johtuu Toyotan tapauksessa lähinnä siitä että sähkömoottori on mitoitettu niin pienitehoiseksi, että se juuri ja juuri riittää kuljettamaan autoa eikä ylimääräistä tehoa ole paljoa.
- Onniissäeroa
VähemmänViivettä kirjoitti:
Hybridissä ei ole viivettä läheskään niin paljoa kuin turbokoneessa. Sähkömoottori antaa täyden väännön jo sillä hetkellä kun renkaat alkavat pyöriä. Hitaus johtuu Toyotan tapauksessa lähinnä siitä että sähkömoottori on mitoitettu niin pienitehoiseksi, että se juuri ja juuri riittää kuljettamaan autoa eikä ylimääräistä tehoa ole paljoa.
Korjauksesi on aiheellinen. Tohon viipyily johtuu tehottomuudesta. Volvon hybridi lähtee aika hyvin. Silti siinäkin on pieni viive, koska automaatti ottaa aikansa.
- Insinöörisetä
Turboviive on täysin urbaanilegendaa ja liittyy oikeasti vain 80-luvun Saabeihin. Turboviive tarkoittaa sitä sitä että vanhoissa Saabeissa oli isot turboahtimet jotka vaativat aika paljon kierroksia ennenkuin alkoivat tuottamaan kunnolla ahtopainetta = tehoa. Nykyiset turbokoneet tuottavat pienillä turboahtimilla maksimiväännön jo noin 1400 rpm, josta ylöspäin tehokäyrä on viivasuora ja ahtopainetta on aina käytössä riittävästi. Ilman mitään viivettä koska turbo pyörii samalla kierrosluvulla myös vajaalla kaasulla. Ei se tuota ahtopainetta kaasun asennon mukaan, vaan pakokaasujen voluumin kautta.
Ainoastaan paikaltaan lähtiessä, jos kuski lähtee vedättämään tyhjäkäynnin tuntumasta, voi puhua turboviivestä kun turbo kerää hetken kierroksia. Kaikissa muissa tilanteissa vain tekniikkaa tuntematon puhuu turboviiveestä. - E220_CDI
Insinöörisetä kirjoitti:
Turboviive on täysin urbaanilegendaa ja liittyy oikeasti vain 80-luvun Saabeihin. Turboviive tarkoittaa sitä sitä että vanhoissa Saabeissa oli isot turboahtimet jotka vaativat aika paljon kierroksia ennenkuin alkoivat tuottamaan kunnolla ahtopainetta = tehoa. Nykyiset turbokoneet tuottavat pienillä turboahtimilla maksimiväännön jo noin 1400 rpm, josta ylöspäin tehokäyrä on viivasuora ja ahtopainetta on aina käytössä riittävästi. Ilman mitään viivettä koska turbo pyörii samalla kierrosluvulla myös vajaalla kaasulla. Ei se tuota ahtopainetta kaasun asennon mukaan, vaan pakokaasujen voluumin kautta.
Ainoastaan paikaltaan lähtiessä, jos kuski lähtee vedättämään tyhjäkäynnin tuntumasta, voi puhua turboviivestä kun turbo kerää hetken kierroksia. Kaikissa muissa tilanteissa vain tekniikkaa tuntematon puhuu turboviiveestä.Näinhän se menee ja minä en ole ihan varma, että kaikki edes puhuvat samasta asiasta? Yhdellä isolla ahtimella ahdetut mallit voi tietenkin yllättää heikolla virtauksella kun tallaa yksiturboisen dieselin lapun lattiaan. 1200 kierrokselta, kun joissain pakokaasujen virtaus ei vaan riitä. Ainakin yhtä uudehkoa olen ajanut, jossa 1500 kierrokseen saakka on imusarjassa alipaine vanhaan tapaan.
Ei se alle 2-litrainen hybridikään tuolta käyntinopeudelta ihan räjähtämällä lähde. Ei voikaan, kun Toyotan hybridin voimansiirtona on tuo kuminauhamaiseksi säädetty sähkömoottoriohjattu planeettapyörästö. Kaasu lattiaan tyhjäkäynnin tuntumassa vinkaisee ensin kieppikellon Nipponseikiin ennen kuin alkaa tapahtua oikeastaan mitään. Planeettavaihteen ulkokehää vetävä isompi ajomottori tekee toki parhaansa heti, mutta kun se on mitoitettu hentoisen Atkinson koneen apumoottoriksi, niin ei se niskaa revi.
Tuon yhden ahtimen toiminta-alueen alapuolisen viiveenhään saa pois nykymoottorista kuten jo sanotkin, joko VNT ahtimella tai useammalla hyrrällä. Omani näyttää ahtavan jo hyvin kevyellä kaasulla vakionopeussäätimellä ajaessa 1100 kierroksella, ja ahtopaine tulee rajoittajalle jo 1300 kiepin tienoilla. Ero erääseen tuntemaani hybridivoimansiirtoon on siinä, että ylämäessä, jossa 2.4 litraisen bensamoottorisen automaatti pelkällä autolla ajaen pudottaa 80 nopeudesta kolmoselle saakka ja lähes 4000 kierrokseen, tuo kaksiturboinen nokileka ei viitsi edes vaihtaa alas vaan kiskoo 1400 kierroksella mäen päälle auton lisäksi vetokuulassa roikkuvan tonnisen halkokärryn. Ahtopaine tosin makaa rajoittimessa koko mäen.
Ahdetun koneen voimantuottoa samalla käyntinopeudella säädetään laajoissa rajoissa. Ja siinä onkin se toinen turboviiveen määritelmä. Eli kauanko kestää, että 1400 kierroksella pyydetty 100 Nm muuttuu 1400 kierroksella 400 Nm:ksi. Vääntökäyräthän ajetaan suurella vastuksella täydellä syötöllä, mikä on harvoin oma ajotapani, ainakin ilman halkokuormaa.
Joka tapauksessa moottorin viiveistä on vähän hassua nalkuttaa, jos ajaa planeettavaihteistolla tai mehumaijalla, joka aiheuttaa suuria voimansiirron viiveitä. - Insinöörisetä
Asiantuntevaa tekstiä. Aika moni täällä vain toistelee kuulemiaan juttuja ilman sen suurempaa teknistä ymmärrystä tai omaa kokemusta. Tämä turboviive on yksi sellaisista juttuja.
Olen valmis muuttamaan kantaani jos joku selittää mistä tuo turboviive teknisesti johtuu. Moottoreissa kun ei tapahdu mitään itsestään tai ilman selitystä. - E220_CDI
Insinöörisetä kirjoitti:
Asiantuntevaa tekstiä. Aika moni täällä vain toistelee kuulemiaan juttuja ilman sen suurempaa teknistä ymmärrystä tai omaa kokemusta. Tämä turboviive on yksi sellaisista juttuja.
Olen valmis muuttamaan kantaani jos joku selittää mistä tuo turboviive teknisesti johtuu. Moottoreissa kun ei tapahdu mitään itsestään tai ilman selitystä.Kuka vielä muistaa vanhat Saabin ja Volvon ensimmäiset turbokoneet, niin siellä oli varsinaisia Dr. Jekyll ja Mr. Hyde moottoreita, etenkin vähän ylipaineistettuna. Olivat jopa alennetun puristuksen vuoksi vaparia kesympiä pariin tonniin saakka ja sitten kahden ja puolen tonnin jälkeen löylyä olikin ihan huolella. Tai siltä se silloin tuntui kun ei ollut nykyautoja ajanut.
Tässä keskustelussa jää monella pari juttua huomaamatta. 2 - 3 turboisten pienin ahdin on ihan mopoluokkaa ja usein pakosarjaan integroituna, joten se lähtee ahtamaan jo tyhjäkäynniltä. Volyymin ei tarvikaan riittää kuin hieman ohi 1500 kierroksen, jonka jälkeen vetovastuu siirtyy perinteisen kokoiselle föönille.
Toinen juttu on VNT ahtimen säädettävyydessä, minkä vuoksi turbon läpi mahtuu pienellä tehopyynnöllä virtaamaan pakokaasut melko vapaasti, kun ajetaan rauhassa. Maantieajossa näitä ajetaan isollakin vaihteella ahtimelle riittävin kierroksin, jolloin pienen tehopyynnön vuoksi jo täyteen paineeseen riittävää virtausta ohjataan turbiinin ohitse. Jos kuski hyppää kaasulle, ei siinä mitään paineen nousuja odotella, kun ahtimen johdesiivet kääntyvät lepoasennosta tehopyyntöä vastaavaan asemaan jolloin jo valmiiksi turbon läpi virtaava kaasun paine polkaisee turbiiniin kierroksia saman tien.
Onhan siellä toki välijäähyn vuoksi viivettä imupuolen paineen nousussa, mutta eri asia mitä se käytännön ajossa vaikuttaa. Jopa ajajan autoina tunnettuja M-sarjalaisia ja Porscheja tehdään ahdettuna, ja näyttää niitä jotkut ostavankin. Eivät ole vissiin lukeneet turboviiveestä :-) - tehojakuohitsemalla
Onniissäeroa kirjoitti:
Korjauksesi on aiheellinen. Tohon viipyily johtuu tehottomuudesta. Volvon hybridi lähtee aika hyvin. Silti siinäkin on pieni viive, koska automaatti ottaa aikansa.
Toyota yleensä leikkaa hybridijärjestelmissä bensamoottorista noin 20-30hv verran huipputehoista pois, mikä on aika iso tehon alennus kun verrataan tehoja saman kokoisiin Toyotan perus(ei hybridi) bensiinimoottoreihin. Lisäksi sähkömoottorin teho on automallista riippuen yleensä 61-68hv. Joten hitaus ei ole mikään yllätys.
- copy-paste
Minkä japanialainen keksii sen korealaislainen kopioi.
Ja huonosti kopioimalla saattaa syntyä kopioitavaa parempi. - putkijatkuu
No minkä sille voi että toinen on paskaa ja toinen on vähän parempi. Eihän tuo Nisukkakaan oikein hyvä auto ole, mutta parempi kuin Toyota. Kyllä nyt tojotistia kirvelee, tappioputki vertailuissa jatkuu aina, jos vaan on joku auto mukana mille hävitä.
Rengaskoko Toyotassa 225-50-18 kun taas Kikottimessa 205-60-16. Jo pelkästään tuo suurempi rengaskoko nostaa reali kulutusta noin 0,3l-0,5l/100km riippuen paineista. Testissä olleita rengaspaineita ei ole ilmoitettu. 100% varmuudella Toyota myy paremmin ja on haluttavampi autona kun yksikään kikotin jo pelkästään siitäkin syystä että Toyotan tekniikka on varmasti kestävämpi kuin yksikään kaksoiskytkin hässäkkä ja myös ajossa mukavampi sekä nykimätön yhdistelmä.
- menneenmaailmanmies
Höpö höpö, tojota on jäänyt kehityksen pulkasta jo vuosia sitten. Nyt ollaan jo siinä pisteessä, että pitää OSTAA RANSKASTA moottorit, että saadaan kunnollista.
- höpöhöpö_tero
"Toyotan tekniikka on varmasti kestävämpi kuin yksikään kaksoiskytkin hässäkkä ja myös ajossa mukavampi sekä nykimätön yhdistelmä."
Jos Toyota olisi kestävämpi, siinä oli pitempi takuu ja edullisemmat ja pitkäaikaisemmat huoltosopimukset. Kian takuu on kilometreissä 50% ja ajassa 57% pitempi. - olipaskaunisteltutotuus
Myöntäisit vaan, että ei ole mennyt Toyotalla ihan putkeen tuo dieselien suunnittelu, ja siinä on se syy miksi ne suunnilleen kaikki ostetaan muualta. Ei vaan taito riitä. D4D Moottoreista lannistuivat, ja eivät enää edes yritä tehdä dieseleitä itse. Rahaa menee nyt oikein urakalla BMW:n ja PSA:n taskuun!
höpöhöpö_tero kirjoitti:
"Toyotan tekniikka on varmasti kestävämpi kuin yksikään kaksoiskytkin hässäkkä ja myös ajossa mukavampi sekä nykimätön yhdistelmä."
Jos Toyota olisi kestävämpi, siinä oli pitempi takuu ja edullisemmat ja pitkäaikaisemmat huoltosopimukset. Kian takuu on kilometreissä 50% ja ajassa 57% pitempi.Toyotan 3v/100 000km on yleistakuu. Kikottimen pitkä takuu on pelkkä myyntikikka johon kannattaa perehtyä kunnolla ennen ostoa. 7v tai 150 000km kuulostaa hienolta mutta kun alkaa lukemaan ehtoja huomaakin ettei takuu ole käytännössä yhtään sen parempi kuin Toyotan 3v/100 000km yleistakuu. Mitä pitemmäksi takuuta venytetään sitä todennäköisemmin se on pettävä. Ja mitä se takuu sitten muka korvaa kun mittarissa on 140 000km ja väljät pallonivelet kolisee tai laatikon stefat vuotaa/tai iskarit on sököt tai muuta kivaa. Tuskin korvaa mitään vaan vetoavat normaaliin kulumiseen! Ja artisti maksaa.
http://www.kia.com/fi/palvelut/takuu/?gclid=Cj0KEQjwrsDIBRDX3JCunOrr_YYBEiQAifH1FtUu_3Cm9FPJK6YqpVtCo6YhizJGTdOfUi6wwE6-XfkaAsj-8P8HAQolipaskaunisteltutotuus kirjoitti:
Myöntäisit vaan, että ei ole mennyt Toyotalla ihan putkeen tuo dieselien suunnittelu, ja siinä on se syy miksi ne suunnilleen kaikki ostetaan muualta. Ei vaan taito riitä. D4D Moottoreista lannistuivat, ja eivät enää edes yritä tehdä dieseleitä itse. Rahaa menee nyt oikein urakalla BMW:n ja PSA:n taskuun!
Ei taito riitä? Ei yksinkertaisesti ole kannattavaa hakata kymmeniä tai satoja miljoonia jonkun kuolemaantuomitun dieselin kehitykseen. Toyotalla on katseet ja kehitysivastoinnit hiukan pidemmällä kun jonkun hiipuvan dieselkoneen kehittämisessä. Se tie on yksinkertaisesti kuljettu loppuun.
- parempikuluttajalle
Toyota_hybrid kirjoitti:
Ei taito riitä? Ei yksinkertaisesti ole kannattavaa hakata kymmeniä tai satoja miljoonia jonkun kuolemaantuomitun dieselin kehitykseen. Toyotalla on katseet ja kehitysivastoinnit hiukan pidemmällä kun jonkun hiipuvan dieselkoneen kehittämisessä. Se tie on yksinkertaisesti kuljettu loppuun.
Niin siis siellähän kyllä hukattiin satoja miljoonia siihen D4D moottoriperheeseen, mutta vituiks män. Nyt sitten ostetaan muualta. Parempihan se on kuluttajien kannalta, että ostetaan toimivaa mielummin kun pistetään sutta pellin alle.
- NiinhänSäLuulet
höpöhöpö_tero kirjoitti:
"Toyotan tekniikka on varmasti kestävämpi kuin yksikään kaksoiskytkin hässäkkä ja myös ajossa mukavampi sekä nykimätön yhdistelmä."
Jos Toyota olisi kestävämpi, siinä oli pitempi takuu ja edullisemmat ja pitkäaikaisemmat huoltosopimukset. Kian takuu on kilometreissä 50% ja ajassa 57% pitempi.Todellisuudessa takuun pituudella ei ole todellista merkitystä auton käyttöiän ja laadun kanssa. Pidemmmän takuun antaminen vain nostaa auton kokonais hintaa, eli asiakas maksaa etukäteen pidemmän takuun hinnan.
- Konserni.huijaa
NiinhänSäLuulet kirjoitti:
Todellisuudessa takuun pituudella ei ole todellista merkitystä auton käyttöiän ja laadun kanssa. Pidemmmän takuun antaminen vain nostaa auton kokonais hintaa, eli asiakas maksaa etukäteen pidemmän takuun hinnan.
Kuvitteletko että asikkaana olen samaa mieltä? Lyhyt, mitään kattamaton takuu heikoimmaksi todetun laadun kanssa tarkoittaa vaan valmistajan voiton maksimointia! Merkkihn on on jo kaikille autoista ymmärtäville tuttu, minullekin kun huollon asentaja valisti!
- LyhytikäinenTojo
NiinhänSäLuulet kirjoitti:
Todellisuudessa takuun pituudella ei ole todellista merkitystä auton käyttöiän ja laadun kanssa. Pidemmmän takuun antaminen vain nostaa auton kokonais hintaa, eli asiakas maksaa etukäteen pidemmän takuun hinnan.
Lyhyt huoltoväli nostaa auton hintaa ja on lisäksi jonkinmoinen riesa. Kiva että se parantaa kayötsastusmenestystä - ikävää että.se ei nosta tojojen keskimääräistä käyttöikää, vaan Tojo menee paaliin varsin vähillä kilometreillä. Siis huolimatta tietämästäsi miljoonan ajetusta Tojosta ja huolimatta Afrikasta ja pohjois-Karjalasta ja tiesmistä.
- missäVWsiellä.ongelma
LyhytikäinenTojo kirjoitti:
Lyhyt huoltoväli nostaa auton hintaa ja on lisäksi jonkinmoinen riesa. Kiva että se parantaa kayötsastusmenestystä - ikävää että.se ei nosta tojojen keskimääräistä käyttöikää, vaan Tojo menee paaliin varsin vähillä kilometreillä. Siis huolimatta tietämästäsi miljoonan ajetusta Tojosta ja huolimatta Afrikasta ja pohjois-Karjalasta ja tiesmistä.
Mitä soperrat,ja mitä menestystä se parantaa, kun tuosta kirjoitustaidostasi ei ota erkkikään selvää? Takuun pituudesta oli kysymys mutta tapasi mukaan väistelet kun et pysty ottamaan mitään kantaa uskottavasti. Faktaa kuitenkin on että vikavaageneissa on maailman lyhyin ja surkein takuu ja Toyotan arvo säilyy parhaiten. Asiakkaana en arvosta vikavaagenin kyseenalaiseksi todettua laatua enkä kuluttajaa huijaten toteutettuja päästöarvoja!
- AinoaAsia
Taidettiin tuossa puhua katsastusmenestyksestä.
Muuta menestystä ei Tojo niitä, ei ole edes pitkä-ikäinen , raukka.
Toyotalla kehiteltiin hybridi voimalinjaa jo silloin kun dieselit oli haisevia nokivasaroita. Toyotalla tiedettiin jo 90luvulla että jotain uutta pitää kehittää. Mikäli halutaan päästöjä kuriin. Muut seurasivat lähes 20v vierestä kun Toyota teki hybridi vallankumousta. Että on turha piipittää jotain osaamattomuutta !
- ONSullaJutut
Onhan täällä jo todettu että ensimmäisen sarjavalmisteisen Hybridin teki Ferdinan Porsche.
Tohjo keksi kokeilla samaa ideaa, mutta turbiinin kanssa. - Das.vilppi
Valmistajat kehittivät autoja saadakseen päästöt kuriin, mutta VW kehitti huijausohjelman pettääkseen asiakkaansa.
- Sarjavalmisteinen
ONSullaJutut kirjoitti:
Onhan täällä jo todettu että ensimmäisen sarjavalmisteisen Hybridin teki Ferdinan Porsche.
Tohjo keksi kokeilla samaa ideaa, mutta turbiinin kanssa.hybridi Porschelta? Kyllä kyllä, niillä on upouusi hybridi sekä Cayennessa että Panamerassa. Muuta sarjavalmisteista ei ole koskaan ollut. Tehoa on muttei taloudellisuutta. Tekninen kestävyys vielä kysymysmerkki.
Mikähän Saksalainen valmistaja se oli kun päätti kehittää huijausohjelman dieseleihinsä kun tajusivat ettei päästöjä saa kuriin ilman massiivista kehitystyötä ja sehan maksaa ! No Saksalainen oli nokkela ja kehitti huijaus ohjelman ja mainosti autojaan niin puhtaiksi ja tehokkaiksi että! Ja sama kusetus jatkuisi varmasti edelleen ilman Jenkkien tutkintaa. Siinä vasta osaamattomuus paistaa kun aletaan valtioita kusettamaan!
- TyotaHyrpiittiKusee
Keskustelu on Kia ja Toyotan eroista ja lähinnä siitä ettei syvästi uskovainen ja hurahtanut Tero kestä jatkuvia takaiskuja ja ainaisia jumbosijoja.
- E220_CDI
Ei se ihan noin mennyt Klonkswagenilla. Vaan vielä pahemmin.
VAG:lla oli tiedossa, ettei kriisin laukaissut moottori tule täyttämään US vaatimuksia sellaisenaan. Ei onneksi tarvinnutkaan, koska normit täyttävä BlueTec tekniikka oli jo Daimlerilta valmiiksi lisensioituna ja homma oli sitä myöten hoidossa jo moottoria suunniteltaessa yli 10 vuotta sitten.
Normaalisti asia olisi ollut sillä selvä, mutta tuota nakkaria on aina hallinnoitu pienen perheyhtiön autoritääriseen tapaan, siis muutaman tai yhden ainoan valtaapitävän yksilön mielipiteiden pohjalta. Missä samankokoisessa putkassa johtaja nimittää vaimonsa miljardityrityksen johtoryhmään lastentarhanhoitajan pätevyydellä? Ferdinand Piech teki jo senkin! No joka tapauksessa joku yläkerroksen nurkkahuoneessa sai selville, että on menty ostamaan talon ulkopuolelta toimivaa tekniikkaa ja veti itkupotkuraivarit saman tien. Soppari revittiin heti, sopimuksen tekijä nuhdelttiin vakavasti ja päätettiin tehdä itse HALVEMMALLA (taas kerran)! Tällöin elettiin viime vuosikymmenen loppupuolta, jolloin katastrofille olisi vielä voinut tehdä jotain, mutta ketään ei kiinnostanut.
Nyt tullut collateral damagena ihan tarpeeksi toimiviakin dieseleitä toimittavien valmistajien tuulettimeen ja muiden valmistajien lisäksi myös institutionaalisten omistajien hermo on mennyt. Jo muutama Saksan liittovaltion osavaltio on haastanut koijarifirman oikeuteen ei rahojensa pesusta, vaan polttamisesta.
Volkkarin lasketaan säästäneen noin 300 € autoa kohden jättämällä saasteenpoiston asentamatta. Kaupallisessa kilpailutilanteessa se on käytännössä muilta valmistajilta vilpillisin keinoin varastettua rahaa. Toivon todella, että loppulaskun summa VAG:lle ei ainakaan alita rikollisin keinoin anastettua taloudellista hyötyä ettei rikos kannata liian hyvin.
Näin siis kaupallisesta näkökulmasta. Sivusta olen seurannut, ei onneksi ole lanttiakkaan kiinni tuossa firmassa. Eikä sattuneesta syystä parkkipaikallakaan.
- HYBRIDTÄRINÄÄ
TOYO HYBRIDI KORI HEIKKO SEN VUOKSI HAJOO LASIT JA KORI ELÄÄ OVET HEILUU IRTI
PELTI SARANAT EI KESTÄ.- HYRRÄTOYO
Tattarisuolta kellokoskelle TOYO myynti tykit kesäksi latautumaa etteivät tee kauheita virheitä voi palaa koko myynti.
- Toyota-palstan
trollipojun vastauksena tuli vain tuskainen parahdus. Skitsofrenia senkin aiheutti kun mitään järkevää ei pysty kommentoimaan. Näin se jäätävä fakta aina jyrää vaikka vastaan inttäjä ja vänkääjä olisi miten sitkeä sekopää.
- Lukija_minäkin
Jos autolehti ei osaa arvostaa Toyotan ominaisuuksia, on se lehden vika. Niinkö?
Jos peilistä katsoo sinua tyhmä mies, täytynee sen olla peilin vika.- Ihailtavaa
On se lehden vika, jos ei tajuta Toyotan teknistä etumatkaa eikä sitä, että se on todella uuden ajan auto ja suunnannäyttäjä. Tulevaisuuden klassikko.
- tollo.vai.klovni
Ihailtavaa kirjoitti:
On se lehden vika, jos ei tajuta Toyotan teknistä etumatkaa eikä sitä, että se on todella uuden ajan auto ja suunnannäyttäjä. Tulevaisuuden klassikko.
Tajuatko kuinka naurettavaa on puhua C-HRstä ja teknisestä etumatkasta samassa viestissä? C-HR on crossover joka tulee markkinoille kymmenen vuotta Qashqai jälkeen.
Voimalähteenä siinä on joko 1.2 turbo, se eka tojolta. Taas 10 vutta muiden perässä. Toinen vaihtoehto on hybridi-bensavapari 90-luvun lopulta.
Et tainnut olla aivan tosissasi tuon etumatkan osalta. Kieli poskessa tai sitten olet auttamattomn pihlla autoasioista.
- eilatausta.eitulevaisuut
" Muut seurasivat lähes 20v vierestä kun Toyota teki hybridi vallankumousta."
Se vallankumous oli ja meni. Tussuksi jäi. Nyt jo toista vuotta Prius ja hybridiautoilu ovat vapaassa pudotuksessa niiden vahvalla alueella USAssa.
Sähköautot ovat se seuraava iso juttu, Tojon hybridiprojektia katsellaan viiden vuoden päästä kun beta-videonauhuria tai Sonyn memorystickiä. Ei oikein koskaan lentänyt.
Jokainen Newtonin lait ymmärtävä tietää miksi. - Toyota-palstan
oman trollipojun sairas mieli on tuottanut tässäkin ketjussa noin 80% kaikista vastauksista ja 100% kaikista Toyotaa solvaavista vastauksista. On se, nolo ja lapsellinen nuorena kuoleva räkiäinen.
- Trollipoju_nro_x
Tässä ketjussa on 57 viestiä ja minun osuuteni niistä on vaivaiset 3,5 %. Nolo ja lapsellinen voin toki hyvinkin (sinun mielestäsi) olla, mutta sinun on myöhäistä uhata minun henkeäni enää, jos haluat sen nuorena ottaa. Olen jo kuudenkymmenen ja kuoleman välimailla.
- kaikki.pelkäämme
<<nuorena kuoleva räkiäinen<<
Tuollainen typerä uhoaminen on juuri tyypillistä huonolla itsetunnolla varustetuille mitättömän näköisille pienille hiirimiehille. - ikuinenlapsiko
Trollipoju_nro_x kirjoitti:
Tässä ketjussa on 57 viestiä ja minun osuuteni niistä on vaivaiset 3,5 %. Nolo ja lapsellinen voin toki hyvinkin (sinun mielestäsi) olla, mutta sinun on myöhäistä uhata minun henkeäni enää, jos haluat sen nuorena ottaa. Olen jo kuudenkymmenen ja kuoleman välimailla.
Milloin ajatteli ruveta aikuistumaan?
- Trollipoju_nro_x
ikuinenlapsiko kirjoitti:
Milloin ajatteli ruveta aikuistumaan?
Toivottavasti en aikuistu koskaan, jos aikuistumisen määrittelet sinä.
- nytropisee
Trollipoju_nro_x kirjoitti:
Toivottavasti en aikuistu koskaan, jos aikuistumisen määrittelet sinä.
Hehe :D Tuo Tojopelle se vaan jaksaa verenpainetta nostattaa, ja etsiä sitä "yhtä ja ainoaa" trollipoikaa. Päivän naurut taas. Pääasia on, että pelle on alkanut pikkuhiljaa kestää pois muitten merkkien palstoilta. Kiitos tästä operaatio paskamyrskylle, jonka kaikki toyotan intomieliset kehujat ovat saaneet aikaan, riehumalla muitten merkkien palstoilla puhumassa paskaa. Sitä saa mitä tilaa!
- koskaan.ei.muuttua.sa
Trollipoju_nro_x kirjoitti:
Toivottavasti en aikuistu koskaan, jos aikuistumisen määrittelet sinä.
Juu,huutele sieltä puun takaa ja puskasta vaan niin kovaa kuin jaksat, jos se helpottaa tuskaasi!
Me yritämme ymmärtää moniongelmaisuuttasi! - Trollipoju_nro_x
koskaan.ei.muuttua.sa kirjoitti:
Juu,huutele sieltä puun takaa ja puskasta vaan niin kovaa kuin jaksat, jos se helpottaa tuskaasi!
Me yritämme ymmärtää moniongelmaisuuttasi!Sinäkö et muka itse huutele puskista ja puun takaa? Käytät itsekin niin monta nimimerkkiä että varmasti riittää, niin tällä kuin muidenkin merkkien palstoilla. Käsialasi on aivan liian helppo tunnistaa.
Tasapeli siis siltä osin.
Mitä ongelmaisuuteen tulee: olisipa hauska tietää, kuka tai kumpi sellaisesta todella kärsii! Itse koen tulevani itseni kanssa oikein mainiosti toimeen. - ceehooär
Trollipoju_nro_x kirjoitti:
Sinäkö et muka itse huutele puskista ja puun takaa? Käytät itsekin niin monta nimimerkkiä että varmasti riittää, niin tällä kuin muidenkin merkkien palstoilla. Käsialasi on aivan liian helppo tunnistaa.
Tasapeli siis siltä osin.
Mitä ongelmaisuuteen tulee: olisipa hauska tietää, kuka tai kumpi sellaisesta todella kärsii! Itse koen tulevani itseni kanssa oikein mainiosti toimeen.No mennäänpä taas itse asiaan eli siihen, että Toyotalle kuuluisi voitto Kiasta. Tai ihan mistä tahansa muustakin hybridikatumaasturista. On nimittäin moottori ja portaaton kone sellainen yhdistelmä, ettei muilla ole jakoa. Huipputaloudellinen, mukava ja äärimmäisen kestävä, se on sitä Toyotan ylivoimaa taas kerran. Ja vielä kun on oivat varusteet ja nykyainen muotoilu, niin voittajasta ei pitäisi olla epäselvyyttä. Myyntikin todistaa sen.
- mistäteitäsikää
ceehooär kirjoitti:
No mennäänpä taas itse asiaan eli siihen, että Toyotalle kuuluisi voitto Kiasta. Tai ihan mistä tahansa muustakin hybridikatumaasturista. On nimittäin moottori ja portaaton kone sellainen yhdistelmä, ettei muilla ole jakoa. Huipputaloudellinen, mukava ja äärimmäisen kestävä, se on sitä Toyotan ylivoimaa taas kerran. Ja vielä kun on oivat varusteet ja nykyainen muotoilu, niin voittajasta ei pitäisi olla epäselvyyttä. Myyntikin todistaa sen.
No miksi tohjo ei kuitenkaan ole paras vaikka kuinka annat ymmärtää inttämällä että sen pitäisi? Taitaa olla teron tuttua lötinää taas kääntyy jopa korealaisia automerkkejä vastaan tarvittaessa lapsellisuudellaan vaikka kaikkihan sen tietää Kiaa on verrattu jopa Mersuun ja sillehän saralle ei tohjolla ole mitään asiaa se loppuu jo siihen. Ei kovin vaikea ole päätellä kumpi ansaitsee paremman sijan tojo vai Kia?
- E220_CDI
mistäteitäsikää kirjoitti:
No miksi tohjo ei kuitenkaan ole paras vaikka kuinka annat ymmärtää inttämällä että sen pitäisi? Taitaa olla teron tuttua lötinää taas kääntyy jopa korealaisia automerkkejä vastaan tarvittaessa lapsellisuudellaan vaikka kaikkihan sen tietää Kiaa on verrattu jopa Mersuun ja sillehän saralle ei tohjolla ole mitään asiaa se loppuu jo siihen. Ei kovin vaikea ole päätellä kumpi ansaitsee paremman sijan tojo vai Kia?
Minusta tosiaan Kia Niron automaatti vaihtaa yhtä nätisti kuin oman autoni 7G-Tronic.
Paremmuus on mielipidekysymys, ja jos pehmeä kuminauhaveto on paras, on Toyota tämän vertailun voittaja vaikka Mersunkin automaatti olisi mukana.
Jos taas kuljettaja haluaa vaikuttaa siihen mitä konepellin alla tapahtuu, ovat Kia ja Mersu voittajia ja Toyotan planeettavaihde epämukavin. Minua ärsyttää Toyotan tapa ulvaista kovaääninen moottori koville kierroksille jo kevyessäkin kiihdytyksessä. Ymmärrän sen tekevän niin pyynnöstäni hakeakseen maksimitehon vaikkapa ohitukseen. Mutta minä ohitan mieluummin hillitymmin. Automaatti sallii kevyen polkaisun pudottamatta edes alas 7. vaihteelta. Vain hieman lisää syöttöä 1500 kierroksella.
Jos tahtoo ohi ripeämmin, voi napsauttaa rattiflipusta yhden pakkovaihdon alas. Käyntinopeus nousee 1800 saakka, eikä moottorin ääni kuulu edelleenkään. Ohitus on näillä asetuksilla jo niin ripeä, että joudun nostamaan ennen omalle kaistalle paluuta, koska minulla ei ole varaa ylittää rikesakon rajaa. Minun päiväsakkoni maksaisivat prinsessan, puoli valtakuntaa ja kuninkaan lunnaat, joten ajan omaa kovaa vain radalla. Pakkovaihto varmistaa hillityn ja ripeän ohituksen reilulla syötöllä, eikä tomaatti keksi kovemmalla polkaisulla vaihtaa vaikkapa 7 -> 3. Kyllä se senkin osaa jos pyydetään, koska ei ole sekventiaalivaihteisto, vaan se jättää tarpeen mukaan vaihteita pois välistä jos alkaa tulla kovaa komentoa. Mutta se ei ole minun ajossani tarpeen, koska kortti ei kestä yhtä alasvaihtoa kovempia kiihdytyksiä liikenteessä.
Hidastuksissa taas pakkovaihtoja voi napsutella halutun määrän, ellei rullaaminen hidasta riittävän nopeasti. Jälleen kerran kuljettajalla on parempi kontrolli. Samoin liukkaassa kaarteessa voi valita takapyörien sidonnan määrän luiston rajalla, vaikka eihän mikään automaatti tietenkään ajamisen helppoudessa kunnon manuaalia tässä suhteessa voita. On tietenkin täysin kuskin oma asia HALUAAKO hän ajaa näin tarkasti vai ei. Siksi absoluuttisen paremmuuden julistalinen voi perustua vain ymmärtämättömyyteen.
Mutta jos Toyotan valitsema voimansiirto on miellyttävin, niin kertokaapa miksi kalleimpiin Lexuksiin asennetaan sen lisäksi perinteinen automaattivaihteisto?
- Väärintestattu
Jo yhyy väärin arvioitu. Eikö ne ole Toyotan asiakaslehdestä lukenut että Toyota on PARAS?
Miks muutenkin aina Toyota jää viimeiseksi kaikissa vertailutesteissä, yhyy- kinkilo
Vanhaa ruosteeista rautaa ydinvoimalasta japaaniasta
- Rexcikä
Mitäs noista wokkipannuista kinaa. Samaa bulkkipaskaa kumpikin. Puhukaa nyt vaihteeksi oikeista autoista.
- EiYhtäkäänVoittoa
Toki ei vaan osaa. Se häviää AINA vertailut. Koska se olis voittanut vertailun?
- Todistakaatoisin
Ei vaan ole..ei koskaan.
- Toyota-palstan
trollipoju jaksaa inttää ja vängätä skitsofreenikon sitkeydellä asioista joista ei näytä mitään tietävän. Sellainen on tosi lapsellista ja noloa.
- viemäri.rotta
Ja tässä taas puhdas tyylinäyte tyhjänpäiväisyys-generaattorista.
Osaako joku kertoa mihin postaukseen tai argumenttiin tämä viittaa? Tai mitä tämä postaaja haluaa automaailmalle antaa?
Kaikkien aikojen pohjanoteeraus. Automaailman Yogo. - se.on.fiksu
viemäri.rotta kirjoitti:
Ja tässä taas puhdas tyylinäyte tyhjänpäiväisyys-generaattorista.
Osaako joku kertoa mihin postaukseen tai argumenttiin tämä viittaa? Tai mitä tämä postaaja haluaa automaailmalle antaa?
Kaikkien aikojen pohjanoteeraus. Automaailman Yogo.Hönöllä onkin Kellokosken päästötodistus.
- Kokemustalöytyy
En ole kuullutkaan että joku uusi auto vääntäisi 136nm:) heheh. Mulla on perus 2 litran bensa audi a4 ja siinä vääntö 370nm vakiona. Juu tiedän että dieseleissä väännöt on 400nm ja enemmän yleensä mutta nyt puhuinkin bensasta. Kyllä semmonen 700-800nm vääntö bensa kasi on muuten auto jossa on elämää:) nimittin esim amg mersut:)
- Niin-sinullahan_onkin
vaikka mitä, riippuen minä sivupersoonanasi kulluinkin täällä kirjoittelet, Toyota-palstan oma trollipoju. Kyllähän me kaikki sinua ja juttujasi uskommekin.
- Yksiköilläkin_väliä
Vai vääntää 2 litran bensakoneesi peräti 370 nanometriä (nm)? Taitaa olla virtuaalimoottori. Oikeiden autonmoottoreiden vääntömomentti ilmoitetaan newtonmetreinä (Nm).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1085766Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453773Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503265Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4612647Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681690- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321353Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151336- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521230