Isopurjeen lasku kovassa tuulessa?

Mustelmillako

Miten toimitte kun otatte isopurjeen alas kovassa tuulessa (esim yli 15m/s) jos ei pääse tuulensuojaan?
Toki keula tuuleen jne., mutta kun purje tulee alas, niin tahtoo puomi paiskoa puolelta toiselle ja jos kiristää jaluksen saattaa purje täyttyä ja alkaa kääntää venettä, ja voi jopa moottorista loppua tehot.. Että mitä toimenpiteitä että saa purjeen kasaan ja sidottua puomille, varsinkin jos ei ole lazy-bageja tms..

4

1277

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TurunTaautiako

      Juu keula tuuleen ja gasti mastolle etukäteen ja kiskomaan ratsastajija käsin alas heti kun fallista annetaan löysää. luonnollisesti turvaliina kiinni sopivassa paikassa.

      Jos puomissa kunnollinen kaasujousitettu puominkannatin dirkin asemasta, on puomin heiluminen pienempää. Skuutin voi myös vetää melko lyhyeksi ennen laskua esimerkiksi siten, että puomin pää pääsee heilumaan vaikka vajaan metrin suuntaansa.

      Temppua kandee harjoitella etukäteen esimerkiksi aina kun laskee purjetta, jotta onnistuu liukkaasti sitten kun tarvis. Harjoittelu suotuisista olosuhteista alkaen aina ilman konetta, eli laskun pitäisi onnistua sellaisessa nopeudessa kun vedetään vauhdilla sivutuuleen ja käännetään nopeasti vastaiseen. Purje tulee alas ennen kuin vauhti pysähtyy. Nopeimmat ehtivät vielä laskostaa purjeen puomille ennen kuin vauhti pysähtyy.

      TYÖNJAKO: - pinnari / ruorimies ajaa ja hoitaa ohjailun ajaa siis vauhdilla laitaiseen / myötäiseen - gasti antaa fallinarun pinnarin käteen ( jos fallin pää sitloorassa ). gasti selvittää skuutin kun pinnari heittää keulaa vastaiseen, gasti vetää skuutin sisään ja kiirehtii mastolle lifeline pitkin. Samalla kun poistuu sitloorasta avaa fallin lukon. Mastolla kiinnittää turvavaljaan. Jos falli mastolla, (avaa gasti fallin lukot) ja laskee purjeen vasta pinnarin komennosta tai seuraa kun pinnari on laskenut sitloorassa olevan fallin löysäksi. Tällöin gasti kiskoo vauhdilla purjeen etureunastaan alas. Kovemmalla tuulella moottorin voi käynnistää ennen vastaiseen kääntöä. Veto pidetään kuitenkin pois päältä purjeen laskun ajan tai siihen asti kun vene lähes pysähtyy vastaisessa, minkä jälkeen hitaasti eteen koneella. Jos veneessä on autopilotti, kannattaa se pistää ajamaan vastaiseen kun purje laskettu jolloin purjeen pakkaamiseen saadaan enemmän käsipareja.

      Ilman laxyjackia pakkauksen apuna kannattaa käyttää esimerkiksi kumilenkkejä, millä puomille laskostettu purje sidotaan n. metrin välein puomille takapäästä lähtien.

      Sinällään kovempi tuuli ei ole ongelmaattista purjeen laskussa. Ongelmat on suurempia, mikäli ollaan sellaisella vesialueella, missä tuuli nostaa merkittävän ja terävän aallonkorkeuden. Siksipä noin yleisesti säätä tarkkailemalla purjepinnan vähentäminen reivaamalla tulisi tehdä ennakoivasti myös niissä tilanteissa, missä vauhdin hurma on ylimmillään.

    • Mustelmillako

      Kiitos hyvistä vinkeistä! Olisin voinut laittaa tarkennuksena, että miten kannattaa toimia jos olet yksin liikkeellä ja pitää tehdä sama operaatio? Itsellä usein semmoinen tilanne, ja sitä vaikeuttaa ettei ole puominkannatinta, autopilotti kyllä ja reilusti neliöitä purjeessa löytyy..

    • TurunTaautiako

      Jos on yksin liikkeellä, niin ilman puominkannatinta ei tahdo kädet riittää kun samanaikaisesti pitäisi ohjata, vetää skuuttia, löysätä falli ja pidellä puomin päästä kiinni niin että puomin pää tipahtaa kannelle riittävän keskelle tai jopa ruuffin luukun kaivantoon.

      Muutoin metodiikka sama kuin gastin kanssa toimittaessa mutta tällöin fallin on tultava ehdottomasti sitlooraan jos veneessä eväköli. ( Itseasiassa koko antamani ohjeistus / vinkit on eväköliselle veneelle. Jos kysyjällä on pitkäkölinen vene niin homma tehdään toisin - ja on tosi helppoa ja turvallista, mutta siitä tarvittaessa / kysyttäessä myöhemmin lisää.. )

      Siis ruorimies ajaa laitaiseen, järjestää fallin käsietäisyydelle selvänä heittäen köysikoilin esimerkiksi salongin lattialle, mistä köyden pitäisi juosta kun köysilukon avaa. vetää skuuttia sisään hieman ja alkaa kääntämään vastaiseen kuten gastinkin kanssa sama perusjärjestely tosin nyt kääntäen hieman hitaammin ja samalla skuuttia sisään kiskoen -käännös kuitenkin sellaisella nopeudella veneen massaa ja alkuvauhtia hyödyntäen, ettei purje ehdi kallistamaan / heittämään venettä kyljelleen mahdollisessa voimakkaammassa puuskassa.

      Kun keula tuulen silmässä toisella kädellä ohjataan ja toisella avataan fallin lukko. Tarvittaessa fallista heiluttamalla saadaan siihen löysää samalla kun ohjataan toisella kädellä. Parhaassa tapauksessa purje tulee itsekseen alas asti jos vauhti tuuleen ei ole liian kova. Usein käy kuitenkin niin, että kun paatti keikkuu isossa aallossa, ei purje tule kokonaan alas, jolloin autopilotin joutuu heittämään pikaisesti päälle ja mennä itse mastolle kiskomaan purjeen etureunasta. Jos falli on selvä purjeen saa alas liukkaasti.

      Kun yksin operoi ilman puomin kannatinta, kannattaa pitää käsillä köydenpätkä tai suurempi kumilenkki, minkä kietaisee puomin ja purjeen ympärille purjeen keskeltä estäen purjeen karkaamisen mereen koska kannella makaavaa puomia purjeineen ei kannata ryhtyä viikkaamaan kovassa tuulessa eikä kovassa aallokossa jos on yksin liikkeellä. Ao. homma kannattaa säästää satamaan. Jos veneessä edellä mainittu puominkannatin, niin silloin voi halutessaan viikata myös merellä. Viikkaus siis aloitetaan seisomalla puomin takapäässä jolloin tuuli suorastaan lennättää laskokset puomille käden käänteessä. Lennättää on oikea sana koska vaikeus tulee siitä, että jos purjemateriaali on liukas, et saa itseksesi purjetta sidotuksi riittävän liukkaasti ilman harjoittelua.

    • seppomartti

      Turun ohjeisiin täydennyksiä. Kumilenkkejä en salli käytettävän yo ohjeen mukaan. Ne vaarantavat silmän jos niillä yrittää kiinnittää isopurjeen puomiinsa. Heoluvadta puomista ja purjeesta laujeavat helposti. Veljeni näki mereltä palaavan purjehtijan metallikoukku silmässään, kumi oli katkaistu. Perheessämme laiteet kulkivat sen jälkeen nimellä "silmäkoukku". Tarranauha on paras, käyden pätkä toiseksi paras.
      Samoin en sallisi työkentelyä heiluvan puomin kanssa 15ms tuulessa ja aallokossa loukkaantumis- ja putoamisriskin vuoksi . Vaikja olisi jack line, jack stay muttei life line. Vaikka olisi itse puomin takana niin laskokset eivät lentele itsestään puomille vaan puomilta pois. Ilman lazy jackseja kahdenkaan ihmisen voimin ei tuossa tuulessa saa koko iso isopurjeta puomile kuin suojaisella alueella. Onneksi ko olosuhteissa iso on jo reivattu ja loppuosan laskeminen ja sidonta helpompi rasti.
      Puomin voi tiputtaa kanteen asti ja vetää ison skutila liikkumattomaksi. Sitten purjeen korjaus.
      Tai menetelmä, jota muutama pv sitten 5käytinavomerellä 4m aallokossa 15ms tuulessa kun reivattu iso poistettiin n. 1vrk ajaksi. Iso vedetään levangilla sivuun ja fiksoidaan liikkumattomaksi preventerillä dirkillä ison skuutila. Kolmio kireitä köysiä. Vain pudotushetki tuuleen ja sitten myötäiseen. Miehistön on kuivempi ja turvallisempi työskennellä liikkumattoman puomin kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe