Minulla oli aikaisemmin koneella Windows 7 pro ja joskus käytin mintin tikulta. Jokin aika sitten wintoosa lopetti toimimasta (meni jumiin) mutta mint toimii tikulta. Yritin asentaa mintin koneeseen ja loppu vaiheessa ilmoittaa että "asennusohjelma kaatui". Onkohan kiintolevy hajonnut vai mikähän mahtaa olla ongelma?
Mintin asennus ongelma?
10
261
Vastaukset
- dww
Mikä mintti ja minkälainen kone?
- KaputSönder
Luultavasti kovalevy rikki.
- Vanhukko
Kiitoksia neuvoista. Kovalevy oli sökönä. Tiistaina tulee uusi kone.
- Tuttu_havainto
Ja eikös vain hajonnutkin juuri linuksia asentaessa?
- lopeta_jo
Tuttu_havainto kirjoitti:
Ja eikös vain hajonnutkin juuri linuksia asentaessa?
Häivy trolli täältä, linux ei hajota kiintolevyjä vaan kyllä tuo ihan luonnollinen kuolema oli kiintolevylle eikä linuxin asentamisella ole sen kanssa mitään tekemistä!
- öhöhöhöh
Noudatitko pysyviä perussääntöjä?
- Koneen BIOS:issa CD/DVD-asema asetetaan käynnistysjärjestyksessä ensimmäiseksi.
- Ladattu asennustiedosto poltetaan levylle aina ISO-levykuvana, ja siihen tarvitaan sopiva poltto-ohjelma.
Esim.
http://isorecorder.alexfeinman.com/isorecorder.htm
http://www.freeisoburner.com/- Tarkistanämä
Tarkistat sillä Mint live tikulla sen kovalevyn, GParted ohjelmalla.
Voit myös osioida, poistaa ja tyhjentää koko levyn GPartedilla.
Tärkein asia on, että usb-livetikku on tehty samalla modella kun on tietokonekkin ( legacy tai uefi). Uefi-koneen pystyy vaihtamaan legacyksi, mutta legacy- konetta ei uefiksi.
- Minttukettuilee
Täällä asennettu "minttu" läppärille. Asennus itsessään onnistui, mutta kone ei avaa minttua vaikka biossikin on muutettu asennuksen jälkeen. Siis kone vaan sammuu/käynnistyy uudelleen. No kun lyl taas tikun koneeseen kiinni ja menee sillä mintun "kokeilu" versiolla sisään, niin toimii ja kun asentaa uudelleen, niin siellä näkyy entinen mintun käyttis ja kysyy poistetaanko ja asennetaan uudestaan. Olen asentanut kaksi kertaa, mutta ei ole auttanut.
Tietoa?????? - Minttukettuilee
Edit^
Eli vika löytyy biosin bootista. Täytyy muuttaa biosin uefi---> legacy tilaan ja asentaa sitten. Toimii! - UEFIna-myös-menee
Kyllä Mintin voi asentaa myös UEFIna UEFI koneeseen, mutta ilmeisesti kannattaa ennen asennusta poistaa kiintolevyltä kaikki mahdolliset osiot Gpartedilla ja tehdä myös uusi osiotaulu.
BIOSissa kannattaa poistaa boot menusta kaikkiin edellisiin asennuksiin viittaavat vaihtoehdot.
Tietenkin jos tahtoo asentaa legacyna niin meneehän se niinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569